Poll
image

Unlock jij je telefoon met je vingerafdruk?

maandag 21 oktober 2019, 12:22 door Redactie, 43 reacties
Ja
58.41%
Nee
41.59%
Reacties (43)
21-10-2019, 12:39 door Anoniem
Ja en wat dan nog, mijn vingerafdruk is al bekend bij justitie. Voor hackers ben ik niet bang, bij mij valt toch niets te halen..
21-10-2019, 12:51 door Erik van Straten
Ja, met mijn pink.
21-10-2019, 13:05 door Anoniem
teenafdruk
21-10-2019, 13:09 door Anoniem
Niet meer, sinds het nieuws dat de meeste implementaties hiervan nog al te wensen over laten (gecombineerd met het feit dat mijn telefoon geen updates meer krijgt). Naast Whatsapp en een webbrowser heb ik verder ook niet zoveel op mijn telefoon staan.
21-10-2019, 13:32 door Anoniem
Waarom zou ik? Die paar telefoonnummers die erin staan...
Mijn dumbphone weet niet eens wat een vingerafdruk is.
21-10-2019, 14:39 door Anoniem
Als ik kijk hoeveel vingrafdrukken in op het toestel dan wel het hoesje achterlaat, is dat niet de meest veilig oplossing om mijn telefoon mee te unlocken.
21-10-2019, 16:37 door SPer
tip : als je bij een iPHone met vingerafdruk scannen snel 5x achterelkaar op de lock screen toets drukt, moet je de pincode geven om deze te unlocken . Let wel op telefoon probeert ook naar een SOS nummer te bellen .
21-10-2019, 20:31 door Anoniem
Mijn telefoon weet niet wat een vinger is. Probleem opgelost.
21-10-2019, 22:01 door Erik van Straten
Door Anoniem, 21-10-2019, 12:39: teenafdruk
Hoe het met jou zit weet ik niet, maar ik gebruik serieus mijn pink omdat ik daar de minste vingerafdrukken van achterlaat op allerlei plaatsen (en zo hoef ik geen schoen uit te trekken om mijn smartphone te unlocken).

De reden om een vingerafdruk (feitelijk pinkafdruk) te gebruiken, is dat ik weinig vertrouwen heb in de lock-screen bescherming van moderne smartphones (zie bijv. https://www.security.nl/posting/625725/Onderzoeker+claimt+bootrom-exploit+om+iPhones+te+jailbreaken of https://www.jihosoft.com/android-tips/bypass-android-lock-screen.html).

Op een eerdere smartphone gebruikte ik een lang wachtwoord (waarbij het me zelden lukte om dat in een keer goed in te voeren), tot ik ergens las dat de lock-screen-beveiliging op die smartphone, als gevolg van bugs (die niet meer gepatched werden), eenvoudig doorbroken kon worden. Als mijn smartphone gestolen wordt, ligt de informatie erop dus waarschijnlijk sowieso op straat - of ik nou altijd een wachtwoord gebruik of (meestal) een vingerafdruk.

En mocht en kwaadwillende toegang krijgen, dan maak ik me er meer zorgen over dat andere informatie op mijn smartphone wordt misbruikt dan de afgeleide data van mijn pinkafdruk.
22-10-2019, 02:46 door Wim ten Brink
Ja, maar de scanner zit gelukkig niet in het scherm maar op het knopje aan de zijkant. En ik heb geprobeerd hem om hem met andere vingers, mijn tenen en andermans vingers te unlocken en voorlopig werkt het echt alleen met mijn duim...
22-10-2019, 10:31 door Anoniem
Door SPer: tip : als je bij een iPHone met vingerafdruk scannen snel 5x achterelkaar op de lock screen toets drukt, moet je de pincode geven om deze te unlocken . Let wel op telefoon probeert ook naar een SOS nummer te bellen .

Of je zorgt er gewoon voor dat de vingerafdruk mislukt/weggeklikt wordt. Dan kun je ook de pincode geven. Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?
22-10-2019, 10:39 door Anoniem
Nee, vingerafdrukken zijn niet veilig.
22-10-2019, 12:18 door Briolet
Door Erik van Straten: …maar ik gebruik serieus mijn pink omdat ik daar de minste vingerafdrukken van achterlaat op allerlei plaatsen.

