/dev/null - Overig

Spam - Snap je hier iets van?..

23-11-2022, 03:22 door Anoniem, 26 reacties
Sinds 1 a 2 maanden krijg ik spam emails die mij beloven dat er veel geld voor mij klaar ligt.

Opvallend is dat ik alleen hoef te reageren op de email. Er staan geen links in, nette tekst in het Engels, evenals het adres van de afzender.
Spamfilter van de provider mikt het er goed uit.

Wat ik wil weten is: Wat is de truc hierachter?

Hier een voorbeeld uit mijn spambox:

From: Global Charity Organization <gift at donate.com>

Good day,
Your email have been selected to receive a donation from Tammy and Cliff Who won the $316.3 Million Dollars Powerball Jackpot on January 5, 2022. They have Voluntarily decided to share a donation in the sum of 10 Million Dollars from the total money won from the lottery. People were selected randomly from different sources, hence you are getting an email here.

Reply to this email for more information and how to receive the donation

Thanks
Global Outreach Organization
Reacties (26)
23-11-2022, 09:32 door Anoniem
De truc is dat als jij regeert...het spelletje kan beginnen. ;-)
23-11-2022, 09:42 door xclude
Een programma als MailWasher Pro [https://www.firetrust.com] laat je ook de werkelijke inhoud van de mal zien en heeft een spamfilter, kan e-mails bouncen (het als onbestelbaar markeren en terug sturen) en heeft nog vele andere super handige functies.
23-11-2022, 09:54 door Anoniem
Door Anoniem: De truc is dat als jij regeert...het spelletje kan beginnen. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=4o5hSxvN_-s
23-11-2022, 10:27 door Anoniem
Wat ik wil weten is: Wat is de truc hierachter?
Als je met hen in dialoog gaat dan krijg je het verhaal dat er weliswaar 10 miljoen klaar ligt, maar dat er eerst nog
even notariskosten of een advocaat betaald moet worden. Of je even 500 dollar wilt voorschieten. Heb je dat gedaan
dan blijkt er weer een andere kostenpost, waar je dan 1000 dollar voor moet betalen. Allemaal geen probleem voor
jou toch want je gaat die 10 miljoen krijgen? Maar als je voorstelt die kosten af te trekken van de 10 miljoen en de
rest over te maken dan kan dat niet. En als je wel betaalt krijg je uiteraard nooit je 10 miljoen.
23-11-2022, 11:19 door Anoniem
Gefeliciteerd, nou hoor je ook bij de miljonairs van Nederland.
Zo heb ik al vele miljoenen gescoord want ik blijk telkens ook weer bij de winnaars te zitten.
Ik schat zo in dat al vele hier op de site hierdoor nou schatrijk zijn geworden.
Elke keer weer opnieuw ben ik uitverkoren gekozen uit de vele miljoenen gebruikers op internet.
Zat er geen schone Afrikaanse prinses bij deze keer met een klein koninkrijkje wat alleen door jou bevrijd kan worden.
Je moet ze alleen dan even nog helpen om hun vermogen van de bank tijdelijk op je rekening te laten storten.
Maar ook daar mag je ongeveer de helft van houden, omdat jij zo vriendelijk bent om ze te helpen.
O ja, of je nog even je bank gegevens kan opsturen en een kopie van je pas, dat maakt het allemaal wat makkelijker voor ze.
Anders krijg je niks natuurlijk. Maar dat snap jij ook wel denk ik.

Volgens mij zit deze vraagsteller nog niet zo gek lang op het altijd even eerlijke internet.
23-11-2022, 11:31 door Anoniem
Moment dat je reageert kom je in een lijst te staan van gullible senders. Die lijst wordt dan of gebruikt om zelf andere spam te verspreiden of doorverkocht als verhoogde kans op winst. Want iemand die reageert op zo bericht reageert vast ook op andere spam maar dan met een payload.

