Door Anoniem Door beaukey:Door Anoniem: Door beaukey: Voor mij (agnostische atheïst) is het werkelijk ongelooflijk dat
1. religie(s) nog zo nadrukkelijk aanwezig zijn in de huidige maatschappij (..)
Religie stamt uit een aantal biologisch gevormde behoefte(s)
Kun je dat bewijzen?
OK dan. Vrijwel alle religies zijn ontstaan door de angst voor de dood c.q. de angst om te sterven.
Dat is een speculatieve bewering, net als je bewering dat religie stamt uit een aantal biologisch gevormde behoefte(s). Speculaties zijn pogingen tot een verklaring die nog getoetst moeten worden. Heeft niks te maken met een wetenschappelijk bewijs zoals dat in de natuurwetenschappen geconstrueerd wordt.
Door beaukey: Even over "God": aan welk geloof is de enige echte God verbonden?
Aan geen enkele (= jouw positie) of aan alle ( = mijn positie). Beide mogelijkheden kunnen.
Door beaukey: Dus welke andere geloven zijn dan ketters en moeten van de aarde weggevaagd worden?
Geen enkel (volgens mijn positie) of alle (jouw positie, als je een fundamentalist bent).
Door beaukey: Ook een leuke ter overweging: we zijn (bijna) van Covid-19 af: Kan God een ziekte maken die hij(/zij/derde) niet zelf meer kan genezen? Zo nee, welk geloof heeft statistisch beter z'n gelovigen beschermd tegen corona?
Dat zou je kunnen onderzoeken mbv empirisch onderzoek.
Er zijn al onderzoekingen die "meten" of mensen met een (sterke) geloofsopvatting beter bestand zijn tegen tegenslagen in het leven (werd bevestigd), dus dat dergelijke mensen er beter vanaf zijn gekomen in de pandemie is niet ondenkbaar.
Het zal wel afhangen van de soort religie: een religie die erg het straffende karakter van God uitlicht zal een andere uitwerking op het welzijn van mensen hebben dan een meer levensblije religie.
N.B. Dat een geloofsopvatting invloed kan hebben op het verloop van ziektes betekent natuurlijk niet dat daarmee ook is aangetoond dat God deze invloed uitoefent. Dit laatste kan natuurlijk nooit wetenschappelijk aangetoond worden.
Door beaukey:Door Anoniem Voor heel veel mensen is geloof een zekerheid, zij twijfelen niet aan het bestaan van God.
=> "een zekerheid": welke religieuze "zekerheden" zijn er nog meer dan?
Het geloof zelf is de zekerheid. Hoe het geloof wordt uitgewerkt in de praktische toepassing verschilt per religie.
Door beaukey:Door Anoniem maar waarom zou je alleen in de wetenschap geloven?
=> er is niets anders.
Dat geldt voor jou. Niet voor mij.
Ofwel, jij zegt: ik geloof alleen in de wetenschap, omdat er niets anders is (volgens de wetenschap). Jij wilt als agnostische atheïst voor het bestaan van God dezelfde bewijs
soort zien als voor een wiskundige bewijsvoering of een bewijs dat is verkregen in herhaaldelijke natuurkundige experimenten. Dat gaat nooit lukken.
Dat zou een "godswetenschap" zijn die spijkerhard bewijst dat God bestaat.
Door beaukey: Zie dit plaatje en denk dan even aan welke kant religie staat: https://xkcd.com/435/ .
Religie past niet in dit plaatje, het valt erbuiten. Geplaatst in jouw plaatje van "zuiverheid" zou religie extreem onzuiver zijn.
Het plaatje gaat over wetenschap(pen). Wetenschappen (muv de wiskunde) houden zich alleen bezig met zintuiglijk waarneembare verschijnselen en met het verstand/ de rede die deze verschijnselen ordent. Religie werkt anders.
Ik kan me overigens wel vinden in de weergegeven rangorde van wetenschappen in het plaatje, met als meest zuivere de wiskunde (omdat ze formeel is), de overige zijn allemaal empirische wetenschappen, die inderdaad steeds "onzuiverder" worden, volgens natuurwetenschappelijke maatstaven, naarmate ze verder af staan van de dode materie.
Door beaukey: Of kijk eens wat pas aan als laatste op de Piramide van Maslow staat (https://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow)
Dit is een beschrijvend model, een poging om de werkelijkheid te beschrijven volgens één criterium (behoefte).
In genoemd artikel staat: "Maslow heeft de piramide zoals ze wordt gepresenteerd nooit bedoeld als een wetenschappelijk model. (..) Empirisch onderzoek heeft geen steun opgeleverd voor de hiërarchische ordening van behoeften van Maslow."
Door beaukey Hoeveel "bewijzen" heeft m.n. het christelijke geloof al in moeten slikken de afgelopen eeuwen? En hoeveel mensenlevens het dat gekost? Zie ook mijn vergelijk tussen de RK multinational en een willekeurige andere multinational hierboven.
