image

OM zet slimme camera's in voor handhaving handheld bellen

donderdag 12 november 2020, 18:52 door Redactie, 26 reacties

Het Openbaar Ministerie gaat vanaf maandag 16 november slimme camera's inzetten om appende en bellende bestuurders te detecteren. Nederland is daarmee het eerste land in Europa dat dergelijke camera's gaat gebruiken. De camera's maken foto's van passanten, waarbij te zien is of de bestuurder zijn mobiele telefoon wel of niet vasthoudt. Hierbij is het gezicht van de bestuurder niet in beeld, maar wel het kenteken.

Volgens het OM is op de foto's duidelijk te zien of iemand zijn telefoon vasthoudt en bieden ze daardoor voldoende bewijs voor het opleggen van een boete. Foto's waarbij het systeem vermoedt dat de bestuurder een telefoon vasthoudt worden naar het CJIB doorgestuurd. Bij het CJIB voert een BOA de definitieve beoordeling uit, waarna een verkeersboete op kenteken kan worden verstuurd. Het is wel mogelijk om tegen de boete bezwaar te maken.

De camera's worden al in Australië ingezet. In Europa is Nederland het eerste land dat deze camera’s echt gaat inzetten. Er heeft al een test met de camera's plaatsgevonden, waarbij er op één dag vierhonderd overtredingen werden gesignaleerd. De camera’s functioneren dag en nacht en bij alle weersomstandigheden. Daarnaast zijn ze eenvoudig te verplaatsen. Zo kan het systeem elke dag op een andere locatie geplaatst worden.

Reacties (26)
12-11-2020, 20:14 door Anoniem
Huawei vindt het geweldig.

Het met camera's afdwingen van sociaal gewenst gedrag is begonnen. Kijk even naar wat grote steden in China. Over 10 jaar ook hier!
12-11-2020, 20:25 door Anoniem
Welkom in de surveillance staat...
12-11-2020, 21:50 door Anoniem
De boete voor het overtreden van dit verbod is 240 euro. Damen: ‘Op dit moment wordt hier vooral op gehandhaafd met staande houdingen door de politie. Dit is heel effectief, maar niet altijd efficiënt, omdat het veel capaciteit kost.
bron: zie link

De organisatie incasseert 240 euro per incident en is effectief, maar klagen over dat het capaciteit kost?

Er heeft al een test met de camera's plaatsgevonden, waarbij er op één dag vierhonderd overtredingen werden gesignaleerd.

Dat is 96.000 euro in één dag. Niet dat het de bedoeling is om de staat te spekken, maar klagen dat het capaciteit kost is wel erg vreemd.

Number numbness: https://www.gwern.net/docs/math/1982-hofstadter.pdf
12-11-2020, 22:22 door Anoniem
Als ik naar die site ga en de voorbeeld bekijk dan vind ik het niet zo duidelijk. Ja er wordt iets vast gehouden wat er op een telefoon lijkt, maar wie zegt dat het geen dummy is....

Ik kijk uit naar het eerste proces hierover...
12-11-2020, 23:16 door Anoniem
Door Anoniem: Welkom in de surveillance staat...
Dat was te voorkomen geweest als iedereen zich gewoon netjes aan de wet hield.
13-11-2020, 06:52 door Anoniem
Door Anoniem: Als ik naar die site ga en de voorbeeld bekijk dan vind ik het niet zo duidelijk. Ja er wordt iets vast gehouden wat er op een telefoon lijkt, maar wie zegt dat het geen dummy is....

Ik kijk uit naar het eerste proces hierover...
In de aanloop naar de rechtszaak zullen telefoongegevens worden opgevraagd (bewaarplicht!). In 99% van de gevallen een slam dunk.
13-11-2020, 07:39 door Tintin and Milou
Door Anoniem:
De boete voor het overtreden van dit verbod is 240 euro. Damen: ‘Op dit moment wordt hier vooral op gehandhaafd met staande houdingen door de politie. Dit is heel effectief, maar niet altijd efficiënt, omdat het veel capaciteit kost.
bron: zie link

De organisatie incasseert 240 euro per incident en is effectief, maar klagen over dat het capaciteit kost?
Goede conclusie toch? Het is vanuit arbeidstechnisch inefficiënt. Je kunt betrekkelijk weinig mensen controleren. En een staandehouding kost ook betrekkelijk veel tijd voor een politie auto.