Spamfilters worden steeds strenger bij de openbare diensten en geavanceerder dus past men hun taktieken aan.
Dit maakt het stukken lastiger om te filteren want een van de meeste belangrijke indicaties van spam was altijd niet overeenkomende links in de message body. Echter moment dat jij als ontvanger reageert op een bericht kan dit als indicatie gezien worden dat een volgende sturing minder streng gezien moet worden.

Dit alles ligt natuurlijk sterk aan hoe men de spamfiltering op heeft gezet.
23-11-2022, 14:46 door Anoniem
Zelf heb ik momenteel veel meer last van spam op user@domain die dan zogenaamd afkomstig is van de beheerder
van de mailservice op dat domain, en me vertelt dat mijn mailbox te groot is, mijn wachtwoord verlopen, mijn account
binnenkort opgeheven gaat worden, en meer van dat soort "administratieve mededelingen".
Ik mag dan op een linkje klikken waar dan waarschijnlijk een formuliertje achter zit waar ik mijn usernaam en wachtwoord
op mag invoeren om dit probleem op te lossen.
Alleen jammer voor hen dat dit niet een ISP of bedrijfsdomein is ofzo maar een domein van mezelf. Dus ie beheerder
ben ik zelf. En er draait helemaal geen webmail of andere vanaf het internet toegankelijke mailservice op, dus mocht
ik hen mijn wachtwoord sturen dan hebben ze daar nog niks aan. Want dat is natuurlijk het doel: wachtwoorden van
webmail gebruikers vergaren om te gebruiken bij oplichterij of password resets bij andere services.
Ze zijn nogal van hun eigen gelijk overtuigd want ik krijg wel 3-5 van dat soort mails per dag. Goede training voor mijn
spamfilter, dat wel. Maar je snapt niet dat ze niet begrijpen dat die overdaad hun eigen geloofwaardigheid nogal in
gevaar brengt...
23-11-2022, 15:56 door Anoniem
Door xclude: Een programma als MailWasher Pro [https://www.firetrust.com] heeft nog vele andere super (...) handige functies.
Mail doe ik tegenwoordig op de tablet, en er blijkt ook een mobiele versie van te zijn. Handig!

Vandaag, 09:54. Door Anoniem:
Vandaag, 09:32. Door Anoniem: De truc is dat als jij regeert...het spelletje kan beginnen. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=4o5hSxvN_-s
Hele leuke video, en die neiging heb ik dus ook, maar (nog) niet geprobeerd met dit type spam.
Wel met Microsoft telefoon scams. :-)

Vandaag, 10:27. Door Anoniem:Als je met hen in dialoog gaat (...)
Plausibel scenario. Ervaringsdeskundige? ;-)

Vandaag, 11:19. Door Anoniem: Gefeliciteerd, (...)

Volgens mij zit deze vraagsteller nog niet zo gek lang op het altijd even eerlijke internet.
Ik behoor ondertussen tot het Nederlandse internet interieur.
Aan de manier van opstellen vermoed ik dat het om een Duitse prinses hoog opgesloten in een kantoortoren te Oost-Berlijn. ;-)

Vandaag, 11:31. Door Anoniem: Moment dat je reageert kom je in een lijst te staan van gullible senders.
Ik moest gullible (lichtgelovig, onnozel) even opzoeken.
Dit is ook een zeer plausibele mogelijkheid.

Wat ik verder opvallend vind in dit type spam is dat er geen dwang of (tijds-)druk onder zit. Ondertussen enkele tientallen van ontvangen en ze zijn allemaal verschillend in opstelling, behalve dan een groot bedrag.

Tip van Ted uit het filmpje: Reageer niet met je eigen emailadres, maar maak er een apart emailadres voor aan, bijvoorbeeld in naam van je buurman of baas. :-)
23-11-2022, 19:29 door Anoniem
24-11-2022, 06:40 door spatieman
als ik op al die mail zou reageren, dan had ik het nodig om de verwarming hier op 15 graden te zetten.
oh wacht, dan had ik geen cent meer om alles te betalen, zoals al geschreven is worden, reageer je, dan begint het spelletje.

