Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben een akkoord over de Digitale Markten Wet (DMA) bereikt waardoor nieuwe regels voor techbedrijven gaan gelden. Zo moeten grote chatapps als WhatsApp voortaan interoperabel zijn. Hierdoor kunnen gebruikers van verschillende chatapps met elkaar communiceren. Ook moeten gebruikers van bijvoorbeeld Android of Windows voortaan vrijelijk hun browser kunnen kiezen en moeten app-ontwikkelaars smartphone-functionaliteiten zoals nfc-chips kunnen gebruiken.
Verder mogen techbedrijven hun eigen producten en diensten niet hoger plaatsen dan die van andere aanbieders, mogen techbedrijven verzamelde privédata bij één dienst niet voor een andere dienst hergebruiken, mogen bepaalde applicaties niet van tevoren op bijvoorbeeld computer of smartphone zijn geïnstalleerd en mogen app-ontwikkelaars niet worden verplicht om bepaalde diensten, zoals betaalsystemen of identiteitsproviders, te gebruiken om hun apps in de appstores te krijgen.
De verplichting gaat gelden voor techbedrijven die als gatekeeper worden aangemerkt. Het gaat dan om bedrijven die de afgelopen drie jaar een omzet van 7,5 miljard euro in de EU hadden of een marktwaarde van minstens 75 miljard euro hebben. Daarnaast moeten ze 45 miljoen maandelijkse gebruikers én tenminste 10.000 zakelijke gebruikers in de Europese Unie hebben. Deze bedrijven zullen ook worden verplicht om de Europese Commissie over fusies en overnames te informeren.
"In recordtempo is Europa tot een akkoord gekomen op een wet die het internet fundamenteel zal veranderen. Machtsmisbruik van Big Tech wordt verboden en zwaar bestraft. Hierdoor krijgen concurrerende bedrijven eindelijk een kans en consumenten weer macht over hun eigen data", zegt Europarlementariër Paul Tang. "We hebben voor elkaar gekregen dat chatapps voortaan interoperabel moeten zijn, zodat je vanaf Signal naar WhatsApp berichtjes kan sturen en vice-versa. Daarnaast pakken we de datamacht aan door te eisen dat poortwachters data niet meer mogen combineren."
De onderhandelingen over de zusterwet, de Digitale Dienstenwet (DSA), lopen nog. Toch zijn er al afspraken gemaakt: "De data van minderjarigen en data over iemands gezondheid, seksuele voorkeuren of religieuze data wordt verboden voor targeting van advertenties. Hiermee zetten we het mes in het verdienmodel van de allergrootste techreuzen", laat Tang weten, die zich hiervoor inspande. De finale tekst van de DMA wordt vandaag gepubliceerd en de wet zal naar verwachting in 2023 in werking treden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.