image

EFF: einde van gerichte online advertenties in Europa mogelijk nabij

zondag 11 december 2022, 08:50 door Redactie, 14 reacties

Het einde van gerichte online advertenties in Europa is mogelijk nabij, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF, dat eerder ook al voor een compleet verbod van de advertentiemethode pleitte. Aanleiding voor de EFF om op het einde van gerichte advertenties te hinten is het vermoedelijke besluit van de Europese privacytoezichthouders verenigd in de EDPB, waarin staat dat Meta niet zonder toestemming van gebruikers dergelijke advertenties mag laten zien.

De uitspraak van de EDPB is nog niet openbaar en het is aan de Ierse privacytoezichthouder om met een uiteindelijk oordeel te komen. "Als de beslissing definitief is en wordt gehandhaafd, zal Meta de surveillance- en toestemmingswerkwijze moeten veranderen, en zullen advertenties op Facebook en Instagram heel anders gaan werken", aldus de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. "Meta zal uitdrukkelijke toestemming van gebruikers moeten hebben voordat ze die, op basis van de surveillance van hun online gedrag, gerichte advertenties kunnen tonen."

Eerder besloot Apple App Tracking Transparency in iOS door te voeren, waarbij apps toestemming aan gebruikers moeten vragen om hen bij andere apps te volgen. De meeste mensen weigeren dit, waardoor Meta miljarden dollars aan advertentie-inkomsten verloor. "De meeste mensen willen niet dat hun persoonlijke apparaten hen continu surveilleren en alle clicks en swipes bijhouden", gaat de EFF verder.

Volgens de burgerrechtenbeweging zijn advertentietracking, profilering en targeting een schending van de privacy, zorgt het voor een verkeerde technologische ontwikkeling en kan het discriminerend voor gebruikers zijn. "Online advertenties zouden volledig moeten worden verboden. Tot het zover is, zullen acties zoals die van de EDPB een duidelijke boodschap naar platforms en adverteerders sturen dat zowel toezichthouders als gebruikers dit extractieve businessmodel niet willen tolereren."

Reacties (14)
11-12-2022, 10:32 door spatieman
en ik geloof in de paashaas !
FB en co zullen hun EULA wel aan passen.
accepteren, (en ads krijgen) of oprotten (en we blijven je data verzamelen.)
11-12-2022, 10:49 door Anoniem
komop spaceman, je reacties zijn vaak beter dan dit...
Eula aanpassen is onvoldoende, er moet expleciet toestemming worden gevraagd.
11-12-2022, 11:41 door Anoniem
"Meta zal uitdrukkelijke toestemming van gebruikers moeten hebben voordat ze die, op basis van de surveillance van hun online gedrag, gerichte advertenties kunnen tonen."
En daarmee zadelen deze roeptoeters on straks weer op met nog een extra "u moet accoord gaan met" popup waar we niet om gevraagd hebben... net als met die cookies.
11-12-2022, 12:08 door Anoniem
Door spatieman: en ik geloof in de paashaas !
FB en co zullen hun EULA wel aan passen.
accepteren, (en ads krijgen) of oprotten (en we blijven je data verzamelen.)

Dus oprotten (geen ads), en jezelf beschermen door alles wat met FB en cs te maken heeft te blokkeren. Ook buiten de browser.
Dat doe ik nu al jaren. En ik moet zeggen: Wat een rust is dat.
11-12-2022, 13:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: en ik geloof in de paashaas !
FB en co zullen hun EULA wel aan passen.
accepteren, (en ads krijgen) of oprotten (en we blijven je data verzamelen.)

