image

Biden: VS kan door cyberaanval in echte oorlog terechtkomen

woensdag 28 juli 2021, 10:24 door Redactie, 30 reacties

De Verenigde Staten kunnen als gevolg van een cyberaanval in een echte oorlog met een grote mogendheid terechtkomen, zo heeft de Amerikaanse president Biden gewaarschuwd. Hij wees daarbij onder andere naar recente ransomware-aanvallen in de Verenigde Staten die voor grote schade zorgden, zoals de aanval op de Colonial Pipeline en vleesverwerker JBS.

"We hebben gezien hoe cyberdreigingen, waaronder ransomware-aanvallen, steeds vaker schade en verstoringen in de echte wereld veroorzaken. Ik kan dit niet garanderen, en jullie weten net zoveel als ik, maar ik denk dat het waarschijnlijk is dat als we in een echte oorlog met een grote mogendheid terechtkomen, dit het gevolg is van een grote cyberaanval."

De Amerikaanse president noemde vervolgens de dreiging die Rusland en China voor de Verenigde Staten vormen. Onlangs beschuldigde de VS Rusland nog voor de SolarWinds-aanval en China voor de aanval op Microsoft Exchange-servers. Biden deed zijn uitspraken tijdens een bezoek aan het Office of the Director of National Intelligence (ODNI), de overkoepelende overheidsinstantie voor Amerikaanse inlichtingendiensten.

Reacties (30)
28-07-2021, 10:45 door Anoniem
Kan het? Ja uiteraard.

Is het altijd handig om op de mogelijkheid te zinspelen? Misschien niet. Het voelt enigszins als het Emser Depesche (https://en.wikipedia.org/wiki/Ems_Dispatch). Men zal toch aan moeten kunnen tonen dat een dergelijke cyberaanval alle kenmerken heeft van een Casus Belli (https://en.wikipedia.org/wiki/Casus_belli).
28-07-2021, 11:06 door Anoniem
Zolang het geen zero-days betreft, kunnen dergelijke aanvallen worden voorkomen.

Biden moet kijken naar weerbaarheid van zijn nationale digitale infrastructuur ipv als een weekdier fictieve vijanden bij voorbaat te beschuldigen. Onprofessioneel en zwak om op deze manier te communiceren.
Biden mag aan de slag ipv overal malversaties in beveiliging van cruciale infra te gedogen.
28-07-2021, 11:07 door Anoniem
Iets met een pot en een ketel...?
28-07-2021, 11:33 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 28-07-2021, 11:33
Het is goed dat een president/regeringsleider van een van de machtigste landen dit kenbaar maakt. Te vaak nog wordt er door de meerderheid van de mensheid: de Non IT begaafden, nog gedacht dat succesvolle 'cyber' dreigingen alleen digitale gevolgen hebben op al of niet macro niveau, (financieel/thuis/werk) maar dat is niet (meer) zo.

De scenario's waarin het mis kan gaan zijn net zo onbeperkt qua mogelijkheden als wat mogelijk is in het digitale domein: Alles is mogelijk, alle opties staan open, grenzeloos en onbeperkt, omdat- zoals ik het maar noem: Zero day beheersing/handhaving vrijwel onmogelijk is.
28-07-2021, 12:24 door Anoniem
Door Anoniem: Iets met een pot en een ketel...?
Maakt dat wat uit dan? Oorlog is immers oorlog!
28-07-2021, 13:28 door walmare
Die Biden moet toch zo langzamerhand ook doorhebben dat al deze incidenten door 1 specifiek platform heel eenvoudig wordt gefaciliteerd.
Verbiedt dat dit systeem aan kritische omgevingen wordt gekoppeld en je bent al een heel eind, voordat er gezegd kan worden dat dit systeem de wereld naar de verdommenis heeft gebracht.
We wisten het maar grepen niet in....
28-07-2021, 13:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Iets met een pot en een ketel...?
Maakt dat wat uit dan? Oorlog is immers oorlog!
Ja en als je er als land inzit weet je gelijk wat oorlog echt is en dat strookt niet met wat je in films ziet, maar
hoe dan ook het zijn dan ook weer de gewone burgers die hier voor bloeden.