collega op werk (ik werk dus op een dagbesteding met mensen die beetje verkeerd bedraad zijn in de bovenkamer) kreeg een popup dat hij een iphone gewonnen had, moest alleen ALLE gegevens in vullen ,inc bankrekening nummer,
als ik hem niet tegen had gehouden was die dus zwaar de pineut geweest.
24-11-2022, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat ik wil weten is: Wat is de truc hierachter?
https://www.ted.com/talks/james_veitch_this_is_what_happens_when_you_reply_to_spam_email
James Veitch is een komediant. komedianten overdrijven of verzinnen verhalen. Je kunt er gif op innemen dat de spam bericht reacties die hij heeft heeft getoond of nep zijn of zijn bewerkt tot een zekere mate. Het maakt een goede act maar dat is ook alles.

Wat er gebeurt als je zo zelfde stunt zelf zou uithalen is dat je of geblokkeerd wordt of volgescholden wordt en doodsbedreigingen krijgt over de mail of dat ze je inschrijven voor allerlei troep als wraak actie. Je hebt niet te maken met mensen die voor hun lol andere oplichten je hebt te maken met of doorgewinterde criminelen of mensen die gedwongen worden in een ander land dit soort berichten te sturen namens criminelen via louche callcenters. Vaak zijn de betrokken callcenters ook nog betaald op aantal verstuurde reacties dus je helpt ze daarmee ook nog een handje in de lucht te blijven.

Verwijderen als eindgebruiker en niet op reageren.
Als mail server beheerder afhankelijk van de hoeveelheid van soortgelijke spam filter erop trainen of IP range rapporteren richting instanties als het echt de spuigaten uitloopt. Verder geen energie in steken.
24-11-2022, 16:37 door Anoniem
Door Anoniem: De truc is dat als jij regeert...het spelletje kan beginnen. ;-)

Ze komen pas met geld offers zodra het niet meer nodig is.

Dus.... spam, negeren en vernietigen
24-11-2022, 18:06 door Anoniem
nette tekst in het Engels, evenals het adres van de afzender.

Maar het email adres van de afzender is fake. Zelfs als je "at" vervangt door @.

En de engelse tekst bevat nog de nodige taal-fouten.
Hij is in ieder geval niet geschreven door een native-speaker.
Het venijn zit hem (zoals gewoonlijk) in de details.
26-11-2022, 08:43 door Anoniem
Dank voor alle reacties tot nu toe, met name ook degenen die hun bezorgdheid delen betreffende mijn virtuele en fysieke veiligheid.

24-11-2022, 12:27 Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wat ik wil weten is: Wat is de truc hierachter?
https://www.ted.com/talks/james_veitch_this_is_what_happens_when_you_reply_to_spam_email
James Veitch is een komediant. (...)

Wat er gebeurt als je zo zelfde stunt zelf zou uithalen is dat je of geblokkeerd wordt of volgescholden wordt en doodsbedreigingen krijgt over de mail of dat ze je inschrijven voor allerlei troep als wraak actie. Je hebt niet te maken met mensen die voor hun lol andere oplichten je hebt te maken met of doorgewinterde criminelen of mensen die gedwongen worden in een ander land dit soort berichten te sturen namens criminelen via louche callcenters.
Even opgezocht, en ja, hij is een komediant die zijn roeping als it-er heeft misgelopen, of vice versa...

24-11-2022, 18:06 Door Anoniem:
nette tekst in het Engels, evenals het adres van de afzender.

Maar het email adres van de afzender is fake. Zelfs als je "at" vervangt door @.

En de engelse tekst bevat nog de nodige taal-fouten. (...)
Google en Whois hebben me niet echt geholpen op mijn tablet. Ik mis ook echt de enveloppe en de bron zoals in Windows, maar ik heb nu eenmaal de beslissing genomen om dit, email, WhatsApp en alle andere zooi onder Android te doen, veiligheidshalve.

Mijn Engels is vrij goed. Denk ikzelf.

De opstelling verbaasde me. Zo vrijblijvend, vriendelijk.

Wat is de volgende stap als je reageert?