Je moet een onderscheid maken tussen de "buitenkant" van religies en de "binnenkant". Kerken en organisaties zijn de buitenkant.
De buitenkant is het zwakst omdat het uiteindelijk organisaties zijn met machtsbehoeftes, die eventueel nietsontziend tewerk gaan om die macht uit te breiden.
De buitenkant is het meest zichtbaar aanwezig in de werkelijkheid, maar het gaat uiteindelijk om de binnenkant: het individuele geloof.
De binnenkant van het geloven verbinden met (het uitoefenen van) macht is pervers, om niet te zeggen: kwaadaardig; die zaken moet je strikt scheiden, en daarmee gaan veel religies de mist in. Het nastreven van wereldlijke macht is voor geloven uit den boze. Idem dito het met zwaarden/ geweld verbreiden van geloof. Geloven is volledig vrij, mensen drillen volgens kerkelijke of bepaalde relegieuze gebruiken is psychisch geweld.
Door beaukey Door Anoniem Door beaukey: Geloof is twijfel, en vanuit de logica/logisch redeneren is het onmogelijk om iets te bewijzen dat iets niet bestaat.
Voor heel veel mensen is geloof een zekerheid, zij twijfelen niet aan het bestaan van God.
Wetenschap kan niet bewijzen dat God niét bestaat, zoals je al aangeeft, maar waarom zou je alleen in de wetenschap
geloven? Omdat die dingen kan bewijzen? Maar die bewijzen van de wetenschap zijn altijd voorlopig, ze kunnen altijd weerlegd worden door andere bewijzen.
Dat nadeel heeft God niet.
=> hier zie ik heel graag wetenschappelijk bewijs van. Ten eerste is het te stellig en ten tweede is het lulkoek.
Klopt, dat is niet zorgvuldig geredeneerd want zoals het er staat betekent het dat de bewijzen
van God, beter gezegd: de bewijzen van het
bestaan van God, niet het voorlopige karakter hebben zoals de bewijzen van wetenschappelijk onderzoek.
Dat is natuurlijk niet waar, integendeel, die "bewijzen"/ aanwijzingen van God zijn vaak nog veel voorlopiger dan die in de wetenschap, bijvoorbeeld wanneer de goedgezindheid van God (= bewijs van zijn werkzaamheid) regelmatig verkregen moet worden door een of andere handeling omdat Hij/Zij (ev,mv)/Het het anders voor gezien houdt en de benen neemt.
Wat ik bedoelde te zeggen is, dat het bestaan van God zelf niet weerlegd kan worden door de wetenschap omdat het een intuïtief aangenomen uitgangspunt is, te vergelijken met een axioma. En ook terug kan gaan op een spontane individuele godservaring.
Het axioma houdt in dat er een andere werkelijkheid ligt achter de zintuiglijk waarneembare en met het verstand begrijpbare verschijnselen, dus een bovennatuurlijke, transcendente werkelijkheid.
Deze werkelijkheid is niet het voorwerp van studie van de wetenschap, zij kan alleen uit de voeten met de zintuiglijk waarneembare werkelijkheid. Je zou dit ook de "voorkant" van de werkelijkheid kunnen noemen en de bovennatuurlijke de "achterkant"; vóór en achter de coulissen.
De kennis van deze bovennatuurlijke werkelijkheid is niet bewijsbaar, zoals in de wetenschap, maar wordt verkregen dmv bepaalde meditatieve scholingstechnieken (Mindfullness is een actueel voorbeeld van zo'n techniek, waarmee je een begin maakt met jezelf preparen om de dingen c.q. de werkelijkheid op een andere manier te gaan waarnemen dan op je alledaagse, gewone manier).
Het vergt dezelfde soort denkdiscipline als in de wetenschap, maar itt deze laatste richt ze de waarneming naar binnen, naar het innerijk van de waarnemer en niet naar buiten i.c. de verschijnselen in de natuur (het bedrijven van wiskunde is een héle goede oefening omdat daarbij ook een methodische manier van denken wordt gehanteerd, om het denken ahw zuiver(der) te maken).
Dit valt allemaal onder wat ik hierboven de "binnenkant" van religies heb genoemd.
Wat in de verschillende religies is overgeleverd aan "Heilige Schriften" e.d. plus allerlei daarbijbehorende praktijken, gebruiken en rituelen behoort tot de "buitenkant" van religies. Daar gaat het meer om het bij elkaar houden van de "kudde", het leveren van een groepsidentiteit. Deze buitenkant kan ook gemakkelijker geïnstrumentaliseerd worden door machthebbers, door bijvoorbeeld verschillende godsdienstige groepen tegen elkaar op te zetten (Premier Modi in India bijvoorbeeld).