image

Frankrijk zet camera's in om dragen van mondmaskers te monitoren

vrijdag 8 mei 2020, 15:12 door Redactie, 17 reacties

De Franse overheid zet volgende week beveiligingscamera's in om te monitoren of mensen wel mondmaskers dragen en voldoende afstand van elkaar houden als de lockdownmaatregelen worden versoepeld. Dat meldt de BBC. Het systeem is afkomstig van de Franse start-up Dataklab, die een algoritme ontwikkelde dat kan detecteren of mensen een mondmasker dragen of niet (pdf).

Het systeem is al in de Franse badplaats Cannes getest bij markten en bushaltes en in bussen. De detectie vindt plaats op het systeem zelf en er wordt geen data verstuurd, zo laat Dataklab weten. Via het systeem kan in real-time het exacte aantal mensen en percentage worden bepaald dat een masker draagt of niet. Daarnaast is het systeem uitgerust met een waarschuwingsfunctie, waarbij de autoriteiten gedurende de dag via sms of e-mail over het percentage maskerdragers kunnen worden gewaarschuwd.

Volgens Dataklab voldoet de technologie aan de AVG. Er vindt geen individuele monitoring plaats en afbeeldingen worden niet opgeslagen. Het algoritme kijkt alleen of iemand een masker draagt of niet, niet wie die persoon is, aldus het bedrijf. Tijdens de test in Cannes werd duidelijk dat bijna driekwart van de bezoekers aan de lokale markten een masker droeg. Persbureau Bloomberg meldt dat ook de Parijse metro de camera's met mondmaskerdetectie gaat testen.

Image

Reacties (17)
08-05-2020, 15:27 door Anoniem
Daar wordt je getest op het wel of niet dragen van een mondkapje, en in Nederland zeggen ze dat het weinig nut
heeft om een mondkapje te dragen. Hoe kun je als burger nog weten wat wel of niet waar is. Of hebben ze in
Nederland iets te verbergen, namelijk hun ongelijk van hun falend beleid in het begin van deze crisis.
08-05-2020, 15:44 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 08-05-2020, 15:45
Door Anoniem: Daar wordt je getest op het wel of niet dragen van een mondkapje, en in Nederland zeggen ze dat het weinig nut
heeft om een mondkapje te dragen. Hoe kun je als burger nog weten wat wel of niet waar is. Of hebben ze in
Nederland iets te verbergen, namelijk hun ongelijk van hun falend beleid in het begin van deze crisis.
Het is gewoonweg niet waar dat mondkapjes niet helpen. Er zijn wetenschappelijke rapporten verschenen (in 2010 al) die aantonen dat mondkapjes (van FFP1 tot zelfbouwkapjes en alles wat daar tussen zit) wel degelijk het Reproductiegetal (R) van een virus-epidemie significant naar beneden kan brengen. Als R<1 dan sterft een epidemie of pandemie uit. Ik vind het daarom nogal raadselachtig als je naar de rol van het RIVM kijkt, want zelf dragen ze die mondkapjes in de IC's en de laboratoria, maar raden het vervolgens wél aan anderen af om ze te dragen.
08-05-2020, 15:51 door Briolet
Door Anoniem: Daar wordt je getest op het wel of niet dragen van een mondkapje, en in Nederland zeggen ze dat het weinig nut heeft om een mondkapje te dragen.

Weinig nut is wat anders dan geen nut. Op zich helpt het natuurlijk als een besmet persoon een mondkapje draagt. Het probleem is dat mondkapjes er voor zorgen dat besmette personen eerder naar buiten gaan om noodzakelijke boodschappen te doen dan zonder mondkapje. En als je in een groep niest en het mondkapje zit niet perfect aangesloten, dan zal er toch nog een wolk virusdeeltjes in de rondte vliegen. Per saldo ben je dan slechter af dan een zieke die thuis blijft.

Het wel/niet mondkapjes dragen is dus niet een puur zakelijke test, maar behelst ook inschatten van groepsgedrag bij besmette personen. Dit kan per land anders ingeschat worden. Het groepsgedrag kan zelfs per land verschillen waardoor het zelfs terecht is als een ander land anders beslist.

