image

Minister: client-side scanning is geen aantasting van end-to-end encryptie

maandag 3 juli 2023, 11:48 door Redactie, 47 reacties

Client-side scanning, waarbij de inhoud van chatberichten van burgers op hun telefoon wordt gecontroleerd, is geen aantasting van end-to-end encryptie, zo stelt minister Weerwind voor Rechtsbescherming. Burgerrechtenbewegingen en experts waarschuwen dat dit wel het geval is. Vorige week liet minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid weten dat het kabinet een door de Tweede Kamer aangenomen motie over het tegengaan van client-side scanning niet zal uitvoeren.

Vorig jaar mei kwam de Europese Commissie met een voorstel dat chatdiensten en andere techbedrijven verplicht om alle berichten en andere content van gebruikers te controleren op kindermisbruik en grooming. De Tweede Kamer had de regering via een aangenomen motie verzocht om niet met client-side scanning zoals Brussel het wil in te stemmen. Vorig jaar liet het kabinet weten een andere motie, die oproept tot het in stand houden van end-to-end encryptie en Europese voorstellen die end-to-end encryptie onmogelijk maken niet te steunen, wel uit te voeren.

Minister Weerwind stelt in een reactie op vragen van de vaste commissie voor Digitale Zaken dat Nederland in Brussel pleit voor een verordening over de aanpak van kindermisbruik die aan deze motie voldoet. "Op dit moment lijkt client-side scanning de enige manier waarop maatregelen uit de verordening kunnen worden uitgevoerd zonder end-to-end encryptie aan te tasten." Volgens de bewindsman zal het uitvoeren van de motie tegen client-side scanning de onderhandelingsruimte van Nederland in Brussel "tot een minimum" beperken (pdf).

Bij end-to-end encryptie is de inhoud van een bericht alleen te lezen door de afzender en ontvanger. Bij client-side scanning wordt de inhoud door een derde partij gecontroleerd en breekt daarmee de belofte van end-to-end encryptie, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF. "Client-side device scanning staat op gespannen voet met de bescherming van encryptie. Want hoewel het proces van client-side device scanning misschien op je telefoon plaatsvindt, blijven de uitkomsten van dat gescan natuurlijk niet op je telefoon", liet burgerrechtenbeweging Bits of Freedom eerder al weten.

Tijdens een eerder overleg van de Telecomraad van de Tweede Kamer uitte de PVV al kritiek op het voornemen van het kabinet om de motie over het tegengaan van client-side scanning niet uit te voeren. "De bewindspersonen luisteren namelijk toch niet naar de volksvertegenwoordiging. In dat kader hoef ik slechts te verwijzen naar de ervaring met de vorige Telecomraad, waar werd ingestemd met de Raadspositie over de Europese digitale identiteit, tegen de wil van een Kamermeerderheid in. Dit is een slecht voorbeeld, dat de minister van Justitie hoogstwaarschijnlijk binnenkort gaat volgen, door de Kamermeerderheid tegen de encryptieondermijnende client-side scanning naast zich neer te leggen", merkte PVV-Kamerlid Van Weerdenburg op.

Reacties (47)
03-07-2023, 11:52 door Anoniem
ok geen mobiele telefoon meer.
Misbruik door onze eigen overheid door schending van het briefgeheim
ze liegen bedriegen en naaien je waar je bijstaat.
03-07-2023, 11:53 door Anoniem
Strikt genomen waar, maar het is en blijft aantasting van briefgeheim, ZONDER gerechtelijk opsporings verzoek.
Inmiddels heeft een analoge papieren brief een betere bescherming.
03-07-2023, 12:01 door Anoniem
Zucht, de minister mag bij mij gratis langskomen voor een cursus
03-07-2023, 12:01 door johanw
Formeel heeft hij wel gelijk, het is meer een vorm van spyware die in dit geval door de EU verplicht wordt. Gelukkig dat WhatsApp en Signal al aangegeven hebben die EU wet niet uit te gaan voeren.
03-07-2023, 12:01 door Anoniem
Het is geen aantasting van de versleuteling zelf, maar het is daarentegen wel een achterdeurtje wat encryptie in de desbetreffende services nutteloos maakt...
Ze weten dit dondersgoed, grappig hoe de minister het brengt, wat een ongeloofelijke hypocrieten daar in die overheid.
03-07-2023, 12:02 door Haasje
Hoe kun je nu zeggen dat css geen aantasting is van end-to-end encryptie? De data die je verstuurd wordt eerst opgevangen en bekeken door een derde partij (of dit nu op je telefoon/computer gebeurd of erger nog, verstuurd wordt naar een server om daar bekeken te worden) en dan pas versleuteld en opgestuurd naar de ontvangende partij. Het is dus niet end (mijn toetsenbord) to end (beeldscherm van de ontvanger) versleuteld. Dit is hetzelfde als zeggen dat de lucht rood is in plaats van blauw.

