image

YouTube start proef met blokkeren van video's voor gebruikers met adblocker

vrijdag 30 juni 2023, 11:45 door Redactie, 37 reacties

YouTube is een proef gestart waarbij het video's blokkeert voor gebruikers met een adblocker. Vorige maand startte het videoplatform ook al een proef. Toen kregen gebruikers een melding te zien met de tekst dat adblockers niet zijn toegestaan. Nu verschijnt de boodschap dat video's na drie keer worden geblokkeerd, tenzij de adblocker wordt uitgeschakeld of advertenties op YouTube worden toegestaan.

"We nemen het uitschakelen van de afspeelmogelijkheid zeer serieus en zullen dit alleen doen als gebruikers herhaaldelijk het verzoek negeren om advertenties op YouTube toe te staan", aldus een woordvoerder tegenover The Verge. De woordvoerder voegt toe dat het detecteren van adblockers niet nieuw is en andere uitgevers dit ook doen. De huidige boodschap zou als onderdeel van een "klein experiment wereldwijd" aan gebruikers worden getoond. YouTube laat verder aan The Verge weten dat het gebruik van adblockers in strijd met de algemene voorwaarden is.

Image

Reacties (37)
30-06-2023, 11:54 door Anoniem
moet google eens stopen met reclames waar door je malware kan krijgen van daar dat google browser steeds moet worden ge update....zo lek als wat...
30-06-2023, 11:55 door Anoniem
Ik ben toch verbaasd dat ze dit nooit eerder hebben gedaan.
Al ik niet tegen een subscription ben, worden het er wel steeds meer, is toch dat Google me toch blijft volgen.
Helaas moet elke bedrijf dat wel want ja Kapitalisme.
Ik zal zelf toch minder Youtube gebruiken als het niet meer kan.
30-06-2023, 12:07 door Anoniem
Misschien als ze de boel gaan overvragen,
schieten ze eens in eigen voet. Rumble on!
30-06-2023, 12:10 door Anoniem
Ook youtube volgt graag het voorbeeld van Reddit...
30-06-2023, 12:24 door Anoniem
We zien dat u een adblocker gebruikt.
Ads zijn niet slecht.
Schakel a.u.b. u adblocker uit op deze site,
zodat u weer bij onze content met ads
of ads met content kunt.

Waneer komen er advrije daluren op Interwebz?
Een idee voor YouTube?

Na dan en dan kijk je ad-vrij in tijdzone 2.

Dat is pas aan klantenbinding doen,
niet ze wegjagen van je platform.

luntrus
30-06-2023, 12:42 door Anoniem
Rename ADBLOCKER in ADLOCKER. (Problem solved)
30-06-2023, 13:04 door Anoniem
Lekker dan. Ik hoop inderdaad ook dat meer youtubers overstappen naar Rumble Bitchute of Odysee. Youtube is gewoon een corrupt platform waar de regeltjes constant veranderen en het maar net is hoe de politieke wind waait. Content die een aantal jaren geleden gepost is kan vandaag ineens niet meer voldoen aan de guidelines en betekenen dat ze jou account uitzetten met 3 community strikes in een keer! Paf je bent gedeplatformed en geen kans op een appeal.
Dat het enige groep die overblijft bij youtube maar lekker puur inhoud loze content is ala enzo knol en don achtige dingen.
Youtube had al eerder onzin ingevoerd als leeftijds verificatie een verkapte manier om mensen een kopie van hun identiteitsbewijs te laten uploaden om leeftijdsbeperkte content te kunnen zien. Ik zou wel eens willen weten hoeveel nederlanders hier ook daadwerkelijk ingetrapt zijn. Ik ken er genoeg die ook hun hele prive leven in een Google drive hebben staan.
Die leeftijdsverificatie was gewoon een verkapte manier om jou volledige kijk geschiedenis aan jou identiteit te koppelen en een gedetaileerde profiel opbouw te kunnen doen.
Gelukkig zijn er scripts waarmee je dit kan omzeilen. En gelukkig zijn er adblockers en Frontend oplossingen.
Maar je ziet het ook bij twitter ze hadden laatst de zoekresulten voor Nitter de front end varient volledig geblockt.
Er is dus een aanval gaande tegen deze alternatieven die jou nog enigsinds je privacy laten waarborgen.
Persoonlijk ben ik meer een voorstander van invidious, newpipe, libretube en freetube zolang youtube nog het grootste deel van de content host.
Zolang youtube nog zo groot is als platform blijven dat voor mij voorlopig de oplossingen.
Maar als ze doorslaan met deze anti adblocker aanval zie ik het gebeuren dat alle front end oplossingen gewoonweg geblokt gaan worden. Hopelijk stappen veel youtubers dan over op een ander platform.
Vaak hoor je de klacht dat een bitchute of rumble dan wel niet meteen even veel views halen. maar ik denk dat veel daar eens wat anders over moeten gaan denken. die views komen van zelf wel meer zelfs dan een aantal jaar geleden
30-06-2023, 13:05 door Anoniem
ach er is een rede waarom ik geen fan ben van YouTube. gebruik voor eigen video's al jaren Vimeo. Daar heb je volledig controle over wat er met je video gebeurd. Je hebt geen reclames over jouw eigen video's, geen problemen dat je adblockers gebruikt en je houd controle over je eigen intellectueel eigendommen in plaats van het feit dat alles op YouTube door hun kunnen worden gebruikt. door op YouTube te posten verlies je gedeeltelijk je intellectueel eigendom aan YouTube.
Ik kom nauwelijks op YouTube dus zal er maar weinig van merken
30-06-2023, 13:43 door Anoniem
Sufferds.