Dus oprotten (geen ads), en jezelf beschermen door alles wat met FB en cs te maken heeft te blokkeren. Ook buiten de browser.
Dat doe ik nu al jaren. En ik moet zeggen: Wat een rust is dat.
Dat werkt inderdaad prima :-)
11-12-2022, 14:26 door Anoniem
Ook ik ben absoluut tegen de ongevraagde advertenties. Niet alleen dat, in absolute zin ben ik tegen tracking software. De advertenties zijn alleen maar irritant (daarom kopij bij voorkeur printen waar geen advertentie wordt gemaakt). De tracking software kost mij mijn vrijheid en dat vind ik ik schadelijk voor mijzelf (en voor alle andere mensen)

Toch
Veel internetdiensten worden betaald uit advertenties. Als je advertenties helemaal verbiedt, dan zullen ook vele diensten verdwijnen. Ik geloof dat ook dat schadelijk zal zijn.

Overigens
Ik kijk inmiddels bijna geen filmpjes meer op YouTube. Als er 1 advertentie wordt getoond van Ca 10 seconden, dan kan dat nog wel. Maar laatst 2 of bij andere 3 advertenties vind ik teveel inbreuk op mijn tijd.
11-12-2022, 18:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Overigens
Ik kijk inmiddels bijna geen filmpjes meer op YouTube. Als er 1 advertentie wordt getoond van Ca 10 seconden, dan kan dat nog wel. Maar laatst 2 of bij andere 3 advertenties vind ik teveel inbreuk op mijn tijd.
Ik kijk Youtube op mijn smart TV's. Ik heb daar geen adblocker op ofzo. Maar toch krijg ik daar nooit advertenties als
ik een video afspeel. Ja, het startscherm staat vol reclame maar zolang ik daar niet op klik gebeurt er niks.
11-12-2022, 20:36 door Anoniem
Dit stuk gaat over gerichte advertenties.

Advertenties zullen nodig blijven om de nodige gratis diensten te kunnen blijven aanbieden.
Met ongerichte advertenties kan dit mogelijk nog steeds.

Belangrijkste is dat ongerichte advertenties veel minder dataverzameling vereisen; en dat is winst.
11-12-2022, 21:21 door Anoniem
Welke zoekmachine gebruiken. DDG of startpage?
11-12-2022, 22:33 door Anoniem
Door spatieman: en ik geloof in de paashaas !
FB en co zullen hun EULA wel aan passen.
accepteren, (en ads krijgen) of oprotten (en we blijven je data verzamelen.)
Een EULA gaat niet boven de wet. Men kan de wet niet uitschakelen voor een product door iets in een EULA te zetten.
11-12-2022, 22:38 door Anoniem
Door Anoniem: Toch
Veel internetdiensten worden betaald uit advertenties. Als je advertenties helemaal verbiedt, dan zullen ook vele diensten verdwijnen. Ik geloof dat ook dat schadelijk zal zijn.
Toch...
Toen in de jaren '90 het internet algemeen beschikbaar werd zat het bedrijfsleven (buiten access providers) er niet meteen bovenop om het te gelde te maken. Ik herinner me dat dat best schoorvoetend op gang kwam. Men keek de kat uit de boom, wilde eerst zien of dat medium wel een succes zou zijn voor men erin ging investeren.

Dat impliceert iets heel belangrijks, namelijk dat het internet levensvatbaar is zonder al dat advertentiegeweld dat we nu gewend zijn. Het zal ongetwijfeld kleiner worden, maar dat is niet per se slechter.
11-12-2022, 22:46 door Anoniem
Door Anoniem: Dit stuk gaat over gerichte advertenties.

Advertenties zullen nodig blijven om de nodige gratis diensten te kunnen blijven aanbieden.
Met ongerichte advertenties kan dit mogelijk nog steeds.

Belangrijkste is dat ongerichte advertenties veel minder dataverzameling vereisen; en dat is winst.
Advertenties hoeven niet op de bezoeker gericht te worden, ze kunnen ook gericht worden op de inhoud van de pagina (of video). Het zou niet echt een schokkend inzicht moeten zijn dat een pagina over fotografie interresant is voor mensen met interesse in fotografie.