Ik begrijp niet hoe je dit kan zeggen. De minister heeft dan dus echt geen notie van hetgeen waar hij via volksvertegenwoordiging voor aangewezen is. De minister moet zich dus of beter later informeren of de taak aan een ander overlaten.
Mijn gevoel zegt dat dit niet met techniek te maken heeft maar met politiek....
03-07-2023, 12:12 door Vuurvliegje87
Het klinkt allemaal zo nobel, alles tegen "kindermisbruik en grooming" .
Maar dat betekend dus, dat men complete gesprekken met bijlagen moet gaan scannen/lezen.
En dus ook verwerken en opslaan/versturen naar servers die dat moeten verwerken en opslaan.
Dat betekend dat dus ELK gesprek dat je voert Gelezen en gemonitord wordt om te zien of je wel of niet voldoet aan de gestelde normen. Dit is vind ik Ver heel erg ver gaan.

Ik denk dat het middel wat ze willen inzetten te ver buiten proporties is.

Mijn vragen zouden zijn.

- Onder welke voorwaarden wordt er een scan gestart?
- Wie wordt er gescand en wanneer?
- Komt er dan eerst een "huiszoekingsbevel" of ben je per definitie al verdacht?
- Hoe is dit te rijmen met de huidige Privacy en AVG regels?
- Als Nederlander kan je niet gemarkeerd worden als strafbaar voordat er bewijs is.

Nu begrijp ik wel waarom Google zo bezig is met dat nieuwe SMS protocol te promoten.
Het is onveilig en kan door elke provider gelezen worden.

Mijn advies aan de overheid:
Bemoei je niet met burgers, tenzij er een aangifte is. of een sterk vermoedde dat iemand een strafbaar fijt gaat of wil plegen.
De overheid hoeft niet een papa te gaan spelen die met zijn kinderen mee leest wat ze doen op internet.
03-07-2023, 12:14 door Anoniem
Het is dan geen aantasting van e2e, maar het is wel een aantasting van wat e2e wil bereiken, namelijk veilige privécommunicatie. Dit is een goedkoop retorisch trucje om een vergaande wet door te voeren om mensen te criminaliseren die weigeren dit soort software te gebruiken.
03-07-2023, 12:15 door Anoniem
Client-side scanning, niet alleen bruikbaar in de strijd tegen kindermisbruik, …
03-07-2023, 12:16 door Anoniem
Ik ben al een tijdje bezig met mijn verhuizing buiten de EU om deze reden, ik heb geen zin om in een bananenrepubliek te wonen.
Jammer dat Nederland zo kapot gaat, maar over 5 jaar mag je geen internet gebruiken zonder je te identificeren, geen gezondheidszorg, geen bankzaken, reizen, dat gaat dan allemaal via een digitale EU identiteit of iets dergelijks, allemaal via een centrale overheid, huiver.
Het lijkt big brother wel...
En alles met het excuus van "kinderbescherming, terrorisme, etc"
Gelukkig ben ik daar binnenkort vanaf.
Ik ben eveneens mijn digitale leven aan het afbouwen, het is gewoon te ingewikkeld, ik heb daar helemaal geen zin in.
Het is jammer dat Nederland zo eindigd, er hebben mensen gevochten en zijn doodgegaan om het vervolgens te laten verpesten door onze eigen politiek.
Doe geen moeite om nog voor Nederland te vechten in het leger als we worden bezet door een ander land, het is de moeite al bijna niet meer waard om je leven te riskeren.
Gewoon vertrekken nu het nog kan, dat doe ik ook.
03-07-2023, 12:32 door Anoniem
Door Vuurvliegje87:Mijn vragen zouden zijn.