Maar ook is het blijkbaar mogelijk om zomaar een oorlog uit te lokken.

https://www.ad.nl/binnenland/cybercrimineel-jelle-s-is-weer-thuis-bij-zijn-ouders~aa84dbb0/
28-07-2021, 14:23 door Anoniem
Door walmare: Die Biden moet toch zo langzamerhand ook doorhebben dat al deze incidenten door 1 specifiek platform heel eenvoudig wordt gefaciliteerd.
Verbiedt dat dit systeem aan kritische omgevingen wordt gekoppeld en je bent al een heel eind, voordat er gezegd kan worden dat dit systeem de wereld naar de verdommenis heeft gebracht.
We wisten het maar grepen niet in....

Helemaal mee eens. Ongelooflijk. Hoe naïef kun je zijn? Gebruik een private huurlijn en je zit een stuk veiliger. Natuurlijk ook geen garantie maar een stuk veiliger dan het vuile internet waar elke script-kiddie zich op uit kan leven en toegang toe heeft. Verbeter de wereld begin bij jezelf, Amerika.
28-07-2021, 15:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Iets met een pot en een ketel...?
Maakt dat wat uit dan? Oorlog is immers oorlog!
Ja en als je er als land inzit weet je gelijk wat oorlog echt is en dat strookt niet met wat je in films ziet, maar
hoe dan ook het zijn dan ook weer de gewone burgers die hier voor bloeden.

Maar ook is het blijkbaar mogelijk om zomaar een oorlog uit te lokken.

https://www.ad.nl/binnenland/cybercrimineel-jelle-s-is-weer-thuis-bij-zijn-ouders~aa84dbb0/
Zijn voorgangers hadden geen enkel probleem om een oorlog te beginnen!
28-07-2021, 17:30 door Anoniem
Door Herme R: Het is goed dat een president/regeringsleider van een van de machtigste landen dit kenbaar maakt. Te vaak nog wordt er door de meerderheid van de mensheid: de Non IT begaafden, nog gedacht dat succesvolle 'cyber' dreigingen alleen digitale gevolgen hebben op al of niet macro niveau, (financieel/thuis/werk) maar dat is niet (meer) zo.

De scenario's waarin het mis kan gaan zijn net zo onbeperkt qua mogelijkheden als wat mogelijk is in het digitale domein: Alles is mogelijk, alle opties staan open, grenzeloos en onbeperkt, omdat- zoals ik het maar noem: Zero day beheersing/handhaving vrijwel onmogelijk is.
Een zwaktebod: President-onwaardig. De man gooit bij voorbaat al zijn handen in de lucht zodat de Beer slechts zijn trekker hoeft over te halen. Met idd alle gevolgen van dien.

Die machtige VS moet (en kan!) de security op orde hebben zonder daar een overbodig woord aan vuil te maken. Met zowat een overschot aan IT begaafden wekt de VS wel erg de schijn van uitlokking met dergelijke seniel en hulpeloos overkomende teksten.
28-07-2021, 17:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Iets met een pot en een ketel...?
Maakt dat wat uit dan? Oorlog is immers oorlog!
Ja en als je er als land inzit weet je gelijk wat oorlog echt is en dat strookt niet met wat je in films ziet, maar
hoe dan ook het zijn dan ook weer de gewone burgers die hier voor bloeden.

