image

Duitse minister sluit blokkeren van chatdienst Telegram niet uit

woensdag 12 januari 2022, 14:18 door Redactie, 28 reacties

Duitsland sluit niet uit dat het chatdienst Telegram gaat blokkeren als het bedrijf de Duitse wetgeving blijft negeren, zo stelt de Duitse minister Nancy Faeser van Binnenlandse Zaken in een interview met Die Zeit. Vorige maand werd al duidelijk dat de Duitse overheid berichten op Telegram wil kunnen aanpakken.

Volgens de autoriteiten maken tegenstanders van de coronamaatregelen en rechtsextremisten gebruik van het platform om demonstraties en acties te organiseren. Binnen de Duitse overheid wordt daarom gekeken naar wet- en regelgeving en een Europees uniform juridisch framework om Telegram aan banden te leggen.

Daarbij kunnen de autoriteiten uiteindelijk zelfs overgaan tot het blokkeren van de chatdienst. Volgens Faeser is dit een laatste optie, als alle andere opties niets hebben opgeleverd. "Maar we kunnen het niet uitsluiten", zo laat ze weten. Faeser zet echter in op een Europese oplossing om Telegram zo te dwingen om mee te werken.

Reacties (28)
12-01-2022, 14:24 door Anoniem
Feind hoert mit. 80 jaar later. Als maatregelen werkten, hoefde censuur niet. Goede vaccins behoeven geen krans.
12-01-2022, 14:28 door Anoniem
Het totalitaire regime begint steeds meer van z'n masker te laten vallen.

Gelukkig hebben de Duitsers de ervaring van de Stasi nog redelijk vers in het geheugen. Stel je voor dat iemand kritische berichten over een regime de wereld in slingert! Dat kan echt niet hoor!
12-01-2022, 14:51 door Anoniem
MS, Google etc pas na jarenlange procedures aangepakt. Nu een technologiebedrijf kritiek op de overheid faciliteert, kan er wel snel worden opgetreden.
12-01-2022, 15:00 door Anoniem
Eerst wast het Kinderporno, toen Terrorisme en nu Rechtsextremisten.
Ik vraag mij af welke term in de toekomst nog bijgevoegd gaat worden om op de man te spelen?
12-01-2022, 15:11 door Bitje-scheef
Gewoon blokkeren....
12-01-2022, 15:32 door Anoniem
Willen de Duitsers misschien de Enigma weer gaan invoeren?
12-01-2022, 15:50 door Anoniem
Gewoon blokkeren …
Bijzondere tijden en problemen vragen om bijzondere oplossingen!
12-01-2022, 16:24 door Anoniem
Dan maar Signal, Element of Threema?
12-01-2022, 16:27 door Anoniem
Het maakt de gemiddelde eindgebruiker nu hopelijk wat alerter en kritischer op de oh zo bezorgde overheid. En creatiever: Blokkades zijn er om te omzeilen.
De Leugen kan slechts dmv censuur worden gehandhaafd, is het idee. Goed nieuws dit, omdat hieruit ook blijkt dat men meer en meer zich afkeert van het belachelijke corona-narretief.
12-01-2022, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: Het totalitaire regime begint steeds meer van z'n masker te laten vallen.

Gelukkig hebben de Duitsers de ervaring van de Stasi nog redelijk vers in het geheugen. Stel je voor dat iemand kritische berichten over een regime de wereld in slingert! Dat kan echt niet hoor!

Wat een onzin.
Overdrijf niet zo.
Gevaarlijk geklets.
12-01-2022, 17:32 door Anoniem
Lieve redactie, dit bericht lijkt vooral gericht op sensatie ipv op feiten.