Google voor de aardigheid eens op "mythbusters sneeze", dan vind je een illustratief onderzoek hoe druppeltjes zich verspreiden bij niezen en wat het effect van bedekking is.
08-05-2020, 15:53 door Anoniem
Door Advanced Encryption Standard:
Door Anoniem: Daar wordt je getest op het wel of niet dragen van een mondkapje, en in Nederland zeggen ze dat het weinig nut
heeft om een mondkapje te dragen. Hoe kun je als burger nog weten wat wel of niet waar is. Of hebben ze in
Nederland iets te verbergen, namelijk hun ongelijk van hun falend beleid in het begin van deze crisis.
Het is gewoonweg niet waar dat mondkapjes niet helpen. Er zijn wetenschappelijke rapporten verschenen (in 2010 al) die aantonen dat mondkapjes (van FFP1 tot zelfbouwkapjes en alles wat daar tussen zit) wel degelijk het Reproductiegetal (R) van een virus-epidemie significant naar beneden kan brengen. Als R<1 dan sterft een epidemie of pandemie uit. Ik vind het daarom nogal raadselachtig als je naar de rol van het RIVM kijkt, want zelf dragen ze die mondkapjes in de IC's en de laboratoria, maar raden het vervolgens wél aan anderen af om ze te dragen.

Natuurlijk werken ze. Al moet je de wetenschap wel in de context weten te plaatsen... Het RIVM en artsen zijn gespecialiseerd in het omgaan met virussen én het omgaan met de bescherming die daarbij komt kijken. Je kunt dus geen laborant vergelijken met Ans die even snel een mondkapje op haar hoofd zet. Want een laborant weet wat een mondkapje wel en niet tegenhoudt en handelt hierna (door alsnog voorzichtig te zijn bijvoorbeeld) terwijl buurvrouw Ans denkt dat ze de wereld aankan en weer met iedereen kan knuffelen.

Daarnaast zul je de cijfers moeten vergelijken om tot je conclusie te komen dat het beleid heeft gefaald ja of nee. Qua IC capaciteit en qua economie doen we het hier behoorlijk goed als je de vergelijking trekt met landen als Frankrijk...

Ik denk dat hier het beleid meer gefocust is op waarheden dan in Frankrijk. Waar ze paniekbesluiten maken (lees: volledige lockdown).
08-05-2020, 16:18 door Anoniem
Google voor de aardigheid eens op "mythbusters sneeze", dan vind je een illustratief onderzoek hoe druppeltjes zich verspreiden bij niezen en wat het effect van bedekking is.

Ik kwam onderstaande link tegen, weet ook niet wat ik er van moet denken, maar weet wel dat een meter vijftig afstand
wel kort is en dan geloof ik toch in mondkapjes.

http://goedgezond.info/2018/12/28/hoe-ver-reist-een-nies-of-hoest-door-de-lucht/
08-05-2020, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem: Daar wordt je getest op het wel of niet dragen van een mondkapje, en in Nederland zeggen ze dat het weinig nut
heeft om een mondkapje te dragen. Hoe kun je als burger nog weten wat wel of niet waar is. Of hebben ze in
Nederland iets te verbergen, namelijk hun ongelijk van hun falend beleid in het begin van deze crisis.
Als burger heb je je te houden aan de regels in eigen land!
08-05-2020, 16:34 door Anoniem
Door Briolet: Weinig nut is wat anders dan geen nut. Op zich helpt het natuurlijk als een besmet persoon een mondkapje draagt. Het probleem is dat mondkapjes er voor zorgen dat besmette personen eerder naar buiten gaan om noodzakelijke boodschappen te doen dan zonder mondkapje. En als je in een groep niest en het mondkapje zit niet perfect aangesloten, dan zal er toch nog een wolk virusdeeltjes in de rondte vliegen. Per saldo ben je dan slechter af dan een zieke die thuis blijft.

Een zelf gemaakt mondkapje houdt maximaal 10% van de besmettingen tegen https://nos.nl/artikel/2333081-van-dissel-heeft-begrip-voor-mondkapjesplicht-maar-blijft-kritisch.html.

