image

Keijzer: registratie contactgegevens horecagasten vanwege AVG vrijwillig

maandag 14 september 2020, 17:16 door Redactie, 12 reacties

Horecagelegenheden zijn sinds 10 augustus verplicht om de naam en contactgegevens van gasten te vragen, maar die kunnen vanwege de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zelf bepalen of ze die geven, zo heeft staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken laten weten. Keijzer reageerde op Kamervragen van de VVD.

VVD-Kamerleden Aartsen en Veldman wilden van de staatssecretaris weten waarom horecagasten die geen contactgegevens verstrekken niet geweigerd kunnen worden. "In de toelichting van de noodverordeningen is opgenomen dat bezoekers niet verplicht zijn de gevraagde gegevens te verstrekken. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vereist dat de toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens vrijwillig moet worden gegeven", antwoordt Keijzer.

Aartsen en Veldman vroegen de staatssecretaris ook of zij het ermee eens is dat horecaondernemers gasten moeten kunnen weigeren die niet meewerken met maatregelen om het coronavirus te bestrijden. Volgens Keijzer kunnen horecaondernemers gasten al weigeren of de toegang ontzeggen, indien de orde, veiligheid en gezondheid van hun overige gasten of personeel in het geding komt. Het gaat dan bijvoorbeeld om het overtreden van de anderhalvemeterregel.

Kezijer maakt verder duidelijk dat de vertegenwoordigers van horecaondernemingen niet betrokken zijn geweest bij de uitwerking van de registratieplicht. "Centraal bij de uitwerking van de registratieplicht stond de informatie die nodig is voor een effectieve bestrijding van het virus en de gegevens die nodig zijn voor het bron- en contactonderzoek", schrijft ze.

Reacties (12)
14-09-2020, 18:42 door Anoniem
Horecaonderneminge misbruiken opgegeven persoonsgegevens dus het zou volslagen idioot zijn als ze ook nog gasten gaan weigeren die niet mee willen werken aan hun misbruik.

Bovendien kan men beter eerlijk weigeren dan verplicht (valse) gegevens moeten opgeven.
14-09-2020, 21:20 door Anoniem
Je kunt opgeven wat je wilt. Er is geen definitie van incorrecte gegevens in dit geval. Ik geef de gegegevens van Mark Rutte op omdat ik het belangrijk vindt dat hij weet dat er ergens in een horecabedrijf een besmetting is vastgesteld. Ik doe met die informatie helemaal niets.
15-09-2020, 08:57 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt opgeven wat je wilt. Er is geen definitie van incorrecte gegevens in dit geval. Ik geef de gegegevens van Mark Rutte op omdat ik het belangrijk vindt dat hij weet dat er ergens in een horecabedrijf een besmetting is vastgesteld. Ik doe met die informatie helemaal niets.

Totdat je een keer Corona oploopt en iemand dierbaar besmet die er flink last van heeft.
15-09-2020, 09:32 door Anoniem
Ik ben ook voorstander van vrijwillig registreren...
Maar andere kant vind ik het wel vreemd dat horeca je niet mag weigeren wanneer je dit niet doet.
Als je niet wilt registreren, ga dan niet naar de horeca.

Reden van mijn mening is dat horeca wel boetes kan krijgen als de gasten (die zich niet registreren) zich niet kunnen houden aan de Corona maatregelen.
Oftewel horeca is verantwoordelijk dat het binnen veilig moet zijn anders een boete.... Ik zou de gasten die zich niet aan de regels houden dan graag de boete willen kunnen doorbelasten...
15-09-2020, 09:40 door Anoniem
Helemaal niet vrijwillig... want hier gebruikt m'n dan de grondslag "toestemming" voor.
Dat wil zeggen dat het vrijwillig moet zijn, ofwel als ik het niet wil en daardoor niet naar binnen mag is dat dus NIET vrijwillig.

