image

Minister: meeste data die auto's verzamelen niet privacygevoelig

dinsdag 28 mei 2019, 15:23 door Redactie, 18 reacties

De meeste gegevens die door auto's en autofabrikanten worden verzameld zijn op het moment niet privacygevoelig, zo heeft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat laten weten. De minister reageerde op Kamervragen van D66 over het temmen van het 'datamonster in de auto-industrie'.

Auto's verzamelen via sensoren steeds meer gegevens over het voertuig en rijgedrag van de gebruiker. Deze gegevens kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt, zoals mobiliteit, verkeersveiligheid en verzekeringen. Volgens Van Nieuwenhuizen bieden deze gegevens kansen voor de Nederlandse mobiliteitsuitdagingen. Zo is Nederland trekker van een internationale proef die anonieme voertuigdata, via privacy & security by design, gebruikt voor het detecteren van verkeersonveilige situaties.

De minister merkt op dat in Nederland de Autoriteit Persoonsgegevens en RDW actief zijn op het gebied van voertuigdata. De privacytoezichthouder controleert of de AVG hierbij wordt nageleefd. "Bij de Autoriteit Persoonsgegevens heb ik deze ontwikkeling van communicatie met- en data uit- voertuigen vorig jaar aangekaart en zij hebben dit onlangs opgenomen als een van hun topprioriteiten in de European Data Protection Board", aldus Van Nieuwenhuizen.

D66-Kamerleden Schonis en Verhoeven wilden ook van de minister weten wat voor soort gegevens auto's verzamelen en met fabrikanten of derden delen. Een volledig overzicht van alle gegevens die alle typen auto’s genereren en opslaan kan Van Nieuwenhuizen niet geven. De minister stelt dat het enerzijds om data gaat die niet privacygevoelig is en iets zegt over de staat van het voertuig.

Aan de andere kant gaat het om privacygevoelige gegevens, zoals bezochte locatie, ander verplaatsingsgedrag of persoonlijke kenmerken. "De meeste data die voertuigen en de fabrikanten verzamelen zijn vooralsnog van technische aard en niet zonder meer herleidbaar tot natuurlijke personen", stelt de minister. Ze voegt eraan toe dat in opdracht van de overheid aanvullend onderzoek wordt gedaan naar de ontwikkelingen op het gebied van het gebruik van voertuigdata.

Reacties (18)
28-05-2019, 15:32 door Anoniem
Voor deze roverheid is niets privacygevoelig.
28-05-2019, 15:34 door Anoniem
"meeste"
28-05-2019, 15:51 door Anoniem
De meeste gegevens die door auto's en autofabrikanten worden verzameld zijn op het moment niet privacygevoelig.
Op dit moment, maar wat gebeurt er straks?
28-05-2019, 15:56 door karma4
In absolute hoeveelheid zal het wel zo zijn dat de meeste data niet persoonsgebonden is. Probeer de hoeveelheid rond motormanagement Abs stabiliteit maar een te plaatsen.
Dat maakt de hoeveelheid data die we persoonsgebonden is absoluut niet verwaarloosbaar. Het een heeft niets met het ander te maken. Daarmee is het antwoord van de minister onvoldoende.
28-05-2019, 16:21 door Anoniem
"De meeste data die voertuigen en de fabrikanten verzamelen zijn vooralsnog van technische aard en niet zonder meer herleidbaar tot natuurlijke personen", stelt de minister.
Read this: https://www.computable.nl/artikel/opinie/security/5922918/1509029/slimme-auto-privacy-weg.html

(en een koppeling is zo gemaakt met behulp van kentekenregister, verzekeringsgegevens, leasegegevens e.d.)
28-05-2019, 16:58 door Anoniem
De minister lijkt nog niet bekend te zijn met het begrip Big Data. Alleen al de locatie gegevens zijn helder, omdat je daarmee kan vaststellen waar iemand woont (meeste dagen in het jaar staat dat ding n.l. 's nachts voor de deur), waar iemand werkt (over dag geparkeerd bij het gebouw van de werkgever), woon-werk traject, eventuele klanten waar hij/zij gedurende kantoor uren naar toe gaat, waar familie woont, wanneer die familie/vriend jarig is (jaar op jaar sta je heel toevallig op dezelfde datum bij die familie voor de deur, etc.

Vervolgens kan je ook afwijkingen gaan analyseren op afwijkingen (iemand gaat ineens ergens anders werken, is verhuisd, houdt er buiten echtelijk gezelschap op na)...

Een jaar of wat geleden is er bij de Microsoft Techdays in Ede een demonstratie geweest met SCOM monitoring op basis van de output van een Tesla. Alleen al op basis van de zeer beperkte informatie die daar getoond werd, was de eigenaar al enorm te profileren. Maar doe verder lekker de ogen dicht, er is nauwelijks persoonsgebonden informatie. De overheid kun je altijd vertrouwen, ook na de volgende verkiezingen, of die daarna. Laat je in vrede, rust en vertrouwen omhullen door de vleugels van de uil van Minerva (of zoiets)
28-05-2019, 17:04 door Anoniem
Het registeren van je geloof, begin vorige eeuw, in de basisadministratie was ook niet privacygevoelig. Totdat op een dag...
28-05-2019, 17:04 door Anoniem
buzzword bingo: via privacy & security by design
28-05-2019, 21:49 door Anoniem
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de AVG niet wordt nageleefd door dealers en importeurs. Fabrikanten en importeurs hebben er een handje van zelf even te beslissen dat ze de data (persoonsgegevens in de vorm van gebruiksgegevens) nodig vinden voor de uitvoering van het contract. Geen data, geen contract. Volslagen belachelijke houding natuurlijk, we hebben decennia zonder deze data gekund en er is dus nooit noodzaak om deze data te verzamelen.