Ik zie nog een ander voordeel: Die afdruk slijt minder. In elk geval verwacht ik dat. Ik was een jaar geleden een paar dagen aan het klussen bij huis en plots had de telefoon veel moeite om mijn vingerafdruk te herkennen. Uiteindelijk liep ik zelfs tegen de beveiliging aan dat ik volgens mij een half uur moest wachten om met het wachtwoord te mogen inloggen. (Ik had natuurlijk eerder moeten opgeven om het toch met de afdruk te blijven proberen)

Het ging om klein metselwerk en ik had niet de moeite genomen om dit met handschoenen aan te doen. Mijn afdrukken waren inderdaad gladder geworden tot een niveau dat de telefoon ze niet meer herkende.
22-10-2019, 12:21 door Anoniem
Als niemand het gebruikt hebben fabrikanten geen reden om het te verbeteren. Je wachtwoord, certificaten, ... zijn praktisch zinloos geworden nu de quantum computers rondjes draaien om de supercomputers van gisteren? Of ga ik dan nog iets te snel.

Dat onze huidige vormen van beveiliging moeten veranderen geloof ik zeker. Van iets wat je weet en hebt naar iets dat je weet, iets wat je hebt en iets wat je bent. Hoe kunnen je apparaten hun eigenaar feilloos identificeren? Gezichtsherkenning, vingerafdruk(ken), DNA ademtest, gedrag, ...?
22-10-2019, 12:53 door Anoniem
Gewoon 6 cijfers, werkt prima.
22-10-2019, 13:46 door Anoniem
Door Erik van Straten: (en zo hoef ik geen schoen uit te trekken om mijn smartphone te unlocken).
Schoen uittrekken hoeft alleen maar als je die aanhebt. En, laten we eerlijk zijn, terroristen dragen ook schoenen.

De reden om een vingerafdruk (feitelijk pinkafdruk) te gebruiken, is dat ik weinig vertrouwen heb in de lock-screen bescherming van moderne smartphones ([...]).
Ik zie eigenlijk niet hoe vingerafdrukken daar tegen helpen.

Als mijn smartphone gestolen wordt, ligt de informatie erop dus waarschijnlijk sowieso op straat - of ik nou altijd een wachtwoord gebruik of (meestal) een vingerafdruk.
Ga daar maar vanuit, ja.

En mocht en kwaadwillende toegang krijgen, dan maak ik me er meer zorgen over dat andere informatie op mijn smartphone wordt misbruikt dan de afgeleide data van mijn pinkafdruk.
Zo'n kwaadwillende kan je heel goed dwingen je pink tegen je scherm te houden. Sterker nog, van de rechter mag het vaak ook nog. (Een ambtenaar heeft niet automatisch het beste met jou voor, hij ziet jou eerder als kwaadwillende; je moet hem dus als tegenstander zien.)


Door Briolet: Mijn afdrukken waren inderdaad gladder geworden tot een niveau dat de telefoon ze niet meer herkende.
Ouderen hebben ook nogal eens last van vager wordende afdrukken. Of dat met de pinken minder is weet ik niet.


Door Anoniem: Als niemand het gebruikt hebben fabrikanten geen reden om het te verbeteren.
Of ze hebben een agenda.

Je wachtwoord, certificaten, ... zijn praktisch zinloos geworden nu de quantum computers rondjes draaien om de supercomputers van gisteren? Of ga ik dan nog iets te snel.
Je gaat nog iets te snel.

Dat onze huidige vormen van beveiliging moeten veranderen geloof ik zeker.
Weet ik niet. De redenen waarom en de doelen moeten zeker anders. De middelen, dat is me nog niet duidelijk.

Van iets wat je weet en hebt naar iets dat je weet, iets wat je hebt en iets wat je bent. Hoe kunnen je apparaten hun eigenaar feilloos identificeren? Gezichtsherkenning, vingerafdruk(ken), DNA ademtest, gedrag, ...?
Met werk recht evalueert een apparaat mij op iets dat ik "ben"?