Het is als een poster op je raam hangen.

En daaronder gebruikersvoorwaarden.
30-06-2023, 14:11 door Anoniem
Baas in eigen browser!!!
30-06-2023, 14:18 door Anoniem
Prima, des te meer content creators en organisaties zich zullen richten op alternatieven als het decentrale Peertube (Open Source).
Neem bijvoorbeeld de Peertube instantie van het landelijk instituut voor het behoud, de beschikbaarstelling en de presentatie van ons nationale audiovisuele erfgoed https://peertube.beeldengeluid.nl/(videos uit het publieke domein)
Gewoon video in aanbod, maar zonder de troep.

YouTube zwaait nu met de scepter en bepaalt wat juist is, ongeacht de achterliggende cultuur, op basis van wat advertentiemarkt geschikt vindt, en nu ook onder onwenselijke voorwaarden of wanneer je dit mag zien.
Naar wat voor een afgestompte format meuk streef je dan?

Zo zouden we onze Nederlandse(of ieder lands) culturele normen en waarden moeten kunnen hanteren op de content, en ons niet te laten beperken op wat een of ander Amerikaans bedrijf/of die advertentie markt maar ten goede komt.

Peertube instanties met elk hun eigen content beleid sluiten federaties met elkaar om zo toch gezamenlijk een globaal aanbod te kunnen bepalen.
Voer je een waardeloos content beleid, spui je advertenties, of zooi? dan zal een instantie worden buiten gesloten(ja, commercieel kan).

Men zal zich er wel bewust van moeten worden dat degelijke diensten zonder advertenties, veelal draaien op basis van giften en eigen bijdrages/initiatieven, dit dus in ruil voor controle, aanbod zonder advertenties en mogelijke inspraak.

Peertube instanties hebben vaak ook niet de intentie groots te worden, maar juist kleinere communities te vormen en dat voor een groter geheel (de toegankelijkheid varieert van open voor iedereen tot een kleinschaligheid van enkel voor vrienden/familie, en het materiaal van enkel de lokale instantie tot het globale aanbod).
Niet veel anders dan Mastodon, Pixelfed, Funkwhale, Diaspora, etc... (Peertube maakt gebruik van het ActivityPub protocol)

Hier een kaart waar gemeenschappen/individuen zelf de controle over content en social media terug nemen binnen de Fediverse https://fediverse.observer/map
30-06-2023, 14:22 door Anoniem
Er zijn meer oplossinge dan alleen een ad-blocker om revlame netwerken buiten de deur te houden. Dus zelf al zou ik die ad blokcer uit schakelen (wat ik niet ga doen), dan nog zou de reclame meuk niet binnenkomen.

Maar blijkbaar heeft Google/Youtube er nu (wereldwijd) veel meer last van.
Dat zegt iets over de groeiende wens van gebruikers om niet met reclame en malware belaagd te worden.