- Onder welke voorwaarden wordt er een scan gestart?
- Wie wordt er gescand en wanneer?
- Komt er dan eerst een "huiszoekingsbevel" of ben je per definitie al verdacht?
- Hoe is dit te rijmen met de huidige Privacy en AVG regels?
- Als Nederlander kan je niet gemarkeerd worden als strafbaar voordat er bewijs is.

De vragen doen er niet toe, hoe nobel ze ook zijn. Je geeft ze een vinger, en dan ben je voorgoed verloren. Het kabinet zal bij de beantwoording verzanden in taalkundige spelletjes (waar de geopperde oplossing ook een voorbeeld van is), glashard liegen (voorbeelden genoeg), het parlement niet serieus nemen en doen waar ze zelf zin in heeft (recent nog Van Huffelen), zal de mogelijkheden steeds verder oprekken, al dan niet buiten-wettelijk (zie de sleepwet die nu wordt uitgebreid met nietszeggende controles achteraf), zal waar nodig grondrechten met voeten treden (zie corona, waarbij de ambtenaren in interne communicatie aangaven dat ze grondwettelijke waarborgen aan de kant schoven.... en er nog trots op waren ook) etc.

Een overheid met teveel macht levert altijd ellende op. Even wat systemen koppelen, even wat verkeerde context schetsen en hupsakee ze staan voor je deur (of erger). Wederom: domheid/kortzichtigheid of kwaadaardigheid. En de burger... ach, die heeft echt geen tijd om zich 40 uur per week te verzetten tegen deze lawine van acherkamerbesluiten en dubbele agenda's.
03-07-2023, 12:56 door Anoniem
Client-side scanning staat inderdaad los van end-to-end encryptie. Client-side scanning zou ook toegepast kunnen worden bij het verzenden van niet-E2E geëncrypte communicatie. Wat een heerlijk vooruitzicht voor de kinderen die met deze technologie in al hun hardware op zullen groeien.

Want wat de EC nu invoert zal blijven bestaan tot de tijd dat de EC wordt opgevolgd door iets anders. Bijvoorbeeld door een Russisch bewind die weer andere prioriteiten heeft (encryptie is daar helemaal verboden voor burgers).
03-07-2023, 12:58 door Anoniem
Geen aantasting van de end-to-end encryptie maar nog steeds wel aantasting van de privacy.
03-07-2023, 13:01 door Anoniem
Het zal je strot ingeduwd worden.

Door Anoniem:
Gewoon vertrekken nu het nog kan, dat doe ik ook.

Daar kan ik mij ook wel in vinden. Ze bemoeien steeds meer met onze levens, privacy etc.
Heb je al wat interessante plekken gevonden? Ik vind het nog best lastig.
03-07-2023, 13:02 door Anoniem
Het is een ordinaire BACKDOOR die er voor zorgt dat de encryptie omzeild kan worden.
03-07-2023, 13:09 door Anoniem
Eerder las ik dat het gigantisch omvangrijk is en dat zelfs wanneer je zelf een NAS neerzet dat je hier verplicht bent om CSS op te draaien, oftewel verplichte overheids software op je apparaat.
Ik vraag me wel af hoe ze dit wettelijk gaan onderbouwen, zou namelijk voor het eerst zijn.

Wel komisch om 'per ongeluk' de CA te verwijderen van de hoster :P
"Ja geen idee, ik heb geen verstand van computers"
Of ben je dan ook nog eens verplicht om er voor te zorgen dat het juist functioneert? Een foutje is snel gemaakt :P


Mocht het daadwerkelijk zo ver komen dan gaat alles off-shore naar een aantal VPS's (met diskencryptie en een tunnel).
Ik ga hier in ieder geval niet aan meewerken.

We worden bestookt met slechte ideeen vanuit de EU, ik begrijp werkelijk niets van het volk dat maar blijft applaudisseren voor deze club.
03-07-2023, 13:12 door Anoniem
Door Anoniem: ok geen mobiele telefoon meer.
Misbruik door onze eigen overheid door schending van het briefgeheim
ze liegen bedriegen en naaien je waar je bijstaat.