De Duitse overheid wil Telegram vanwege de overtreding van de wet aanpakken (Telegram verwijdert bijvoorbeeld niet illegale content na gegronde bezwaren) en niet omdat daar demonstraties en acties worden georganiseerd.
12-01-2022, 17:44 door Anoniem
Als de Duitsers het willen doen, dan wil Nederland het vast ook wel.
12-01-2022, 17:53 door karma4
Volgens de autoriteiten maken tegenstanders van de coronamaatregelen en rechtsextremisten gebruik van het platform om demonstraties en acties te organiseren. Binnen de Duitse overheid wordt daarom gekeken naar wet- en regelgeving en een Europees uniform juridisch framework om Telegram aan banden te leggen.

Terechte constatering, misdaad fraude beperkt zich niet tot fysieke wereld.
Dat iets via computers gaat is geen vrijbrief om maffiosi en dictators onder het mom van privacy vrij baan te geven.
1984 is niet als handleiding bedoeld.
12-01-2022, 18:03 door Anoniem
Is het dan niet beter Twitter en ook Facebook gelijk ook maar te blokkeren. Als je ziet wat daar voor onzin rond gaat . .
12-01-2022, 19:32 door Anoniem
Door karma4:
Volgens de autoriteiten maken tegenstanders van de coronamaatregelen en rechtsextremisten gebruik van het platform om demonstraties en acties te organiseren. Binnen de Duitse overheid wordt daarom gekeken naar wet- en regelgeving en een Europees uniform juridisch framework om Telegram aan banden te leggen.

Terechte constatering, misdaad fraude beperkt zich niet tot fysieke wereld.
Dat iets via computers gaat is geen vrijbrief om maffiosi en dictators onder het mom van privacy vrij baan te geven.
1984 is niet als handleiding bedoeld.

Hoe komt het dan dat jij er wel vaak voor hebt gepleit?
12-01-2022, 19:40 door Anoniem
Blokkeren ?? Binnen de EU ?

Ok VPN dus naar buiten de EU en welkom op Telegram... er zijn al zat voorbeelden van mislukte blokkades dankzij VPN verbindingen , TOR en proxies.

Dat is gewoon dweilen met de kraan open. Je bent al veel te laat met het reguleren van Internet , even los van het feit of het een goede zet is of niet.
12-01-2022, 20:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het totalitaire regime begint steeds meer van z'n masker te laten vallen.

Gelukkig hebben de Duitsers de ervaring van de Stasi nog redelijk vers in het geheugen. Stel je voor dat iemand kritische berichten over een regime de wereld in slingert! Dat kan echt niet hoor!

Wat een onzin.
Overdrijf niet zo.
Gevaarlijk geklets.

Gevaarlijk ja, voor de corrupte ambtenaren, dito 'virologen' en hun opdrachtgevers.
12-01-2022, 20:55 door Remmilou
Gevalletje van shoot the messenger.
13-01-2022, 07:16 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 13-01-2022, 07:19
Door Anoniem: Dan maar Signal, Element of Threema?

Die worden (dan) ook geblokkeerd.

Door Anoniem: Lieve redactie, dit bericht lijkt vooral gericht op sensatie ipv op feiten.

De Duitse overheid wil Telegram vanwege de overtreding van de wet aanpakken (Telegram verwijdert bijvoorbeeld niet illegale content na gegronde bezwaren) en niet omdat daar demonstraties en acties worden georganiseerd.

Welnee, het is helemaal niet nodig om infrastructuur die gebruikt wordt bij het plannen van terroristische of vandalistische activiteiten of versturen van kinderporno of plannen van (kinder)misbruik te monitoren of in te perken.
13-01-2022, 08:24 door Anoniem
Door Toje Fos:
Door Anoniem:De Duitse overheid wil Telegram vanwege de overtreding van de wet aanpakken (Telegram verwijdert bijvoorbeeld niet illegale content na gegronde bezwaren) en niet omdat daar demonstraties en acties worden georganiseerd.
Welnee, het is helemaal niet nodig om infrastructuur die gebruikt wordt bij het plannen van terroristische of vandalistische activiteiten of versturen van kinderporno of plannen van (kinder)misbruik te monitoren of in te perken.