Maar ook is het blijkbaar mogelijk om zomaar een oorlog uit te lokken.

https://www.ad.nl/binnenland/cybercrimineel-jelle-s-is-weer-thuis-bij-zijn-ouders~aa84dbb0/
Zijn voorgangers hadden geen enkel probleem om een oorlog te beginnen!
Ook bij de Russen was dat zo. Geheugensteuntje: inval van Russen in Hongarije jaren 50, met Warchau-pact landen inval in Tsjechoslowakije jaren 60 om de Praagse Lente de nek om te draaien. Bijna-WOIII-oorlog door Cubacrisis beginjaren 60. In de jaren 80 van de vorige eeuw met Russische troepen inval in Afghanistan, Russische strijdkrachten in de jaren 90 in de oorlog Yougoslavië, die ook weer opduiken in de oorlog in Oekraïne in de 21ste eeuw. En deze lijst is nog niet eens compleet!
28-07-2021, 18:10 door [Account Verwijderd]
Alles aan die man is president onwaardig.
De man is zo dement als een deur.
Vroeg in openbaar betoog of ze moeder er dan zou zijn, alleen is die al in 2010 overleden.

Midden in een openbaar betoog zie je dat de president van slag raakt, en zijn omgeving bevraagt of zijn moeder er zal zijn om hem daar te zien. Ik heb het gisteren nageslagen, maar de moeder van Joe Biden overleed in 2010.
https://verenoflood.nu/usa2021-biden-wordt-een-msm-probleem/
28-07-2021, 18:15 door Anoniem
En weer de "politiek correcte" mantra's hier en wederom opnieuw zo herkenbaar.
De holistische visie van de intuitie ontbreekt ten enen male.
Niet vreemd voor alle in info-bubbels opgeslotenen.

Dit fenomeen zagen we bij de eerste pogingen om Europa te overrompelen met bolsjewisme (1921 mislukt overigens).
In tweede instantie bij de opkomst van het nederlandse fascisme van voor de oorlog en tijdens de oorlog.
Meelopers en deugdmensen, maar dat is men niet allemaal. Vast en zeker van niet.

Als Biden start met een all-out-cyberwar, is de tijd aangebroken de digitale bunkers en loopgraven te betrekken.
Digitale Weerbaarheid, meer gevraagd dan ooit. Wie gaan ons leiden hierin?

We hebben met de huidige crisis al bijna geen mensen meer om sprinter-treinen te laten rijden,
Bussen in het OV slechts om het uur en wie moeten er straks voor de klas,
als een bepaalde groep weer thuis online les moeten krijgen.

The crash komt er aan en hard ook. Linksom of rechtsom wil de macht dit.
Mede gefaciliteerd door meelopers en deugdmensen.
In dat raam moet je Biden's uitlatingen plaatsen.

Zo voorspelbaar allemaal en je zou bijna gaan denken tot welke categorie behoren deze
"we zijn het altijd met de voorgestelde maatregelen eens"-jongens en -meisjes?

Het is wel 60% van de mensheid onderhand en dan is het afhankelijk van te weten,
waar de overige 20% voorstanders en 20% tegenstanders als oorspronkelijke denkers staan of naar toe bewegen,
om te weten waar we uiteindelijk naar toe zullen gaan.

De framing en de sturing is echter thans groter dan ooit
en het onafhankelijke denken is of schijnt althans nog maar voor weinigen weggelegd.

#sockpuppet
28-07-2021, 19:21 door Anoniem
Door BertG.: Alles aan die man is president onwaardig.
De man is zo dement als een deur.
Vroeg in openbaar betoog of ze moeder er dan zou zijn, alleen is die al in 2010 overleden.

Midden in een openbaar betoog zie je dat de president van slag raakt, en zijn omgeving bevraagt of zijn moeder er zal zijn om hem daar te zien. Ik heb het gisteren nageslagen, maar de moeder van Joe Biden overleed in 2010.
https://verenoflood.nu/usa2021-biden-wordt-een-msm-probleem/
Zou ik niet onderschatten. Hij vroeg niet naar zijn eigen overleden moeder, maar familiewaarden zitten hem hoog,
dus hij was gewoon benieuwd hoe het met die knul zijn moeder ging. (had ie misschien al eens eerder ontmoet)
28-07-2021, 19:31 door Anoniem
Door BertG.: Alles aan die man is president onwaardig.
De man is zo dement als een deur.
Vroeg in openbaar betoog of ze moeder er dan zou zijn, alleen is die al in 2010 overleden.