DuckDuckGo richt advertenties op de gebruikte zoekargumenten, en daar kunnen ze prima van leven. Op NPO-websites richt de STER advertenties op de inhoud van pagina's en video's. Toen ze daarmee beginnen, ik dacht in 2019, maakten ze mee dat de advertentieopbrengsten stegen.

Advertenties gericht op de inhoud van webpagina's of video's zijn wel degelijk gerichte advertenties, alleen niet gericht op de bezoeker. De verzameling van persoonsegevens is niet alleen veel minder, die is als het goed is nul.
12-12-2022, 03:19 door Anoniem
Heel de reclamemarkt is natuurlijk verziekt door ze. Door hun voorgangers al. Die van doubleclick waren vroeger al erger dan de Rabobank met hypotheken. En dan tegenwoordig is het helemaal tegen gaan staan. Net als callcenters. Als je enkel nieuwsgierig bent naar iets en je klikt, of zelfs als je maar even stilstaat met scrollen of ergens overheen hovert. Dan word je er weken door achtervolgd. Waardoor je best van alles zou willen kopen. Maar dàt vooral niet. Het is antimarketing geworden. En daar willen ze dan nog geld voor ook.

Andersom, als je wat wilt verkopen dan hebben ze alles opgeslokt. Wat nog over is zijn internet advertentie bedrijven die javascript injects doen, notifications opdringen. En heel je publiek wegjagen. Ertussen zit niks meer. Dat is een kale woestijn.

Dan is er met dat alles nog menig journalist brodeloos gemaakt. Waar naast roddelpersmuskieten ook heel veel vakmensen zitten. En ja, het kan aan mij liggen, maar als ik gewoon een ouderwetse krant opensla, dan horen advertenties er gewoon bij. Anders is het geen krant maar een gestencild dorpskerkblad. Van de zwartekousen. Extra Droog.

Goeie vrije pers hebben we echt nodig. Dat is ook in Europa uitgevonden, lang voor de EFF en alle amerikanen. Wel lief dat ze er ook wat van vinden natuurlijk. Aan de andere kant zijn drammende jehovas dan weel wél een amerikaanse uitvinding. Wat ook niet echt lekker valt in onze beschaving als ze je elke zondagmorgen weer uit je nest deurbellen. Met wat ik zelf te verkopen heb zou ik zulke dingen ook helemaal niet willen. Want dat stoort. Als ik wat in de aanbieding heb dan moet het leuk zijn. En leuk blijven.

Wat ook leuk is, als we eindelijk zelf wat beters gaan maken en zien. Hele websites in mekaar flatsen en bijhouden kost ook tijd en moeite. Maar dat sommigen ook weer hun adblocker uit gaan zetten. Omdat het anders ook wel weer een kale zooi is. En dat je ook weer niet alles wilt missen. Maar er natuurlijk ook geen last van hebt. Kwestie van beschaving en geduld. Waar amerikanen gewoon slechter in zijn. Maar ik ben wel heel benieuwd wat er hierna gaat komen. Dan kan ik ook hopelijk gewoon weer effies kijken, kijken, maar niet kopen. En mensen bij mij ook. Ik zit hier toch al heel de dag in de winkel. Ook voor effies enkel lekker te komen kijken. Zonder verplichtingen.
12-12-2022, 13:01 door Anoniem
Maar door het slecht werken van advertenties loop je ook wel weer aardig wat voordeel mis.

Klein voorbeeldje.
Je betaalt met afpingelen iets bij de kunstgalerie dertig euro goedkoper,

Je merkt na je aanschaf later door online zoeken,
dat je het gekochte bij de grootste webzaak van het land ht nog twintig euro goedkoper had kunnen aanschaffen.

In dat geval ben je dom als je je mobieltje thuis laat. Zo is het ook wel weer.
Maar ja als je alles van tevoren wist, kon je met een dubbeltje de wereld rond (oud gezegde).

Conclusie: het nieuwe adverteren moet dus uitgaan van de eindgebruiker en niet andersom. (aanbieder/marketing).

#webproxy
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.