image

Minister: burgers en bedrijven moeten bewuster worden van cyberdreiging

vrijdag 18 februari 2022, 15:46 door Redactie, 20 reacties

Burgers en bedrijven moeten zich bewuster worden van cyberdreigingen, zo vindt minister Adriaansens van Economische Zaken. Ze wil dit gaan realiseren door onder andere cyberweerbaarheid van het bedrijfsleven en de digitale veiligheid van eindgebruikers prioriteit te maken, zo schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

"De economie is constant in beweging en in staat zichzelf te vernieuwen, waarbij twee transities in het bijzonder aandacht verdienen: verduurzaming en digitalisering", stelt Adriaansens. Volgens de minister is cybersecurity een essentiële randvoorwaarde voor de Nederlandse digitale economie en de samenleving. "Onder regie van de minister van Justitie en Veiligheid ontwikkelt het kabinet een meerjarige cybersecurity aanpak. Ik richt mij op de thema’s consumentenbescherming en de versterking van de cyberweerbaarheid van het bedrijfsleven."

Zo moet het aanbod van ict-producten en -diensten veiliger worden, merkt Adriaansens op. Ook moet kennis over cybersecurity worden gestimuleerd, alsmede innovatie. Verder vindt de minister dat burgers en bedrijven zich bewuster moeten worden van digitale dreigingen en risico’s en daar meer weerbaar tegen worden. Zo zal het kabinet gaan investeren in het versterken van digitale vaardigheden, onder meer via om- en bijscholing.

Reacties (20)
18-02-2022, 16:21 door Anoniem
Om te beginnen de chromebooks van scholen verbannen en de leerlingen zélf hun digitale leeromgeving laten bouwen en onderhouden onder toezicht van (een) ICT-er(s). Dmv Linux builds.

Van firewalls, encryptie tot volledige zelfcontrole over gezonde contacten met personen/bedrijven/instellingen moet worden aangeleerd. Zo wordt de leerlingen automatisch weerbaarheid aangeleerd mbt parasitaire big tech als Google, Meta/Facebook en Amazon. Ook overige cybercriminelen wordt in dat open leerklimaat meteen buitenspel gezet.

Chromebooks op scholen houdt een groot deel van de jonge generatie digitaal geprogrammeerd en onwetend. Een gemiste kans tot nu toe.
18-02-2022, 16:49 door gradje71
Door Anoniem: Om te beginnen de chromebooks van scholen verbannen en de leerlingen zélf hun digitale leeromgeving laten bouwen en onderhouden onder toezicht van (een) ICT-er(s). Dmv Linux builds.

Van firewalls, encryptie tot volledige zelfcontrole over gezonde contacten met personen/bedrijven/instellingen moet worden aangeleerd. Zo wordt de leerlingen automatisch weerbaarheid aangeleerd mbt parasitaire big tech als Google, Meta/Facebook en Amazon. Ook overige cybercriminelen wordt in dat open leerklimaat meteen buitenspel gezet.

Chromebooks op scholen houdt een groot deel van de jonge generatie digitaal geprogrammeerd en onwetend. Een gemiste kans tot nu toe.
Helemaal mee eens. Maar ik denk niet dat Den Haag dat ooit zal gaan promoten. Dat terwijl alles en iedereen op Windows zit, het meest onveilige OS ooit gebouwd.
18-02-2022, 17:03 door Anoniem
Door gradje71:
Door Anoniem: Om te beginnen de chromebooks van scholen verbannen en de leerlingen zélf hun digitale leeromgeving laten bouwen en onderhouden onder toezicht van (een) ICT-er(s). Dmv Linux builds.

Van firewalls, encryptie tot volledige zelfcontrole over gezonde contacten met personen/bedrijven/instellingen moet worden aangeleerd. Zo wordt de leerlingen automatisch weerbaarheid aangeleerd mbt parasitaire big tech als Google, Meta/Facebook en Amazon. Ook overige cybercriminelen wordt in dat open leerklimaat meteen buitenspel gezet.

Chromebooks op scholen houdt een groot deel van de jonge generatie digitaal geprogrammeerd en onwetend. Een gemiste kans tot nu toe.
Helemaal mee eens. Maar ik denk niet dat Den Haag dat ooit zal gaan promoten. Dat terwijl alles en iedereen op Windows zit, het meest onveilige OS ooit gebouwd.

