image

CBS: 16 procent ict'ers heeft alleen digitale basisvaardigheden

vrijdag 14 februari 2020, 14:05 door Redactie, 24 reacties
Laatst bijgewerkt: 14-02-2020, 14:19

Zestien procent van de Nederlanders werkzaam in de ict heeft alleen digitale basisvaardigheden, zo blijkt uit onderzoek van het CBS en Eurostat. Eén procent zit daar zelfs onder. Digitale basisvaardigheden worden bepaald aan de hand van resultaten op vier deelgebieden.

Het gaat om de gebieden informatie, communicatie, computers/online diensten en software. Denk bijvoorbeeld aan het opzoeken van informatie, verplaatsen van bestanden en opslaan van foto's in de cloud (informatie), e-mailen, bellen via internet en gebruik van sociale netwerken (communicatie), online shoppen, installeren van apps en online cursussen volgen (computers/online diensten) en het gebruik van kantoorsoftware en programmeren (software).

83 procent van de Nederlandse ict'ers beheerst deze digitale basisvaardigheden bovengemiddeld. Zestien procent beschikt alleen over de basisvaardigheden en één procent scoort zelfs onder de digitale basisvaardigheden. In de hele Europese Unie heeft gemiddeld 56 procent van de ict'ers bovengemiddelde digitale basisvaardigheden, terwijl 23 procent alleen over de basis beschikt. Achttien procent van de Europese ict'ers zit daar zelfs onder.

Nederland staat samen met Finland bovenaan als er wordt gekeken naar de digitale basisvaardigheden van de bevolking. Nederlanders van 16 tot 75 jaar worden steeds digitaal vaardiger, aldus het CBS. In 2015 had nog maar 43 procent meer dan basis digitale vaardigheden. Dat is in 2019 naar de helft gestegen. Op het deelgebied 'informatie' heeft 89 procent van de Nederlanders meer dan basis digitale vaardigheden. Bij communicatie en computers/online diensten is dit respectievelijk 83 procent en 81 procent.

Op het gebied software zijn zowel Nederlanders als Europeanen het minst vaardig. Op dit terrein beschikte 55 procent van de Nederlanders over meer dan basisvaardigheden. Het EU-gemiddelde was 41 procent. Wordt er alleen naar de Nederlandse ict'ers gekeken, dan zijn die als het om "software" gaat wel zeer behendig. 91 procent heeft namelijk bovengemiddelde vaardigheden. Verder blijkt dat hoogopgeleiden digitaal vaardiger zijn dan laagopgeleiden en doen mannen het beter dan vrouwen. Tevens zijn jongeren digitaal vaardiger dan ouderen.

Image

Reacties (24)
14-02-2020, 14:12 door Anoniem
Op het gebied software zijn zowel Nederlanders als Europeanen het minst vaardig.
Nederlandse ict'ers zijn als het om "software" gaat zeer behendig.
Dus het gemiddelde van Europeanen ligt lager dan alle landen die in Europa liggen? Nederlanders zijn geen Europeanen? En welke van de twee is het nou?
14-02-2020, 14:27 door Anoniem
<facepalm>
14-02-2020, 14:31 door karma4
Ik begin hem te begrijpen, een enquete in meerdere landen met 1740 gevallen ICT - niet ICT en een aantal vragen voor wat soort werkzaamheden gedaan zijn in de afgelopen tijd. Daar kun je heel suggestieve mee doen.
Geen presentatie gegeven aan je collega's het afgelopen jaar, geen cursus op het internet gedaan, dan scoor je op zijn hoogst als "basis vaardigheid".
14-02-2020, 16:05 door Anoniem
Door karma4: Ik begin hem te begrijpen, een enquete in meerdere landen met 1740 gevallen ICT - niet ICT en een aantal vragen voor wat soort werkzaamheden gedaan zijn in de afgelopen tijd. Daar kun je heel suggestieve mee doen.
Geen presentatie gegeven aan je collega's het afgelopen jaar, geen cursus op het internet gedaan, dan scoor je op zijn hoogst als "basis vaardigheid".
Klopt, maar dat is ook niet erg relevant. Zo'n onderzoek dient helemaal niet om individuele mensen op hun precieze eigenschappen te kunnen beoordelen, het dient om trends te zien en (onder andere) landen te vergelijken. Het geeft geen haarscherp beeld maar wel een beeld dat voor die doeleinden volstaat. Ook als je niet scherp ziet kan je betrouwbaar constateren dat het nu lichter is dan vorige maand en donkerder dan in Griekenland.
14-02-2020, 16:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Op het gebied software zijn zowel Nederlanders als Europeanen het minst vaardig.
Nederlandse ict'ers zijn als het om "software" gaat zeer behendig.
Dus het gemiddelde van Europeanen ligt lager dan alle landen die in Europa liggen? Nederlanders zijn geen Europeanen? En welke van de twee is het nou?