Midden in een openbaar betoog zie je dat de president van slag raakt, en zijn omgeving bevraagt of zijn moeder er zal zijn om hem daar te zien. Ik heb het gisteren nageslagen, maar de moeder van Joe Biden overleed in 2010.
https://verenoflood.nu/usa2021-biden-wordt-een-msm-probleem/

U bedoelt de vorige president?
Over onwaardigheid gesproken....
28-07-2021, 19:56 door Anoniem
28-07-2021, 21:44 door Anoniem
Uit deze draad blijkt weer de enorme tweedeling in de maatschappij, die voornamelijk door de grote media wordt aangewakkerd en in stand gehouden. Zowel Trump als Biden spelen/speelden hierin en hierbij hun eigen niet te onderschatten rol en "het gemeen" in de wereld zijn daarbij de enige slachtoffers (soms nog willige slachtoffers ook).

Een prachtig voorbeeld van Divide et Impera doelstellingen van de machthebbers. Pro en contra "vreten dus de kaas op" en de lachende derde gaat ermee heen. Nu nog demonisering en ontmenselijking van bepaalde groepen en men heeft het spul goed op de wagen. De gezamenlijke verliezers zijn dan ook allemaal bekend. Dat de aardbewoner dit spel niet doorziet of in de totale existentiele ontkenningsonderdrukking helemaal nooit in staat zal zijn het te zien. Waar je in moest geloven zijn dus je opponenten geworden, het gaat alleen om macht in deze.

Straks zullen mensen met afwijkende meningen zich ook niet meer kunnen verbergen of anoniem blijven. Er zal van ieder een onvervreemdbare identiteitsvaststelling worden geeist. Het gaat in stappen, maar wel in vrij onomkeerbare stappen en de mensheid heeft een ding tegen, van zijn verleden en geschiedenis leert de mens niets en zo gaat alles teeds weer op herhaling.

#sockpuppet
28-07-2021, 23:36 door Anoniem
Door Anoniem: Uit deze draad blijkt weer de enorme tweedeling in de maatschappij, die voornamelijk door de grote media wordt aangewakkerd en in stand gehouden. Zowel Trump als Biden spelen/speelden hierin en hierbij hun eigen niet te onderschatten rol en "het gemeen" in de wereld zijn daarbij de enige slachtoffers (soms nog willige slachtoffers ook).

Een prachtig voorbeeld van Divide et Impera doelstellingen van de machthebbers. Pro en contra "vreten dus de kaas op" en de lachende derde gaat ermee heen. Nu nog demonisering en ontmenselijking van bepaalde groepen en men heeft het spul goed op de wagen. De gezamenlijke verliezers zijn dan ook allemaal bekend. Dat de aardbewoner dit spel niet doorziet of in de totale existentiele ontkenningsonderdrukking helemaal nooit in staat zal zijn het te zien. Waar je in moest geloven zijn dus je opponenten geworden, het gaat alleen om macht in deze.

Straks zullen mensen met afwijkende meningen zich ook niet meer kunnen verbergen of anoniem blijven. Er zal van ieder een onvervreemdbare identiteitsvaststelling worden geeist. Het gaat in stappen, maar wel in vrij onomkeerbare stappen en de mensheid heeft een ding tegen, van zijn verleden en geschiedenis leert de mens niets en zo gaat alles teeds weer op herhaling.

#sockpuppet
Dat valt nog te bezien. Het zou ook nog een gang kunnen worden naar totale anonimiteit in een blockchain wereld.
28-07-2021, 23:40 door Anoniem
We hebben tijdens de corona pandemie een toename te zien gekregen, qua cybercriminaliteit, van 300%.
Aldus berichtgeving van de FBI. Dat liegt er niet om, beste mensen.

