Belgische banken moeten 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar zijn voor slachtoffers van phishing, desnoods wordt dit via wetgeving afgedwongen. Dat laat Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming, weten. Daarnaast pleit ze voor een systeem van ‘traag bankieren', die moet voorkomen dat grote bedragen ongezien kunnen worden overgeschreven.
Volgens De Bleeker worden er steeds meer mensen slachtoffer van phishing. "De wijze waarop phishers te werk gaan wordt ook steeds minder doorzichtig en meedogenlozer. Slachtoffers worden bijvoorbeeld gebeld door hun zogenaamde bankkantoor en trappen, doordat het telefoontje van het nummer van het bankkantoor zelf komt, ook sneller in de val", zo stelt ze.
Phishing zou vaak buiten kantooruren of in het weekend plaatsvinden wanneer banken niet bereikbaar zijn om rekeningen of apps van klanten te blokkeren, zo gaat de staatssecretaris verder. "Hierdoor zien slachtoffers soms zelfs letterlijk de euro’s van hun rekening verdwijnen, zonder dat ze er iets aan kunnen doen", aldus De Bleeker. Ze riep banken vorig jaar al op om 24/7 voor slachtoffers van phishing bereikbaar te zijn.
Een aantal banken heeft daarop de dienstverlening aangepast, maar een aantal ook niet. Iets dat de staatssecretaris naar eigen zeggen niet langer zal tolereren. Als binnenkort blijkt dat niet alle banken bereikbaar zijn komt er wetgeving die de bereikbaarheid zal afdwingen.
Verder vindt De Bleeker dat banken een universeel gebruikersprofiel moeten aanbieden om "traag te bankieren". Wie normaal geen grote overschrijvingen doet, moet sterkere betaallimieten kunnen instellen zodat phishers geen grote bedragen meer kunnen stelen. Om het systeem sluitend te maken zouden de betaallimieten alleen via bankkantoor of bankautomaat kunnen worden verhoogd of een uitzondering gemaakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.