En medische mondkapjes zijn hard nodig voor professionals die ervan af kunnen blijven als hun neus kriebelt door het mondkapje.
08-05-2020, 18:42 door Anoniem
Als burger heb je je te houden aan de regels in eigen land!
Heb je gelijk die SS gestapo, en al die andere beulen goed gepraat want zij moesten zich houden aan de regels
van hun land.
08-05-2020, 19:41 door karma4
Door Anoniem:
Als burger heb je je te houden aan de regels in eigen land!
Heb je gelijk die SS gestapo, en al die andere beulen goed gepraat want zij moesten zich houden aan de regels
van hun land.
https://www.who.int/publications-detail/advice-on-the-use-of-masks-in-the-community-during-home-care-and-in-healthcare-settings-in-the-context-of-the-novel-coronavirus-(2019-ncov)-outbreak[/utl]Het waren inderdaard de zwartjassen die uitstekend voor zichzelf zorgden. Daarvoor hadden ze ook een selectiemechanisme om erbij te mogen horen. Niet veel anders dat degenen die mondkapjes maar gek vinden om risico's bij anderen te verminderen.
08-05-2020, 19:41 door karma4 - Bijgewerkt: 08-05-2020, 19:44
Door Anoniem:
Als burger heb je je te houden aan de regels in eigen land!
Heb je gelijk die SS gestapo, en al die andere beulen goed gepraat want zij moesten zich houden aan de regels
van hun land.
https://www.who.int/publications-detail/advice-on-the-use-of-masks-in-the-community-during-home-care-and-in-healthcare-settings-in-the-context-of-the-novel-coronavirus-(2019-ncov)-outbreak
Het waren inderdaard de zwartjassen die uitstekend voor zichzelf zorgden. Daarvoor hadden ze ook een selectiemechanisme om erbij te mogen horen. Niet veel anders dat degenen die mondkapjes maar gek vinden om risico's bij anderen te verminderen.
08-05-2020, 22:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Als burger heb je je te houden aan de regels in eigen land!
Heb je gelijk die SS gestapo, en al die andere beulen goed gepraat want zij moesten zich houden aan de regels
van hun land.
Het gaat hier om jouw gezondheid en die van anderen! Ben je daar nog niet achter?
09-05-2020, 06:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Als burger heb je je te houden aan de regels in eigen land!
Heb je gelijk die SS gestapo, en al die andere beulen goed gepraat want zij moesten zich houden aan de regels
van hun land.
Het gaat hier om jouw gezondheid en die van anderen! Ben je daar nog niet achter?
En daar ging dit dus helemaal niet over, het was een reactie op die geweldige bijdrage van anoniem 16:31
Lees eerst anoniem 15:27, is eerste reactie.
09-05-2020, 12:34 door Anoniem
We gaan weer terug naar de Middeleeuwen. Iedere land, streek en stad de eigen maat(regelen).
Als de klapman had liggen slapen, begon het feest wat later.

Twee meter daar, anderhalve meter hier en in Engeland blijven we zes voet van elkaar.
Tijdens de Corona-crisis lijkt de Napoleontische eenheid ver weg - Waar is de eenheid van Parijs.

We weten het niet. We begonnen deze crisis te midden van een bijna uitgeklede gezondheidszorg,
Zorg, die steeds maar duurder blijft worden. Is het nog te handhaven zo?
Hoe lang houden Jip en Janneke het vol?

Een heel land, wegge-ceo-d en weg-gemanagerd, binnen neo-liberale consensus en dat in pakweg een 100 dagen.
Wie gaan er voor september allemaal op de fles?

In Mexico vliegt een Chinese fabriek van een grondstof voor het draaien van pillen in de lucht,
Medicijnvoorziening van de USA ineens bedreigd. Klein regeltje in het nieuws - grote gevolgen.

Bekomen van de eerste aangezwengelde paniek, krijgt nu ieder proefkonijn,
dat weer opspringt uit de verlamming van de lichtkegel uit de lichtbak van de 'stropers',
een unheimisch gevoel: "Wat gebeurt er toch allemaal om ons heen op globale schaal?".

Wie zich nu geen vragen stelt, wordt nooit meer wakker. We hebben volop plichten, OK, vanzelfsprekend.
Houdt afstand en doe je mondkapje voor, eet goed, beweeg veel. Maar ..... zijn er ook nog grondrechten?

