Privacy - Wat niemand over je mag weten

Analoge meter in orde, gasmeter afgekeurd

17-07-2019, 13:08 door Marilee, 59 reacties
Hoi allemaal,
Nou ik wou dus de slimme meter van Stedin gaan weigeren, heb er geen behoefte aan, ik kan makkelijk zelf mijn meterstanden doorgeven. Nu heb ik 's even e.e.a. nagezocht en nu blijkt dus dat mijn elektra meter nog prima is maar mijn gasmeter dus in 2014 is afgekeurd en in 2016 al vervangen had moeten worden!? (Nooit bericht of iets over gehad!)
Bestaat er nog zoiets als een gewone gasmeter of krijg ik nu alsnog die slimme meter aangesmeerd?
Reacties (59)
17-07-2019, 13:14 door User2048
Ik denk dat je de vraag beter aan je netbeheerder kunt stellen dan hier op security.nl.
17-07-2019, 13:57 door Anoniem
Ze kunnen bij het plaatsen de meter 'dom' maken - op verzoek.
17-07-2019, 14:10 door [Account Verwijderd]
Om welke reden is ie afgekeurd? Als het om de gas veiligheid gaat zou ik geen risico nemen. Als de uitlezing afgekeurd is zou ik lekker mijn mond dicht houden en de slimme meter weigeren.
17-07-2019, 14:25 door Anoniem
Door Marilee: Hoi allemaal,
Nou ik wou dus de slimme meter van Stedin gaan weigeren, heb er geen behoefte aan, ik kan makkelijk zelf mijn meterstanden doorgeven. Nu heb ik 's even e.e.a. nagezocht en nu blijkt dus dat mijn elektra meter nog prima is maar mijn gasmeter dus in 2014 is afgekeurd en in 2016 al vervangen had moeten worden!? (Nooit bericht of iets over gehad!)
Bestaat er nog zoiets als een gewone gasmeter of krijg ik nu alsnog die slimme meter aangesmeerd?
Wat dacht je er van om de meter gewoon administratief uit te laten zetten?

Probleem opgelost?

Je kunt natuurlijk ook even contact opnemen met Stedin, er staat van een telefoon nummer in de brief dat je kunt bellen.
17-07-2019, 14:55 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 17-07-2019, 14:57
Door Anoniem:
Door Marilee: Hoi allemaal,
Nou ik wou dus de slimme meter van Stedin gaan weigeren, heb er geen behoefte aan, ik kan makkelijk zelf mijn meterstanden doorgeven. Nu heb ik 's even e.e.a. nagezocht en nu blijkt dus dat mijn elektra meter nog prima is maar mijn gasmeter dus in 2014 is afgekeurd en in 2016 al vervangen had moeten worden!? (Nooit bericht of iets over gehad!)
Bestaat er nog zoiets als een gewone gasmeter of krijg ik nu alsnog die slimme meter aangesmeerd?
Wat dacht je er van om de meter gewoon administratief uit te laten zetten?

Probleem opgelost?

Je kunt natuurlijk ook even contact opnemen met Stedin, er staat van een telefoon nummer in de brief dat je kunt bellen.

Probleem helemaal niet opgelost. Nooit kiezen voor administratief uitzetten maar voor een domme meter zonder unit erin die de data verstuurt. Verder zijn er slimme elektriciteit meters in omloop die teveel kWh tellen.

Stedin doet overigens helemaal niet moeilijk, ik heb 1 mail gestuurd om aan te geven dat ik de "slimme" meter niet wil en kreeg netjes een bevestiging per post dat het geregeld is. Ook nooit iemand aan de deur gekregen.
17-07-2019, 14:57 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Ze kunnen bij het plaatsen de meter 'dom' maken - op verzoek.

je moet dan wel de zender unit eruit laten halen, niet administratief uitzetten.
17-07-2019, 15:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat dacht je er van om de meter gewoon administratief uit te laten zetten?

"Administratief uit" is "Hij stuurt nog wel data door waar we alles mee kunnen doen, maar we gebruiken dat niet als basis voor het opmaken van de rekening.". Administratief uit is niet "Hij stuurt geen data meer door".
17-07-2019, 16:07 door Anoniem
Bij administratief uitzetten van een slimme meter wordt het verbruik WEL doorgezonden. Derde partijen in energiebrance kunnen deze na centrale aanmelding alsnog doorgaan om een wat men noemt passende aanbieding te doen. Daarrnaast zijn de gegevens naturrlijk opvraagbaar voor bevoegde overheidsdienstens (politie). Vernieling (het onklaar maken van de zendinriching) is niet aan te raden, de slimme meter wordt dan onverwijld afgekeurd.
Ruis uitzenden op de GSM datafrequentie is ook verboden, ongeacht zendersterkte.
Het volgende is wellicht iets wat mogelijk is, maar dat ga je niet als officieel advies van mij krijgen: faraday-kooi - alufolie stevig in meerdere lagen om de meter.

Bij administratief uitzetten belooft een commerciele partij, de energieleverancier, plechtig haar best te doen om niet te kijken naar het doorgegeven verbruik. Niet meer dan dat.
17-07-2019, 17:49 door Anoniem
Door Kili Manjaro: Om welke reden is ie afgekeurd? Als het om de gas veiligheid gaat zou ik geen risico nemen. Als de uitlezing afgekeurd is zou ik lekker mijn mond dicht houden en de slimme meter weigeren.

Je mag nog hopen dat er bij afkeuring vanwege de veiligheid een grondige en snelle vervanging komt en weigeren (van iets vervangends) geen optie is.

Maar het is bijna zeker dat dit gewoon een afkeuring is omdat de betreffende serie meters niet meer voldoende nauwkeurig meet.

Het Agentschap Telecom publiceert lijsten van afgekeurde meters (merk/type/bouwjaar/netbeheerder)
https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/publicaties/2018/juli/16/overzicht-afgekeurde-meters
https://www.agentschaptelecom.nl/binaries/agentschap-telecom/documenten/publicaties/2018/juli/16/overzicht-afgekeurde-meters/Afgekeurde+gasmeters.pdf

Natuurlijk zijn het steekproeven - een groot deel van de meters uit zo'n serie zal nog prima werken.
19-07-2019, 07:55 door Marilee
Hoi, dank voor jullie reacties! Heb even flink overlegd met Stedin en krijg nu dus domme meters terug.. weliswaar digitale maar geen slimme. Mijn data ligt dus wel 'op straat' maarja, met sociale media hetzelfde verhaal. Ik hou nu (hopelijk) wel zelf de standen onder controle doordat ik zelf alles moet door blijven geven. Dat mijn gasmeter niet is vervangen 3jr geleden is voor hun ook een raadsel.. hij zou niet meer nauwkeurig werken. Nooit wat over gehoord. Dat is het hele punt van geen kennis erover hebben, je weet niet waar je goed aan doet en op die manier wordt de bevolking van alles in de schoenen geschoven.
19-07-2019, 08:19 door Bitje-scheef
Meters mogen sowieso een afwijking hebben van een stunning +8%. Alle meters werken dus in het voordeel van de energieleverancier. In werkelijkheid ligt de afwijking rond de +3%. Waarom deze afwijking ? Dat is compensatie voor transportverlies, althans dat wordt vaak als reden opgegeven. De digitale meters zijn per definitie niet nauwkeuriger als de analoge, wat dus wel als reden wordt opgegeven.
.
19-07-2019, 08:50 door Anoniem
Door Kili Manjaro:Verder zijn er slimme elektriciteit meters in omloop die teveel kWh tellen.
Dat waren maar bepaalde modellen, en die worden al lang niet meer gebruikt. En was voornamelijk een theoretisch probleem. Heel soms kwam dit maar voor, maar het kwam wel voor.


