image

Technisch directeur Britse geheime dienst pleit voor scannen chatberichten

vrijdag 22 juli 2022, 15:09 door Redactie, 23 reacties

Techbedrijven zoals chatdiensten zouden moeten worden verplicht om alle berichten van hun gebruikers op kindermisbruik te scannen, zo vinden de technisch directeur van de Britse geheime dienst GCHQ en de technisch directeur van het Britse National Cyber Security Centre (NCSC). De twee directeuren hebben een zeventig pagina's tellend document geschreven waarin ze voor client-side scanning pleiten (pdf).

Tal van experts, burgerrechtenbewegingen en privacyorganisaties lieten zich eerder al kritisch uit over dergelijke scanproblemen. Apple kondigde eerder al aan dat het met client-side scaning bezig was, totdat het na felle kritiek besloot om het plan tijdelijk te parkeren. En onlangs maakte de Europese Commissie bekend dat het chatdiensten, hostingproviders en andere platforms wil verplichten om berichten van gebruikers te scannen.

Ondanks de kritiek op deze plannen stellen technische directeur Ian Levy van het NCSC en technisch directeur cryptanalysis Crispin Robinson dat er geen reden is waarom client-side scanning niet op een veilige manier geïmplementeerd kan worden. Zo lieten critici eerder weten dat overheden de technologie kunnen gebruiken om niet alleen kindermisbruikmateriaal te verbieden, maar ook andere onwelgevallige content en zo op massale schaal burgers te bespioneren.

Levy en Robinson stellen voor dat er meerdere kinderbeschermingsorganisaties betrokken moeten zijn bij het aanmerken van gewraakte beelden en het controleren van de afbeeldingen die via client-side scanning als verdacht zijn aangemerkt, voordat de autoriteiten worden ingeschakeld. Vier jaar geleden riepen de twee ook al op om toegang tot versleutelde berichten te krijgen.

Net als bij andere voorstellen voor client-side scanning krijgt ook het plan van Levy en Robinson de nodige kritiek. Zo wordt genegeerd dat een dergelijk voorstel de privacy van miljarden mensen in gevaar brengt, zegt cryptografie-expert Alec Muffet, die betrokken was bij het versleutelen van Facebook Messenger. "Het is vreemd dat ze kindermisbruik als een "maatschappelijk probleem" framen, maar technologische oplossingen eisen om het op te lossen."

Image

Reacties (23)
22-07-2022, 15:23 door Shadowlight - Bijgewerkt: 22-07-2022, 15:25
Natuurlijk pleit hij daarvoor, geheime diensten houden er niet van dat anderen privacy hebben.

edit:
Het begint met kindermisbruik, het eindigt met we willen alles weten.
22-07-2022, 15:39 door Anoniem
Het "democratisch" argument is meestal 99% van de voorstellen veiligheid (security)

Burgers kunnen het beste gaan streven naar een meer leven in eenvoud,
back to the basics,hebben we sociale media,slimme devices,smartphones nu echt nodig,
zoniet gebruik het dan minder of helemaal niet meer.

In je werk/leefomgeving kun je al een heleboel dingen aanpassen
om je privacy terug te winnen.

Techbedrijven,Overheden,veranderen pas mee,als
de burgers het niet meer willen of het aanschaffen en het veel minder gaan gebruiken.

The Matrix
22-07-2022, 15:47 door majortom
Gewoon gebruik maken van open source OS-en en toepassingen. Dat hebben de criminilen vast nog niet bedacht om eventuele scanners te omzeilen. De enige die hier slachtoffer van worden zijn de argeloze burgers, wiens privacy hiermee volledig gecompromitteerd wordt.
22-07-2022, 15:53 door Anoniem
Door Shadowlight: Natuurlijk pleit hij daarvoor, geheime diensten houden er niet van dat anderen privacy hebben.

edit:
Het begint met kindermisbruik, het eindigt met we willen alles weten.


Maar ze willen zelf wel die privacy!
22-07-2022, 16:44 door Anoniem
Dan zijn jullie hierboven gelijk verdacht met zulke woorden te typen.
Google heeft U zojuist een stempel gegeven.
Robocop is reeds geinformeerd.
22-07-2022, 16:56 door Anoniem
Volgende oplossing:
Alle clientside scans in een zwarte gat laten verdwijnen.

Als burger look je niet alleen risico door cirminelen, maar ook door overheden.
Ze zijn verworden tot wat ze bestrijden.
22-07-2022, 16:59 door Anoniem
Ja, de spionnendienst op zoek naar KP. Dat is geloofwaardig hoor!
22-07-2022, 17:35 door Anoniem
Iemand pleit hier voor terug naar analoog, d.w.z. weg van digitale communicatie, maar dan zit straks de lock-down met anderhalve meter, mondkapje en toegangs-QR onze communicatie weer in de weg. Prachtige tijd voor "binnenvetters", die niets ventileren, je ziet de 'info-obesitas' er straks wel snel vanaf. Wat wil die huidige John Dee nu eigenlijk, "What's in a chat", zei Shakespeare en hij had gelijk, endat was vast een 'Meta'-verse.
22-07-2022, 17:49 door Anoniem
Hoe bedenk je het? Slim hoor!
Misschien vindt de Britse geheime dienst dan meteen ook andere onregelmatigheden in het chatverkeer!
22-07-2022, 19:30 door Anoniem
Ja, natuurlijk. En dan vergeten we gemakshalve maar dat onder andere criminelen max gebruik maken (maakten) van Encro-Chat en PGP met client-2-server encryptie. Datgene wat je dan wilt scannen kun je dan nog niet scannen want denk maar niet dat je die chatberichten kunt scannen op cleartekst steekwoorden.