Daarnaast, heb je het recht de toestemming net zo makkelijk in te trekken als je die gaf.
heel simpel gezegd, ik vul het formulier in, zet 1 stap binnen en eis dan verwijdering.... moet ik dan naar buiten? Dan is het dus absoluut niet vrijwillig.
15-09-2020, 09:55 door Anoniem
Horeca ondernemers kunnen gasten altijd weigeren.
15-09-2020, 11:05 door Anoniem
Hier bij de snackbar ligt de lijst met namen en telefoon nr., voor degene die graag binnen wil eten, voor iedereen die het wil zien, vrij in te zien. Open en bloot dus.
Onbegrijpelijk dat dat nog steeds niet goed is geregeld.
15-09-2020, 11:33 door Anoniem
Waarom nog geen Corona-covid-19 weersverwachting? Bijvoorbeeld:

Door de hoge luchtvochtigheid van dit moment en de hogere temperatuur is de kans op een Corona besmetting in de buitenlucht te verwaarlozen. Net als de pollen en andere allergie-waarschuwingen.

Dit alles te koppelen aan je buienradar en klaar. Wel je schermpje van je smatphone op tijd en regelmatig ontsmetten.

J.O.
15-09-2020, 12:55 door Anoniem
Door Anoniem: Horeca ondernemers kunnen gasten altijd weigeren.

Dus als er bij jou een uitgedroogde oude vrouw komt smeken voor een glas water dan mag jij deze bij de ingang wegsturen?

Met die instelling zal je zaak snel falliet zijn. En terecht.
16-09-2020, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem:Horeca ondernemers kunnen gasten altijd weigeren.

Dat wel, maar als de reden is dat je geen toestemming tot verwerking van gegevens afgeeft, is dat wel een overtreding AVG. Die geeft namelijk aan dat er redenen kunnen zijn om gegevens te verwerken zonder toestemming, maar als je toestemming vraagt en bij weigering de toegang weigert, is dat dus wel een ongeldige toestemming.
16-09-2020, 21:22 door karma4
Door Anoniem:
Door Anoniem:Horeca ondernemers kunnen gasten altijd weigeren.

Dat wel, maar als de reden is dat je geen toestemming tot verwerking van gegevens afgeeft, is dat wel een overtreding AVG. Die geeft namelijk aan dat er redenen kunnen zijn om gegevens te verwerken zonder toestemming, maar als je toestemming vraagt en bij weigering de toegang weigert, is dat dus wel een ongeldige toestemming.

Anderzijds als de coronaregels door bezoekers overtreden worden of er teveel besmettingen aan het bedrijf gelinkt worden dan kan het bedrijf gesloten worden. Prachtig dilemma voor de ondernemen.
Bezoeker overtreedt de coronaregels, hij mag hem wegens de AVG niet de deur wijzen maar moet zijn bedrijf sluiten.
Ik denk dat het toch iets ander gaat uitpakken.
17-09-2020, 11:05 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Door Anoniem:Horeca ondernemers kunnen gasten altijd weigeren.

Dat wel, maar als de reden is dat je geen toestemming tot verwerking van gegevens afgeeft, is dat wel een overtreding AVG. Die geeft namelijk aan dat er redenen kunnen zijn om gegevens te verwerken zonder toestemming, maar als je toestemming vraagt en bij weigering de toegang weigert, is dat dus wel een ongeldige toestemming.

Anderzijds als de coronaregels door bezoekers overtreden worden of er teveel besmettingen aan het bedrijf gelinkt worden dan kan het bedrijf gesloten worden. Prachtig dilemma voor de ondernemen.
Bezoeker overtreedt de coronaregels, hij mag hem wegens de AVG niet de deur wijzen maar moet zijn bedrijf sluiten.
Ik denk dat het toch iets ander gaat uitpakken.

Bij binnenkomst gegevens vragen. Wel of geen toestemming van de gast, de gast moet worden toegelaten. Weigeren op deze grond mag niet.

Als de gast coronaregels overtreedt, mag deze op grond van het overtreden van de coronaregels gewoon worden weggestuurd. Heeft niets meer met wel/geen toestemming voor de verwerking van de gegevens te maken.

Hoe moeilijk kan het zijn, onderscheid tussen het stukje gegevens verwerken en de overige coronaregels.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.