Ongeveer de helft van de populaire websites die Nederlanders bezoeken biedt geen optie voor het beveiligen van accounts door middel van tweefactorauthenticatie (2FA), zo stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Het gaat onder andere om de websites van webwinkels, energieproviders, e-maildiensten van Nederlandse internetproviders alsmede een deel van de telecomaanbieders.
"Een goede beveiliging van je mailomgeving is van groot belang. Criminelen hebben anders toegang tot een zee van privé-informatie, en kunnen via de 'herstel via mail'-optie je andere accounts overnemen. Toch heeft geen enkele internetprovider 2FA op zijn mailomgeving", aldus de Consumentenbond. Het gaat dan om Caiway, Freedom Internet, KPN, Online.nl, Solcon, T-mobile Thuis, ZeelandNet en Ziggo.
Zeker gezien het aantal datalekken van de laatste jaren is het een goede zaak als de toegang tot online omgevingen met persoonlijke gegevens kan worden beschermd met een extra slot", zo stelt de Consumentenbond. Een deel van de aangesproken bedrijven belooft 2FA alsnog te gaan invoeren in 2023. Onder andere Bol.com, BudgetEnergie, Ohra, Budgetthuis.nl en Caiway, Delta zeggen dit te zullen doen. Ook de Consumentenbond.nl zelf wil volgend jaar 2FA introduceren als een optie om het account beter te beschermen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.