Ofwel: inlichtingendiensten ga je huiswerk beter doen!
22-07-2022, 21:59 door Anoniem
De diensten hebben het met hun volledig 'rogue' gaan helemaal voor zichzelf verpest. Ze beschermen geen end users meer maar grote interessen. No trust, no credits.
22-07-2022, 23:27 door Shadowlight
Door Anoniem:
Door Shadowlight: Natuurlijk pleit hij daarvoor, geheime diensten houden er niet van dat anderen privacy hebben.

edit:
Het begint met kindermisbruik, het eindigt met we willen alles weten.


Maar ze willen zelf wel die privacy!
Waarom denk je dat het woord 'anderen' in die zin staat, ook nog eens cursief.
23-07-2022, 04:09 door Anoniem
Geheime diensten zijn er om staatsbelangen te beschermen en industriële geheimen. Ze dienen een algemeen belang en mogen meer omdat als de gebruikelijke opsporing en vervolgingsdiensten klem zitten in huisregels, terwijl het belang van nationale orde is, en hele vieze kunstjes worden gebruikt, ze zulke vieze kunstjes ook terug mogen gebruiken. Zonder dat ze zelf het centrum van de macht pakken want dan krijg je hele enge dingen.

Kindermisbruik valt onmogelijk onder die noemer. Dat vieze kunstje is van alle tijden, en komt in alle landen, culturen en rangen en standen voor. Tot aan de hoogste, zoals hoge politici, leiders van religieuze groepen, de hoogste adel en de hoogste industriëlen en lieden uit de financiële wereld (Het keldertje van Dutroux had ook een interessante klantenkring op dat gebied). Je hebt je leesbril echter niet nodig om te concluderen dat er geen motieven als ontwrichting van de staatsveiligeheid, bedrijfsspionage of andere complotten van wereldorde hier in actie zijn. Het kan onmogelijk stiekem bedacht zijn door de Russen en de Chinezen om Barbie en Ken knettergek te maken. Het hoort (hoog) op de politieke agenda te staan maar heeft niks met geheime diensten te maken.

Zo een technisch directeur van James Bond zit dus gewoon politieke partijtje te spelen. Zegt dus ook impliciet dat politie en justitie totaal incompetent zijn. Wat ook niet zijn plek is om te melden. Wat wel gevaarlijk is, juist omdat geheime diensten zoveel extra vieze kunstjes mogen doen tot licence to kill, is dat ze zich met politieke manipulatie bezig gaan houden. Als je zulke geluiden hoort, dan moet je zo een gozer gewoon direct vervangen, ongeacht hoe microsoft certified engineer hij ook is.
23-07-2022, 10:28 door Anoniem
Techbedrijven zoals chatdiensten zouden moeten worden verplicht om alle berichten van hun gebruikers op kindermisbruik te scannen, zo vinden de technisch directeur van de Britse geheime dienst GCHQ en de technisch directeur van het Britse National Cyber Security Centre (NCSC).

Dan weten we nu waar deze directeuren de hele dag mee bezig zijn: KP, KP en niets dan KP.
Alle andere dreigingen zijn blijkbaar verdwenen of zo miniem dat de geheime diensten hier al hun aandacht aan kunnen besteden. Want het is een extreem grote dreiging voor het Verenigd Koninkrijk.

Of zijn deze directeuren nu zelf misbruik aan het maken van het schandaal in Telford?
23-07-2022, 13:37 door Anoniem
Door Anoniem: Ja, de spionnendienst op zoek naar KP. Dat is geloofwaardig hoor!

Dat willen ze helemaal niet vinden . Tenminste, niet als de daders moslims ('asians' - pakistani daar) zijn, want dan lijkt het maar racisme als je die vervolgt .

https://en.wikipedia.org/wiki/Rotherham_child_sexual_exploitation_scandal
https://www.bbc.com/news/uk-28955170
24-07-2022, 07:48 door Anoniem
Natuurlijk willen ze mee kijken. Het doel is een maatschappij a-la China. Onder het motto van 'misbruik' wordt er op het gevoel gespeeld. En daarna is kritiek op het systeem ook 'bedreigend'.

Daarnaast: de 'daders' pakken heus wel een ander stuk software om verder te gaan. Zo heeft de geheime dienst z'n doel bereikt: meekijken met de kudde.
24-07-2022, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem: Natuurlijk willen ze mee kijken. Het doel is een maatschappij a-la China. Onder het motto van 'misbruik' wordt er op het gevoel gespeeld. En daarna is kritiek op het systeem ook 'bedreigend'.