Niet zo moeilijk toch? Er is gekeken naar het gemiddelde van 27 EU-landen, naar het gemiddelde per land (dus ook naar Nederlanders) en uitgesplitst naar specifieke doelgroepen, zoals Nederlandse ict'ers.

En het gemiddelde van Europeanen ligt niet lager dan alle landen die in Europa liggen.
14-02-2020, 17:41 door Anoniem
Tja, skills... hoe relatief is dat.
Gaat zeker net als bij ons als er een zeldzaam apparaat moet worden gerepareerd:
"Wat zeg je? Je hebt er wel eens eentje aan de buitenkant aangeraakt?
Dan ben je specialist!
Ga er maar gauw heen."
14-02-2020, 18:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Op het gebied software zijn zowel Nederlanders als Europeanen het minst vaardig.
Nederlandse ict'ers zijn als het om "software" gaat zeer behendig.
Dus het gemiddelde van Europeanen ligt lager dan alle landen die in Europa liggen? Nederlanders zijn geen Europeanen? En welke van de twee is het nou?

Niet zo moeilijk toch? Er is gekeken naar het gemiddelde van 27 EU-landen, naar het gemiddelde per land (dus ook naar Nederlanders) en uitgesplitst naar specifieke doelgroepen, zoals Nederlandse ict'ers.

En het gemiddelde van Europeanen ligt niet lager dan alle landen die in Europa liggen.
Begrijpend lezen behoort helaas niet tot het ICT pakket!
14-02-2020, 18:24 door Anoniem
Als ze eerste lijn meldingen goed gaan afhandelen,
zijn we al aardig bezig.
luntrus
14-02-2020, 19:49 door Anoniem
Misschien is het begrip ICTer ook te breed inmiddels. De term "bouwer" gebruik je ook niet om een metselaar, parketlegger en timmerman allemaal te nemen en dan te beoordelen op hun vaardigheid een bouwtekening te lezen. Immers elke discipline heeft zijn eigen variant en specialisme.
14-02-2020, 20:20 door Anoniem
Mooi verhaal over wie leesgierig is.

Ooit maakte Enzo Ferrari sportwagens. En Ferrucio Lamborghini vrachtwagen en tractoren. In het na-oorlogse Italië dat tijdens die oorlog wat slordig was geweest. Dus elke ondernemer moest dubbel knokken om uit dat moeras te kruipen. Daar & toen.

Het verhaal gaat dat er een autobeurs was in Amerika. En de beide mannen mochten komen. Afspraken om een happie te eten. Op dat moent zegt Lamborghini tegen Ferrari dat hij zo een sportwagen van hem had gekocht. Maar er wel 24 op 7 een monteur bij moest hebben om dat ding rijdend te houden. En dat was ook zo. Tot aan de 358 of misschien zelfs de 360 van Ferrari stond vrolijk in het boekje van de Ferrari zelf dat je die elke 500 kilometer door een monteur moest laten controleren. Het stond letterlijk in de user conditions. Wat natuurlijk geen enkele boer met een tractor accepteert, of een vrachtwagen bedrijf.