Door Anoniem: Bij administratief uitzetten van een slimme meter wordt het verbruik WEL doorgezonden.
Heb jij hier ook een bron van? Want overal op Internet staat vermeld dat het verbruik wel bij gehouden wordt, maar juist NIET wordt door verzonden.
Uitlezen op afstand stopzetten
Als je een slimme meter krijgt kun je kiezen of deze 'administratief aan' of 'administratief uit' staat. In dat laatste geval leest de netbeheerder geen meterstanden uit. Je kunt het uitlezen op afstand ook later uit laten zetten.

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/slimme-meter
Ik kan nog diverse voorbeelden van Internet plukken.

Ik ben dus erg benieuwd wat jouw bron voor me uitspraak is.

Bij administratief uitzetten belooft een commerciele partij, de energieleverancier, plechtig haar best te doen om niet te kijken naar het doorgegeven verbruik. Niet meer dan dat.
Waarom zouden ze zich daar niet aan houden? Er wordt hier juist heel streng op gemonitord.
Het is trouwens ook geen commerciële partij. Het is een netbeheerder.

Je post heeft een hoop onzin er in staan. Zonder enige feiten. Klinkt allemaal meer als kroeg praat dan iets met feiten.

Door Marilee:Dat is het hele punt van geen kennis erover hebben, je weet niet waar je goed aan doet en op die manier wordt de bevolking van alles in de schoenen geschoven.
Nadeel is, dat er op Internet ook een ook foutieve informatie is. Zie bijvoorbeeld in mijn post het eerste stukje over administratief uitzetten. Hoe kun je als leek hier de juiste informatie tussen vinden?
19-07-2019, 10:16 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Meters mogen sowieso een afwijking hebben van een stunning +8%. Alle meters werken dus in het voordeel van de energieleverancier. In werkelijkheid ligt de afwijking rond de +3%. Waarom deze afwijking ? Dat is compensatie voor transportverlies, althans dat wordt vaak als reden opgegeven. De digitale meters zijn per definitie niet nauwkeuriger als de analoge, wat dus wel als reden wordt opgegeven.
.

Waar haal je dit vandaan?

De meterspecificaties zijn vastgelegd in de Europese MID (Measuring Instruments Directive) regels. Elke meter die wordt gebruikt voor het doorberekenen van verbruik dient daaraan te voldoen. De maximale afwijking is 3,5% voor MID klasse A stroommeters. De afwijking is plus of min.
19-07-2019, 10:39 door Anoniem
Waarom weiger je de slimme meter?
Omdat je aanneemt dat deze 'slim' is, dit is echter de domste marketing ooit geweest, het is nl een hele domme meter die de meterstanden kan doorgeven, itt andere europese landen kan de meter niet uitschakelen of iets anderzins.
Je meterstanden zijn toch al bekend en nou niet echt de meest interessante privacygegevens.
19-07-2019, 11:31 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Meters mogen sowieso een afwijking hebben van een stunning +8%. Alle meters werken dus in het voordeel van de energieleverancier. In werkelijkheid ligt de afwijking rond de +3%. Waarom deze afwijking ? Dat is compensatie voor transportverlies, althans dat wordt vaak als reden opgegeven. De digitale meters zijn per definitie niet nauwkeuriger als de analoge, wat dus wel als reden wordt opgegeven.
.

Waar haal je dit vandaan?

De meterspecificaties zijn vastgelegd in de Europese MID (Measuring Instruments Directive) regels. Elke meter die wordt gebruikt voor het doorberekenen van verbruik dient daaraan te voldoen. De maximale afwijking is 3,5% voor MID klasse A stroommeters. De afwijking is plus of min.

Ja en bij testen is de afwijking nooit min......das toevallig? Die 8% was tijdens de analoge-meters tijdperk. Zover mij bekend is deze regel nooit aangepast. Dat meters aan de nieuwe normregel voldoen is prima, maar niet relevant. Dus in theorie zou 8% nog steeds mogen vanuit de voorwaarden van de energieleverancier.

Dit heeft ook te maken met het "verplichte" tempo om meters te vervangen. Mogelijk dat het in de toekomst wordt veranderd.

Hier staat voldoende info :

https://www.security.nl/search?keywords=slimme+meter&c%5B%5D=4
19-07-2019, 11:48 door Anoniem
Digitale meters, dom of slim, meten blindstroom wat een analoge meter niet doet. Sowieso een hogere rekening. Ik heb van mijn energiebedrijf ook zo'n brief gehad, kon kiezen tussen dom of slim, maar na enig aandringen kon een analoge meter toch ook wel.
19-07-2019, 12:27 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Meters mogen sowieso een afwijking hebben van een stunning +8%. Alle meters werken dus in het voordeel van de energieleverancier. In werkelijkheid ligt de afwijking rond de +3%. Waarom deze afwijking ? Dat is compensatie voor transportverlies, althans dat wordt vaak als reden opgegeven. De digitale meters zijn per definitie niet nauwkeuriger als de analoge, wat dus wel als reden wordt opgegeven.
.

Waar haal je dit vandaan?

De meterspecificaties zijn vastgelegd in de Europese MID (Measuring Instruments Directive) regels. Elke meter die wordt gebruikt voor het doorberekenen van verbruik dient daaraan te voldoen. De maximale afwijking is 3,5% voor MID klasse A stroommeters. De afwijking is plus of min.

Ja en bij testen is de afwijking nooit min......das toevallig? Die 8% was tijdens de analoge-meters tijdperk. Zover mij bekend is deze regel nooit aangepast. Dat meters aan de nieuwe normregel voldoen is prima, maar niet relevant. Dus in theorie zou 8% nog steeds mogen vanuit de voorwaarden van de energieleverancier.

Dit heeft ook te maken met het "verplichte" tempo om meters te vervangen. Mogelijk dat het in de toekomst wordt veranderd.

Hier staat voldoende info :

https://www.security.nl/search?keywords=slimme+meter&c%5B%5D=4

Sorry, dat is geen valide bron. 8% is het ook niet geweest in de laatste 40 jaar.