Er heeft al een test met de camera's plaatsgevonden, waarbij er op één dag vierhonderd overtredingen werden gesignaleerd.

Dat is 96.000 euro in één dag. Niet dat het de bedoeling is om de staat te spekken, maar klagen dat het capaciteit kost is wel erg vreemd.
Dit is op basis van de nieuwe cameratiecontrole, daarmee kan dus 1 controle post, heel veel auto's controleren en dus ook betrekkelijk veel overtreders pakken.

Volgens mij heb je het artikel niet heel goed begrijpen?
13-11-2020, 07:44 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Als ik naar die site ga en de voorbeeld bekijk dan vind ik het niet zo duidelijk. Ja er wordt iets vast gehouden wat er op een telefoon lijkt, maar wie zegt dat het geen dummy is....
Wat doe je met een dummy in je auto? Erg onwaarschijnlijk...

Ik kijk uit naar het eerste proces hierover...
Ik denk dat je weinig kans maakt.
Verdachte: Ik had een dummy vast een geen telefoon.
Rechter: Waarom had u dan een dummy vast?
Verdachte: Had er zin in.... moest heb even vasthouden.... bewoon....
Rechter: Maar u bent met autorijden bezig. Dan moet u zich op de weg concentreren => Artikel 5.
13-11-2020, 08:04 door Bitje-scheef
Een proces automatiseren omdat het lekker makkelijk incasseren is.

Aan de andere kant gebeuren inderdaad veel ongelukken door het gebruik van de "smart"-phone tijdens het rijden.

Tja....
13-11-2020, 08:38 door Anoniem
Ben benieuwd. "De foto wordt gecontroleerd door een BOA." Het wachten is op de eerste foto, waarbij de ontvanger van de boete aantoont dat de auto rechtsgestuurd is en de passagier de telefoon vasthoudt. Als dat ook mar 1 keer gebeurt, moeten alle boetes van in ieder geval die dag nietig worden verklaard, omdat is bewezen dat er geen correcte nacontrole heeft plaatsgevonden.
13-11-2020, 09:15 door Anoniem
Terecht!
Ongelooflijk hoeveel bellende/appende medelanders die ik nog in de auto op de weg zie rondrijden. Het loopt werkelijk de spuigaten uit!
Een gewaarschuwd mens..... je kan nu dus terecht keihard een boete ontvangen voor je asociale weggedrag.

Klaag maar fijn over spystaat etc, dit is nou net een van de fijnere kanten van de spy-technologie die ze van mij hier rustig voor mogen inzetten.
Geen enkel probleem mee.
13-11-2020, 09:42 door Anoniem
Waren ze maar zo vindingrijk als het om criminelen oppakken gaat.
O nee, dat mag je niet vragen van dit bange politiekorps.
13-11-2020, 10:49 door Anoniem
Inderdaad terecht dat de gevaarveroorzakers worden aangepakt.

Zag gisteravond op het nieuws een man van dit project.
Zijn woorden: "de mensen moeten weten dat we iedereen overal en altijd kunnen zien en vervolgens handhavend kunnen optreden".
Ik begrijp die man wel. Maar eehh.....
Laat hem ook eens 1984 lezen en The animal Farm en....

Ik ben juist erg bang voor de muti-panoptische samenleving waar vrijheid niet meer bestaat.
Voor de discussie: die heeft niets te maken met pakkans van gevaarveroorzakers, maar juist met het alleen maar durven tonen van gewenst gedrag. De China optie zoals een eerdere reactie-gever al opmerkte.
13-11-2020, 10:54 door Anoniem
Door Anoniem: Terecht!
Ongelooflijk hoeveel bellende/appende medelanders die ik nog in de auto op de weg zie rondrijden. Het loopt werkelijk de spuigaten uit!
Een gewaarschuwd mens..... je kan nu dus terecht keihard een boete ontvangen voor je asociale weggedrag.

Klaag maar fijn over spystaat etc, dit is nou net een van de fijnere kanten van de spy-technologie die ze van mij hier rustig voor mogen inzetten.
Geen enkel probleem mee.

Helemaal mee eens. Mensen gaan direct zeuren over spystaat en dergelijke... hoeveel bestuurders er niet over de weg slingeren omdat ze een belangrijk appje moeten sturen.
Hoop dat ze hier een hoop van dit soort asiocale bestuurders mee pakken.

Hoe efficienter dit kan hoe beter.

