De brievenbussticker waarmee kan worden aangegeven of reclamefolders welkom zijn zal door een online registratie worden vervangen. Dat laat brancheorganisatie MailDB vandaag in een persbericht weten (pdf). Vanaf 1 januari 2023 vindt de registratie van ieder huishouden om wel of geen reclamefolders te ontvangen digitaal plaats via InMijnBus.nl.
Ieder huishouden ontvangt straks een kaart waarmee via een qr-code of telefonisch met een unieke code de voorkeur kan worden aangepast. Deze unieke codes horen bij het huis en worden bij verhuizing overgedragen aan de nieuwe bewoners die hun voorkeur weer kunnen aanpassen. Vanaf 1 april zal MailDB de eerste pilots met InMijnBus gaan uitvoeren in verschillende wijken. Het plan is dat de eerste steden vanaf 1 juli naar het nieuwe systeem overgaan.
Het is de verwachting dat het nieuwe digitale systeem de hoeveelheid ongelezen folders en ongeadresseerd drukwerk zal verminderen. "Nu zet 35 procent van de Nederlandse huishoudens zijn brievenbus dicht voor folders. Verwachting is dat dit met de invoering van het nieuwe systeem naar boven de 50 procent van de huishoudens zal stijgen", zegt MailDB-voorzitter Thomas Hopman.
Bij het systeem worden geen persoonsgegevens verzameld. "De voorkeuren worden enkel en alleen opgeslagen voor het adres. Er worden dus geen enkele gegevens over personen gevraagd of verzameld. Bewoners van een adres blijven voor InMijnBus onbekend", aldus MailDB. Het nieuwe online systeem zal de huidige voorkeur, indien er van een brievenbussticker gebruik wordt gemaakt, overnemen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.