Er is bij meters wel onafhankelijk vastgesteld (Universiteit Twente) dat ze zowel minder als (veel) meer meten dan het daadwerkelijke verbruik onder bepaalde omstandigheden.
19-07-2019, 12:51 door Anoniem
Door Marilee: Hoi, dank voor jullie reacties! Heb even flink overlegd met Stedin en krijg nu dus domme meters terug.. weliswaar digitale maar geen slimme.
Vraag je eens hardop af wat nu voor jouzelf het voordeel is van zo'n "slimme" meter. En? Is dat de moeite waard om daarvoor weer een groot stuk van jouw privacy op te heffen?
19-07-2019, 14:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wat dacht je er van om de meter gewoon administratief uit te laten zetten?

"Administratief uit" is "Hij stuurt nog wel data door waar we alles mee kunnen doen, maar we gebruiken dat niet als basis voor het opmaken van de rekening.". Administratief uit is niet "Hij stuurt geen data meer door".

Helaas heb ik een slimme meter gekregen en heb ik het niet voor elkaar kunnen krijgen een meter te krijgen zonder communicatie module.
Daarom maar voor the second best thing gegaan en de communicatie uit laten zetten.

Ik heb GEEN reden om aan te nemen dat hij toch data doorstuurt.
Ik heb namelijk bewust verkeerde (in mijn voordeel) meterstanden doorgegeven en die zijn zondermeer geaccepteerd.
19-07-2019, 14:56 door Anoniem
Bestaat er nog zoiets als een gewone gasmeter of krijg ik nu alsnog die slimme meter aangesmeerd?

De ''gewone'' gasmeter, anno 2019, is de slimme meter. Wat jij wilt, is een ''oude'' meter.

Overigens kan je doorgeven standen aan je leverancier uitzetten, moet je wel zelf je meterstanden doorgeven.
19-07-2019, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Bestaat er nog zoiets als een gewone gasmeter of krijg ik nu alsnog die slimme meter aangesmeerd?

De ''gewone'' gasmeter, anno 2019, is de slimme meter. Wat jij wilt, is een ''oude'' meter.

Volgens mij zijn gasmeters (in ieder geval die voor consumenten) nooit zelf "slim" maar zijn het gewone meters met een
extra mogelijkheid om verbruiksinformatie door te geven aan de naburige slimme electriciteitsmeter.

M.a.w. als ze je gasmeter moeten vervangen en je hebt geen slimme electriciteitsmeter, dan is die geplaatste slimme
gasmeter ook niet slim.
19-07-2019, 15:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Marilee: Hoi, dank voor jullie reacties! Heb even flink overlegd met Stedin en krijg nu dus domme meters terug.. weliswaar digitale maar geen slimme.
Vraag je eens hardop af wat nu voor jouzelf het voordeel is van zo'n "slimme" meter. En? Is dat de moeite waard om daarvoor weer een groot stuk van jouw privacy op te heffen?
En hoe hef je hiermee je privacy op?
19-07-2019, 16:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Bestaat er nog zoiets als een gewone gasmeter of krijg ik nu alsnog die slimme meter aangesmeerd?

De ''gewone'' gasmeter, anno 2019, is de slimme meter. Wat jij wilt, is een ''oude'' meter.

Overigens kan je doorgeven standen aan je leverancier uitzetten, moet je wel zelf je meterstanden doorgeven.

Een slimme meter is niet echt slim, het is vooral het doorgeven van een groot aantal meterstanden en dat is zeer schadelijk voor je privacy omdat aan de hand van de standen kan worden bekeken wanneer je thuis bent, en wat je doet.

Een normale meter is een meter die geen meterstanden doorgeeft. Tegenwoordig meestal digitaal. Maar zelfs als ze een digitale meter beschikbaar stellen moet je opletten dat de meterstanden niet worden opgeslagen op de meter. En zijn meters die meterstanden van de laatste 20 jaar bewaren en gedurende lange tijd standen per kwartier of uur kunnen opslaan. Een meteropnemer die langs komt voor controle kan al die meterstanden uitlezen.

Een meter die deze standen opslaat voldoet niet aan de AVG. Een privacy veilige periodieke meterstandopslag is eens per 2 maanden. Dan is niet zichtbaar of en wanneer je precies op vakantie bent.

Een meter hoeft alleen de cummulatieve stand weer te geven. Voor het leveringscontract is een jaarlijkse meterstand afdoende.
20-07-2019, 13:28 door Marilee
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Bestaat er nog zoiets als een gewone gasmeter of krijg ik nu alsnog die slimme meter aangesmeerd?

De ''gewone'' gasmeter, anno 2019, is de slimme meter. Wat jij wilt, is een ''oude'' meter.

Overigens kan je doorgeven standen aan je leverancier uitzetten, moet je wel zelf je meterstanden doorgeven.

Een slimme meter is niet echt slim, het is vooral het doorgeven van een groot aantal meterstanden en dat is zeer schadelijk voor je privacy omdat aan de hand van de standen kan worden bekeken wanneer je thuis bent, en wat je doet.

Een normale meter is een meter die geen meterstanden doorgeeft. Tegenwoordig meestal digitaal. Maar zelfs als ze een digitale meter beschikbaar stellen moet je opletten dat de meterstanden niet worden opgeslagen op de meter. En zijn meters die meterstanden van de laatste 20 jaar bewaren en gedurende lange tijd standen per kwartier of uur kunnen opslaan. Een meteropnemer die langs komt voor controle kan al die meterstanden uitlezen.

Een meter die deze standen opslaat voldoet niet aan de AVG. Een privacy veilige periodieke meterstandopslag is eens per 2 maanden. Dan is niet zichtbaar of en wanneer je precies op vakantie bent.

Een meter hoeft alleen de cummulatieve stand weer te geven. Voor het leveringscontract is een jaarlijkse meterstand afdoende.

Okee, dat klinkt logisch. Maar hoe kan ik als leek zien dat mijn meterstanden maar1x per 2 maanden opgeslagen worden? Is dat een bepaald type meter of??
20-07-2019, 14:11 door Marilee
Nounou, heb dus net per brief de bevestiging gekregen dat ik binnenkort de digitale meter krijg. Hoe vriendelijk Stedin aan de telefoon was, hoe nep dan weer de brief..

In het kort; Ze respecteren mijn keuze, maar als ik geen slimme meter neem word ik buitengesloten van het voordeeltarief en mocht ik na 28 dagen me toch bedenken mag ik ook nog betalen voor een slimme meter plaatsing.
Het staat in de brief subtieler beschreven maar hier komt het dus op neer.

Gelukkig ben ik hier niet gevoelig voor maar kan me zo indenken dat mensen zich door dit soort brieven laten manipuleren om toch voor de slimme meter te gaan.
20-07-2019, 14:34 door Anoniem
Door Marilee: Nounou, heb dus net per brief de bevestiging gekregen dat ik binnenkort de digitale meter krijg. Hoe vriendelijk Stedin aan de telefoon was, hoe nep dan weer de brief..

In het kort; Ze respecteren mijn keuze, maar als ik geen slimme meter neem word ik buitengesloten van het voordeeltarief en mocht ik na 28 dagen me toch bedenken mag ik ook nog betalen voor een slimme meter plaatsing.
Het staat in de brief subtieler beschreven maar hier komt het dus op neer.