Dit is een veel fundamentelere vraag dan je zo op het eerste gezicht zou denken. Daar niets mee doen (zoals nu gebeurt) is een fundamentele fout van iedereen die met "security" bezig is.

En het leidt bijvoorbeeld tot allerlei industrie-gedragen initiatiefjes zoals de aanzetten tot "wachtwoorden eliminieren", wat in de praktijk een hoop macht richting industrie trekt, weg van het individu. Die moet maar gewoon goed genoeg "iets zijn" om nog bij z'n eigen bezit te mogen komen.
22-10-2019, 14:32 door Anoniem
Nee. Met mijn gezicht. Als dat niet herkend wordt, dan pincode.
22-10-2019, 15:08 door Tubamaniak
Nope. Dat heeft een Nokia 6310i helemaal niet :-)
22-10-2019, 15:13 door Tubamaniak
Quote : " Met werk recht evalueert een apparaat mij op iets dat ik "ben"?

Dit is een veel fundamentelere vraag dan je zo op het eerste gezicht zou denken. Daar niets mee doen (zoals nu gebeurt) is een fundamentele fout van iedereen die met "security" bezig is.

En het leidt bijvoorbeeld tot allerlei industrie-gedragen initiatiefjes zoals de aanzetten tot "wachtwoorden eliminieren", wat in de praktijk een hoop macht richting industrie trekt, weg van het individu. Die moet maar gewoon goed genoeg "iets zijn" om nog bij z'n eigen bezit te mogen komen. "

Een vendor lock-in is wat elke fabrikant het liefst heeft. Want die levert ongevoeglijk veel geld op....
22-10-2019, 15:27 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 22-10-2019, 15:46
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: De reden om een vingerafdruk (feitelijk pinkafdruk) te gebruiken, is dat ik weinig vertrouwen heb in de lock-screen bescherming van moderne smartphones ([...]).
Ik zie eigenlijk niet hoe vingerafdrukken daar tegen helpen.
Speciaal voor jou leg ik dan anders uit wat jij wegliet in "([...])": als lock-screen sowieso gebypassed kan worden, maakt het m.i. weinig of niets uit of je een onkraakbaar wachtwoord, een wipe na 3 foute pincodes, gezichtsherkenning (al dan niet met de ogen gesloten), of de vingerafdrukscanner (met wijsvinger, pink, teen, edel deel, winegum, stukje S10 siliconenhoesje of use-your-fantasy) gebruikt om je smartphone te unlocken.

Omdat de winegums steeds op zijn en een vingerafdruk scannen veel sneller gaat dan een wachtwoord/pincode invoeren, kies ik voor mijn pink. Maar ik sta open voor betere (mits serieuze) suggesties.
22-10-2019, 15:40 door Erik van Straten
Door Tubamaniak: Quote : " Met werk recht evalueert een apparaat mij op iets dat ik "ben"? [...]
Eh? Tenzij jij geen doorsnee gebruiker bent, vertegenwoordigt jouw smartphonen jou, en is daarmee feitelijk een onderdeel van jouw identiteit. Niet voor niets stikt het van de apps die zoveel mogelijk informatie over jou (en jouw adresboek) proberen te verzamelen.

Vele jaren geleden (voordat Internet zoekmachines bestonden) dacht ik vaak na over het schrijven van software die ik BX noemde (voor Brain eXtension), omdat ik meer informatie heb dan ik kan onthouden, die ik niet snel en eenvoudig genoeg kon terugvinden. Ik tik deze bijdrage nu op een BX waar ik tekstfiles met relevante informatie op aanvul, en waarmee ik op Internet kan lezen en zoeken wat mij interesseert.
22-10-2019, 19:16 door Anoniem
Werkte sowieso totaal klote. Een paar keer mee gespeeld.

Daarnaast heeft het wel een leuke look and feel. Net alsof je aan het inbreken bent op je eigen spullen!

Bedacht door een marketing idioot. En gemaakt door een sukkel.

Als ik mijn portemonnee verlies, of mijn huissleutel. Dat zijn echt vervelende dingen. Maar daar is nog geen enkele gek met een idee van vingerafdrukken gekomen.

En dan op zo een suffe domme "smart" phone allemaal van die idioterie.