Het briefgeheim - u zegt het al - geldt niet voor je telefoon en apps.
03-07-2023, 13:15 door Anoniem
Door Haasje: Hoe kun je nu zeggen dat css geen aantasting is van end-to-end encryptie? De data die je verstuurd wordt eerst opgevangen en bekeken door een derde partij (of dit nu op je telefoon/computer gebeurd of erger nog, verstuurd wordt naar een server om daar bekeken te worden) en dan pas versleuteld en opgestuurd naar de ontvangende partij. Het is dus niet end (mijn toetsenbord) to end (beeldscherm van de ontvanger) versleuteld. Dit is hetzelfde als zeggen dat de lucht rood is in plaats van blauw.

Ik begrijp niet hoe je dit kan zeggen. De minister heeft dan dus echt geen notie van hetgeen waar hij via volksvertegenwoordiging voor aangewezen is. De minister moet zich dus of beter later informeren of de taak aan een ander overlaten.
Mijn gevoel zegt dat dit niet met techniek te maken heeft maar met politiek....

Kwestie van definitie. Technisch gezien heeft u ongelijk. De encryptie wordt pas NA het scannen toegepast. Functioneel heeft u gelijk.
03-07-2023, 13:17 door Anoniem
Ik stel voor dat we CSS ook gaan inzetten bij alle ministers en hoge ambtenaren. Elk bericht dat verstuurd wordt, eerst ff een kopietje naar centrale database. Dat scheelt een hoop archivering achteraf.

Maar je eigen matrix server runnen met eigen client.... daar komt geen CSS in. En zo zullen er wel meer software komen die dit gaan omzeilen.

TheYOSH
03-07-2023, 13:22 door Anoniem
Het is dan misschien geen aantasting van e2e encryptie maar wel een flinke, niet proportionele, aantasting van de privacy.
03-07-2023, 13:30 door Anoniem
Door Vuurvliegje87:
- Onder welke voorwaarden wordt er een scan gestart?

Ten allen tijde.

- Wie wordt er gescand en wanneer?

Altijd iedereen.

- Komt er dan eerst een "huiszoekingsbevel"

Nee.

of ben je per definitie al verdacht?

Nee, tenzij je client-side scanning omzeilt of saboteert.

- Hoe is dit te rijmen met de huidige Privacy en AVG regels?

Ik denk het niet.

- Als Nederlander kan je niet gemarkeerd worden als strafbaar voordat er bewijs is.

Dat dacht ik ook.

Nu begrijp ik wel waarom Google zo bezig is met dat nieuwe SMS protocol te promoten.

RCS had SMS allang moeten vervangen. RCS werkt wel met end-to-end encryptie. Apple werkt echter niet mee.

https://www.security.nl/posting/776813/Google+bekritiseert+Apple+voor+niet+implementeren+van+RCS
03-07-2023, 13:47 door Anoniem
"Nee hoor, het briefgeheim blijft in stand. We gaan alleen eerst alles lezen voordat je de enveloppe dicht plakt."

En dat van elke brief van iedereen. Totale surveillance, natuurlijk is dat proportioneel.
03-07-2023, 14:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ok geen mobiele telefoon meer.
Misbruik door onze eigen overheid door schending van het briefgeheim
ze liegen bedriegen en naaien je waar je bijstaat.

Het briefgeheim - u zegt het al - geldt niet voor je telefoon en apps.

Grondrechten Artikel 13

lid 1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
lid 2. Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.
03-07-2023, 14:22 door Anoniem
Door Anoniem: Het zal je strot ingeduwd worden.

Door Anoniem:
Gewoon vertrekken nu het nog kan, dat doe ik ook.

Daar kan ik mij ook wel in vinden. Ze bemoeien steeds meer met onze levens, privacy etc.
Heb je al wat interessante plekken gevonden? Ik vind het nog best lastig.