Het antwoord van Enzo, op die opmerking, was, "weet je wat? Blijf jij lekker tractors en vrachtwagen maken, ik maak sportwagens."

Ze vlogen beide terug naar Italië. En toen kwam ineens de eerste Lambo sportwagen uit. Op alle punten beter. Behalve de oude romantiek natuurlijk.

Moraal van dit verhaal: Zeik nooit je klant, noch je collega af, onder welke omstandigheden ook. Want als er nou iets mensen motiveert dan is het uit de hoogte doen.

Voor de IT'ers van vandaag: Je kunt rustig aan dat lijstje ook bezoekers, gebruikers, of noem het maar users, toevoegen. Enzo Ferrari had niet leren incasseren. Terwijl Lamborghini gewoon gelijk had. En toen werd hij links en rechts voorbij gestoken. De bal met je linker kleine teen terugspelen is niet altijd de verstandigste keuze. En zeker niet als je denkt dat je er al bent.

Bij de les blijven is het moeilijkste van het vak.
14-02-2020, 22:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Op het gebied software zijn zowel Nederlanders als Europeanen het minst vaardig.
Nederlandse ict'ers zijn als het om "software" gaat zeer behendig.
Dus het gemiddelde van Europeanen ligt lager dan alle landen die in Europa liggen? Nederlanders zijn geen Europeanen? En welke van de twee is het nou?

Niet zo moeilijk toch? Er is gekeken naar het gemiddelde van 27 EU-landen, naar het gemiddelde per land (dus ook naar Nederlanders) en uitgesplitst naar specifieke doelgroepen, zoals Nederlandse ict'ers.

En het gemiddelde van Europeanen ligt niet lager dan alle landen die in Europa liggen.

Hmm.
Ik denk dat beide anonieme reaguurders terug naar schoiol moeten om begrijpend te leren lezen.

"Op het gebied software zijn zowel Nederlanders als Europeanen het minst vaardig."

Op het gebied software scoren zowel Nederlanders als Europeanen het laagst TEN OPZICHTE VAN de andere gebieden die gemeten zijn. Zowel Nederlandser als de andere Europanen scoren in de anderer gebieden beter.

Maak er anders een grafiek van. Misschien dat het dan visueel duidelijker wordt.
15-02-2020, 07:34 door Anoniem
Is dat geen typo? Had het geen 61% moeten zijn?
15-02-2020, 09:13 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien is het begrip ICTer ook te breed inmiddels. De term "bouwer" gebruik je ook niet om een metselaar, parketlegger en timmerman allemaal te nemen en dan te beoordelen op hun vaardigheid een bouwtekening te lezen. Immers elke discipline heeft zijn eigen variant en specialisme.
Alleen gaat dit onderzoek niet over het beoordelen van de vaardigheden van individuen, het gaat over grote lijnen. Het dient om jaren, landen, en grove categorieën mensen te kunnen vergelijken. Dat is een volkomen ander doel dan van elk mens afzonderlijk een nauwkeurig beeld op te bouwen, en daar zijn de resultaten dan ook totaal ongeschikt voor.
15-02-2020, 09:36 door karma4
Door Anoniem: Klopt, maar dat is ook niet erg relevant. Zo'n onderzoek dient helemaal niet om individuele mensen op hun precieze eigenschappen te kunnen beoordelen, het dient om trends te zien en (onder andere) landen te vergelijken. Het geeft geen haarscherp beeld maar wel een beeld dat voor die doeleinden volstaat. Ook als je niet scherp ziet kan je betrouwbaar constateren dat het nu lichter is dan vorige maand en donkerder dan in Griekenland.
Prima opmerking.
Je hebt door een andere cultuur natuurlijk wel een bias:
- over wat een ICT nu is,. De helpdesk medewerker die zijn scriptjes volgt, monteur met de kabels, een scrum master.
- wat de vaardigheid is (graag snel ja of aan de voorzichtige kant
Voor trends en met gebruik van ander signalen maakt het niet veel uit.