De afhankelijkheid van de digitale infrastructuur is navenant toegenomen, stel dat dan ook tevens even vast.
We zitten meer op Team Viewer en Zoom, etc.

Is dat verontrustend? En wat moeten we met dit gegeven? Steeds meer eenzijdige dependency.

luntrus
29-07-2021, 07:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door BertG.: Alles aan die man is president onwaardig.
De man is zo dement als een deur.
Vroeg in openbaar betoog of ze moeder er dan zou zijn, alleen is die al in 2010 overleden.

Midden in een openbaar betoog zie je dat de president van slag raakt, en zijn omgeving bevraagt of zijn moeder er zal zijn om hem daar te zien. Ik heb het gisteren nageslagen, maar de moeder van Joe Biden overleed in 2010.
https://verenoflood.nu/usa2021-biden-wordt-een-msm-probleem/

U bedoelt de vorige president?
Over onwaardigheid gesproken....
Nee, ik denk dat je alles van Trump kan zeggen, maar zeker niet dat hij zo dement was als een deur.
29-07-2021, 08:09 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-07-2021, 08:26
Door Anoniem:
Door walmare: Die Biden moet toch zo langzamerhand ook doorhebben dat al deze incidenten door 1 specifiek platform heel eenvoudig wordt gefaciliteerd.
Verbiedt dat dit systeem aan kritische omgevingen wordt gekoppeld en je bent al een heel eind, voordat er gezegd kan worden dat dit systeem de wereld naar de verdommenis heeft gebracht.
We wisten het maar grepen niet in....

Helemaal mee eens. Ongelooflijk. Hoe naïef kun je zijn? Gebruik een private huurlijn en je zit een stuk veiliger. Natuurlijk ook geen garantie maar een stuk veiliger dan het vuile internet waar elke script-kiddie zich op uit kan leven en toegang toe heeft. Verbeter de wereld begin bij jezelf, Amerika.

Hij had het volgens mij niet over internet...

Door Anoniem: Uit deze draad blijkt weer de enorme tweedeling in de maatschappij, die ...

#sockpuppet

Er ís helemaal geen enorme 'tweedeling' in de maatschappij! Er is een (hele) kleine 'roverheid', 'anti-vaxxers', etc. minderheid die vrijwel overal 'tegen' is en ongeldige conclusies trekt over de werkelijke verhoudingen. Omdat ze hun observaties op plekken waar veel gelijkgestemden hun zegje doen, doortrekken naar de hele wereld. Neem als voorbeeld de vaccinatiebereidheid (ruim 85% wil gewoon gevaccineerd worden). De meeste mensen denken gewoon nuchter na over de voor- en nadelen en trekken hun eigen conclusies.
29-07-2021, 09:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door BertG.: Alles aan die man is president onwaardig.
De man is zo dement als een deur.
Vroeg in openbaar betoog of ze moeder er dan zou zijn, alleen is die al in 2010 overleden.

Midden in een openbaar betoog zie je dat de president van slag raakt, en zijn omgeving bevraagt of zijn moeder er zal zijn om hem daar te zien. Ik heb het gisteren nageslagen, maar de moeder van Joe Biden overleed in 2010.
https://verenoflood.nu/usa2021-biden-wordt-een-msm-probleem/

U bedoelt de vorige president?
Over onwaardigheid gesproken....
Nee, ik denk dat je alles van Trump kan zeggen, maar zeker niet dat hij zo dement was als een deur.

Veel Trumpismes zijn komen akelig goed overeen met de vroege tekenen van dementie. De beste man is dan ook al 75.
29-07-2021, 09:35 door Anoniem
Maar je kan als driekwart niet zeggen we houden geen rekening met die minderheid, we gaan ze van alles opleggen, demoniseren of ontmenselijken om het botte feit dat ze of twijfels.hebben of conservatief zijn of orthodox of gewoon ouderwets nationaal cultureel. Je kan geen derde van de wereldbevolking uitsluiten. Begrijp dat toch eens. Ook te groot aantal voor fema kampen.
multi anoniem
29-07-2021, 09:48 door Anoniem
Zolang het geen zero-days betreft, kunnen dergelijke aanvallen worden voorkomen.

