Bij een aanval op luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific zijn de gegevens van 9,4 miljoen passagiers gestolen, waaronder 860.000 paspoortnummers. Het bedrijf laat weten dat het in maart van dit jaar verdachte activiteit op het netwerk ontdekte en samen met een securitybedrijf een onderzoek instelde.
Begin mei werd vastgesteld dat de aanvallers toegang tot persoonsgegevens hadden gekregen, zoals namen van passagiers, hun nationaliteit, geboortedatum, telefoonnummers, e-mailadressen, adresgegevens, paspoortnummers, identiteitskaartnummers, opmerkingen over klantenservice, historische reisgegevens en andere data. Het gaat om 860.000 paspoortnummers en 245.000 identiteitskaartnummers van Hong Kong. Ook werden 403 verlopen creditcardnummers en 27 creditcardnummers zonder CVV-beveiligingscode benaderd.
Cathay Pacific meldt verder dat er geen wachtwoorden zijn gecompromitteerd en zegt geen aanwijzingen te hebben dat er misbruik van de persoonsgegevens is gemaakt. Alle getroffen passagiers zullen worden ingelicht. Hoe de aanval kon plaatsvinden laat de luchtvaartmaatschappij niet weten. Passagiers krijgen het advies om hun afschriften en accounts bij luchtvaartmaatschappijen op frauduleuze activiteiten te controleren (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.