Gelukkig ben ik hier niet gevoelig voor maar kan me zo indenken dat mensen zich door dit soort brieven laten manipuleren om toch voor de slimme meter te gaan.
Ze hebben dus een aktie, als je de slimme meter neemt. Je kan je overal druk om maken, zegt meer over jou.
20-07-2019, 14:48 door Anoniem
Door Marilee: In het kort; Ze respecteren mijn keuze, maar als ik geen slimme meter neem word ik buitengesloten van het voordeeltarief en mocht ik na 28 dagen me toch bedenken mag ik ook nog betalen voor een slimme meter plaatsing.
Het staat in de brief subtieler beschreven maar hier komt het dus op neer.
Noemen ze ook wel chantage, schandalig. Mocht je inderdaad meer gaan betalen bij je energieleverancier zou ik direct surfen naar gaslicht.com en over 'n jaar weer.
20-07-2019, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Marilee: Hoi, dank voor jullie reacties! Heb even flink overlegd met Stedin en krijg nu dus domme meters terug.. weliswaar digitale maar geen slimme.
Vraag je eens hardop af wat nu voor jouzelf het voordeel is van zo'n "slimme" meter. En? Is dat de moeite waard om daarvoor weer een groot stuk van jouw privacy op te heffen?
En hoe hef je hiermee je privacy op?
https://www.startpage.com/do/search?q="ik+heb+niets+te+verbergen"+-persgroep&l=nederlands + beetje nadenken = zelf tot een antwoord komen. Succes.
20-07-2019, 16:16 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 20-07-2019, 16:17
Door Marilee: Nounou, heb dus net per brief de bevestiging gekregen dat ik binnenkort de digitale meter krijg. Hoe vriendelijk Stedin aan de telefoon was, hoe nep dan weer de brief..

In het kort; Ze respecteren mijn keuze, maar als ik geen slimme meter neem word ik buitengesloten van het voordeeltarief en mocht ik na 28 dagen me toch bedenken mag ik ook nog betalen voor een slimme meter plaatsing.
Het staat in de brief subtieler beschreven maar hier komt het dus op neer.

Gelukkig ben ik hier niet gevoelig voor maar kan me zo indenken dat mensen zich door dit soort brieven laten manipuleren om toch voor de slimme meter te gaan.

Het systeem om de analoge meters om te laten schakelen van dag- naar nachttarief en v.v. gaat verdwijnen omdat het heel duur is om operationeel te houden. Iedereen met een analoge meter krijgt dus enkel tarief in de toekomst.

Mij interesseert dat persoonlijk niets, ik het er graag voor over om zo geen "slimme" meter krijgen. De kans is namelijk groot dat die meter te veel verbruik aanwijst, nog even afgezien van privacy problemen.

Bedenk maar zo: de gasprijs gaat de komende jaren geforceerd stijgen en de elektriciteitprijs dalen om iedereen van het gas af te dwingen. De verbruikskosten zijn ook nog eens maar een deel van de totale kosten. Netto zal het effect van enkel tarief meevallen schat ik.
20-07-2019, 17:56 door Anoniem
Door Kili Manjaro:
Door Marilee: Nounou, heb dus net per brief de bevestiging gekregen dat ik binnenkort de digitale meter krijg. Hoe vriendelijk Stedin aan de telefoon was, hoe nep dan weer de brief..

In het kort; Ze respecteren mijn keuze, maar als ik geen slimme meter neem word ik buitengesloten van het voordeeltarief en mocht ik na 28 dagen me toch bedenken mag ik ook nog betalen voor een slimme meter plaatsing.
Het staat in de brief subtieler beschreven maar hier komt het dus op neer.

Gelukkig ben ik hier niet gevoelig voor maar kan me zo indenken dat mensen zich door dit soort brieven laten manipuleren om toch voor de slimme meter te gaan.

Het systeem om de analoge meters om te laten schakelen van dag- naar nachttarief en v.v. gaat verdwijnen omdat het heel duur is om operationeel te houden. Iedereen met een analoge meter krijgt dus enkel tarief in de toekomst.

Mij interesseert dat persoonlijk niets, ik het er graag voor over om zo geen "slimme" meter krijgen. De kans is namelijk groot dat die meter te veel verbruik aanwijst, nog even afgezien van privacy problemen.

Bedenk maar zo: de gasprijs gaat de komende jaren geforceerd stijgen en de elektriciteitprijs dalen om iedereen van het gas af te dwingen. De verbruikskosten zijn ook nog eens maar een deel van de totale kosten. Netto zal het effect van enkel tarief meevallen schat ik.

Een dag en nacht tarief is iets van decennia geleden om het stroomnet te ontlasten dus wasmachines draaiden in de huizen pas 's avonds.

Dit is allang afgeschaft, er is een flat fee voor stroom maar metertjes schakelen nog, misschien voor de export van de meters naar landen met 2 tarieven?
20-07-2019, 18:24 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Kili Manjaro:
Door Marilee: Nounou, heb dus net per brief de bevestiging gekregen dat ik binnenkort de digitale meter krijg. Hoe vriendelijk Stedin aan de telefoon was, hoe nep dan weer de brief..

In het kort; Ze respecteren mijn keuze, maar als ik geen slimme meter neem word ik buitengesloten van het voordeeltarief en mocht ik na 28 dagen me toch bedenken mag ik ook nog betalen voor een slimme meter plaatsing.
Het staat in de brief subtieler beschreven maar hier komt het dus op neer.

Gelukkig ben ik hier niet gevoelig voor maar kan me zo indenken dat mensen zich door dit soort brieven laten manipuleren om toch voor de slimme meter te gaan.

Het systeem om de analoge meters om te laten schakelen van dag- naar nachttarief en v.v. gaat verdwijnen omdat het heel duur is om operationeel te houden. Iedereen met een analoge meter krijgt dus enkel tarief in de toekomst.

Mij interesseert dat persoonlijk niets, ik het er graag voor over om zo geen "slimme" meter krijgen. De kans is namelijk groot dat die meter te veel verbruik aanwijst, nog even afgezien van privacy problemen.

Bedenk maar zo: de gasprijs gaat de komende jaren geforceerd stijgen en de elektriciteitprijs dalen om iedereen van het gas af te dwingen. De verbruikskosten zijn ook nog eens maar een deel van de totale kosten. Netto zal het effect van enkel tarief meevallen schat ik.

Een dag en nacht tarief is iets van decennia geleden om het stroomnet te ontlasten dus wasmachines draaiden in de huizen pas 's avonds.

Dit is allang afgeschaft, er is een flat fee voor stroom maar metertjes schakelen nog, misschien voor de export van de meters naar landen met 2 tarieven?