Denk dat we moeten nadenken over hoeveel (dodelijke) ongelukken jaarlijks gebeuren omdat iemand met zijn smartphone bezig is.
13-11-2020, 12:14 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Ben benieuwd. "De foto wordt gecontroleerd door een BOA." Het wachten is op de eerste foto, waarbij de ontvanger van de boete aantoont dat de auto rechtsgestuurd is en de passagier de telefoon vasthoudt. Als dat ook mar 1 keer gebeurt, moeten alle boetes van in ieder geval die dag nietig worden verklaard, omdat is bewezen dat er geen correcte nacontrole heeft plaatsgevonden.
Waarom zouden alle foto's van die dag nietig verklaard moeten worden? BOA kan ook een fout maken, dat maakt het niet een structureel issue. Je kunt zelf gewoon de foto controleren en indien gewenst bezwaar maken. Probleem opgelost.
13-11-2020, 12:17 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Inderdaad terecht dat de gevaarveroorzakers worden aangepakt.

Zag gisteravond op het nieuws een man van dit project.
Zijn woorden: "de mensen moeten weten dat we iedereen overal en altijd kunnen zien en vervolgens handhavend kunnen optreden".
Ik begrijp die man wel. Maar eehh.....
Laat hem ook eens 1984 lezen en The animal Farm en....

Ik ben juist erg bang voor de muti-panoptische samenleving waar vrijheid niet meer bestaat.
Voor de discussie: die heeft niets te maken met pakkans van gevaarveroorzakers, maar juist met het alleen maar durven tonen van gewenst gedrag. De China optie zoals een eerdere reactie-gever al opmerkte.
Of de veiligheid wordt juist verhoogd. Juist als je sommige filmpjes ziet hoe ongelukken gebeuren in China, die kunnen bijna nooit gebeuren in Nederland.

Maar overdrijven is tegenwoordig normaal. Veiligheid is hierin gewoon heel belangrijk. En je ziet bijna dagelijks van bellende bestuurders de auto heen en weer gaan.
13-11-2020, 18:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als ik naar die site ga en de voorbeeld bekijk dan vind ik het niet zo duidelijk. Ja er wordt iets vast gehouden wat er op een telefoon lijkt, maar wie zegt dat het geen dummy is....

Ik kijk uit naar het eerste proces hierover...
In de aanloop naar de rechtszaak zullen telefoongegevens worden opgevraagd (bewaarplicht!). In 99% van de gevallen een slam dunk.

Dat was ik niet die die telefoon vasthield, dat was de passagier achterin, ik had een dummy in mijn handen.
13-11-2020, 22:18 door Anoniem
Door Anoniem: Waren ze maar zo vindingrijk als het om criminelen oppakken gaat.
O nee, dat mag je niet vragen van dit bange politiekorps.
Het zou inderdaad heel mooi zijn als boeven oppakken geautomatiseerd was. Hebben we geen of heel weinig agenten meer nodig. 's Morgens op het politiebureau een druk op de knop. De dienstklopper geeft een dagdoelstelling op en de computer gaat aan de slag. 's Avonds hoeft de dienstklopper alleen maar met de voerbak langs de cellen te gaan om de frisse gevangenen te voeren. Kom, Anoniem! Schrijf eens een mooi programmaatje hiervoor.

PS:
Neem ook de terroristjes mee. Hebben we daar ook geen last meer van.
13-11-2020, 23:35 door spatieman
Bij het CJIB voert een BOA de definitieve beoordeling uit,
Computer dus.
iedere knakker daar heeft een nummer, vroegah stond er altijd 00000 op, en dat viel op, omdat de computer geen employe nummer heeft, nu wordt dat nummer gegenereerd ,maar het is nog steeds de computer die doet beoordelen of de boete geldig is, terwijl ze zeggen, het is echt een medewerker hoor!
14-11-2020, 09:53 door Anoniem
En wat als hij of zij iets anders in de hand heeft van dezelfde afmeting zoals een portofoon o.i.d. dat geen gebruik maakt van openbare telecommunicatienetwerken?
Dat kan dan helemaal niet als het twijfelachtig is wat het exact is, misschien is het wel een portemonnee.
Als het gezicht niet zichtbaar maar enkel het kenteken, kan iedereen dat geweest zijn, moeten ze dat weer eerst helder krijgen.
Ik zou er gehakt van maken als ik Advocaat was.
15-11-2020, 09:14 door botbot - Bijgewerkt: 15-11-2020, 09:14
Door Anoniem: En wat als hij of zij iets anders in de hand heeft van dezelfde afmeting zoals een portofoon o.i.d. dat geen gebruik maakt van openbare telecommunicatienetwerken?
Dat kan dan helemaal niet als het twijfelachtig is wat het exact is, misschien is het wel een portemonnee.
Als het gezicht niet zichtbaar maar enkel het kenteken, kan iedereen dat geweest zijn, moeten ze dat weer eerst helder krijgen.
Ik zou er gehakt van maken als ik Advocaat was.