Het doel is wel duidelijk hoor. Doe maar afstand van je identiteit. Jouw telefoon is jouw identiteit. Waar je ook benevens helemaal niks op te vertellen of te schaften hebt. En als je hem niet dagelijks updeet, dan ben je een hufter. Daarnaast nog eens strontduur ook, al die rotzooi.

Ze kunnen een vingerafdruk van me krijgen hoor! Ik ga hier alleen niet posten waar!!!!!!!!!!!!!!!! (Tip: Heel donkere gaatje.)
22-10-2019, 19:22 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: De reden om een vingerafdruk (feitelijk pinkafdruk) te gebruiken, is dat ik weinig vertrouwen heb in de lock-screen bescherming van moderne smartphones ([...]).
Ik zie eigenlijk niet hoe vingerafdrukken daar tegen helpen.
Speciaal voor jou leg ik dan anders uit wat jij wegliet in "([...])": als lock-screen sowieso gebypassed kan worden, maakt het m.i. weinig of niets uit of je een onkraakbaar wachtwoord, een wipe na 3 foute pincodes, gezichtsherkenning (al dan niet met de ogen gesloten), of de vingerafdrukscanner (met wijsvinger, pink, teen, edel deel, winegum, stukje S10 siliconenhoesje of use-your-fantasy) gebruikt om je smartphone te unlocken.
Oftewel, "oplossingen" 1, 2, 3, en 4 klassificeer je als gelijkwaardig in hun impotentie. Dus je kiest oplossing 4.

Ik zag dus niet hoe jouw gegeven redenering jouw uitgesproken keuze ondersteunde.

Omdat de winegums steeds op zijn en een vingerafdruk scannen veel sneller gaat dan een wachtwoord/pincode invoeren, kies ik voor mijn pink. Maar ik sta open voor betere (mits serieuze) suggesties.
Je overweging is dus "gemak".

Persoonlijk "lock" ik de telefoon alleen maar met menu-sterretje, en dat is ook precies hoe je het toetsenbord weer unlockt.


Oh, en Tubamaniak: Gelieve even uit te zoeken hoe quotes hier wel werken, want wat je nu presteert is teveel nodeloos uitzoekwerk en dus neem ik de moeite niet je te lezen.
22-10-2019, 23:32 door Briolet
Door Erik van Straten: Omdat de winegums steeds op zijn en een vingerafdruk scannen veel sneller gaat dan een wachtwoord/pincode invoeren, kies ik voor mijn pink. Maar ik sta open voor betere (mits serieuze) suggesties.

Winegums klinkt als thuis. Dan zijn er wel snellere oplossingen als een vingerafdruk. Ontgrendelen via de Smart Lock functie 'vertrouwde omgeving'. Nabij ingegeven zones blijft de lock beveiliging een aantal uur uitgeschakeld. Als derden in mijn thuisomgeving bij mijn telefoon kunnen komen, heb ik een heel andere zorgen dan wat ze met mijn telefoon doen. (-:
23-10-2019, 09:24 door Erik van Straten
@Briolet: als ik iets als Smart (Un-) Lock zou gebruiken, en de (targeted attack-) dief van mijn smartphone komt ermee voor mijn deur staan, kan hij bij mijn data (tenzij hij dan alsnog een geheim moet aanbieden). Maar sowieso wil ik mijn smartphones niet alleen thuis snel kunnen unlocken.

Wel gebruik ik op m'n Android smartphone, naar volle tevredenheid, "Privacy Friendly WiFi Manager" van de univ. Darmstadt + Secuso. Die app zet WiFi uit als ik niet in de buurt van de GSM masten in de omgeving van mijn woning ben.

Met niet kunnen unlocken door beschadigde vingers na klussen heb ook ik ervaring (inclusief pink, die ik dan kennelijk ook gebruik), vooral na knutselen met cement of tegelvoegmiddel. Wat niet helpt is dat ik een amateurklusser ben - en dus veel aanmodder ;-)
23-10-2019, 15:23 door Anoniem
Yolo
23-10-2019, 17:00 door Anoniem
Daarom heb ik mijn neus als 'vingerafdruk' opgegeven, werkt prima, probeer het maar eens.
24-10-2019, 19:54 door [Account Verwijderd]
Neen ik doe niks met vingerafdruksels.

