image

Hugo de Jonge en Grapperhaus winnaars Big Brother Awards

maandag 13 december 2021, 08:53 door Redactie, 16 reacties

Demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en demissionair minister de Jonge van Volksgezondheid zijn de winnaars van de jaarlijkse Big Brother Awards geworden. Dat heeft organisator en digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom vandaag bekendgemaakt.

Elk jaar reikt Bits of Freedom de Big Brother Awards uit aan de persoon of organisatie die de grofste inbreuk maakte op de privacy van Nederlanders. Minister de Jonge won de Publieksprijs, vanwege de slecht doordachte invoering van Coronatoegangsbewijzen. Naast De Jonge waren ook minister Grapperhaus, wegens de activiteiten van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), en demissionair staatssecretaris Van Huffelen van Financiën, wegens het toeslagenschandaal, voor de Publieksprijs genomineerd.

De Jonge kreeg uiteindelijk de meeste stemmen van het publiek. "Het invoeren van coronatoegangsbewijzen is een inbreuk op onze grondrechten, waaronder het recht op privacy. Als je grondrechten wilt inperken, moet je goed kunnen onderbouwen waarom dat nodig is, én de inbreuk voorzien van waarborgen, zoals duidelijkheid over de voorwaarden en tijdelijkheid. Dat heeft de minister nog onvoldoende gedaan", zegt Evelyn Austin, directeur van Bits of Freedom.

Lifetime achievement award

Naast de Publieksprijs is er ook een Expertprijs, die dit jaar naar minister Grapperhaus ging. Wegens een hele rits aan misstappen die het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft begaan besloten de experts om de minister een Lifetime achievement award uit te reiken. "Het komt niet vaak voor dat we een lifetime achievement award uitreiken, maar dit ministerie heeft het zo bont gemaakt dat wij en onze vakjury eigenlijk geen andere optie zagen", merkt Austin op.

Volgens Austin maakt Grapperhaus van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) stiekem een nieuwe geheime dienst, overtreedt de politie onder zijn toezicht keer op keer de wet en lijkt de minister voor Rechtsbescherming compleet spoorloos te zijn.

Felipe Rodriguez Award

Naast de prijs voor grootste privacyschenders was er ook de Felipe Rodriguez Award, de jaarlijkse prijs voor personen die zich juist voor de privacy hebben ingezet. Mensenrechtenadvocaat Nani Jansen Reventlow ontving de award. Volgens BoF laat zij als oprichter van Digital Freedom Fund zien hoe rechtsmiddelen ingezet kunnen worden voor een betere wereld. Ook heeft zij zich de afgelopen jaren hard gemaakt voor een meer inclusief digitaal burgerrechtenveld.

De Jonge neemt prijs niet in ontvangst

De prijzen zijn dit jaar vanwege de coronamaatregelen niet tijdens het traditionele Big Brother Awards-gala uitgereikt. De expertprijs is persoonlijk aan minister Grapperhaus overhandigd, minister de Jonge heeft de Publieksprijs niet in ontvangst genomen.

Reacties (16)
13-12-2021, 08:59 door gradje71
Dit zal een van de weinige prijzen die Hugo niet aanneemt. Maar hij krijgt hem geheel terecht. Een uitstekend resultaat. En Grapperhaus... wat moet ik daar nog over zeggen?
13-12-2021, 10:39 door Anoniem
Dat ze de Jonge uberhaupt hebben genomineerd vind ik vrij schandalig. De NL versie van het coronatoegangsbewijs is een van de minst invasieve bewijzen binnen Europa. Maar ja, er zijn genoeg mensen tegen zelfs maar de suggestie van '2G' dus dan is het makkelijk scoren I guess?
13-12-2021, 11:46 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 13-12-2021, 12:00
Het belang?

Minder dan een schep mest op een riek. Ik heb er hier al een keer mijn mening over gegeven en herhaal die hier:

Criminelen zijn de enige privacy schenders.

