@Anoniem op 25-11-2022 om 21:40 uur.
Ik begrijp wat je zegt anoniem [op 25-11-2022] om 15:50.
Natuurlijk heb je gelijk.
Toch. Dit zie ik vaker. Men (u hier dus ook, bedoeld of onbedoeld) haalt één zinnetje uit een relaas en gaat dan vervolgens dat ene zinnetje bestrijden of uitvergroten. Zo kan je altijd naar eigen gelijk toe redeneren. Dan den vooral heel veel populisten.
Lees mijn bijdrage nog eens. Dan zie je dat ik al eerder in het betoog hetzelfde beweer als u. namelijk: dat sommige zaken juist heel expliciet in de wet moet worden geborgd. Anders leidt het tot scopecreep (de overijverige ambtenaar) of tot wolverij (rijk worden ten koste van een ander).
Het beginsel dat ik hanteer: democratie (incl waarborgen van belangen van een minderheid), rechtsstaat (handhaving zonder excessen zoals computer says no) moet ten dienste staan aan vrijheid (die dan weer niet absoluut is, immers: ieder moet voldoende vrij kunnen zijn). Op deze manier vrijheid beschermen zie ik als de hoofdtaak van regering en het ambtenarenapparaat. En ja, ook ik ben regelmatig teleurgesteld (dat is dan mijn beleving en niet per definitie een bedoeling van de regelmakers).
Mij past bescheidenheid
Ik denk dat niet zozeer jou, maar Máxima bescheidenheid past. Zij is door de secretaris-generaal van de Verenigde Naties (VN) uitgekozen als "speciaal pleitbezorger" voor iets (zie verderop in mijn commentaar) op grond van het feit dat een niet-gekozen, rijke prins met veel relaties in het Transatlantische netwerk en de WEF ooit verliefd op haar werd, met haar is getrouwd en kindertjes met haar is gaan maken. Die kindertjes worden dan over tien of twintig jaar ook weer uitgekozen als "speciale pleitbezorgers". Dit is regelrecht in strijd met democratische en rechtsstatelijke basisbeginselen waar deze zelfde "speciale pleitbezorgers" met enige regelmaat op hypocriete wijze lippendienst aan bewijzen (bijvoorbeeld op 4 en 5 mei bij de herdenking van onze "bevrijding"), terwijl ze diezelfde basisbeginselen ondertussen aan hun laars lappen (zoals Máxima nu, maar bijv. prins Constantijn en zijn echtgenote Laurentien - vh. Brinkhorst - kunnen er ook wat van, maar zij vermommen dat dan als "liefdadigheid" en "idealisme").
Je insinueert dat de bereidheid van Anoniem (15:50 uur) om de situatie helder te analyseren en te benoemen, iets te maken zou hebben met "populisme" - wat jij kennelijk iets bedenkelijks vindt. Er bestaan vele soorten "populisme". Wordt de waarheid in jouw ogen ietsjes te duidelijk benoemd?
Hoe dat ook zij, kennelijk mag een slimme "social climber" zoals Máxima met instemming van de Nederlandse regering haar privé-bloedbanden met koningskinderen gebruiken om "financiële inclusie" en "digitale inclusie" te prediken. Dat komt neer op een soort kolonialistische evangelisatie, waarbij het evangelie van de zeer geprivilegeerde "zendeling" extra "overtuigingskracht" krijgt door de militaire en financiële macht van de koloniale mogendheden die zij vertegenwoordigt. De lokale elites in Nigeria en elders begrijpen heel goed wat de eigenlijke boodschap van Máxima is. Ze snappen dat zij als lokale elites beloond zullen worden als zij meedoen, d.w.z. als zij dit systeem over de hoofden van hun bevolkingen heen invoeren en aan hun bevolkingen opleggen.
Na commercieel-militair kolonialisme (16e t/m 18e eeuw), militair-imperialistisch kolonialisme (19e eeuw en eerste helft 20e eeuw) en militair-economisch neokolonialisme (tweede helft 20e eeuw) krijgen we nu militair-digitaal-fintech-neokolonialisme (21e eeuw).
Het verschil is dat de koloniale heersers nu ook (de privésfeer van) hun eigen bevolkingen met digitale middelen willen koloniseren, door die privé-sfeer met digitale middelen zodanig te verkleinen dat nog net niet elke scheet wordt geregistreerd en door de autoriteiten beoordeeld, maar wel elke aankoop van 100 euro of meer. Inflatie doet dan de rest van het werk.