Wat je in de kop van het artikel nu.nl ziet is dat wel heel absoluut gesteld wordt om individuele mensen beroepen op hun eigenschappen te gaan beoordelen. Het was en subselectie binnen die enquete.
De vraag zou kunnen zijn "In wat voor soortt bedrijf werkt u" of wat is de aard voor werkzaamheden (beperkt lijstje).
15-02-2020, 09:36 door Anoniem
Wat jullie allemaal vergeten:
jullie reageren allemaal op een samenvatting door een redactielid (althans dat mag je hopen).
En dan moet je maar hopen, dat die een juiste samenvatting heeft gemaakt. In elk geval is het niet slim (maar zo zijn nederlanders, tenminste minstens 21% daarvan :-) ) om een samenvatting als maatstaf te nemen, en daar dan tegen te fulmineren.
15-02-2020, 10:21 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem, 14 februari, 20:20 uur: Mooi verhaal over wie leesgierig is.

Ooit maakte Enzo Ferrari sportwagens. En Ferrucio Lamborghini vrachtwagen en tractoren...... etc. etc......Moraal van dit verhaal: Zeik nooit je klant, noch je collega af, onder welke omstandigheden ook. Want als er nou iets mensen motiveert dan is het uit de hoogte doen.

Voor de IT'ers van vandaag: Je kunt rustig aan dat lijstje ook bezoekers, gebruikers, of noem het maar users, toevoegen. Enzo Ferrari had niet leren incasseren. Terwijl Lamborghini gewoon gelijk had. En toen werd hij links en rechts voorbij gestoken. De bal met je linker kleine teen terugspelen is niet altijd de verstandigste keuze. En zeker niet als je denkt dat je er al bent.

Bij de les blijven is het moeilijkste van het vak.

Mooie vergelijking in verhouding tot de nogaleens neerbuigende reacties hier op nieuws over mensen/bedrijven die hebben geleden onder malware attacks, walgelijk geclassificeerd als "eigen schuld dikke bult klikvee".

Minimaal puntje van kritiek: Je eerste zin had beter kunnen zijn: voor wie lees- en leergierig is. :-)
15-02-2020, 13:38 door karma4
Door Anoniem: Wat jullie allemaal vergeten:
jullie reageren allemaal op een samenvatting door een redactielid (althans dat mag je hopen).
En dan moet je maar hopen, dat die een juiste samenvatting heeft gemaakt. In elk geval is het niet slim (maar zo zijn nederlanders, tenminste minstens 21% daarvan :-) ) om een samenvatting als maatstaf te nemen, en daar dan tegen te fulmineren.
Die samenvatting van een redactielid blijkt geen samenvatting te zijn. Je moet naar de cijfers gaan kijken waar de bewering vandaan komt. De aandacht trekkende dat ICT -ers niets van ICT zouden begrijpen. Het begeleidend artikel uit de bron geeft het beeld dat hier in NL allemaal beter zou zijn dan elders in Europa. Ook dat geloof ik niet.
15-02-2020, 20:33 door Anoniem
De meeste ICTers in Nederland zijn naïef, ze kennen wel de mogelijkheden maar niet de gevaren.

En dat is weer een gevaar voor 'digitaal vaardige burgers' die er van uit gaan dat die icters een goed doordacht en veilig systeem gebouwd hebben en niet durven dromen dat het aan elkaar geplakte microsoft, citrix, etc producten zijn die de icters zelf ook niet helemaal begrijpen en ze bij calamiteiten volledig afhankelijk zijn van de buitenlandse producenten (https://www.security.nl/posting/642021/)
16-02-2020, 01:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Op het gebied software zijn zowel Nederlanders als Europeanen het minst vaardig.
Nederlandse ict'ers zijn als het om "software" gaat zeer behendig.
Dus het gemiddelde van Europeanen ligt lager dan alle landen die in Europa liggen? Nederlanders zijn geen Europeanen? En welke van de twee is het nou?