Zo maar een mijmering,

Jodocus Oyevaer
10-05-2020, 23:19 door Anoniem
Om visuele herkenning uit te voeren moet je beelddata verwerken. Ook als dit slechts enkele milliseconden in een cache bestaat wordt dit volgens de AVG aangemerkt als het verwerken van gegevens. Het systeem kan dus eigenlijk niet voldoen aan de AVG.

Je kunt je afvragen in hoeverre dat hier concreet een probleem is, maar het is niet aan individuele partijen om daarin hun eigen afweging te maken. Nog even los dat reeds bestaande data echt vernietigen in de praktijk vaak lastiger is dan in theorie.
10-05-2020, 23:28 door Anoniem
Door Advanced Encryption Standard:
Door Anoniem: Daar wordt je getest op het wel of niet dragen van een mondkapje, en in Nederland zeggen ze dat het weinig nut
heeft om een mondkapje te dragen. Hoe kun je als burger nog weten wat wel of niet waar is. Of hebben ze in
Nederland iets te verbergen, namelijk hun ongelijk van hun falend beleid in het begin van deze crisis.
Het is gewoonweg niet waar dat mondkapjes niet helpen. Er zijn wetenschappelijke rapporten verschenen (in 2010 al) die aantonen dat mondkapjes (van FFP1 tot zelfbouwkapjes en alles wat daar tussen zit) wel degelijk het Reproductiegetal (R) van een virus-epidemie significant naar beneden kan brengen. Als R<1 dan sterft een epidemie of pandemie uit. Ik vind het daarom nogal raadselachtig als je naar de rol van het RIVM kijkt, want zelf dragen ze die mondkapjes in de IC's en de laboratoria, maar raden het vervolgens wél aan anderen af om ze te dragen.

Mondkapjes voegen niets toe als je netjes thuisblijft en, als je dan toch op pad moet, je je netjes aan de 1,5 meter houdt. Dat is waarom ze in het ziekenhuis wel gebruikt worden, want bij patiëntenzorg is 1,5 meter niet haalbaar en is bescherming het minder ideale alternatief. Isolatie is veel effectiever, met minder moeite, mitsen en maren. Het raadselachtige is waarom mensen, leken, het steeds beter denken te weten.
11-05-2020, 02:07 door Anoniem
Mensen kunnen als "zij dit willen",stoppen met slimme devices en smartphones
en gps en meer slimme controle devices als protesteren en aktie voeren tegen
een controle-staat niet meer helpt.

Stop met het kopen en gebruiken van deze devices.
Neem een eenvoudige mobiele telefoon.

The Matrix
11-05-2020, 09:33 door Anoniem
Door Advanced Encryption Standard:
Door Anoniem: Daar wordt je getest op het wel of niet dragen van een mondkapje, en in Nederland zeggen ze dat het weinig nut
heeft om een mondkapje te dragen. Hoe kun je als burger nog weten wat wel of niet waar is. Of hebben ze in
Nederland iets te verbergen, namelijk hun ongelijk van hun falend beleid in het begin van deze crisis.
Het is gewoonweg niet waar dat mondkapjes niet helpen. Er zijn wetenschappelijke rapporten verschenen (in 2010 al) die aantonen dat mondkapjes (van FFP1 tot zelfbouwkapjes en alles wat daar tussen zit) wel degelijk het Reproductiegetal (R) van een virus-epidemie significant naar beneden kan brengen. Als R<1 dan sterft een epidemie of pandemie uit. Ik vind het daarom nogal raadselachtig als je naar de rol van het RIVM kijkt, want zelf dragen ze die mondkapjes in de IC's en de laboratoria, maar raden het vervolgens wél aan anderen af om ze te dragen.
Er zijn verschillende soorten mondkapjes. Die in het IC en lab zijn beter in het tegenhouden van virussen dan regulieren mondkapjes en die speciale mondkapjes moeten op voorraad blijven voor de professionals en daarom mogen ze niet gebruikt worden door ons.

De regulieren mondkapjes hebben aan de zijkant een opening waar het virus alsnog binnen kan dringen plus het filtermateriaal is anders, dit is de reden dat het eerst afgeraden werd. Omdat we nu een stap verder gaan met de 1,5 meter samenleving, zijn deze mondkapjes wel geschikt, omdat ze altijd beter zijn dan helemaal geen mondkapje.

Dus het RIVM is hier altijd duidelijk in geweest.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.