Ik heb die discussie tot vervelens toe tot op hoog niveau gevoerd en met mijn conclusie is voor mij de kous af. Definitief.
13-12-2021, 11:55 door Anoniem
@ Ard,

Dus je komt hier ons alleen even vertellen dat je niks meer zeggen heb hierover.
Dat had je dan ook laten verder als je niks meer te vertellen hebt.

Ik kom even melden dat ik niks te zeggen heb.
13-12-2021, 12:11 door Anoniem
"Dat heeft de minister nog onvoldoende gedaan."

'Voldoende' onderbouwen is natuurlijk zo subjectief als maar kan, waarmee de waarde van deze prijs natuurlijk niet bepaald indrukwekkend is...
13-12-2021, 12:23 door majortom - Bijgewerkt: 13-12-2021, 12:27
Door Anoniem: Dat ze de Jonge uberhaupt hebben genomineerd vind ik vrij schandalig. De NL versie van het coronatoegangsbewijs is een van de minst invasieve bewijzen binnen Europa. Maar ja, er zijn genoeg mensen tegen zelfs maar de suggestie van '2G' dus dan is het makkelijk scoren I guess?
Dat de versie in Nederland minder de privacy schendt dan die in de omringende landen doet niet ter zake. Feit is dat de privacy op meerdere gronden wordt geschonden door de invoering hiervan:

1. Het CTB is gebaseerd op centrale administraties (RIVM/GGD) die niet voldoen aan de AVG-eisen.
2. Als je een CTB wilt hebben ben je gedwongen om de privacyvoorwaarden van bovenstaande systemen te accepteren en je in deze systemen te laten registreren.
3. Als je een CTB wilt hebben wordt je gedwongen om je vaccinatiegegevens met de overheid te delen.
4. Bij het tonen van een CTB wordt je gedwongen je legitimatiebewijs te laten zien.
5. De verwachte toegevoegde waarde (anders dan een vaccinatiedrang/dwang mechanisme) van het CTB is niet voldoende onderbouwd, waardoor de proportionaliteit onder druk staat.

Al met al zaken die wat dat betreft nog een stuk privacyvriendelijker ingericht hadden kunnen worden. Ten minste punt 1 t/m 3 had door een andere insteek te kiezen voorkomen kunnen worden. Een geheel terechte nominatie voor HdJ wat mij betreft.
13-12-2021, 12:31 door Anoniem
Door Anoniem: Dat ze de Jonge überhaupt hebben genomineerd vind ik vrij schandalig. De NL-versie van het coronatoegangsbewijs is een van de minst invasieve bewijzen binnen Europa. Maar ja, er zijn genoeg mensen tegen zelfs maar de suggestie van '2G' dus dan is het makkelijk scoren I guess?
Mee eens. Al helemaal als je bekijkt wat een Europees vaccinatiebewijs allemaal voor info bevat t.o.v. het Nederlandse bewijs. Persoonlijk vond ik dan ook dat die andere 2 er een veel grotere puinhoop van hebben gemaakt, met name Van Huffelen. Door Dhr. De Jonge als optie toe te voegen is het wellicht teveel een stemming geworden van het coronabeleid i.p.v. privacy schending.
13-12-2021, 14:03 door Anoniem
Door majortom:


6. Tijdelijkheid van de maatregel is niet geborgd
7. WOB voor het ministerie VWS is praktisch afgeschaft
8. Infrastructuur die nu is gebouwd, is geschikt voor het toevoegen van allerlei willekeurige criteria voor een groen vinkje
9. Het vragen van goedkeuring met een overheidsID-app voor het deelnemen aan maatschappelijk verkeer wordt genormaliseerd
13-12-2021, 14:15 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat ze de Jonge überhaupt hebben genomineerd vind ik vrij schandalig. De NL-versie van het coronatoegangsbewijs is een van de minst invasieve bewijzen binnen Europa. Maar ja, er zijn genoeg mensen tegen zelfs maar de suggestie van '2G' dus dan is het makkelijk scoren I guess?
Mee eens. Al helemaal als je bekijkt wat een Europees vaccinatiebewijs allemaal voor info bevat t.o.v. het Nederlandse bewijs. Persoonlijk vond ik dan ook dat die andere 2 er een veel grotere puinhoop van hebben gemaakt, met name Van Huffelen. Door Dhr. De Jonge als optie toe te voegen is het wellicht teveel een stemming geworden van het coronabeleid i.p.v. privacy schending.