Ik heb er in amper 2 maanden tijd 20 tot 30 ontvangen. Strekking en stramien hetzelfde, maar elke email net even anders. Alsof elke email apart geschreven is.
Misschien zelfs door een AI..?

Uiteraard moet je oppassen als je erop in gaat.

Voorbereiden vanwaar je acteert, email, IP, tor, telefoon, etc. Een portfolio klaar hebben met 11proef bestendige Iban dat net 1 nummertje mist, etc.

Ik ben Kees van der Spek niet.

Wel hoop ik dankzij dit soort emails dat er lieve en eerlijke criminelen bestaan die stelen van de rijken en geven aan de armen.
Zal ik reageren op die vrome vermogende oude vrouw zonder erfgenamen en die anders alles kwijtraakt aan de IRS?.. ;-)
26-11-2022, 10:51 door Anoniem
Wat er gebeurt als je er op ingaat, dat is je hierboven toch al uitgelegd? 23-11-2022, 10:27 door Anoniem.
Dat je er zo veel ontvangt komt omdat dit clubjes zijn die allemaal hetzelfde geld zien en allemaal met dezelfde mail
adres lijst werken die ze ergens kopen, maar die niet onderling coordineren. Dat ze daarmee hun eigen zaak kapot
maken omdat mensen het op een gegeven moment niet meer geloven dat ze 2 keer per dag de lotto winnen of een
erfenis of donatie krijgen, daarvoor zijn ze dan net weer even niet slim genoeg.
26-11-2022, 16:24 door Anoniem
Your email have been selected to receive a donation from Tammy and Cliff Who won the $316.3 Million Dollars Powerball Jackpot on January 5, 2022. They have Voluntarily decided to share a donation in the sum of 10 Million Dollars from the total money won from the lottery. People were selected randomly from different sources, hence you are getting an email here.

Reply to this email for more information and how to receive the donation

Als ik de tekst lees, dan heb ik de neiging een rood potlood te pakken en de tekst te corrigeren.


"Your email have" moet zijn " Your email has"
"to receive a donation" moet zijn " to receive a gift"
"Who won" spellingsfout: who met klein leltter
"have Voluntairly" spellingsfout: voluntarily met een kleine letter
"won from the jackpot" moet zijn: "won in the jackpot"
etc etc etc