Het klinkt misschien cliché, maar we zitten te denken aan Alaska.
We willen daar bijdragen aan kleine lokale bedrijven (tuinderijen en een duurzame zalmvisserij in de private sector, dit zijn dus familiebedrijven) om daar ons brood mee te verdienen, we hebben ongetwijfelt een mooi uitzicht, frisse lucht en kunnen gezond en divers werk doen. (Geen "robot" in een fabriek of op kantoor zoals in Nederland)
We hebben al met verscheidene mensen gesproken die daar ook naartoe zijn verhuist, men hefleft er een goed leven gekregen.
Er zitten ook nadelen aan (het is een minder gemakzuchtig leven, maar wel leuk werk) maar we zijn er best enthousiast over!
In de winter is het er erg koud, dus ik kan het niet iedereen aanraden, alleen jonge mensen.
03-07-2023, 15:05 door Anoniem
Ik stel voor dat we in plaats van dit voorstel RFC3514 invoeren. Snapt de minister en zijn ondergeschikten toch niet, en we kunnen volhouden dat het veilig is. :P
03-07-2023, 15:08 door Anoniem
Gemakkelijker kunnen wij het niet maken als overheid, lever de brief maar bij ons in, wel voldoende frankeren overigens, dan plakken wij hem wel voor u dicht en gooien hem op de bus.

Kijk dat is nog eens service van de overheid!
03-07-2023, 15:19 door Anoniem
De schade van dit CSS staat in geen verhouding dan waar ze ZEGGEN het voor de bedoelen te gebruiken. Kan je even goed ELKE auto op de snelweg stoppen en doorzoeken of iemand een vuurwapen bij zich heeft. Niet proportioneel. Ik ga in elk geval geen digitale Signal of email meer gebruiken tot ik zeker weet dat er geen CSS tussen zit. Niet dat ik iets te verbergen heb maar uit principe.
03-07-2023, 16:06 door Anoniem
This argument was had in the 90s when the NSA proposed the Clipper Chip. After much deliberation, common sense prevailed and the US Government backed away from the proposal.

Do we really need to have the same argument again? This is resolved already.

@see https://en.wikipedia.org/wiki/Clipper_chip
03-07-2023, 16:12 door Anoniem
Mijn condoleance aan alle niet technische gebruikers die hun privacy nu permanent zien verdwijnen.
Helaas een told you so momentje want we waarschuwen als sector hier natuurlijk al decenia voor maar de grote massa is doof en blind.

Mij en denk velen hier gaat het niet direct raken. Al lang voorzieningen er tegen getroffen. Niet enkel uit principe ik heb ook genoeg NDA's om te honoreren en dat gaat verdomd lastig als er geneusd in allerlei zaken wordt door weet niet wat.

Technisch gezien betekend dit dus dat er een constant datalek gecreeert wordt voor alle mensen want geen verwerking overeenkomst die ik hier over kan voorleggen die dit dekt en tot op heden biedt de GDPR hier ook geen ruimte in want het gebeurt client side en dus kunnen uitzondering regels *nog niet* toegepast worden.

Dit wordt een technische, juridische en administratieve puinhoop. En cru gezegd het beste waar we nu op kunnen hopen is na invoering dat er zo een catastrofaal privacy lek dat er massaal protest komt en het behoudt van CSS politieke zelfmoord betekend voor de voorstanders.
03-07-2023, 16:26 door Anoniem
Van wie mag de overheid gaan 'schoudersurfen'?

Tast de encryptie niet aan wel ieders integriteit en privacy.

Met een.gerechtelijk bevel en onder verdenking geheel OK.
In alle gevallen iets wat een gemiddelde dictatuur pleegt te doen.

Het respect voor burgerrechten is weg.

#webproxy
03-07-2023, 16:34 door Anoniem
Totaal onacceptabel voorstel vanuit de politiek.
03-07-2023, 16:43 door Anoniem
Vorige week liet minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid weten dat het kabinet een door de Tweede Kamer aangenomen motie over het tegengaan van client-side scanning niet zal uitvoeren.
Democratie-onterend

Vorig jaar liet het kabinet weten een andere motie, die oproept tot het in stand houden van end-to-end encryptie en Europese voorstellen die end-to-end encryptie onmogelijk maken niet te steunen, wel uit te voeren.
JeeTjuh, wat een Kiloutrechttango zin!