Dat heb je mis want ik heb nog steeds 2 tarieven en met enkel tarief kom ik op dit moment 10 euro per maand duurder uit dus ik laat het zo. De meter schakelt nog omdat het toonfrequent signaal over de lijn gestuurd wordt, ze schakelen niet uit zichzelf. Geen idee wanneer Stedin stopt met het schakelen.
20-07-2019, 18:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Een dag en nacht tarief is iets van decennia geleden om het stroomnet te ontlasten dus wasmachines draaiden in de huizen pas 's avonds.

Dit is allang afgeschaft, er is een flat fee voor stroom maar metertjes schakelen nog, misschien voor de export van de meters naar landen met 2 tarieven?

Dat geldt wellicht voor het bedrijf waar jij je stroom koopt maar in het algemeen is dit niet waar, dag/nacht tarief dat kun je
nog gewoon krijgen! Ik heb het hier ook.
Alleen is het verschil wel veel kleiner geworden dan het in het verre verleden was. En ook is het zo (ik weet niet of dat altijd
al was) dat je s'nachts minder betaalt maar overdag meer dan wanneer je 1 tarief hebt. Het is dus niet noodzakelijk
voordeliger, dat hangt van je verdeling dag/nacht gebruik af.
20-07-2019, 20:38 door Marilee - Bijgewerkt: 20-07-2019, 20:45
Noemen ze ook wel chantage, schandalig. Mocht je inderdaad meer gaan betalen bij je energieleverancier zou ik direct surfen naar gaslicht.com en over 'n jaar weer.[/quote]

Ja precies, als je niet meedoet dan...
Ik ga het sowieso in de gaten houden zeker als binnenkort die digitale meters geplaatst zijn. ;)
20-07-2019, 21:36 door Marilee
@ kili manjaro; die gasprijzen zullen wel een dingetje gaan worden ja, dat wordt afwachten.
21-07-2019, 00:05 door Anoniem
Door Marilee: Hoi, dank voor jullie reacties! Heb even flink overlegd met Stedin en krijg nu dus domme meters terug.. weliswaar digitale maar geen slimme. Mijn data ligt dus wel 'op straat'
Als je domme meters krijg, ligt jouw data helemaal NIET op straat, er zit nl. geen communicatie module in.
21-07-2019, 09:40 door Anoniem
Door Anoniem: En zijn meters die meterstanden van de laatste 20 jaar bewaren en gedurende lange tijd standen per kwartier of uur kunnen opslaan.
Bij mijn meter (Landis+Gyr) worden kwartierstanden 10 dagen bewaard, dagstanden 40 dagen en maandstanden 13 maanden. Dat staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing. Welke meters bewaren gegevens 20 jaar lang? Welke gegevens precies? Dat zullen waarschijnlijk niet de kwartierstanden zijn. En welke netbeheerders in Nederland plaatsen die meters?
22-07-2019, 08:34 door Anoniem
Welke meters bewaren gegevens 20 jaar lang?

Kamstrup flowmeters.
22-07-2019, 09:51 door Anoniem
Door Marilee: Hoi allemaal,
Nou ik wou dus de slimme meter van Stedin gaan weigeren, heb er geen behoefte aan, ik kan makkelijk zelf mijn meterstanden doorgeven. Nu heb ik 's even e.e.a. nagezocht en nu blijkt dus dat mijn elektra meter nog prima is maar mijn gasmeter dus in 2014 is afgekeurd en in 2016 al vervangen had moeten worden!? (Nooit bericht of iets over gehad!)
Bestaat er nog zoiets als een gewone gasmeter of krijg ik nu alsnog die slimme meter aangesmeerd?
Weet je ook dat het omschakel signaal voor hoog/laag tarief volgend jaar wordt uitgezet zodat analoge meters altijd hoog tarief blijven aangeven in tegenstelling tot intelligente meters? Analoge elektra meters gaan je dan extra geld kosten
22-07-2019, 10:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En zijn meters die meterstanden van de laatste 20 jaar bewaren en gedurende lange tijd standen per kwartier of uur kunnen opslaan.
Bij mijn meter (Landis+Gyr) worden kwartierstanden 10 dagen bewaard, dagstanden 40 dagen en maandstanden 13 maanden. Dat staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing.
Dus zolang de meter opnemer alleen maar *kijkt* dan zal het wel. Zodra hij er een kabel in gaat prikken, krijg je weer het probleem dat mijn verbruiks patroon, ook niet dat van de laatste 10 dagen, hem (of zijn opdrachtgever) ene donder aan gaat...

Doe dus gewoon maar een meter waar dat niet in zit.
22-07-2019, 12:59 door Anoniem
Het probleem met 'Slimme meters is niet alleen het doorgeven van informatie maar ook de storingsgevoeligheid.
Er zijn tal van voorbeelden waarbij mensen die over gingen naar een 'Slimme meter enorme energie rekeningen kregen.
De overheid heeft inmiddels een lange lijst met afgekeurde 'slimme meters online gezet.
Ook is Kassa er druk bezig mee geweest.
Het probleem met die digitale meters is dat ze erg gevoelig zijn voor externe stoor signalen.Waardoor ze dus van die afwijkingen krijgen. Wat slim is aan die meters is dat de afwijking altijd naar BOVEN is. De energie maatschappijen plaatsen dus maar wat graag die 'Slimme' meters. Goed voor hun portemonnee!
22-07-2019, 13:11 door Anoniem
Door Anoniem: Dus zolang de meter opnemer alleen maar *kijkt* dan zal het wel. Zodra hij er een kabel in gaat prikken, krijg je weer het probleem dat mijn verbruiks patroon, ook niet dat van de laatste 10 dagen, hem (of zijn opdrachtgever) ene donder aan gaat...
Dan gaat die meteropnemer buiten zijn boekje, en op een manier die zichtbaar is omdat hij dat kabeltje niet in je meter hoort te steken voor de opname van de huidige stand. Dit is geen geloofwaardige manier om structureel grootschalige privacyschendingen te implementeren. Een netbeheerder die dat wel doet gaat overduidelijk zijn wettelijke bevoegdheden te buiten en kan op fikse boetes rekenen als die tegen de lamp loopt.

Als je denkt dat alle meteropnemers zo louche zijn dat ze massaal dit soort dingen fout doen dan moet je je eens afvragen waarom er zo godsgruwelijk veel goed gaat in onze samenleving. Mijn ervaring is heel duidelijk niet dat elke kassabediende me bij het afrekenen probeert te naaien, of dat elke automobilist me op een zebrapad probeert dood te rijden. De overgrote meerderheid van de mensen gedraagt zich in de praktijk redelijk netjes.
Doe dus gewoon maar een meter waar dat niet in zit.
Doe vooral wat je goed acht.
22-07-2019, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem: Het probleem met 'Slimme meters is niet alleen het doorgeven van informatie maar ook de storingsgevoeligheid.
Er zijn tal van voorbeelden waarbij mensen die over gingen naar een 'Slimme meter enorme energie rekeningen kregen.
Dat probleem heeft NIETS met slimme meters te maken!
Dat is een probleem van moderne electronische meters, die dingen met een display in plaats van een schijf en telwerk.
Voor veel mensen zal "plaatsen van een slimme meter" inhouden dat er zo'n ouderwetse meter met telwerk vervangen
werd, maar met slimme meter heeft dat dus niks te maken, dat probleem krijg je altijd als je meter vervangen wordt,
ook als dit een domme meter of een administratief uitgezette slimme meter is!
22-07-2019, 15:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus zolang de meter opnemer alleen maar *kijkt* dan zal het wel. Zodra hij er een kabel in gaat prikken, krijg je weer het probleem dat mijn verbruiks patroon, ook niet dat van de laatste 10 dagen, hem (of zijn opdrachtgever) ene donder aan gaat...
Dan gaat die meteropnemer buiten zijn boekje, en op een manier die zichtbaar is omdat hij dat kabeltje niet in je meter hoort te steken voor de opname van de huidige stand. Dit is geen geloofwaardige manier om structureel grootschalige privacyschendingen te implementeren. Een netbeheerder die dat wel doet gaat overduidelijk zijn wettelijke bevoegdheden te buiten en kan op fikse boetes rekenen als die tegen de lamp loopt.

