Google heeft vorig jaar 3,4 miljard "foute advertenties" verwijderd of geblokkeerd wegens het overtreden van de regels, zo laat het techbedrijf weten. Het ging onder andere om 2,2 miljoen gepersonaliseerde advertenties. Volgens Google doen malafide adverteerders steeds meer moeite om detectie van hun advertenties te voorkomen.
Zo worden tegelijkertijd duizenden accounts aangemaakt en tekstmanipulatie toegepast, zodat de personen en systemen die de advertenties controleren andere advertenties te zien krijgen dan een gebruiker te zien krijgt. Het grootste deel van de advertenties die Google vorig jaar blokkeerde viel in de categorie "misbruik van het advertentienetwerk", gevolgd door pornografie, "ongepaste content", copyrightschendingen en gevaarlijke producten of diensten.
Naast advertenties bij de resultaten van de eigen zoekmachine kan Google ook advertenties op websites van externe uitgevers tonen. Vorig jaar besloot het techbedrijf om advertenties op 1,7 miljard webpagina's te blokkeren of beperken. Het ging onder andere om 1,9 miljoen pagina's waar werd geprobeerd om gebruikers met malware te infecteren of die ongewenste software aanboden.
Naast het blokkeren en verwijderen van advertenties schorste Google ook 5,6 miljoen accounts van adverteerders. Inmiddels verifieert Google adverteerders in honderdtachtig landen. Wanneer een adverteerder het verificatieprogramma niet doorloopt wordt zijn account automatisch geschorst.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.