Europese voorstellen die end-to-end encryptie onmogelijk maken niet te steunen
CSS maakt volledige e2ee weldegelijk onmogelijk,
het in stand houden van end-to-end encryptie
daarmee is het dus larie dat ze deze motie uitvoeren (, daarvoor zouden ze CSS namelijk niet kunnen steunen)

"Op dit moment lijkt client-side scanning de enige manier waarop maatregelen uit de verordening kunnen worden uitgevoerd zonder end-to-end encryptie aan te tasten."
Je tast het niet aan, maar je houdt het ook niet in stand zoals werd gevraagd in de 'andere motie'.
Als je gedeeltelijk de inhoud (de verstuurde foto's) van het e2ee bericht na decryptie toe-eigend, hashed, vergelijkt....enz.
is dat niet ,, het in stand houden van e2ee ''!

Volgens de bewindsman zal het uitvoeren van de motie tegen client-side scanning de onderhandelingsruimte van Nederland in Brussel "tot een minimum" beperken
Nog zo'n dood-doener,
Je wilt het niet . {punt} en mocht het er toch als wet komen, nadat EU gestemd heeft, dan doen we het toch nog steeds niet .{punt}

Maar neeeh, da's niet hoe het werkt in de politiek op EU-niv0, als je niet mee-stemt heb je helemaal geen inbreng meer en krijg je het -zonder je eigen 'onderhandelde' voorwaarden- alsnog door je strot gedouwd, Slikken zal je!
"Leve de democratie, leve de EU" /s
03-07-2023, 17:17 door karma4
Door Anoniem:
Door Anoniem: ok geen mobiele telefoon meer.
Misbruik door onze eigen overheid door schending van het briefgeheim
ze liegen bedriegen en naaien je waar je bijstaat.

Het briefgeheim - u zegt het al - geldt niet voor je telefoon en apps.

Bewering is onjuist (dus gelogen waar je bij stond). Sinds enige jaren valt het er gewoon onder.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/2023-02-22#Hoofdstuk1_Artikel13

Als je op de client wat doet dan de end-to-end encryptie niet in gevaar. De providers die al alles kunnen zien hoeven niet lastige gevallen te worden. De uitdaging blijft hoe je op de endpoint komt. Dat is gericht als je niet wil verdrinken in de omvang.

End to end encryptie betekent dat er chinees gesproken wordt.
03-07-2023, 17:34 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn condoleance aan alle niet technische gebruikers die hun privacy nu permanent zien verdwijnen.

Veel sterkte toegewenst aan een ieder die bij valse beschuldigingen geen goede advocaat kan betalen.


Antikindermisbruikplan van EU-Commissie accepteert veel false positives
door Joris Jansen, 7 juli 2022

https://tweakers.net/nieuws/198788/antikindermisbruikplan-van-eu-commissie-accepteert-veel-false-positives.html
03-07-2023, 19:30 door Anoniem
Wat hebben de regeringen in Europese landen in hemelsnaam tegen hun burgers? Nog zo eentje:
https://www.security.nl/posting/801526/Franse+overheid+wil+browsers+via+blocklist+dwingen+om+websites+te+blokkeren

Total Control. Slavernij komt ook weer terug op deze manier. CCCP zou trots zijn geweest op deze houding.

Minister Weerwind: voor het geval u het nog niet snapt: u bent uw eigen graf al aan het graven, idem met rest van het kabinet. De burgers spugen de politiek al uit en met dit soort acties verbetert dat echt niet.

Ben ik blij dat ik mijn systemen dusdanig heb dichtgetimmerd dat een dergelijke app nul,nul kans krijgt überhaupt op het systeem te komen.
03-07-2023, 20:10 door Anoniem
Door Haasje: Hoe kun je nu zeggen dat css geen aantasting is van end-to-end encryptie? De data die je verstuurd wordt eerst opgevangen en bekeken door een derde partij (of dit nu op je telefoon/computer gebeurd of erger nog, verstuurd wordt naar een server om daar bekeken te worden) en dan pas versleuteld en opgestuurd naar de ontvangende partij. Het is dus niet end (mijn toetsenbord) to end (beeldscherm van de ontvanger) versleuteld. Dit is hetzelfde als zeggen dat de lucht rood is in plaats van blauw.