Als die zelfde leraar-beheerders de Linux-of-wat-dan-ook systemen net zo beheren als Windows zijn ze exact even kwetsbaar. Altijd met de hoogste rechten werken, geen backups maken, updates niet bijhouden, etc, etc.
18-02-2022, 17:16 door Anoniem
Door Anoniem: Om te beginnen de chromebooks van scholen verbannen en de leerlingen zélf hun digitale leeromgeving laten bouwen en onderhouden onder toezicht van (een) ICT-er(s). Dmv Linux builds.
Wat een ONZIN zeg!!!
Dat mag misschien wat zijn voor leerlingen op een ICT opleiding, maar leerlingen in het algemeen zijn juist veel
beter af met een Chromebook dan met een Windows laptop.
18-02-2022, 18:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Om te beginnen de chromebooks van scholen verbannen en de leerlingen zélf hun digitale leeromgeving laten bouwen en onderhouden onder toezicht van (een) ICT-er(s). Dmv Linux builds.
Wat een ONZIN zeg!!!
Dat mag misschien wat zijn voor leerlingen op een ICT opleiding, maar leerlingen in het algemeen zijn juist veel
beter af met een Chromebook dan met een Windows laptop.
Geen onzin, als je mensen wilt leren om veilig te werken moet je ze juist géén Chrome(Spy)book of Windows(telemetry, lees Spy) laptop geven. Jij richt je op de domme gebruiker wij willen die gebruiker juist iets leren. Dat hoeft niet direct met Linux te zijn, dat mag ook met BSD.
18-02-2022, 18:58 door soeperees
Voor elke wappie die hier zonder enige kennis van zaken Linux aanraadt voor scholen:

https://madaidans-insecurities.github.io/linux.html

Veiligheid, zeker digitale, is veel genuanceerder en ingewikkelder dan het wisselen van systeem. De meeste ellende wordt nog altijd veroorzaakt door mensen zelf (social engineering, te snel linkjes klikken, geen updates uitvoeren, domweg vertrouwen op een bepaald besturingssysteem, enz.)
19-02-2022, 08:32 door Anoniem
Door soeperees: Voor elke wappie die hier zonder enige kennis van zaken Linux aanraadt voor scholen:

https://madaidans-insecurities.github.io/linux.html

Veiligheid, zeker digitale, is veel genuanceerder en ingewikkelder dan het wisselen van systeem. De meeste ellende wordt nog altijd veroorzaakt door mensen zelf (social engineering, te snel linkjes klikken, geen updates uitvoeren, domweg vertrouwen op een bepaald besturingssysteem, enz.)

De mens blijft de zwakste schakel in de cybersecurity. Systemen wisselen kan alleen voordelen hebben als ook met de gebruikerswensen rekening wordt gehouden. Linux is nou niet bepaald gebruikersvriendelijk. Althans niet van het niveau wat mensen gewend zijn met microsoft of chrome. Verder is linux in geen enkel opzicht veiliger. Wie dat beweerd heeft niet goed zijn huiswerk gedaan.

Het lijkt nu wellicht veiliger omdat hackers weten dat er niet veel valt te monetizen/ verdienen en simpelweg omdat chrome en microsoft dominant zijn in het gebruik. Op moment dat linux net zoveel gebruikt gaat worden als microsoft/chrome dan zullen hackers nog meer dan nu zich richten op linux exploits. Dus tijdelijk lijkt linux veiliger dan de andere OS. Maar dat gaat veranderen bij toenemend massaal gebruik zoals wordt voorgesteld aan het begin van deze thread.
19-02-2022, 10:12 door Anoniem
Windows is niet dominant. In de hoofden van de mensen hooguit. En op bureaus in kantoren.

Tel je even mee? Je buurvrouw heeftt een laptop met Windows, een router met Linux en een smartphone met Android, wat dus ook Linux is.

Wat de ongebruiksvriendelijkheid van Linux betreft: Een Linux Window-manager is hooguit niet gebruiksvriendelijk. Iedereen kan prima overweg met Gnome, KDE, Mate. Kinderen kunnen prima overweg met ChromeOS terwijl ze dus Linux aan het gebruiken zijn. Gentoo Linux notabene.
19-02-2022, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Om te beginnen de chromebooks van scholen verbannen en de leerlingen zélf hun digitale leeromgeving laten bouwen en onderhouden onder toezicht van (een) ICT-er(s). Dmv Linux builds.
Wat een ONZIN zeg!!!
Dat mag misschien wat zijn voor leerlingen op een ICT opleiding, maar leerlingen in het algemeen zijn juist veel
beter af met een Chromebook dan met een Windows laptop.
Geen onzin, als je mensen wilt leren om veilig te werken moet je ze juist géén Chrome(Spy)book of Windows(telemetry, lees Spy) laptop geven. Jij richt je op de domme gebruiker wij willen die gebruiker juist iets leren. Dat hoeft niet direct met Linux te zijn, dat mag ook met BSD.

Je wilt mensen helemaal niet leren veilig te werken. Althans niet iedereen. Je leert mensen ook niet hoe het injectiesysteem
van de motor in hun auto werkt. En hoe ze dat kunnen ondehouden.
Je wilt mensen gereedschappen geven waarmee ze standaard veilig werken. En dan staat de Chromebook op eenzame
hoogte boven aan de lijst. En als die gemanaged wordt (dus met een schoolaccount bijvoorbeeld) wordt er ook niet
op gespioneerd, wat toch al niet of nauwelijks gebeurt. Dat is gewoon een drama beeld wat je er bij hebt.
20-02-2022, 10:13 door Anoniem
Je wilt mensen gereedschappen geven waarmee ze standaard veilig werken. En dan staat de Chromebook op eenzamehoogte boven aan de lijst. En als die gemanaged wordt (dus met een schoolaccount bijvoorbeeld) wordt er
ook niet op gespioneerd, wat toch al niet of nauwelijks gebeurt. Dat is gewoon een drama beeld wat je er bij hebt.
Dit vind ik weer zo’n vermakelijke reactie, je weet heus wel wat je schrijft niet waar is.