Laten we zeggen dat nederlanders in hun hart nederlanders blijven en
geen wereld-burgers.

Dit antwoord is tegen het zere been van de linkse mainstream en de pro europese unie volgers.

NL-NU2020
16-02-2020, 01:31 door Anoniem
Velen ict certificeringen zijn ook niet echt nodig wat ze graag steeds meer verplicht willen zien,
als bewijs,dat je ict vaardig bent en dat je na je behaling daarmee veel geld gaat verdienen,
dat is helemaal niet zo.

Maar intussen zijn de zilvere en golden certified leer/ict instituten maar
aan het graaien en nog meer geld willen ze voor hun modules,3 maanden ict study,
ben je al duizenden euro's kwijt.

Kijk eens in de USA

Right to repair discussies met Apple en hun T2-chip
hardware wat ze niet zo maar meer kunnen vervangen etc,
maar de discussies gingen ook over de ict certificeringen die vaker
worden verplicht en geeist,wat vaak onnodig is.

De ict en hard/software organisaties in de usa willen ook het verplicht afdwingen van comptia certificeringen.

CTA is the company responsible for CES, the Consumer Electronics Show. They have been lobbying against Right to Repair for a while now. Companies themselves realize it is bad PR to lobby against consumer protection and repair, so they pay trade associations to do it for them.
16-02-2020, 08:46 door Anoniem
Door Anoniem: De meeste ICTers in Nederland zijn naïef, ze kennen wel de mogelijkheden maar niet de gevaren.

En dat is weer een gevaar voor 'digitaal vaardige burgers' die er van uit gaan dat die icters een goed doordacht en veilig systeem gebouwd hebben en niet durven dromen dat het aan elkaar geplakte microsoft, citrix, etc producten zijn die de icters zelf ook niet helemaal begrijpen en ze bij calamiteiten volledig afhankelijk zijn van de buitenlandse producenten (https://www.security.nl/posting/642021/)
Ik vermoed dat ICT'ers gemiddeld (maar niet allemaal) beter dan de gemiddelde niet-ICT'er beseffen dat de grootschalige gegevensverwerking die automatisering mogelijk maakt ook grootschalige ongelukken ermee mogelijk maakt, en dat de kans op grote schade grondige maatregelen ertegen rechtvaardigt. Ik heb meer dan eens meegemaakt dat de techneuten vonden dat er dringend iets verbeterd moest worden en dat degenen die over budgetten gingen alleen star techneutendenken zagen dat kostenposten opleverde, en elke actie in de kiem smoorden door altijd harder bewijs te eisen dat het ook werkelijk mis zou gaan dan de techneuten konden leveren.

Waar ICT'ers vaak naïef in zijn is het ontbreken van besef dat wat voor hun evident is dat voor niet-ICT'ers helemaal niet hoeft te zijn. Maar die eigenschap is helemaal niet uniek voor ICT'ers, die hebben mensen heel algemeen, bijvoorbeeld een medisch specialist die geen idee heeft dat hij patiënten nog moet voorlichten over dingen die voor hem gesneden koek zijn, of niet al te snuggere mensen die als vanzelfsprekend aannemen dat alle "gewone" mensen over allerlei maatschappelijke onderwerpen precies zo denken als zij.
16-02-2020, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem: De meeste ICTers in Nederland zijn naïef, ze kennen wel de mogelijkheden maar niet de gevaren.
Als de inderdaad kijkt waar de echte grote datalekken vanaf komen, dan begrijp ik je helemaal.

En dat is weer een gevaar voor 'digitaal vaardige burgers' die er van uit gaan dat die icters een goed doordacht en veilig systeem gebouwd hebben en niet durven dromen dat het aan elkaar geplakte microsoft, citrix, etc producten zijn die de icters zelf ook niet helemaal begrijpen en ze bij calamiteiten volledig afhankelijk zijn van de buitenlandse producenten (https://www.security.nl/posting/642021/)
Daarin tegen, er waren de zelfde dag dat het Citrix issue bekend was, al mogelijkheden om het tegen te houden.