Anders dan onder het regime van de Belgische koning Leopold II in Kongo (1884-1908) worden er nu geen handjes en voetjes van kinderen afgehakt als het regime ontevreden is over het gebrek aan gehoorzaamheid of vlijt van hun ouders. Nee, nu wordt zo'n ouder met digitale middelen (CBDC etc.) afgesloten van het financiële systeem, op basis van fantasie-beschuldigingen die juridisch niet worden getoetst ("verspreiding desinformatie") of die door rechters met een "rubber stamp" worden afgezegend. Dat is wat koningin Máxima en haar trawanten willen. Dat noemen ze "financiële inclusie".
Tijdens de conferentie wordt de nieuwe nationale strategie voor financiële inclusie (NSFI) gelanceerd, alsmede de strategie voor National Fintech. Máxima is speciale pleitbezorger van de VN secretaris-generaal voor inclusieve financiering voor ontwikkeling.
In feite is deze zogenaamde financiële en digitale "inclusie" het omgekeerde, namelijk het installeren van instrumenten (waaronder CBDC en EU-ID) die financiële en digitale
exclusie mogelijk maken van iedereen die niet gehoorzaamt aan de wensen van het transnationale regime (dat in dit verband zowel het Transatlantische regime als het Chinese regime omvat, die in de verhouding tot hun bevolkingen allemaal dit nieuwe kolonialisme nastreven en in praktijk proberen te brengen - China is daar op dit moment in technisch opzicht het verst mee gevorderd).
Deze problematiek wordt zichtbaar in de oorlog die zich momenteel in Oekraïne manifesteert.
Op dit moment strijden de Oekraïners voor het behoud van hun land, hun vrijheid, hun zelfstandigheid en hun democratie. Ze worden daarbij gesteund door het Transatlantische federatieve imperium. Maar die steun krijgen ze niet omdat ze voor democratie strijden (er zijn genoeg volkeren die voor democratie strijden of daarnaar streefden, maar die geen serieuze steun krijgen of kregen, bijv. Palestijnen, Tibetanen, Koerden, Oeigoeren, Yemenieten, de Iraanse bevolking). Nee, de Oekraïners krijgen deze steun uit het Westen omdat ze via hun leider (Zelenskiy) en in meerderheid al eerder hebben aangegeven zich bij het Transatlantische federatieve imperium te willen scharen.
Zelenskiy heeft nadrukkelijk aangegeven mee te willen doen met het EU-programma van digitalisering. Het is de vraag wat daarover Zelenskiy's werkelijke opvattingen zijn. Snapt hij dat zijn land dreigt om, na het verdrijven van het barbaarse Russische regime, niet democratie terug te winnen, maar fintech-gekolonialiseerd te worden? En met wie is hij dan, als die nieuwe, meer verhulde strijd zich aandient, persoonlijk solidair - zijn eigen bevolking of het Westerse fintech-regime?
Maar los van de vraag naar Zelenskiy's persoonlijke opvattingen, die ons niet bekend zijn, kan hij op dit moment natuurlijk moeilijk anders. Zonder steun van het Transatlantische federatieve imperium leggen de Oekraïners het af tegen het militaire wapengeweld van het Russische imperium - en ik zou in deze noodsituatie precies dezelfde keuze maken als Zelenskiy en de Oekraïners. Een keuze voor het minste kwaad. Het is vergelijkbaar met de pragmatische keuze die de Finnen in 1941 maakten tussen het Sovjet-bewind en het Nazi-bewind, nadat het duidelijk was dat ze van meer democratische krachten (de Engelsen, de Amerikanen) vooralsnog weinig hulp konden verwachten (de zogeheten Vervolgoorlog).
Hoe gaat het straks verder, als de door het Russische regime ontketende oorlog in Oekraïne voorbij is? Kunnen de Oekraïners zich dan nog losmaken uit het net van financiële, politieke en quasi-"morele" schulden waarin de VS, de EU en EU-lidstaten nu druk bezig zijn Oekraïne te wikkelen en vast te snoeren?
Op dit moment is "bescheidenheid" niet wat van ons vereist is. Van ons is morele helderheid vereist (zie bijv. het gelijknamige boek van Susan Neiman) en de moed om dingen duidelijk te benoemen - ook als anderen dat "onbescheiden" of "populistisch" vinden. We hoeven ons door die taboeïserende propaganda niet gek te laten maken. We hoeven ons geen oogkleppen te laten opdringen, laat staan dat we zulke oogkleppen hoeven te internaliseren (normaal te gaan vinden).
Net zoals koning Leopold II uiteindelijk teruggefloten werd, zo kunnen we nu koningin Máxima terugfluiten.
M.J.