image

D66 wil opheldering over privacy bij connected auto's

dinsdag 3 maart 2020, 14:55 door Redactie, 9 reacties

D66 heeft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur om opheldering gevraagd over de privacy bij connected auto's. De Autoriteit Persoonsgegevens kwam gisteren met privacytips voor eigenaren van zogeheten "connected cars", auto's die met internet verbonden zijn.

Dergelijke voertuigen verwerken vaak allerlei persoonsgegevens zonder dat eigenaren hier erg in hebben. D66-Kamerleden Schonis en Verhoeven willen nu van Van Nieuwenhuizen weten hoe effectief de AVG bij autofabrikanten wordt gehandhaafd en op welke manier de Nederlandse overheid toeziet op een zorgvuldige behandeling van de privacygegevens van bestuurders door de fabrikanten.

"Deelt u de mening dat data enkel gedeeld mogen worden na nadrukkelijke toestemming van de gebruiker en niet zoals bij Tesla, middels een afmelding achteraf? Zo nee, waarom niet?", vragen Schonis en Verhoeven verder. De minister moet ook duidelijk maken of ze vindt dat eigenaren van auto’s op elk moment moeten kunnen beslissen of zij data wel of niet willen delen en of ze bereid is hierover in gesprek te gaan met autofabrikanten.

De D66-Kamerleden vragen Van Nieuwenhuizen ook om advies: "Wat adviseert u autobestuurders bij de aankoop van een auto? Begrijpt u dat de Consumentenbond inmiddels haar leden waarschuwt voor de gevolgen van het delen van data aan autoproducenten?" Afsluitend moet de minister laten weten of het klopt dat dealers bonussen krijgen om klanten over te halen om data te delen en wat hieraan gedaan kan worden. Van Nieuwenhuizen heeft drie weken de tijd om de Kamervragen te beantwoorden.

Reacties (9)
03-03-2020, 15:14 door karma4
De heren politici laten zich sturen door de waan van de dag vanuit de journalistiek. Het data delen via auto's en het continue connected zijn van bijvoorbeeld de Tesla is al tijden bekend,
03-03-2020, 15:35 door Anoniem
Door karma4: De heren politici laten zich sturen door de waan van de dag vanuit de journalistiek. Het data delen via auto's en het continue connected zijn van bijvoorbeeld de Tesla is al tijden bekend,

Lineaire media en politiek zijn hechte officieuze vennoten. Als het wel érg obvious is, zoals in dit geval, irriteert dat. Met u velen.
03-03-2020, 15:38 door Anoniem
Door karma4: Het data delen via auto's en het continue connected zijn van bijvoorbeeld de Tesla is al tijden bekend,

Oh, gelukkig. Dan is het niet erg.
03-03-2020, 16:16 door Anoniem
Inderdaad, dit is gewoon met het topic van de dag meewaaien, zoals we dat zo goed kennen van D66 en zeker van
het kamerlid Verhoeven. Die is voortdurend bezorgd over allerlei ICT dingetjes en de privacy, maar als puntje bij
paaltje komt stemt ie gewoon met de fractie mee. Ook als dat lijnrecht ingaat tegen wat ie zelf aan de orde heeft
gesteld.
03-03-2020, 21:57 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door karma4: Het data delen via auto's en het continue connected zijn van bijvoorbeeld de Tesla is al tijden bekend,

Oh, gelukkig. Dan is het niet erg.

Precies. Tenminste iemand die er wat aan probeert te doen en die wordt afgezeken. Kansloos.
04-03-2020, 09:59 door karma4
Door Anoniem:
Door karma4: Het data delen via auto's en het continue connected zijn van bijvoorbeeld de Tesla is al tijden bekend,
Oh, gelukkig. Dan is het niet erg.
Het is bekend, echter dan is het bij de politici belangrijker dat deze altijd connected wagens snel beschikbaar komen bij de directe kring met behulp van zware subsidies en belastingvrijstellingen.
https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/artikel/4680681/tweede-kamer-onduidelijk-model-carbontax-subsidies-miljarden
Wie wordt door wie voor de gek gehouden en welke belangen zijn er.
https://nos.nl/artikel/2130531-tesla-dat-zelf-ongeluk-onderzoekt-is-als-slager-die-eigen-vlees-keurt.html
04-03-2020, 12:50 door Anoniem
Politiek moet verplicht stellen dat de GSM modems en andere R/F adapters in alle connected cars die op de markt komen achteraf modulair verwijderd kunnen worden waarbij de basisfunctionaliteit die je van een auto mag verwachten, gewaarborgd blijft.

En er moet een verplichting komen dat alle toekomstige auto's autonoom blijven functioneren ongeacht of ze connectiviteit hebben.
05-03-2020, 09:12 door Anoniem
Door Anoniem: Politiek moet verplicht stellen dat de GSM modems en andere R/F adapters in alle connected cars die op de markt komen achteraf modulair verwijderd kunnen worden waarbij de basisfunctionaliteit die je van een auto mag verwachten, gewaarborgd blijft.

En er moet een verplichting komen dat alle toekomstige auto's autonoom blijven functioneren ongeacht of ze connectiviteit hebben.

Precies dit en we zouden dat ook vanuit de wet af moeten kunnen dwingen lijkt me. Bij wie moeten we aankloppen om dit juridisch te gaan regelen?
11-03-2020, 15:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Politiek moet verplicht stellen dat de GSM modems en andere R/F adapters in alle connected cars die op de markt komen achteraf modulair verwijderd kunnen worden waarbij de basisfunctionaliteit die je van een auto mag verwachten, gewaarborgd blijft.

En er moet een verplichting komen dat alle toekomstige auto's autonoom blijven functioneren ongeacht of ze connectiviteit hebben.

Precies dit en we zouden dat ook vanuit de wet af moeten kunnen dwingen lijkt me. Bij wie moeten we aankloppen om dit juridisch te gaan regelen?

En dat gaat niet gebeuren. De EU wil autofabrikanten verplichten om nieuwe auto's uit te rusten met modules die het werkelijke brandstofverbruik aan brussel gaan doorgeven … een connected module die gegevens verwerkt is dan al snel de gekozen optie

In de toekomst willen ze die gegevens gaan gebruiken om automobilisten te dwingen om zuinig te rijden …

Wat kunnen we dan nog meer verzinnen …...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.