Tijd voor een ander verdienmodel voor Youtube. Of einde Youtube.
We zulen zien.
30-06-2023, 14:42 door Anoniem
Reclame wordt in You Tube steeds frequenter en langer
Het pijltje linksboven op de iPAD versie steeds kleiner
En de content makers stoppen er ook steeds meer reclame in", zogenaamde "sponsors
Ik haak af.
30-06-2023, 14:57 door Anoniem
Tja, youtube is geen content creator, maar een hoster, nee, reclameboer....
misschien moeten ze mensen die niets kunnen niet zoveel geld geven dat ze met een lamborghini stomme dingen kunnen gaan doen.
dan hoeven ze niet zoveel reclame filmpjes te pushen (elke 5 min 2 stuks).
30-06-2023, 15:00 door Anoniem
Wel tijd voor rechtzaken dan gezien dit niet mag in de EU zonder dat je een opt-out geeft om toch naar de content te mogen. Of ze moeten verplichten dat je moet inloggen dat mag dan weer wel maar niemand kan je verplichten advertenties toe te laten. Verwacht dat ze heel gauw teruggevloten gaan worden.

Niet dat dit de echt technisch onderlegde adblock gebruikers gaat tegenhouden want je kan natuurlijk ook gewoon de check actie tegenhouden.
30-06-2023, 15:48 door johanw
Ik heb er gelukkig nog niks van gmerkt. Ik log dan ook nooit in op Youtube, misschien helpt dat.
30-06-2023, 15:56 door Reinder
Is er al een AdBlock-Blocker-Blocker?
30-06-2023, 16:15 door Anoniem
Door Anoniem: Tja, youtube is geen content creator, maar een hoster, nee, reclameboer....
Helaas is toch welk bedrijf een reclameboer aan het worden.
Zie Netflix, Disney en duidelijk Microsoft.
Ik zou graag zien dat reclame bestempelt wordt als "slecht voor het milieu" en verbannen moet worden.
30-06-2023, 16:25 door Anoniem
Door Reinder: Is er al een AdBlock-Blocker-Blocker?

is die er niet dan komt die er vanzelf wel als de YouTube adblock-blocker maar irritant genoeg is.
30-06-2023, 17:06 door _R0N_
Door Anoniem: Prima, des te meer content creators en organisaties zich zullen richten op alternatieven als het decentrale Peertube (Open Source).
Nee, de content makers krijgen betaald door YT uit de reclame opbrengsten.
Content makers hebben die inkomsten hard nodig dus zullen eerder naar Nebula gaan.
30-06-2023, 17:46 door Anoniem
edge/chrome: Adblock voor YT https://chrome.google.com/webstore/detail/adblock-for-youtube/cmedhionkhpnakcndndgjdbohmhepckk

Voor android:
Youtube revanced: https://revanced.io/YouTube/
30-06-2023, 17:59 door Anoniem
Ik kijk alvast naar [url=https://odysee.com/]Odysee[/url]
30-06-2023, 18:05 door Anoniem
Youtube premium voor 2.60 per maand via turkije gaat prima hier. Geen reclame en niet te veel betalen
30-06-2023, 18:57 door Anoniem
Door Anoniem: Reclame wordt in You Tube steeds frequenter en langer
Het pijltje linksboven op de iPAD versie steeds kleiner
En de content makers stoppen er ook steeds meer reclame in", zogenaamde "sponsors
Ik haak af.

Precies, het is eigenlijk niet meer te doen zonder adblocker.
Je zou nog het standpunt kunnen hebben dat je de maker wilt steunen via ad revenue maar dit wordt te gek zo.

De enige optie is dan nog yt premium eigenlijk.
30-06-2023, 19:30 door Anoniem
Over poosje hebben adblockers daar ook weer een oplossing voor bedacht.
Kwestie van tijd zijn die truukjes ook weer waardeloos geworden.
30-06-2023, 20:46 door Anoniem
Door Anoniem:Ik zou graag zien dat reclame bestempelt wordt als "slecht voor het milieu" en verbannen moet worden.

Mee eens, maar:

De consumptie maatschappij en al het verkeer (auto's en vliegtuigen) zijn ook slecht voor het milieu.
En die zullen ook niet zo snel verbannen worden.

Idem de continue bevolkingsgroei van de wereld.


Tik-tok, tik-tok.

De Aarde blijft wel door draaien.
Maar de mensheid: dat is een ander verhaal.
30-06-2023, 23:18 door Anoniem
Als iemand youtube moest kijken, raad ik u aan om deze methode te geruiken. https://github.com/TeamPiped
01-07-2023, 10:55 door Anoniem
Op android werkt blokada (binnen te jhalen via het Portugese Ap[toide) nog steeds zeer goed
(ja, dus ook binnen een app).. Zet je mobieltje elke nacht wel even helemaal uit,
zodat rommel in het geheugen achtergebleven ook even kan verdwijnen.