En die zullen altijd blijven bestaan, helaas.
29-07-2021, 10:16 door Anoniem
Door Anoniem: Kan het? Ja uiteraard.

Is het altijd handig om op de mogelijkheid te zinspelen? Misschien niet. Het voelt enigszins als het Emser Depesche (https://en.wikipedia.org/wiki/Ems_Dispatch). Men zal toch aan moeten kunnen tonen dat een dergelijke cyberaanval alle kenmerken heeft van een Casus Belli (https://en.wikipedia.org/wiki/Casus_belli).

Heb je toch al gezien met het WTC. Alsof Irak daar iets mee te maken had. Ik vraag me alleen af ze zo makkelijk Rusland of China aanvallen, die zijn toch een maatje te groot.

Maar zal wel om Iran gaan. Het zaaien van het nieuws "dat Iran aan het hacken zijn" is al begonnen (hebben natuurlijk ook die geschiedenis). Kunnen ze over een paar jaar Iran binnenvallen.
29-07-2021, 10:18 door [Account Verwijderd]
Veel gezagsgetrouwe linkse rakkers zitten hier, eng gewoon.
Is dat wat ze je tegenwoordig op school leren.
29-07-2021, 10:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door BertG.: Alles aan die man is president onwaardig.
De man is zo dement als een deur.
Vroeg in openbaar betoog of ze moeder er dan zou zijn, alleen is die al in 2010 overleden.

Midden in een openbaar betoog zie je dat de president van slag raakt, en zijn omgeving bevraagt of zijn moeder er zal zijn om hem daar te zien. Ik heb het gisteren nageslagen, maar de moeder van Joe Biden overleed in 2010.
https://verenoflood.nu/usa2021-biden-wordt-een-msm-probleem/

U bedoelt de vorige president?
Over onwaardigheid gesproken....
Nee, ik denk dat je alles van Trump kan zeggen, maar zeker niet dat hij zo dement was als een deur.

Nou hij lijkt me toch echt niet de slimste.
29-07-2021, 10:22 door Anoniem
Door BertG.: Alles aan die man is president onwaardig.
De man is zo dement als een deur.
Vroeg in openbaar betoog of ze moeder er dan zou zijn, alleen is die al in 2010 overleden.

Midden in een openbaar betoog zie je dat de president van slag raakt, en zijn omgeving bevraagt of zijn moeder er zal zijn om hem daar te zien. Ik heb het gisteren nageslagen, maar de moeder van Joe Biden overleed in 2010.
https://verenoflood.nu/usa2021-biden-wordt-een-msm-probleem/

Als ik daar mocht stemmen, had ik ook op hem gestemd, met de hoop de Kamala het snel overneemt ;) Ik denk dat meer mensen zo hebben gekozen. Kamala is volgende president, let maar op.
29-07-2021, 11:18 door Anoniem
@ anoniem van 10:22

Kamala, iemand uit de linkse Professor Saul Alinsky kringen, net als 'Obomba'.
Goede opvolger dus van 'socialist leader' Biden.

We weten toch dat Amerikaanse banksters altijd al het Communistisch Wereldrijk predikten.
Dat wel met hen dan als "nomenclatura en partijkader met alle bijbehorende privileges".

Zo begon het in 1917 ook in Rusland. Ze hebben een rothekel aan alles wat rechts is
en vooral orthodox christelijk of anderszins.

Jammer dat dat proces zoveel mensenlevens heeft gekost. Weet dus waar je naar verlangt.
29-07-2021, 11:56 door [Account Verwijderd]
Gelukkig bestaan er hier ook nog reageerders die het wel snappen.
Ik had het al bijna opgegeven hier.
Inderdaad, weet dus waar je naar verlangt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.