Van Huffelen??

Het uiterlijk van het mens kan ik niet uitstaan, maar haar uiterlijk doet niet ter zake.

Zij heeft de ondankbare taak de stinkende drek; de onwelriekende mestvaalt, de puinzooi die vele duizenden onschuldigen op de rand, respectievelijk over de financiële afgrond heeft geduwd, die onder haar voorganger(s) zijn gedoogd/veronachtzaamd bij de belastingdienst op te ruimen.

Alleen al het feit dat de onnozelheid bestond bij de privacyneuroten om haar te nomineren voor hun belabberde variëtevoorstelling genaamd: Big Brother Award, zegt meer dan voldoende over hun reële waardeoordeel over wat feitelijk onder privacyschending kan worden verstaan: Totaal doorgeslagen, kleiner of gelijk aan 0 (nul)
13-12-2021, 16:08 door Anoniem
Door Anoniem: Dat ze de Jonge uberhaupt hebben genomineerd vind ik vrij schandalig. De NL versie van het coronatoegangsbewijs is een van de minst invasieve bewijzen binnen Europa. Maar ja, er zijn genoeg mensen tegen zelfs maar de suggestie van '2G' dus dan is het makkelijk scoren I guess?

Grapperhaus en de Jonge komen je benen breken. Omdat je teveel zorgtoeslag hebt ontvangen. Ze doen dit op een manier die gangbaar is en waardoor je been op twee plaatsen breekt.

Nu komt een universiteit in Nederland met een manier om je been maar op een plaats te breken. Dat is veel beter toch? Wat zou je kiezen? De nieuwe manier of de gangbare manier?

Voor mij is de Nederlandse 3G even erg als de 2G in de rest van Europa. Bovendien is het een grote puinzooi aan het worden met verschillende manieren op je benen te breken die alleen maar complexer wordt met de boosterprikken die er aan komen. Waar is het tegengeluid? Waar is Famke Louise?
13-12-2021, 17:23 door Anoniem
Alleen al het feit dat de onnozelheid bestond bij de privacyneuroten
Toch is het beter om je eens gaan te verdiepen waarom privacy belangrijk is, en waarom het woord neuroten,
je hebt ze ook al eens privacy neurose genoemd. Maar ja beledigen zonder je hier sterk over te maken is toch
gemeengoed hier dus ga gewoon door. O ja ik ben anoniem dus je hebt brandstof.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/waarom-is-privacy-belangrijk
13-12-2021, 19:10 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Alleen al het feit dat de onnozelheid bestond bij de privacyneuroten
Toch is het beter om je eens gaan te verdiepen waarom privacy belangrijk is, en waarom het woord neuroten,
je hebt ze ook al eens privacy neurose genoemd. Maar ja beledigen zonder je hier sterk over te maken is toch
gemeengoed hier dus ga gewoon door. O ja ik ben anoniem dus je hebt brandstof.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/waarom-is-privacy-belangrijk

Neen je hebt geen brandstof. Een kaars krijg ik er nog niet mee in vlam.

Mijn impliciete reactie betrof de idioterie om van Huffelen te nomineren voor deze poppenkast-troffeé:
https://www.security.nl/posting/733873#posting733942

Wat de AP mij m.b.t. te melden heeft over het belang van privacy interesseert mij in deze niets.