Ik denk dat je de situatie niet begrijpt en ten onrechte uitgaat van het goede van de netbeheerders. Netbeheerders hebben maar een belang en dat is hun eigenbelang. Ze hebben geen enkele prikkel om te doen wat afnemers willen. Je betaalt immers helemaal niets aan ze. Ze zijn monopolist en jij hebt geen keuze in wie je netbeheerder is. Overstappen is onmogelijk.

Het is tegen de AVG om meetgegevens op te slaan: te lang of teveel. Netbeheerders hoeven alleen maar een jaarlijkse meterstand te weten om hun werk te kunnen doen. De rest van de data kunnen ze zelf verzamelen op wijkniveau. Het is niet nodig de privacy van miljoenen mensen te schaden. Er bestaat ook geen geldige AVG grondslag voor. De huidige manier van werken is ook tegen de AVG: opt out in plaats van opt in.
23-07-2019, 12:50 door Anoniem
Door Anoniem: Ik denk dat je de situatie niet begrijpt en ten onrechte uitgaat van het goede van de netbeheerders.
Dat valt wel mee, hoor. Ik besef gewoon dat niet elke organisatie onvermijdelijk een criminele organisatie is. Weinig mensen zijn volslagen onkreukbaar, maar er zijn er ook maar weinig die tot op het bot verdorven zijn. En dat geldt ook voor werknemers binnen die organisaties.

Ik weet dat er bedrijven zijn waar het goed misgaat, maar ik weet ook dat dat lang niet alle bedrijven betreft. Automatisch uitgaan van het slechtste vind ik daarom niet terecht. Waakzaamheid in dit soort dingen is op zijn plaats, maar waakzaam zijn is iets anders dan blind aannemen dat het allemaal zo slecht mogelijk zal zijn.
23-07-2019, 14:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik denk dat je de situatie niet begrijpt en ten onrechte uitgaat van het goede van de netbeheerders. Netbeheerders hebben maar een belang en dat is hun eigenbelang. Ze hebben geen enkele prikkel om te doen wat afnemers willen. Je betaalt immers helemaal niets aan ze. Ze zijn monopolist en jij hebt geen keuze in wie je netbeheerder is. Overstappen is onmogelijk.

Meters worden niet geplaatst en opgenomen door een netbeheerder, maar door een meetbedrijf.
Dit is weer een extra bedrijf in de complexe situatie die we gecreeerd hebben (in opdacht van de EU).
Zowel je netbeheerder als je meetbedrijf kun je niet kiezen, maar je betaalt ze wel. Dit is gewoon een post op je
jaarlijkse rekening.
En het is wel degelijk zinvol (en dus ook toegestaan volgens AVG) om meetgegevens van klanten te verzamelen
en enige jaren te bewaren. Die gegevens worden gebruikt als controle of je de standen wel goed doorgeeft en om
je verbruik te schatten als je dat nalaat te doen.
Daarvoor is het uiteraard niet nodig om verbruik per kwartier te verzamelen, maar bijvoorbeeld per maand zou wel
nuttig kunnen zijn omdat daarin het effect van zomer/winter en wintertemperatuur op je verbruik inzichtelijk kan
worden gemaakt en je verbruik dus beter geschat kan worden op basis van de temperatuur in de afgelopen winter.
(dit wordt al jaren gebruikt bij schattingen, ook al voor er slimme meters waren, maar als je maar 1 opname per
jaar hebt is het lastiger te zien wat het effect precies is omdat het energiebedrijf uiteraard niet kan weten of je
naast je gasverwarming ook electrisch verwarmt en in welke mate)
23-07-2019, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik denk dat je de situatie niet begrijpt en ten onrechte uitgaat van het goede van de netbeheerders. Netbeheerders hebben maar een belang en dat is hun eigenbelang. Ze hebben geen enkele prikkel om te doen wat afnemers willen. Je betaalt immers helemaal niets aan ze. Ze zijn monopolist en jij hebt geen keuze in wie je netbeheerder is. Overstappen is onmogelijk.

En het is wel degelijk zinvol (en dus ook toegestaan volgens AVG) om meetgegevens van klanten te verzamelen
en enige jaren te bewaren. Die gegevens worden gebruikt als controle of je de standen wel goed doorgeeft en om
je verbruik te schatten als je dat nalaat te doen.

Nee, het mag niet volgens de AVG. En het is niet toegestaan per dag, uur of kwartier en ook niet voor jaren langer dan nodig. Als het gebruik niet wordt geloofd kan een controleur langs komen en de meterstand bevestigen.

Daarvoor is het uiteraard niet nodig om verbruik per kwartier te verzamelen, maar bijvoorbeeld per maand zou wel
nuttig kunnen zijn omdat daarin het effect van zomer/winter en wintertemperatuur op je verbruik inzichtelijk kan
worden gemaakt en je verbruik dus beter geschat kan worden op basis van de temperatuur in de afgelopen winter.

Netbeheerders zetten logging aan zonder te vragen. Dat mag niet. Voor het nakomen van de overeenkomst is het zeker niet nodig. Een incidenteel meterprobleem is onvoldoende grond voor het structureel schenden van de privacy. Er zijn technieken zoals graaddagen en gegevens van voorgaande jaren waarmee het verbruik redelijk nauwkeurig kan worden berekend. Dat is een werkbaar alternatief en ook daarom is privacy-invasief loggen voor de AVG geen grondslag. Toestemming is wel een grondslag. Er kan ook worden gekozen voor opslaan van tweemaandelijkse standen. Dat heeft weinig invloed op de privacy voor de meeste mensen, maar voor sommigen misschien wel omdat dan zichtbaar is dat ze overwinteren in een warm land.
23-07-2019, 22:47 door Anoniem
Tijdens het Y2K probleem PL/1 programmatuur onderzocht voor een gasbedrijf in Groningen. Het bleek dat er nog gasmeters van voor 1950 in gebruik waren.
24-07-2019, 09:20 door Anoniem
Door Anoniem: Netbeheerders zetten logging aan zonder te vragen. Dat mag niet. Voor het nakomen van de overeenkomst is het zeker niet nodig.
Dit doen ze niet, aangezien je toestemming geeft om de meter te plaatsen. Ze zetten dus niet "even" de logging aan zonder te vragen. Of jij moet hiervan een bron hebben?