Dat eerste heb je helemaal gelijk in. Wie weet heb ik een foto van een mobiele telefoon in mijn handen. Ik zou niet weten waarom, maar het zou kunnen. En ik dacht dat we hier in een rechtstaat leefden waar je onschuldig bent totdat het tegendeel is bewezen.

Dan tweede doet er niet toe. Dat is nu ook al zo bij snelheidsovertredingen. De kentekenhouder ontvangt de boete, en dat hoeft helemaal niet de daadwerkelijke bestuurder te zijn. Is mijn inziens ook onjuist hoor. Maargoed, dat schijnt dus te mogen.
15-11-2020, 09:19 door botbot
Door Anoniem:
Door Anoniem: Terecht!
Ongelooflijk hoeveel bellende/appende medelanders die ik nog in de auto op de weg zie rondrijden. Het loopt werkelijk de spuigaten uit!
Een gewaarschuwd mens..... je kan nu dus terecht keihard een boete ontvangen voor je asociale weggedrag.

Klaag maar fijn over spystaat etc, dit is nou net een van de fijnere kanten van de spy-technologie die ze van mij hier rustig voor mogen inzetten.
Geen enkel probleem mee.

Helemaal mee eens. Mensen gaan direct zeuren over spystaat en dergelijke... hoeveel bestuurders er niet over de weg slingeren omdat ze een belangrijk appje moeten sturen.
Hoop dat ze hier een hoop van dit soort asiocale bestuurders mee pakken.

Hoe efficienter dit kan hoe beter.

Denk dat we moeten nadenken over hoeveel (dodelijke) ongelukken jaarlijks gebeuren omdat iemand met zijn smartphone bezig is.

"Hoe efficienter dit kan hoe beter."

Ahhh ok. Dus een camerasysteem IN elke auto gericht op de bestuurder. Nee, meteen ook op alle medepassagiers. Dan kunnen we meteen zien of die ook wat fout doen.
15-11-2020, 14:44 door -Peter-
Door botbot:Ahhh ok. Dus een camerasysteem IN elke auto gericht op de bestuurder. Nee, meteen ook op alle medepassagiers. Dan kunnen we meteen zien of die ook wat fout doen.

Dat is een inbreuk op de privacy.

Dit camera systeem kijkt van buiten de auto naar in de auto op een manier die elke agent ook zou kunnen doen. Omdat wij, de Nederlandse bevolking, niet wil dat er voldoende agenten zijn om dit te doen, moet de overheid wel naar automatisering grijpen. Want we willen wel dat a) de Nederlandse wegen veilig zijn en b) er voldoende geld van boetes binnenkomt, zodat we minder belasting hoeven te betalen.

Net zoals tegenstanders van privacy beweren dat de voorstanders crminelen zijn, kan gesteld worden dat wie tegen geautomatiseerde politiecontroles is een crimineel is.

Peter
16-11-2020, 08:40 door Anoniem
Hier begint het mee.. En langzaam worden de functionaliteiten van de camera's uitgebreid. Net zo lang tot er automatisch geld van je rekening wordt afgeschreven als je 1km/h te hard rijdt.
16-11-2020, 13:36 door Anoniem
Ik hoop dat die camera's het onderscheid kunnen maken tussen mijn blik kalfsragout en mijn mobiele telefoon hoor ik Ronald Goedemondt al denken.

Zitten die controleurs allemaal te kijken naar blikken kalfsragout.


hmm maar aandelen kopen.
16-11-2020, 23:07 door Anoniem
Door Anoniem: Hier begint het mee.. En langzaam worden de functionaliteiten van de camera's uitgebreid. Net zo lang tot er automatisch geld van je rekening wordt afgeschreven als je 1km/h te hard rijdt.
Waarom niet? Niks mis met automatisering.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.