Naar schatting zijn er 2,5 miljoen Nederlanders met onvoldoende digitale basisvaardigheden en ongeveer 4 miljoen Nederlanders hebben onvoldoende digitale vaardigheden om zelfstandig zaken te doen met de overheid. Dat stelt demissionair staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken. De overheid wil dit veranderen en werkt aan "digitale inclusie" om de digitale diensten die het biedt voor iedereen eenvoudiger te maken.
Dat schrijft Knops in een brief aan de Tweede Kamer over de voortgang op het gebied van digitale inclusie. De afgelopen maanden zijn verschillende initiatieven gestart om de digitale toegankelijkheid van de overheid te verbeteren. "In 2021 hebben we de inzet op digitale toegankelijkheid verder verhoogd. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft met subsidie van het ministerie van BZK een aanjaagteam digitale toegankelijkheid opgezet", laat Knops weten.
Zo worden gemeenten geadviseerd over noodzakelijke maatregelen om de toegankelijkheid structureel te verbeteren. Ook deelt het aanjaagteam instrumenten, kennis en hulpmiddelen met provincies en waterschappen om hun digitale toegankelijkheid te verbeteren. "Ik ben echter nog niet tevreden met de resultaten. Daarom gaan we in 2022 het toezicht en de handhaving verbeteren", stelt de staatssecretaris.
Knops laat verder weten dat voor iedereen digitaal bewustzijn noodzakelijk is om veilig gebruik te maken van internet en de kansen die de digitale wereld te bieden heeft. "We zetten diverse instrumenten in om mensen het zelfvertrouwen te geven om veilig digitaal zaken te regelen en online te gaan", merkt de staatssecretaris op. Zo wordt er met verschillende ministeries in het kader van Veilig Online samengewerkt. Naast het verbeteren van de digitale toegankelijkheid wordt ook het aantal fysieke Informatiepunten digitale overheid vergroot.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.