image

Consumentenbond: beveiliging accounts betaaldienst Klarna onvoldoende

maandag 22 februari 2021, 09:52 door Redactie, 7 reacties

Betaaldienst Klarna doet onvoldoende om de accounts van klanten te beschermen, waardoor kwaadwillenden die eenvoudig kunnen overnemen en misbruiken, zo claimt de Consumentenbond. Dat roept de Zweedse bank achter de dienst op om de beveiliging te verbeteren.

Gebruikers die met Klarna afrekenen hoeven geen wachtwoord op te geven. "Het invullen van enkele persoonsgegevens is voldoende. Ook is er geen (zichtbare) tweestapsverificatie vereist bij de betaling", aldus de Consumentenbond. De organisatie ontdekte afgelopen september dat het mogelijk is om een bestelling te plaatsen op naam en rekening van een ander. Vervolgens kan het bestelde product naar een willekeurig opgegeven adres worden opgestuurd.

Klarna stelde in een reactie dat het een incident betrof en de beveiliging van het betaalsysteem op orde is. "Een bijzonder laconieke reactie van een bank. De alarmbellen zouden toch meteen moeten afgaan als blijkt dat onbevoegden accounts van je klanten kunnen overnemen", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

Afgelopen januari lukte het de Consumentenbond wederom om met het account van een ander producten te bestellen. Nadat de Consumentenbond de details met tv-programma Kassa deelde, dat Klarna benaderde, kondigde de bank aan maatregelen te zullen treffen. Het bedrijf zal extra verificatie gaan instellen, maar verdere details ontbreken.

"Het is onvoorstelbaar hoe laconiek en afwachtend het bedrijf reageert. We willen van Klarna concreet horen hoe het de beveiliging gaat opschroeven. Ook zullen we ons onderzoek over een aantal weken herhalen om te zien of het lek gedicht is", zegt Molenaar. Klanten van Klarna krijgen het advies om hun Klarna-account en afschriften van bankrekeningen in de gaten te houden.

Reacties (7)
22-02-2021, 10:10 door Anoniem
Ik vraag mij af: Waar is het morele besef, de morele verantwoordelijkheid van lieden die dit soort 'services' op poten zetten? Natuurlijk is het antwoord voor de hand liggend: het morele besef is ingehaald door de zucht naar geld, naar omzet, naar winst.

Ik huiver hiervan!
22-02-2021, 10:18 door Anoniem
Ik denk dat dit soort diensten beter verboden kan worden.
Nog los van issues rond de beveiliging, zijn het in feite ook gewoon ongeregistreerde kredieten.
Mensen met financiele problemen komen in de verleiding om dit te gebruiken om nu iets te kopen wat ze pas volgende
maand kunnen betalen, en de kosten als dat ongewild toch niet lukt die lopen vaak astronomisch op.
22-02-2021, 10:22 door Anoniem
Een vriend van me had hier gedoe mee, je kunt kennelijk bij Klarna ook iemand anders gegevens opgeven en die persoon hoeft dus geen bestaande Klarna gebruiker te zijn.
22-02-2021, 10:28 door Anoniem
De tweestapsverificatie van Klarna en Afterpay zijn je naam,adres en vooral je geboortedatum.
22-02-2021, 12:32 door Anoniem
om een account aan te maken heb je een emailadres en telefoonnr nodig.
Op emailadres wordt verificatielink gestuurd,
op telnr wordt een verificatiecode gestuurd.
Dat is denk ik de 2FA die het bedrijf stuurt.
Als iemand een manier weet hoe je een account kan aanmaken zonder dat je toegang hebt tot persoon email en tel nr laat het weten, ik ben nieuwsgierig

Hoe je moet betalen, geen idee. Misschien als je al een account hebt is het betalen super eenvoudig?
22-02-2021, 13:18 door Anoniem
Door Anoniem: om een account aan te maken heb je een emailadres en telefoonnr nodig.
Op emailadres wordt verificatielink gestuurd,
op telnr wordt een verificatiecode gestuurd.
Dat is denk ik de 2FA die het bedrijf stuurt.
Als iemand een manier weet hoe je een account kan aanmaken zonder dat je toegang hebt tot persoon email en tel nr laat het weten, ik ben nieuwsgierig
Maar hoe controleren ze dan of die e-mail en telefoonnr wel hoort bij de persoon waar ze naam adres en bankrekeningnr
van invullen? Want anders kun je nog steeds een account aanmaken voor iemand waar je die gegevens van hebt.
05-05-2021, 19:26 door Anoniem
Ik heb pas een nieuwe telefoon met nieuw nummer en krijg twee keer per dag een sms van KLARNA zonder telefoonnummer.Dus blokkeren kan niet.Kan dat stoppen? Ik zet de telefoon steeds maar uit want ik wordt er nu knettergek van.Ik heb niks met Klarna te maken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.