We moeten echt eens gaan begrijpen wat de impact is op ons leven van die Amerikaanse bedrijven. Dankzij hun
kunnen de Russen met nep nieuws een oorlog beginnen want de mensen weten niet meer wat waar en niet waar
is. En wat ik hier mee bedoel mag je zelf uitzoeken, lijkt me niet zo moeilijk. Dit hoort voor mij ook bij cyberdreiging
en is een zeer belangrijk onderwerp want het kan zeer veel levens kosten.
20-02-2022, 10:58 door Anoniem
Ik kom nog steeds Windows XP en 7 tegen bij de overheid. Laten ze dus zelf eens het goede voorbeeld geven.
20-02-2022, 11:15 door Anoniem
Burgers en bedrijven moeten zich bewuster worden van cyberdreigingen, zo vindt minister Adriaansens van Economische Zaken.

De (Rijks)overheid moet zich bewuster worden van cyberdreigingen, zo vindt een burger.
20-02-2022, 11:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Om te beginnen de chromebooks van scholen verbannen en de leerlingen zélf hun digitale leeromgeving laten bouwen en onderhouden onder toezicht van (een) ICT-er(s). Dmv Linux builds.
Wat een ONZIN zeg!!!
Dat mag misschien wat zijn voor leerlingen op een ICT opleiding, maar leerlingen in het algemeen zijn juist veel
beter af met een Chromebook dan met een Windows laptop.

Digitale bewustwording gaat ook over het delen van data, nu zijn onze kinderen overgeleverd aan Google die deze data ook weer gebruikt voor eigen gewin. Europa moet maar eens gezamelijk strenge wetten aannemen m.b.t. het delen van data buiten Europa.
20-02-2022, 11:25 door Anoniem
Lijkt erop dat de overheid onder het mom van ‘bewuster worden mbt cybersecurity’ bedrijven en burgers wil monitoren om vervolgens te waarschuwen? Alles digitaliseren om het bedrijven en burgers makkelijker te maken en dit vervolgens doortrekken naar andere gebieden, ID2.0 en iedereen net als in China monitoren. Doe je iets fout dan word je uitgesloten door ‘het systeem’.
20-02-2022, 12:24 door Anoniem
ja hallo opa van 70 jaar weet veel van het IT gebruik elke besturingssysteem is lek?....ten zij je het zelf dicht timmert zo simpel
als je het weet......lezen lezen lezen informatica.....
ps.de minister weet er zelf ook niets van zij doe aleen voor lezen.
20-02-2022, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem: Verder is linux in geen enkel opzicht veiliger. Wie dat beweerd heeft niet goed zijn huiswerk gedaan.

Madaidans heeft in ieder geval haar huiswerk wel goed gedaan, want ze is een van de ontwikkelaars van het Whonix project, dat een op Debian gebaseerde Linux distributie ontwikkeld die enkel en alleen via het Tor netwerk functioneert.

A full system AppArmor policy for the Linux desktop

https://github.com/Whonix/apparmor-profile-everything
20-02-2022, 13:38 door Anoniem
Chromebooks en dan niet verbonden met internet en elke toetsaanslag direct op een controleerbare server.
Zo werkt dat veilig. Observeerbaar beter.

luntrus
20-02-2022, 14:18 door Anoniem
Je legt een digitale infra-structuur aan waar alle burgers
aan mee moeten doen,want bij ons ben je veilig,
maar de burger moet tegenwoordig continue nadenken
over zijn handelen en gedrag.

The Matrix
20-02-2022, 14:21 door Anoniem
De overheid wil ons zogenaamd behoeden voor digitale dreiging maar zijn zelf onze grootse bedreiging met hun QR paspoort (onlangs 29 miljoen uitgrtrokken om dat door te ontwikkelen) wat gaat uitmonden in een Digitale ID. Een social justice systeem zoals nu in China is met totale controle over jouw gedrag.. Uit de pas lopen = bankreking bevroren en je-kan-niks-meer....
21-02-2022, 13:04 door Anoniem
Door Anoniem: De overheid wil ons zogenaamd behoeden voor digitale dreiging maar zijn zelf onze grootse bedreiging met hun QR paspoort (onlangs 29 miljoen uitgrtrokken om dat door te ontwikkelen) wat gaat uitmonden in een Digitale ID. Een social justice systeem zoals nu in China is met totale controle over jouw gedrag.. Uit de pas lopen = bankreking bevroren en je-kan-niks-meer....
Ik vind dit altijd zo geweldig, die reacties van die mensen die al weten wat er gaat gebeuren. En dan vooral met doemscenarios. Blijf gewoon eens bij het onderwerp. De stelling uit dit artikel is een goede zaak, maar jij weet het weer om te buigen om een rant te lanceren tegen de overheid. Terwijl juist bewuste gebruikers met aandacht voor cybersecurity het zien, mocht de overheid dat willen doen, waar jij van overtuigd bent.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.