image

T-Mobile: data van nog eens 6 miljoen klanten buitgemaakt bij inbraak

vrijdag 20 augustus 2021, 15:18 door Redactie, 4 reacties

Bij de inbraak op de systemen van T-Mobile zijn de gegevens van nog eens zes miljoen huidige en voormalige Amerikaanse klanten buitgemaakt, zo heeft de telecomprovider in een update over het incident bekendgemaakt. Ook blijkt dat er meer informatie van klanten is gestolen dan eerst werd aangegeven.

Vorige week werden op internet naar verluidt de gegevens van miljoenen Amerikaanse T-Mobile-klanten te koop aangeboden. Maandag bevestigde T-Mobile dat er inderdaad data van de eigen systemen was buitgemaakt, maar kon nog niet bevestigen dat het ook om gegevens van klanten ging. Een dag later werd gemeld dat dit inderdaad het geval was en miljoenen klanten slachtoffer waren geworden.

T-Mobile stelde toen dat de informatie van zo'n 7,8 miljoen huidige T-Mobile postpaid-klanten was gestolen, waaronder namen, geboortedata, social-securitynummer en rijbewijsinformatie. Nu blijkt dat ook telefoonnummers en IMEI- en IMSI-informatie in handen van de aanvaller zijn gekomen. Verder is duidelijk geworden dat van nog eens 5,3 miljoen postpaid-klanten de gegevens zijn buitgemaakt.

Tevens liet de telecomprovider dinsdag weten dat de informatie van zo'n veertig miljoen voormalige en potentiële klanten, waaronder namen, geboortedata, social-securitynummers en rijbewijsinformatie, was gecompromitteerd. Sindsdien heeft de provider ontdekt dat van nog eens bijna 700.000 voormalige T-Mobile-klanten de gegevens zijn benaderd, waaronder namen, telefoonnummers, adresgegevens en geboortedata.

De provider had dinsdag al aangegeven dat van 850.000 actieve prepaid-klanten de namen, telefoonnummers en accountpincodes waren gestolen. Van al deze klanten zijn de pincodes proactief gereset. Verdere details over de aanval zelf, zoals hoe de aanvaller toegang tot de systemen wist te krijgen, zijn niet gegeven.

Reacties (4)
21-08-2021, 11:57 door Anoniem
Waarom alleen van Amerikaanse klanten? Is dit hier in Europa niet gebeurt dan?

Want ik kan mij van zo'n grote organisatie voorstellen dat je streeft naar eenduidig beheer en dus uniformiteit als een normaal goed beschouwt? Dit in het kader van kosten reductie?

Daar mee bedoel ik T-Mobile zal in Europa hoogst waarschijnlijk dezelfde opzet gebruiken en mogelijk zijn de systemen net zo kwetsbaar of al zelfs al gehackt zonder dat ze het weten of überhaupt gecontroleerd hebben.
21-08-2021, 15:38 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom alleen van Amerikaanse klanten? Is dit hier in Europa niet gebeurt dan?

Want ik kan mij van zo'n grote organisatie voorstellen dat je streeft naar eenduidig beheer en dus uniformiteit als een normaal goed beschouwt? Dit in het kader van kosten reductie?

Daar mee bedoel ik T-Mobile zal in Europa hoogst waarschijnlijk dezelfde opzet gebruiken en mogelijk zijn de systemen net zo kwetsbaar of al zelfs al gehackt zonder dat ze het weten of überhaupt gecontroleerd hebben.

Nee hoor,het blijft natuurlijk niet alleen bij T-mobile
er zijn genoeg databases waar mensen hun gegevens
naar moeten uploaden nietwaar,dat is tegenwoordig een vereiste voor werk
voor overheidsinstellingen,belastingdienst noem maar op.

The Matrix
23-08-2021, 14:51 door _R0N_
Door Anoniem: Waarom alleen van Amerikaanse klanten? Is dit hier in Europa niet gebeurt dan?


Heel simpel, T-Mobile in de VS is ontstaan door overnames (net als in Nederland trouwens), door de data gescheiden te houden is het makkelijker die tak te verkopen wanneer het moeder bedrijf dat zou willen.

Daarnaast wil je de data van EU en VS niet mengen gezien de verschillende regeltjes mbt privacy.
23-08-2021, 18:09 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Waarom alleen van Amerikaanse klanten? Is dit hier in Europa niet gebeurt dan?


Heel simpel, T-Mobile in de VS is ontstaan door overnames (net als in Nederland trouwens), door de data gescheiden te houden is het makkelijker die tak te verkopen wanneer het moeder bedrijf dat zou willen.

Daarnaast wil je de data van EU en VS niet mengen gezien de verschillende regeltjes mbt privacy.

Dat is één reden .
Verder zijn billing regels, fiscaal regime, abonnementsvoorwaarden ook fors verschillend tussen landen .
Dan wordt het nut van een single global klantendatabase al snel twijfelachtig .
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.