Een incidenteel meterprobleem is onvoldoende grond voor het structureel schenden van de privacy. Er zijn technieken zoals graaddagen en gegevens van voorgaande jaren waarmee het verbruik redelijk nauwkeurig kan worden berekend. Dat is een werkbaar alternatief en ook daarom is privacy-invasief loggen voor de AVG geen grondslag. Toestemming is wel een grondslag. Er kan ook worden gekozen voor opslaan van tweemaandelijkse standen. Dat heeft weinig invloed op de privacy voor de meeste mensen, maar voor sommigen misschien wel omdat dan zichtbaar is dat ze overwinteren in een warm land.
Je weet dat de meterstanden ook niet ieder kwartier door gegeven worden? Ze worden maar 1 keer per maand uitgelezen wordt?
24-07-2019, 10:06 door Anoniem
Door Anoniem: Er kan ook worden gekozen voor opslaan van tweemaandelijkse standen.
Weet je wat? Er kan ook gekozen worden voor het LEZEN en BEGRIJPEN van teksten alvorens te REAGEREN.
En dan vervolgens niet te reageren op zin 1 die nader wordt verfijnd en gepreciseerd in zin 2.
Maar ja, daar kiezen bepaalde mensen ook niet voor. Dus kennelijk verschillen keuzes toch per persoon.
24-07-2019, 10:11 door Anoniem
Door Anoniem: Tijdens het Y2K probleem PL/1 programmatuur onderzocht voor een gasbedrijf in Groningen. Het bleek dat er nog gasmeters van voor 1950 in gebruik waren.
Dat zal ongetwijfeld voorkomen, maar mijn ervaring is dat na een bepaalde tijd het meetbedrijf toch altijd wel een keer
met het idee komt om de meter te verwisselen. Dat heb ik in mijn leven 2 of 3 keer meegemaakt dus ik denk dat ze na
een jaar of 15, 20 meestal wel een keer worden verwisseld.
Ik herrinner me echter wel dat dit meestal nogal low-prio gaat. je krijgt een kaart of briefje in de bus met "binnenkort
maken wij een afspraak" of "binnenkort is men hier in uw straat mee bezig" en als er dan wat mis gaat of je bent niet
thuis dan even goede vrienden en laat men het rustig weer een jaar of 5 rusten.
In zo'n geval zullen er altijd wel een paar zijn die nooit aan de beurt komen maar de meesten wel.
Er zijn ook verschillende systemen waar mee zo'n meter aan de leidingen gemonteerd wordt, de laatste keer dat ze
hier kwamen was het niet een kwestie van oude meter eraf draaien en nieuwe erop, maar heeft men echt wel een uur
(of twee?) zitten sleutelen in die meterkast om vanalles te veranderen. Maar ik heb nog steeds een "domme" meter.
24-07-2019, 11:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Weet je ook dat het omschakel signaal voor hoog/laag tarief volgend jaar wordt uitgezet zodat analoge meters altijd hoog tarief blijven aangeven in tegenstelling tot intelligente meters? Analoge elektra meters gaan je dan extra geld kosten
Hou nou ajb op met onzint te verkondigen!

Je hebt twee keuzes: Enkel tarief of dubbel tarief (ook wel hoog/laag tarief of dag/nacht tarief genoemd)
Het enkel tarief ligt tussen het hoog en laag tarief in.
Als het al waar zou zijn dat die puls wordt uitgeschakeld, dan ga je automatisch over naar het enkeltarief. Niet naar het hoog tarief!

Door Kili Manjaro:
Dat heb je mis want ik heb nog steeds 2 tarieven en met enkel tarief kom ik op dit moment 10 euro per maand duurder uit dus ik laat het zo. De meter schakelt nog omdat het toonfrequent signaal over de lijn gestuurd wordt, ze schakelen niet uit zichzelf. Geen idee wanneer Stedin stopt met het schakelen.

€10 per maand verschil tussen enkel tarief en hoog/laag tarief? Daar geloof ik echt helemaal niets van.
Ik heb even de prijzen opgezocht. In dit geval EnergieDirect.
- Stroom enkeltarief €0,21922/kWh
- Stroom dubbel tarief laag €0,20921/kWh
- Stroom dubbel tarief hoog €0,22921/kWh

Om dus €10 per maand goedkoper uit te zijn met dubbeltarief t.o.v. enkel tarief moet je 's-nachts 1000kWh/maand meer gebruiken dan wat je overdag gebruikt.
Dat is in de praktijg gewoon niet mogelijk.
24-07-2019, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Dit doen ze niet, aangezien je toestemming geeft om de meter te plaatsen. Ze zetten dus niet "even" de logging aan zonder te vragen. Of jij moet hiervan een bron hebben?
Graag, kom maar door met die bron.

Het feit dat ik toestemming geef om een meter te vervangen staat niet gelijk aan het toestemming geven mijn gegevens op te slaan.

Door Anoniem:
Je weet dat de meterstanden ook niet ieder kwartier door gegeven worden? Ze worden maar 1 keer per maand uitgelezen wordt?
Geef dan van deze stelling ook gelijk de bron ajb, want dit is pertinent onwaar.
Of logging staat aan en dan wordt meerdere keren per dag (misschien wel elk kwartier of elke 5 min.) de meterstand doorgegeven of logging staat uit en dan worden er geen meterstanden doorgegeven.
24-07-2019, 13:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er kan ook worden gekozen voor opslaan van tweemaandelijkse standen.
Weet je wat? Er kan ook gekozen worden voor het LEZEN en BEGRIJPEN van teksten alvorens te REAGEREN.
En dan vervolgens niet te reageren op zin 1 die nader wordt verfijnd en gepreciseerd in zin 2.
Maar ja, daar kiezen bepaalde mensen ook niet voor. Dus kennelijk verschillen keuzes toch per persoon.

Het ging over hoe het zou moeten zijn, niet hoe het is. Lezen en begrijpen is inderdaad het probleem.

Door Anoniem:
Door Anoniem: Netbeheerders zetten logging aan zonder te vragen. Dat mag niet. Voor het nakomen van de overeenkomst is het zeker niet nodig.
Dit doen ze niet, aangezien je toestemming geeft om de meter te plaatsen. Ze zetten dus niet "even" de logging aan zonder te vragen. Of jij moet hiervan een bron hebben?

Logging staat standaard aan en wordt niet om toestemming gevraagd. Zie de documentatie van de slimme meter. Google "kwartierstanden".