Privacygevoelig zijn: plaatsgegevens (GPS, ook: WiFi, Bluetooth MAC registratie), reisgegevens (wanneer welke trips zijn er gemaakt via welke routes), en gebruiksgegevens (snelheden, rijrichting, gebruik van gaspedaal). Foutlogboeken kunnen ook al snel persoonsgegevens bevatten, bijvoorbeeld als timestamps en andere gerelateerde gegevens zijn opgenomen. Gebeurtenislogboeken bevatten per definitie persoonsgegevens omdat het gebruik wordt geregistreerd.

Een digitale auto kan precies opslaan hoe je rijdt, waar je bent en waar je heengaat en wanneer. Tegenwoordig zijn er zelfs leveranciers die auto's niet als te leveren product zien maar als een dienst. Alsof je niet meer de eigenaar bent van de auto met volledige zeggenschap.

Van Nieuwenhuizen (VVD) is een politiek lichtgewicht. Dat wordt weer duidelijk als je zo reageert en duidelijk laat blijken het probleem niet te (willen) zien.
29-05-2019, 08:08 door Anoniem
Met voldoende geanonimiseerde data ben je plotseling niet meer anoniem.
29-05-2019, 09:15 door Anoniem
Alsof je niet meer de eigenaar bent van de auto met volledige zeggenschap.
Dat vind ik nog niet eens een probleem, maar dan wil ik er ook niet meer (volledig) voor hoeven betalen. Maar die discussie gaan de fabrikanten structureel uit de weg. Toegevoegde waarde moet twee kanten op werken.
29-05-2019, 09:54 door Anoniem
Door Anoniem: Met voldoende geanonimiseerde data ben je plotseling niet meer anoniem.
Anoniem betekent niet en op geen enkele manier naar de persoon terug te herleiden. Als je maar genoeg data van één persoon hebt, dan komt die anonimiteit inderdaad in gevaar. De beste methode is ook om aggregatie te gebruiken bij anonimiseren, dus data van meerdere personen te combineren. Dan is het per definitie niet meer herleidbaar naar één persoon.
29-05-2019, 09:59 door Anoniem
Straks met 5g zit er in iedere lantaarnpaal een camera die iedereen volgt, dus privacy bestaat niet meer. Je kunt je beter concentreren op oplossingen die verhinderen dat jouw privacy geschonden wordt.
29-05-2019, 10:49 door Anoniem
Zie ook https://decorrespondent.nl/528/hoe-je-onschuldige-smartphone-bijna-je-hele-leven-doorgeeft-aan-de-geheime-dienst/25712016-b07ce737

drts
29-05-2019, 12:23 door Anoniem
Door Anoniem: De minister lijkt nog niet bekend te zijn met het begrip Big Data. Alleen al de locatie gegevens zijn helder, omdat je daarmee kan vaststellen waar iemand woont (meeste dagen in het jaar staat dat ding n.l. 's nachts voor de deur), waar iemand werkt (over dag geparkeerd bij het gebouw van de werkgever), woon-werk traject, eventuele klanten waar hij/zij gedurende kantoor uren naar toe gaat, waar familie woont, wanneer die familie/vriend jarig is (jaar op jaar sta je heel toevallig op dezelfde datum bij die familie voor de deur, etc.

Vervolgens kan je ook afwijkingen gaan analyseren op afwijkingen (iemand gaat ineens ergens anders werken, is verhuisd, houdt er buiten echtelijk gezelschap op na)...

Een jaar of wat geleden is er bij de Microsoft Techdays in Ede een demonstratie geweest met SCOM monitoring op basis van de output van een Tesla. Alleen al op basis van de zeer beperkte informatie die daar getoond werd, was de eigenaar al enorm te profileren. Maar doe verder lekker de ogen dicht, er is nauwelijks persoonsgebonden informatie. De overheid kun je altijd vertrouwen, ook na de volgende verkiezingen, of die daarna. Laat je in vrede, rust en vertrouwen omhullen door de vleugels van de uil van Minerva (of zoiets)
Leuk allemaal

ALLES kan achterhaald worden mits je er tijd en moeite in steekt.en nee daar heb je je digitale tracking niet voor nodig.

Alle voorbeelden die jij aangeeft kunnen ook middels low tech middelen achterhaald worden met wat speurwerk.

Volledige anonimiteit heeft nooit bestaan in de moderne wereld.
29-05-2019, 18:10 door Anoniem
Ik heb nog nooit gehoord van data, die autos verzamelen. Maar goed autoliefhebbers zijn er overal
31-05-2019, 18:30 door karma4 - Bijgewerkt: 31-05-2019, 18:32
Door Anoniem: Het registeren van je geloof, begin vorige eeuw, in de basisadministratie was ook niet privacygevoelig. Totdat op een dag...
Dat was in de jaren 20 inderdaad uitgebreid op tv en Iwas toen op nternet te vinden. Ofwel er bestond toen geen basisadministratie.
01-06-2019, 10:11 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Ik heb nog nooit gehoord van data, die autos verzamelen.

Je hebt een komma toegevoegd in die zin en daarmee de betekenis een andere draai gegeven.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.