Kleine foutjes, waarschijnlijk omdat de schrijver geen praktijk ervaring met engels heeft of een vertaalprogramma gebruikt.
Een Amerikaan zou deze foutjes niet maken.
En we zullen er maar van uit gaan dat het de bedoeling is dat Tammy, Cliff en de Global Outreach Organization Amerikaans zijn. :-)
De schrijver is dat zeker niet.
29-11-2022, 12:55 door Anoniem
De grote vraag is natuurlijk of je die, in de mail aangekondigde, 10 milj. nu direct op de eerstvolgende belastingaangifte moet opgeven in box 3.
In box 3 vallen namelijk ook bezittingen waar je in de toekomst gaat krijgen maar waarvan nu al vaststaat dat je er recht op hebt (ondanks het feit dat je het nog niet in jouw hand hebt is het, belastingtechnisch, nu wel al van jou).
29-11-2022, 20:37 door Anoniem
Door Anoniem: De grote vraag is natuurlijk of je die, in de mail aangekondigde, 10 milj. nu direct op de eerstvolgende belastingaangifte moet opgeven in box 3.
In box 3 vallen namelijk ook bezittingen waar je in de toekomst gaat krijgen maar waarvan nu al vaststaat dat je er recht op hebt (ondanks het feit dat je het nog niet in jouw hand hebt is het, belastingtechnisch, nu wel al van jou).
Je hebt een vordering van 10 milj op Tammy and Cliff. De economische waarde op 1 jan van het desbetreffende belastingjaar van deze vordering moet je opgeven in box 3. Je kunt wel raden wat de economische waarde van deze vordering is.
30-11-2022, 11:54 door Anoniem
Door Anoniem:Je hebt een vordering van 10 milj op Tammy and Cliff. De economische waarde op 1 jan van het desbetreffende belastingjaar van deze vordering moet je opgeven in box 3. Je kunt wel raden wat de economische waarde van deze vordering is.
Maar volgens mij doet de belastingdienst niet aan "raden wat de waarde is". Je moet een waarde opgeven en die is
in dit geval formeel 10 miljoen en feitelijk 0. of zelfs negatief, want je moet eerst kosten maken om die vordering te innen.
Nou kun je wel aangeven dat die waarde feitelijk 0 is, maar als je dat bijvoorbeeld doet met een bitcoin (die feitelijk ook
een waarde 0 heeft of in ieder geval een heel klein bedrag) dan pikken ze dat toch niet, die moet je gewoon opgeven
tegen de koers waarvoor ze door anderen verhandeld worden (wat helemaal NIKS te maken heeft met de waarde van jouw bitcoin!).
30-11-2022, 19:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Je hebt een vordering van 10 milj op Tammy and Cliff. De economische waarde op 1 jan van het desbetreffende belastingjaar van deze vordering moet je opgeven in box 3. Je kunt wel raden wat de economische waarde van deze vordering is.
Maar volgens mij doet de belastingdienst niet aan "raden wat de waarde is". Je moet een waarde opgeven en die is
in dit geval formeel 10 miljoen en feitelijk 0. of zelfs negatief, want je moet eerst kosten maken om die vordering te innen.
Nou kun je wel aangeven dat die waarde feitelijk 0 is, maar als je dat bijvoorbeeld doet met een bitcoin (die feitelijk ook
een waarde 0 heeft of in ieder geval een heel klein bedrag) dan pikken ze dat toch niet, die moet je gewoon opgeven
tegen de koers waarvoor ze door anderen verhandeld worden (wat helemaal NIKS te maken heeft met de waarde van jouw bitcoin!).
De waarde van je bitcoin op 1 jan was nul euro, maar er waren mensen bereid de koerswaarde voor je waardeloze bitcoin te geven, dus je moet gewoon de koerswaarde =economische waarde aan de belastingsdienst opgeven. Dat is wel vervelend voor jou als je na 1 jan je bitcoin verkoopt op het moment dat de koerswaarde naar nul euro is gegaan.
Oftewel, de economische waarde van je 'waardeloze' bitcoin op 1 jan is hoog en de economische waarde van je 'waardeloze' email is nul.
30-11-2022, 19:35 door Anoniem
Het hele idee van een "bitcoin koers" klopt niet. Hetzelfde met een aandelen koers.
Er is ergens op de wereld een gek die een bitcoin koopt voor een bedrag X (OK, een aantal gekken, maar het idee blijft
hetzelfde) en dan is "de koers van de bitcoin" ineens X. En de totale waarde van alle bitcoins is X maal het aantal bitcoins.
Maar dat slaat natuurlijk nergens op, als ik mijn bitcoin wil verkopen moet ik eerst maar eens iemand vinden die hem wil
kopen, en dan kijken wat die er voor wil geven. Dat heeft niets te maken met wat iemand anders er eerder voor betaald
heeft. En als je ALLE bitcoins zou willen verkopen dan moet je genoeg mensen vinden om die allemaal te kopen, wat
zeker niet gaat lukken. Dus dan hebben ze op slag geen waarde meer.
Met aandelen is dat net zo. Daar heb je ook dat volledige fake getal "marketcap". Is er alleen maar om de financiele
markten op te kloppen, dat geld is er niet echt als je het wilt incasseren.
30-11-2022, 20:39 door Anoniem
Door Anoniem: Het hele idee van een "bitcoin koers" klopt niet. Hetzelfde met een aandelen koers.
Er is ergens op de wereld een gek die een bitcoin koopt voor een bedrag X (OK, een aantal gekken, maar het idee blijft
hetzelfde) en dan is "de koers van de bitcoin" ineens X. En de totale waarde van alle bitcoins is X maal het aantal bitcoins.
Maar dat slaat natuurlijk nergens op, als ik mijn bitcoin wil verkopen moet ik eerst maar eens iemand vinden die hem wil
kopen, en dan kijken wat die er voor wil geven. Dat heeft niets te maken met wat iemand anders er eerder voor betaald
heeft. En als je ALLE bitcoins zou willen verkopen dan moet je genoeg mensen vinden om die allemaal te kopen, wat
zeker niet gaat lukken. Dus dan hebben ze op slag geen waarde meer.
Met aandelen is dat net zo. Daar heb je ook dat volledige fake getal "marketcap". Is er alleen maar om de financiele
markten op te kloppen, dat geld is er niet echt als je het wilt incasseren.
Dat moet je maar met de belastingdienst uitvechten.
01-12-2022, 08:45 door Anoniem
@ Alle belastingconsulenten:

29-11-2022, 12:55 door Anoniem
29-11-2022, 20:37 door Anoniem
Gisteren, 11:54 door Anoniem
Gisteren, 19:03 door Anoniem
Gisteren, 19:35 door Anoniem

Unboxing: ons belastingstelsel | De Avondshow met Arjen Lubach (S1)
https://youtu.be/lpbuxdLbxmk

Waarin onze Arjen bewijst dat je in box 3:
GEEN BELASTING MAG BETALEN.
Tenzij je vrijwillig werkt.

Zelfde geldt voor de bitcoinconsulenten.

Wel is de vraag of het plausibel is dat dit een scam van de Belastingdienst is?

De leraar met het rode potlood die beter in Engels dan ik:

Later, en mijn vermoeden is dat de schrijver van de spam Duits is vanwege het veelvuldig hoofdletter gebruik.
Alhoewel dat grafologisch geen probleem is, integendeel.

Mijn vraag blijft: Wat is de truc? Wat zit erachter?

Ik heb de vraag hier gesteld in de hoop dat iemand dezelfde mails had onderzocht. Dat moet haast wel, want anders waren ze niet subiet in mijn spambox terecht gekomen.
Misschien dat iemand zelfs er een honingpot voor heeft opgezet.

Ik ga er nog geen oorlogsmachine voor optuigen.
01-12-2022, 22:41 door Anoniem
Door Anoniem: @ Alle belastingconsulenten:

29-11-2022, 12:55 door Anoniem
29-11-2022, 20:37 door Anoniem
Gisteren, 11:54 door Anoniem
Gisteren, 19:03 door Anoniem
Gisteren, 19:35 door Anoniem

Unboxing: ons belastingstelsel | De Avondshow met Arjen Lubach (S1)
https://youtu.be/lpbuxdLbxmk

Waarin onze Arjen bewijst dat je in box 3:
GEEN BELASTING MAG BETALEN.
Tenzij je vrijwillig werkt.
Dit is onvolledig. Richard heeft alleen vermogen en verricht geen arbeid en wordt dus niet in box 1 belast. In box 3 wordt alleen vermogen belast. Richard betaalt dus gewoon belasting in box 3. Dat wordt ook in het filmpje genoemd. Opbrengst van vermogen, dus de huurpenningen, mag je dus gewoon houden.
Dit geldt niet voor pensioenen. Uitkering van pensioenvermogen is wel belast in box 1, want de opbouw van het pensioenvermogen is tijdens werkzaam leven betaald vanuit het bruto loon (box 1). De pandjes van Arjen zijn gekocht vanuit het netto loon.
Over de hoogte van de belastingen in box 3 valt te discussiëren, maar dat is voor de politiek.
02-12-2022, 15:10 door Anoniem
#1 mailtjes met links erin zijn standaard hoger in de spam ranking, door geen link te sturen proberen ze langer onder de radar te blijven

#2 door jou actie te laten ondernemen weten ze dat het E-Mail adres nog steeds 'hot' is

#3 door interactie weten ze dat je goedgeloving bent/geld honger hebt.

#4 en dan zoals het al eerder gezegd is begint het psychologie spelletje.
02-12-2022, 17:39 door Anoniem
Door Anoniem:
...
Mijn vraag blijft: Wat is de truc? Wat zit erachter?
Het emailadres is door de overheid of provider geliquideerd. Het virus wat voor de email zorgt waart nog rond op miljoenen computers.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.