Mijn bezwaar gaat richting groeperingen die in de narcistische overtuiging verkeren dat zij over de goddelijke kennis menen te beschikken te weten waar paal en park te moeten stellen voor grenzen aan toegang tot privacy gerelateerde zaken die in conflict zijn met het algemeen belang van een - hier ga ik weer als een bandrecorder in een loop: behoud van een veilige samenleving voor ons allemaal.
De toenemende complexiteit daarvan vergt een nagenoeg evenredige vorm van offers aan onze privacy om dat te onderhouden.

Dat is mijn visie overgehouden aan oeverloze discussies m.b.t. dit onderwerp. En die visie//mening plaats ik hier niet om over te gaan discussiëren, maar sec als mening.

(In de voorwaarden van Security.nl lees ik niet dat een bijdrage impliciet tot een discussie moet leiden, noch de verplichting tot het posten van een voor discussie vatbare bijdrage.)
13-12-2021, 19:30 door karma4
Door gradje71: Dit zal een van de weinige prijzen die Hugo niet aanneemt. Maar hij krijgt hem geheel terecht. Een uitstekend resultaat. En Grapperhaus... wat moet ik daar nog over zeggen?
Het publiek als degene die iemand schuldig verklaar na beïnvloeding in de media. De beruchte volksgerichten en lynchpartijen Dat Bof niet inziet dat zoiets alle privacy ethiek onderuit haalt. Pontius Pilatus waste zijn handen in onschuld.

Laten we dan meteen de makers die met die Apps bezig waren tot de grootste privacy schenders rekenen. Ze waren nog wel zo met alle goeden voornemens er aan begonnen,
13-12-2021, 19:34 door Anoniem
In de voorwaarden van Security.nl lees ik niet dat een bijdrage impliciet tot een discussie moet leiden, noch de verplichting tot het posten van een voor discussie vatbare bijdrage.)
Dank voor je antwoord, ik respecteer jou menig en je hebt er gewoon recht op, ik ben ook van mening dat privacy
er niet voor criminelen moet zijn maar voor de eerlijke burgers en daar zijn er gelukkig te meeste van.
14-12-2021, 10:44 door Anoniem
Door Anoniem:
In de voorwaarden van Security.nl lees ik niet dat een bijdrage impliciet tot een discussie moet leiden, noch de verplichting tot het posten van een voor discussie vatbare bijdrage.)
Dank voor je antwoord, ik respecteer jou menig en je hebt er gewoon recht op, ik ben ook van mening dat privacy
er niet voor criminelen moet zijn maar voor de eerlijke burgers en daar zijn er gelukkig te meeste van.
Wederom iets wat niet te definiëren is. Wanneer ben je een crimineel? En wanneer niet? De factoren waarom iemand een crimineel wordt zijn heel complex. Niet iedereen heeft "de juiste ouders". Jouw idee is serieuze discriminatie en ik ben het daar pertinent mee oneens. En dat geldt ook voor 2G trouwens (dat er zeer waarschijnlijk binnenkort aan komt).
14-12-2021, 18:49 door Anoniem
Jouw idee is serieuze discriminatie en ik ben het daar pertinent mee oneens. En dat geldt ook voor 2G trouwens (dat er zeer waarschijnlijk binnenkort aan komt).
Ik dacht dat ik het woord crimineel zwart op wit heb geschreven en dus dat het hier om een serieuze verdachte gaat,
vind ik dit dit zeker geen discriminatie. Ik begrijp wel dat er helaas genoeg lieden in dit land wonen die zich beroepen
op privacy en zo met hun misdaden weg komen en deze mogen van mij van alle kanten gevolgd worden. En helaas
ook gesteund worden door privacy voorvechters.

Ik vind privacy een groot recht en dat moet zo blijven maar wel op een verantwoorde wijze en dat bij serieuze verdachte
hier van af kan worden gewezen, en volgens mij is dit ook zo.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.