Ik neem gewoon de hoorn van de haak. Bijvoorbeeld om, zoals ongeveer 1,5 uur terug, bij 'de Chinees' een Gado Gado met Bami te bestellen.
Deze communicatie wordt tot stand gebracht met een Ericsson T65-TDK uit 1977. Deze dinosaurus gebruik ik het vaakst.

Met mijn bellen en maar liefst uitgebreid met 3 spelletjes dumbphone Nokia (broekzakmodel) doe ik nagenoeg niets behalve eens per 2 à 3 maanden aan de lader hangen omdat die bijna altijd uit staat.

Vanwaar - hier toch toch ook al - de aanname dat iedereen een Smartphone heeft?
Een Smartphone is wel een telefoon maar de laatste niet altijd een Smartphone :-)
24-10-2019, 20:49 door Anoniem
Door Wilbert Wintergaard: Neen ik doe niks met vingerafdruksels.

Ik neem gewoon de hoorn van de haak. Bijvoorbeeld om, zoals ongeveer 1,5 uur terug, bij 'de Chinees' een Gado Gado met Bami te bestellen.
Deze communicatie wordt tot stand gebracht met een Ericsson T65-TDK uit 1977. Deze dinosaurus gebruik ik het vaakst.

Met mijn bellen en maar liefst uitgebreid met 3 spelletjes dumbphone Nokia (broekzakmodel) doe ik nagenoeg niets behalve eens per 2 à 3 maanden aan de lader hangen omdat die bijna altijd uit staat.

Vanwaar - hier toch toch ook al - de aanname dat iedereen een Smartphone heeft?
Een Smartphone is wel een telefoon maar de laatste niet altijd een Smartphone :-)

Er is een groeiende groep neanderthalers die wel zo een smartphone hebben. Die vinden het heel eng wat je beweert. En kunnen niets anders roepen dan dat je dan vast en zeker een crimineel bent, een witwasser (wat moet je met meer dan 1 telefoon dan), en dat je je niet conformeert aan wat inmiddels normaal is. Er zullen er ook zijn die je waarschuwen. Dat als je wat overkomt, dat je dan ook niet meer te traceren bent. En dat dat dan heel erg zou zijn voor je dierbaren en kinderen. En dat je dan natuurlijk binnenkort nergens meer kunt betalen, omdat je geen update hebt op je oude Nokia. Dus dat je van de honger zult sterven. En in geen apotheek meer gaat kunnen krijgen.

Ze zullen zeggen dat je nog in de middeleeuwen leeft. Terwijl ze zelf het hardst bezig zijn om die terug te brengen. Want zelf denken, dat hoeft toch niet meer als je een smartphone hebt? Binnenkort hoef je geen Gado Gado meer te bestellen. Dat gaat je smartphone voor je doen. Een dag tevoren al. Want die kent je beter dan jezelf. Jaaaaaaaaa, geef het maar toe!
25-10-2019, 08:58 door Anoniem
Ja hoor. Lekker makkelijk. Moet vaak het device met 1 hand bedienen en dan is deze unlock methode een uitkomst.

De 'belangrijke' apps, files en contacten zitten achter KNOX verstopt met een extra wachtwoord en m'n e-mail en messaging app hebben elk hun eigen wachtwoord om te kunnen openen (en worden gelocked als het scherm uit gaat).

Voor wat er op dit apparaat gebeurt is dit veilig genoeg. En *echt* belangrijke/gevoelige gegevens staan er uiteraard nieteens op.
25-10-2019, 09:15 door Anoniem
Puur voor het gemak.
25-10-2019, 10:29 door Briolet
Door Anoniem: Daarom heb ik mijn neus als 'vingerafdruk' opgegeven, werkt prima, probeer het maar eens.

Weet je het zeker? Alleen testen of het unlocked betekend niet dat het werkt. Om te werken moet hij ook alle andere neuzen kunnen uitsluiten van unlocken.
25-10-2019, 10:58 door Anoniem
Nee, vingerafdrukken zijn niet veilig.