Een incidenteel meterprobleem is onvoldoende grond voor het structureel schenden van de privacy. Er zijn technieken zoals graaddagen en gegevens van voorgaande jaren waarmee het verbruik redelijk nauwkeurig kan worden berekend. Dat is een werkbaar alternatief en ook daarom is privacy-invasief loggen voor de AVG geen grondslag. Toestemming is wel een grondslag. Er kan ook worden gekozen voor opslaan van tweemaandelijkse standen. Dat heeft weinig invloed op de privacy voor de meeste mensen, maar voor sommigen misschien wel omdat dan zichtbaar is dat ze overwinteren in een warm land.
Je weet dat de meterstanden ook niet ieder kwartier door gegeven worden? Ze worden maar 1 keer per maand uitgelezen wordt?

Alle opgeslagen standen (van jaar tot kwartierstanden) kunnen worden doorgegeven naar keuze van de netbeheerder. De netbeheerder heeft dus altijd volledige controle (beheer) over de opgeslagen data op de meter. De netbeheerder kan na het uploaden van de data ook nog data administratief afschermen.
24-07-2019, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Om dus €10 per maand goedkoper uit te zijn met dubbeltarief t.o.v. enkel tarief moet je 's-nachts 1000kWh/maand meer gebruiken dan wat je overdag gebruikt.
Dat is in de praktijg gewoon niet mogelijk.
Het is niet alleen dag en nacht he... ik heb hier ook dubbeltarief en ook heel het weekend en feestdagen vallen onder
laag tarief. Het aantal uren in het nacht tarief is gelijk aan dat in het dag tarief dus alle verbruikers die altijd door
gaan die vallen precies evenveel in beide tarieven.
Ik doe de was altijd in het weekend dus dat is dan nacht.
In het totaal verbruik ik iets meer in het lage dan in het hoge tarief dus overstappen heeft geen zin, maar als zich een
reden voordoet om dat wel te moeten doen dan doe ik het zonder aarzelen want het maakt maar heel weinig uit.
(dat was ooit anders hoor, die tariefverschillen waren groter en het was ook niet zo precies rondom het uniforme
tarief, het lage tarief was meer lager dan het hoge tarief hoger was)
28-07-2019, 22:57 door Marilee - Bijgewerkt: 28-07-2019, 23:00
Door Anoniem:
Door Marilee: Hoi allemaal,
Nou ik wou dus de slimme meter van Stedin gaan weigeren, heb er geen behoefte aan, ik kan makkelijk zelf mijn meterstanden doorgeven. Nu heb ik 's even e.e.a. nagezocht en nu blijkt dus dat mijn elektra meter nog prima is maar mijn gasmeter dus in 2014 is afgekeurd en in 2016 al vervangen had moeten worden!? (Nooit bericht of iets over gehad!)
Bestaat er nog zoiets als een gewone gasmeter of krijg ik nu alsnog die slimme meter aangesmeerd?
Weet je ook dat het omschakel signaal voor hoog/laag tarief volgend jaar wordt uitgezet zodat analoge meters altijd hoog tarief blijven aangeven in tegenstelling tot intelligente meters? Analoge elektra meters gaan je dan extra geld kosten

Ik krijg nu digitale dus dat probleem heb ik dan gelukkig niet. En w.b. de hoog en laag tarieven die ik nu nog heb.. ik heb daar nog nooit rekening mee gehouden. Alles met mate. Dus een enkel tarief zal misschien iets schelen, maar hopelijk niet veel.
29-07-2019, 10:28 door Anoniem
Door Marilee:
Ik krijg nu digitale dus dat probleem heb ik dan gelukkig niet. En w.b. de hoog en laag tarieven die ik nu nog heb.. ik heb daar nog nooit rekening mee gehouden. Alles met mate. Dus een enkel tarief zal misschien iets schelen, maar hopelijk niet veel.
Hoef je niet veel aan te rekenen. Indien je in het lage (nacht) tarief meer gebruikt dan in het hoge (dag) tarief, dan is dubbeltarief voordelig.
Is het andersom, dus meer gebruik in het hoge (dag) tarief dan in het lage (nacht) tarief dan is enkeltarief voordeliger.

Wanneer iemand aangeeft "ik heb daar nog nooit rekening mee gehouden." dan durf ik wel te beweren dat je beter enkeltarief kan nemen.
Ieder normaal gezin gebruikt meer in het hoge tarief, alleen als je er echt goed op let bij alles wat je doet kun je dat ombuigen naar het meeste gebruik in het lage tarief.
En dat gaat echt heel ver: Wasmachine, droger, vaatwasser etc alleen 's-nachts of in het weekeinde, stofzuigen alleen in het weekeinde etc. Feitelijk door de week overdag alleen de stroom te gebruiken de echt niet anders kan.
29-07-2019, 11:01 door Anoniem
Geef dan van deze stelling ook gelijk de bron ajb, want dit is pertinent onwaar. Of logging staat aan en dan wordt meerdere keren per dag (misschien wel elk kwartier of elke 5 min.) de meterstand doorgegeven of logging staat uit en dan worden er geen meterstanden doorgegeven.

Er is een verschil tussen de vraag wat je meter opslaat, aan logging. En wat er wat doorgestuurd richting leverancier.
29-07-2019, 16:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Geef dan van deze stelling ook gelijk de bron ajb, want dit is pertinent onwaar. Of logging staat aan en dan wordt meerdere keren per dag (misschien wel elk kwartier of elke 5 min.) de meterstand doorgegeven of logging staat uit en dan worden er geen meterstanden doorgegeven.

Er is een verschil tussen de vraag wat je meter opslaat, aan logging. En wat er wat doorgestuurd richting leverancier.

Voor de zekerheid kun je dan ook het beste de oude meter houden die niets opslaat of doorstuurt.
29-07-2019, 18:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Geef dan van deze stelling ook gelijk de bron ajb, want dit is pertinent onwaar. Of logging staat aan en dan wordt meerdere keren per dag (misschien wel elk kwartier of elke 5 min.) de meterstand doorgegeven of logging staat uit en dan worden er geen meterstanden doorgegeven.

Er is een verschil tussen de vraag wat je meter opslaat, aan logging. En wat er wat doorgestuurd richting leverancier.

Voor de zekerheid kun je dan ook het beste de oude meter houden die niets opslaat of doorstuurt.

Ook oude digitale meters slaan kunnen meterstanden opslaan. Dergelijke meters kunnen bijvoorbeeld EEPROM geheugen benutten voor opslag.

Een analoge meter, zoals een ferarismeter, slaat alleen de standen op die je kunt aflezen.

Vraag naar een meter die alleen de cumulatieve standen bewaard, of desnoods een minimum aan maand- of jaarstanden. Je hebt het wettelijk recht (per AVG) dat er niet meer wordt opgeslagen dan de meest recente jaren, 3 jaar zou kunnen, maar meer dan 7 jaar is niet te verdedigen omdat noodzaak ontbreekt. Ook dag-, uur- en kwartierstanden zijn niet verdedigbaar omdat daar geen geldige grondslag voor is behalve toestemming. Als de netbeheerder het daar niet mee eens is moeten ze hun mening kunnen onderbouwen. Bijvoorbeeld door middel van een uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.