Tegen statelijke website blokkeringen, zoals eng Frankrijk dat voorstaat,
zou ik DNSJumper gebruiken om een DNS in te stellen,
dat buiten het bereik van deze vrijheid-beperkers/-betuttelaars loopt.

Het is natuurlijk wrang als u zich niet meer weet in te lezen
over het gebruik van 'pseudouridine' bijvoorbeeld.

De wereld gaat steeds meer op een grote kleuterklas lijken,
maar de echte cybercriminelen en het corrupte Big Tech echelon treft men er niet mee.

Worden er al te veel mensen in de samenleving wakker voor hetgeen overal speelt?
Vandaar dat overreageren en het instellen van een info- en verdere dictatuur.

#"laat-hen-cake-eten"
01-07-2023, 11:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Ik zou graag zien dat reclame bestempelt wordt als "slecht voor het milieu" en verbannen moet worden.

Mee eens, maar:

De consumptie maatschappij en al het verkeer (auto's en vliegtuigen) zijn ook slecht voor het milieu.
En die zullen ook niet zo snel verbannen worden.

Ah je dacht "weet je wat, ik gooi er een whataboutism tegenaan!"
Maar wat voegt dat toe?
01-07-2023, 17:04 door Anoniem
Door Reinder: Is er al een AdBlock-Blocker-Blocker?
Ik weet niet of het hetzelfde is, maar een paar jaar geleden kon je niet bij Bild.de komen als je een adblocker had. Als oplossing daarvoor kon je de Greasemonkey-addon installeren in je browser en die paste on-the-fly de code van de geladen website aan waardoor je hem toch kon zien ondanks dat je een adblocker had. Voorwaarde was wel dat de website op de lijst in Greasemonkey vermeld staat.
02-07-2023, 00:45 door Anoniem
Met privacy extension kan dat ook. Clear data etc.
02-07-2023, 12:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Reinder: Is er al een AdBlock-Blocker-Blocker?
Ik weet niet of het hetzelfde is, maar een paar jaar geleden kon je niet bij Bild.de komen als je een adblocker had. Als oplossing daarvoor kon je de Greasemonkey-addon installeren

Men kan beter voor het abonnement op een kwaliteitskrant betalen, in plaats van broodroof te plegen (om vervolgens steen en been te klagen over de kwaliteit van het journaille in het algemeen). Goede informatie is meer waard dan goud.
02-07-2023, 13:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:Ik zou graag zien dat reclame bestempelt wordt als "slecht voor het milieu" en verbannen moet worden.

Mee eens, maar:

De consumptie maatschappij en al het verkeer (auto's en vliegtuigen) zijn ook slecht voor het milieu.
En die zullen ook niet zo snel verbannen worden.

Ah je dacht "weet je wat, ik gooi er een whataboutism tegenaan!"
Maar wat voegt dat toe?

Wat voegt: "reclame bestempelt wordt als "slecht voor het milieu" " toe?
Er is wel meer slecht voor het milieu, maar dat wordt (ook) niet verboden. Waarom zou dit dan wel om die reden verboden moeten worden.

Ik had blijkbaar een /s code toe moeten voegen aan mijnn reactie.
Een lesje voor de volgende keer. Humor is subjectief.
03-07-2023, 16:15 door Anoniem
Google YouTube en de vele trackers zo'n 480 stuks die worden geblokkeerd door mijn adblocker. Ik denk het tijd word om hele YouTube en Google te verbieden met klote reclames er tussen door.
05-07-2023, 05:36 door Anoniem
Youtube toont in de zoekresultaten een hele berg shorts, iets wat YT kort geleden niet deed.

Ik heb YT om deze reden en een paar anderen de rug toegekeerd.
23-07-2023, 02:11 door Anoniem
Ik was al verbaasd dat ik de laatste week reclames zag op YT in de laptop - overigens zonder een of andere mededeling mbt Ad blockers. Dat ik Duckduckgo + Firefox uBlockOrigen gebruik maakt blijkbaar niets meer uit. Ik dacht: maar weer even kijken of security.nl er wat over heeft en ja hoor! kom hier zelden maar altijd blij met topics van dingen waar ik tegenaan loop zodat ik weet dat het niet aan mijn eigen gedoetje ligt. :)
13-07-2024, 15:17 door Anoniem
Een keertje reclame is niet zo erg, maar niet meerdere filmpjes achter elkaar, en ook na elk nieuw filmpje nog een keer. Echt belachelijk.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.