Aanbieders van commerciële dna-tests gaan niet goed om met de privacy van hun gebruikers, zo stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Voor het onderzoek werden acht aanbieders aan het privacytestprogramma van de Consumentenbond onderworpen.
Dit programma kijkt of bedrijven de AVG respecteren en of ze niet onnodig gegevens met derde partijen delen. De acht aanbieders bestonden uit twee aanbieders van vaderschapstests (Consanguinitas en DDC Diagnostics) vijf aanbieders van oorsprong- en verwantschapstests (23andMe, AncestryDNA, FamilyTreeDNA, LivingDNA en MyHeritage) en aanbieder van gezondheidstests iGene.
Van de acht aanbieders scoort er één goed, namelijk DDC Diagnostics. De overige zeven worden als "matig" beoordeeld. Zo meldt iGene in zijn privacyverklaring dat het 'anoniem' dna met derde partijen kan delen, ook commerciële. "Maar dna is niet anoniem, zelfs niet zonder naam en adres. Het delen van dna mag dus helemaal niet zonder expliciete toestemming van de klant", aldus de Consumentenbond.
Verder deelt FamilyTreeDNA dna en de identiteit van gebruikers standaard met opsporingsinstanties, hoewel gebruikers dit wel kunnen uitschakelen. De privacyverklaringen van MyHeritage en 23andMe zijn volgens de Consumentenbond veel te lang, namelijk meer dan 12.000 en 10.000 woorden. Tevens blijkt dat de bedrijven via hun websites zonder toestemming of op de verkeerde manier toestemming vragen voor het plaatsen van advertentiecookies.
De Consumentenbond informeerde de aanbieders over de bevindingen en voerde deze maand opnieuw een test uit. 23andme, iGene en Consanguinitas bleken de privacyproblemen te hebben verholpen en komen nu beter uit de bus. Zo belooft iGene voortaan vooraf toestemming te vragen voor het delen van dna-profielen. Andere labs hebben niets verbeterd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.