Maar eigenlijk komt alle software van de grote producten, van buitenlandse producenten. Er wordt maar heel weinig op Nederlandse bodem geproduceerd van A t/m C(ode)
18-02-2020, 15:48 door Anoniem
Mendix, Betty blocks, Uniface, phyton..om er maar een paar te noemen.zijn Nederlandse programmeer talen/ontwikkel omgevingen. Hoebedoelu er wordt maar weinig op Nederlandse bodem geproduceerd.
18-02-2020, 19:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De meeste ICTers in Nederland zijn naïef, ze kennen wel de mogelijkheden maar niet de gevaren.

En dat is weer een gevaar voor 'digitaal vaardige burgers' die er van uit gaan dat die icters een goed doordacht en veilig systeem gebouwd hebben en niet durven dromen dat het aan elkaar geplakte microsoft, citrix, etc producten zijn die de icters zelf ook niet helemaal begrijpen en ze bij calamiteiten volledig afhankelijk zijn van de buitenlandse producenten (https://www.security.nl/posting/642021/)
Ik vermoed dat ICT'ers gemiddeld (maar niet allemaal) beter dan de gemiddelde niet-ICT'er beseffen dat de grootschalige gegevensverwerking die automatisering mogelijk maakt ook grootschalige ongelukken ermee mogelijk maakt, en dat de kans op grote schade grondige maatregelen ertegen rechtvaardigt. Ik heb meer dan eens meegemaakt dat de techneuten vonden dat er dringend iets verbeterd moest worden en dat degenen die over budgetten gingen alleen star techneutendenken zagen dat kostenposten opleverde, en elke actie in de kiem smoorden door altijd harder bewijs te eisen dat het ook werkelijk mis zou gaan dan de techneuten konden leveren.

Waar ICT'ers vaak naïef in zijn is het ontbreken van besef dat wat voor hun evident is dat voor niet-ICT'ers helemaal niet hoeft te zijn. Maar die eigenschap is helemaal niet uniek voor ICT'ers, die hebben mensen heel algemeen, bijvoorbeeld een medisch specialist die geen idee heeft dat hij patiënten nog moet voorlichten over dingen die voor hem gesneden koek zijn, of niet al te snuggere mensen die als vanzelfsprekend aannemen dat alle "gewone" mensen over allerlei maatschappelijke onderwerpen precies zo denken als zij.

Dat speelt zeker een rol, maar om in de juiste context te blijven; een patiënt hoort ook zelf na te denken over wat een medisch specialist zegt en met hem te overleggen of het wel het beste oordeel is in zijn situatie. De tijd dat mensen bij de dokter alleen ja-en-amen knikten en klakkeloos alle voorgeschreven pillen achterover kiepten, is toch wel voorbij. Een ander probleem is dat niet-ICT'ers niet de fundamentele werking van een computer begrijpen en er daardoor van uit gaan dat een IT product 100% veilig of betrouwbaar is. Men heeft werkelijk geen enkel benul hoe complex (en vol met bugs) een IT omgeving tegenwoordig is en vergelijkt deze dan toch met bijvoorbeeld een ladder of een fiets - producten waarvan we gewend zijn dat ze altijd betrouwbaar werken.

Echter...

Er bestaan ook IT-ers die op een soort van roze wolk alleen maar te koop lopen met vernieuwing maar totaal geen idee hebben van de bijwerkingen van de nieuwe snufjes die ze overal willen implementeren. Het soort IT-ers die bijvoorbeeld Google Docs en Gmail instellen bij tandartsen en huisartsen omdat dit 'veilig' is / de backup dan geregeld is. En als kers op de taart nog een Google Home neerzetten in de praktijk omdat de arts dan informatie kan opzoeken en ondertussen zijn handen vrij heeft, lekker handig...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.