Beetje naief te denken dat je dat met dit soort maatregelen gaat voorkomen.
13-01-2022, 09:35 door johanw
Door Toje Fos:
Door Anoniem: Dan maar Signal, Element of Threema?

Die worden (dan) ook geblokkeerd.
Dat zal met Element nog niet meevallen, dat is decentraal en daar kan iedereen een server voor draaien. Maar ook als het wel lukt komt er wel weer iets nieuws, de volgende oplossing zal dan vooral resistent zijn tegen overheids censuur
13-01-2022, 10:43 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 13-01-2022, 10:46
Door johanw:
Door Toje Fos:
Door Anoniem: Dan maar Signal, Element of Threema?

Die worden (dan) ook geblokkeerd.
Dat zal met Element nog niet meevallen, dat is decentraal en daar kan iedereen een server voor draaien.

Dat maakt het juist gemakkelijker: je bent dan met verbieden van het draaien van zo'n server al een heel eind.

Door johanw: Maar ook als het wel lukt komt er wel weer iets nieuws, de volgende oplossing zal dan vooral resistent zijn tegen overheids censuur

Verbieden hoeft niet alleen op technische basis te gebeuren. Zoiets als hieronder maar dan met juridische middelen:

https://xkcd.com/538/
13-01-2022, 11:44 door Anoniem
Eerst wast het Kinderporno, toen Terrorisme en nu Rechtsextremisten.
Ik vraag mij af welke term in de toekomst nog bijgevoegd gaat worden om op de man te spelen?
Verbieden van uitademen en vooral reizen; hetgeen mooier zal klinken als "individuele CO2 footprint quotum".
13-01-2022, 14:21 door johanw - Bijgewerkt: 13-01-2022, 14:23
Door Toje Fos:
Door johanw:
Door Toje Fos:
Door Anoniem: Dan maar Signal, Element of Threema?

Die worden (dan) ook geblokkeerd.
Dat zal met Element nog niet meevallen, dat is decentraal en daar kan iedereen een server voor draaien.

Dat maakt het juist gemakkelijker: je bent dan met verbieden van het draaien van zo'n server al een heel eind.
Dat kun je dan in Duitsland wel verbieden, maar die servers draaien dus ook bij mensen thuis in andere kanden, EU en daarbuiten, die niet zo vatbaar zijn voor de Duitse justitie. Hoe ga je dat allemaal blokkeren? Dat lukt de Chinezen nog niet eens.


Door johanw: Maar ook als het wel lukt komt er wel weer iets nieuws, de volgende oplossing zal dan vooral resistent zijn tegen overheids censuur

Verbieden hoeft niet alleen op technische basis te gebeuren. Zoiets als hieronder maar dan met juridische middelen:

Ik weet dat Duitsland, net als de USA, lijkt te denken dat hun wetten over de hele wereld gelden, maar dat maakt het nog niet waar en al helemaal niet afdwingbaar. En als zo'n server dan in een land als de USA, UK of Rusland draait zie ik ze nog niet het hele land afsluiten of binnenvallen (dat is ze de vorige keer niet goed bekomen).
13-01-2022, 14:22 door Anoniem
Gewoon een chatdienst die over P2P gaat, problem solved.
13-01-2022, 22:32 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon blokkeren …
Bijzondere tijden en problemen vragen om bijzondere oplossingen!

Precies, blokkeren, scalperen und ausradieren!
15-01-2022, 21:59 door Anoniem
Dit gedrag ligt niet in lijn met de pro-privacy houding van Duitsland.
17-01-2022, 09:22 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon een chatdienst die over P2P gaat, problem solved.
Jami is al aardig op weg , ze hoeven alleen de groep chats nog toe te voegen.
De basis voor de groepen is er al en er word ook al mee getest
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.