ABN Amro hoeft een klant die door misbruik van de mobiel bankieren app voor zo'n 10.000 euro werd bestolen niet te vergoeden omdat zij grof nalatig heeft gehandeld, zo oordeelt het financiële klachteninstituut Kifid. De vrouw had vorig jaar februari haar iPhone bij de sportschool laten liggen. Daar werd die vervolgens door iemand meegenomen.
Op de telefoon had zij de mobiel bankieren app van ABN Amro geïnstalleerd die met een toegangscode is beveiligd. Na de diefstal wijzigde de vrouw de wachtwoorden van onder meer haar socialmedia-accounts en Apple ID. De identificatiecode voor de bankieren app wijzigde zij niet. Ook heeft zij de telefoon niet via Find my iPhone geblokkeerd of gewist.
Op 12 maart koppelde de vrouw een nieuwe telefoon aan haar rekening en een dag later deed zij aangifte van diefstal bij de politie. Dit was ruim twee weken na de diefstal uit de sportschool. Op 17 maart kreeg de vrouw op haar nieuwe telefoon een pop-up te zien dat een telefoonnummer en e-mailadres aan haar Apple ID waren toegevoegd. Op dat moment werd ook de mogelijkheid om het toestel via Find my iPhone te volgen uitgeschakeld.
Dezelfde en volgende dag werd via de mobiel bankieren app op de gestolen iPhone zo'n 10.000 euro overgemaakt. De bank besloot de app uit voorzorg op 18 maart te blokkeren. De vrouw deed aangifte bij de politie en eiste vervolgens het geld van de bank terug, aangezien zij de transactie niet heeft uitgevoerd. De bank erkent dat de vrouw slachtoffer van oplichting is geworden maar dat zij niet zal worden vergoed omdat zij grof nalatig handelde.
De vrouw tekende tegen deze beslissing beroep aan bij het Kifid. Ze stelt dat de door de bank genoemde verplichtingen niet voor de hand liggen. Het ontkoppelen van de gestolen iPhone in de mobiel bankieren app en het informeren van de bank over de diefstal van de telefoon zijn zaken waar slachtoffers van diefstal niet aan denken, aldus de vrouw. Verder zegt zij de toegangscode van de bankieren app met niemand te hebben gedeeld en denkt dat die door middel van malware op de nieuwe telefoon is achterhaald.
Volgens de bank heeft de vrouw in strijd met de toepasselijke voorwaarden en uniforme veiligheidsregels gehandeld door de diefstal niet meteen te melden en de app te blokkeren. Daarnaast had zij de telefoon op afstand kunnen wissen. Ook het Kifid komt tot deze conclusie en stelt dat er sprake is van grof nalatig handelen.
"Consument had er net als bij een bankpas en een creditcard aan moeten denken dat zij de app op de oude telefoon voor verder gebruik diende te blokkeren. In het verlengde hiervan acht de commissie het waarschijnlijk dat consument geen schade zou hebben geleden als zij bij de bank had gemeld dat haar telefoon was gestolen (en de daarop volgende instructies zou hebben opgevolgd) en de inhoud van de telefoon op afstand zou hebben gewist", aldus het klachteninstituut, dat de vordering van de vrouw afwijst (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.