Daarnaast: de 'daders' pakken heus wel een ander stuk software om verder te gaan. Zo heeft de geheime dienst z'n doel bereikt: meekijken met de kudde.

Ik heb er toch een heel hard hoofd in dat een maatschappij a-la-China hier in Europa zou kunnen werken. Of a-la-Rusland. A-la USA is een heel eind gekomen, maar ook niet echt dat dat grote werk bijna voltooid is.

De Chinezen zijn al sinds de oprichting een onsterfelijke keizer gewend. Al plegen ze communistische revoluties, dan nog gaan ze gauw weer communistisch bedenken wie de nieuwe onsterfelijke communistische keizer gaat zijn. Want anders krijg je niks gedaan in die cultuur. Het is wel een oude en wijze cultuur. Er zit meer potentie om toch maar verstandig achter die muur te blijven.

De Russen missen dat verstand dan weer. Dat zijn barbaren gebleven omdat daar door de eeuwen heen langs alle windstreken overheen gebulldozerd is. Van met olifanten tot tanks, en dan de eigen tsaar er nog eens vet driedubbel overheen om de orde te herstellen. Er werkt daar niks tenzij er een duidelijke en medogenloos wrede tsaar zit, communistich of niet.

Omgekeerd, zouden zulke heersers de macht hebben over heel Europa, dan gaat er juist weer in Europa niks gedaan gekregen kunnen worden. Wat bij hullie wel werkt, werkt in Europa juist helemaal niet. Ook de Colgate smile van Amerika kan een tijdje erg goed verkopen. Maar de oppervlakkigheid van die kant begint steeds doorzichtiger te worden. En dan ga je toch weer terug naar je eigen merk.

Het enige wat die drie wereldgrootmachten met ons Europanen kunnen is proberen langs alle kanten er een centje aan te kunnen verdienen. Dus van precies die drie kanten zitten ze tegenwoordig tot in je stofzuiger om je af te luisteren. Dat doen ze vooral omdat ze ons niet snappen, en behoorlijk voorlopig ook niet gaan snappen. Dat gaat ook gewoon door als ze bij mij polonium in mijn thee flikkeren of zo. Het gaat gewoon hun petje te boven. Omdat ze met andere paplepels zijn opgegroeid ook (daarom kopen ze zoveel Olvarit zo duur mogelijk van Nestlé omdat ze hopen dat het dan eindelijk eens overgaat bij de kinderen!).

Onze beste verdediging is dat je gewoon niks met ons aan kunt vangen. Daar tegenover het is allemaal bluf om zelf zo goed mogelijk hun zakken te vullen. Vooral de bluf dat als we niet op hun voorwaarden handelen ze ons gewoon allemaal dood kunnen maken. Beetje kinderachtig allemaal. Want heel Euopa is gebouwd door KOMT Vastgoed BV! Je kunt er wel op schieten, maar kapot krijg je ze niet. Zelfs niet als die drie keizers met elkaar trouwen en onder één hoedje gaan spelen.
24-07-2022, 23:35 door Anoniem
Big Tech monopolie betekent het einde van de democratie en de autonomie van de mens.
Deze conclusie is niet van mij, maar is reeds eerder vastgesteld. Zie de implicaties van een en ander.
25-07-2022, 09:40 door Anoniem
Wanneer ze dan meteen de SMS'jes van ambtenaren van Nederland archiveren en beschikbaar maken voor WOB verzoeken...
25-07-2022, 11:49 door Anoniem
Noem mij maar cynisch maar ik denk dat er geen enkele reden meer is om overheid vergaande rechten te geven op het schenden van privacy. In geen enkel geval hebben ze aangetoond daar netjes mee om te gaan. Geef ze een vinger en ze gaan voor de hele arm. Altijd. Terrorisme en kindermisbruik zijn al jaren de speerpunten om mensen over de streep te trekken hun rechten af te staan. Gaat ze waarschijnlijk nog lukken ook want er is enkel een meerderheid nodig en de meeste mensen letten niet op.
25-07-2022, 11:56 door Anoniem
Door Redactie: Tal van experts, burgerrechtenbewegingen en privacyorganisaties lieten zich eerder al kritisch uit over dergelijke scanproblemen.

"Plan Brussel om berichten te scannen bedreigt ieders veiligheid en privacy"
zondag 12 juni 2022, 08:51 door Redactie

https://www.security.nl/posting/756738/%22Plan+Brussel+om+berichten+te+scannen+bedreigt+ieders+veiligheid+en+privacy%22
26-07-2022, 17:32 door Anoniem
Definieer chatberichten. Chat is engels voor babbel. Elektronische babbel? Dan hoort met je richtingaanwijzer knipperen daar ook onder.
26-07-2022, 23:23 door Anoniem
Zowat een must tegenwoordig, de info hier:
http://privacytools.io
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.