Pincodes gelukkig wel.... Iemand die kopie van je vingerafdruk in handen weet te krijgen, is vast ook wel slim genoeg om te bedenken hoe hij aan je pincode komt ;))
28-10-2019, 10:40 door dutchfish
Ik ben alleen maar benieuwd wat de AVG of GDPR hier over zegt. Volgens mij is het gebruik van biometrische gegevens voor dit doel niet geoorloofd?

Mijn 2 centen.
29-10-2019, 14:12 door Anoniem
Door Anoniem: Als ik kijk hoeveel vingrafdrukken in op het toestel dan wel het hoesje achterlaat, is dat niet de meest veilig oplossing om mijn telefoon mee te unlocken.

Precies: https://www.ccc.de/en/updates/2013/ccc-breaks-apple-touchid
30-10-2019, 20:27 door Anoniem
Door Anoniem: Ja en wat dan nog, mijn vingerafdruk is al bekend bij justitie. Voor hackers ben ik niet bang, bij mij valt toch niets te halen..

niets te halen? je identity alleen al kan erg riskant en schadelijk zijn als die gestolen en misbruikt wordt. Geef maar aan mij zeg ik altijd tegen die mensen die niets te verbergen hebben.
31-10-2019, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ja en wat dan nog, mijn vingerafdruk is al bekend bij justitie. Voor hackers ben ik niet bang, bij mij valt toch niets te halen..

niets te halen? je identity alleen al kan erg riskant en schadelijk zijn als die gestolen en misbruikt wordt. Geef maar aan mij zeg ik altijd tegen die mensen die niets te verbergen hebben.
Zeg ik dat ik iets te verbergen heb dan? Misschien wel, misschien ook wel niet. Dat gaat u geen knikker aan.
Voor u kijken en verder surfen.
31-10-2019, 14:35 door Anoniem
ik unlock mijn telefoon bij jailbreak central... want ik hou niet van dat betuttelen van apple

BSD is best ok hoor... maar dat heeft niks met klantenbinding te maken
01-11-2019, 08:58 door Anoniem
Door Anoniem: Voor u kijken en verder surfen.
Dat roepen werkt dus niet.
01-11-2019, 09:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Voor u kijken en verder surfen.
Dat roepen werkt dus niet.
Dat zeuren helpt ook niet..
01-11-2019, 13:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door SPer: tip : als je bij een iPHone met vingerafdruk scannen snel 5x achterelkaar op de lock screen toets drukt, moet je de pincode geven om deze te unlocken . Let wel op telefoon probeert ook naar een SOS nummer te bellen .

Of je zorgt er gewoon voor dat de vingerafdruk mislukt/weggeklikt wordt. Dan kun je ook de pincode geven. Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?
Mocht je een keer door de politie gedwongen worden op je vinger op de vingerafdruklezer te leggen kan je vlak daarvoor de vingerafdrukscanner deactiveren (op een iphone) . De politie mag namelijk (gerechtelijke uitspraak) wel je vinger geforceerd op de scanner houden maar je bent niet verplicht om je pincode af te geven. Mocht je een journalist zijn die zijn bronnen wil beschermen kan dit nuttig zijn .
01-11-2019, 15:35 door Anoniem
Met een unlock code van m'n provider.
04-11-2019, 09:50 door Anoniem
Door Briolet:
Door Erik van Straten: Omdat de winegums steeds op zijn en een vingerafdruk scannen veel sneller gaat dan een wachtwoord/pincode invoeren, kies ik voor mijn pink. Maar ik sta open voor betere (mits serieuze) suggesties.

Winegums klinkt als thuis. Dan zijn er wel snellere oplossingen als een vingerafdruk. Ontgrendelen via de Smart Lock functie 'vertrouwde omgeving'. Nabij ingegeven zones blijft de lock beveiliging een aantal uur uitgeschakeld. Als derden in mijn thuisomgeving bij mijn telefoon kunnen komen, heb ik een heel andere zorgen dan wat ze met mijn telefoon doen. (-:

Maar thuis gebruik je toch geen smartphone? Daar heb je wel betere apparaten. De smartphone gebruik je onderweg (buiten) waar een snoer niet handig is.

Maar voor de rest is glasfiber of kabel eerste keus voor internet & communicatie.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.