Ik begrijp niet hoe je dit kan zeggen. De minister heeft dan dus echt geen notie van hetgeen waar hij via volksvertegenwoordiging voor aangewezen is. De minister moet zich dus of beter later informeren of de taak aan een ander overlaten.
Mijn gevoel zegt dat dit niet met techniek te maken heeft maar met politiek....
Het probleem is dat hij het wel weet maar doet alsof en er vanuit gaat dat veel mensen hetzelfde denken als jij. Kan hij zich achteraf beroepen op het feit dat ie verkeerd geinformeerd is. Ga er maar vanuit dat ze in de politiek zich echt wel goed laten voorlichten maar dat ze zich gewoon van de domme houden. Omdat ze het weten maakt het in feite nog veel erger want dan is er voorbedachte rade in het spel. We moeten ons gaan afvragen of we nog wel door dit soort leugenaars bestuurd willen worden. Maar goed, ieder volk krijgt de leiders die het verdiend.
03-07-2023, 20:39 door Anoniem
Het gaat echt niet om KP en Terrorisme! Men wil een voet tussen de deur krijgen (zo doen ze dat wel vaker in politiek Den Haag), om daarna de hele deur te kunnen open trappen!

Let maar op mijn woorden: dan is het niet alleen voor KP en terrorisme, maar dan wordt alles gecheckt om elk soort verkeer vooraf te controleren. Kijk maar eens wat met de ANPR-camera's is gebeurd. Het zou alleen voor gestolen auto's worden gebruikt, nu wordt iedereen dagelijks in het verkeer gecontroleerd, inclusief door de Belastingdienst !

Voor je het weet is de volgende massa-surveillance een feit !!
04-07-2023, 09:48 door Anoniem
Door johanw: Formeel heeft hij wel gelijk, het is meer een vorm van spyware die in dit geval door de EU verplicht wordt. Gelukkig dat WhatsApp en Signal al aangegeven hebben die EU wet niet uit te gaan voeren.

Dat is irrelevant, wanneer apple het al afvangt voordat de API het naar WA of Signal stuurt.
En gezien alles door API's gedaan wordt, zoals bijv WebView op Android, heb je als applicatie nog maar bar weinig te vertellen...
Sterker nog, ik vind het vreemd dat deze clubjes zo expliciet stellen dat ze niet meewerken, terwijl zij ook moeten weten dat ze afhankelijk zijn van het operating system waar ze op draaien.
04-07-2023, 11:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het zal je strot ingeduwd worden.

Door Anoniem:
Gewoon vertrekken nu het nog kan, dat doe ik ook.

Daar kan ik mij ook wel in vinden. Ze bemoeien steeds meer met onze levens, privacy etc.
Heb je al wat interessante plekken gevonden? Ik vind het nog best lastig.

Het klinkt misschien cliché, maar we zitten te denken aan Alaska.
We willen daar bijdragen aan kleine lokale bedrijven (tuinderijen en een duurzame zalmvisserij in de private sector, dit zijn dus familiebedrijven) om daar ons brood mee te verdienen, we hebben ongetwijfelt een mooi uitzicht, frisse lucht en kunnen gezond en divers werk doen. (Geen "robot" in een fabriek of op kantoor zoals in Nederland)
We hebben al met verscheidene mensen gesproken die daar ook naartoe zijn verhuist, men hefleft er een goed leven gekregen.
Er zitten ook nadelen aan (het is een minder gemakzuchtig leven, maar wel leuk werk) maar we zijn er best enthousiast over!
In de winter is het er erg koud, dus ik kan het niet iedereen aanraden, alleen jonge mensen.

Interessant, Alasaka heb ik niet eerder gehoord. Daar ga ik eens wat onderzoek naar doen, dank!
04-07-2023, 11:22 door Anoniem
Gewoon weer aan de postduiven dus
04-07-2023, 12:17 door Anoniem
Door Anoniem: Alaska heb ik niet eerder gehoord. Daar ga ik eens wat onderzoek naar doen, dank!

De VS hebben geen AVG. Google hoeft zich daar niet druk te maken over "gerechtvaardigd belang". Nee, dank je.
04-07-2023, 12:31 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon weer aan de postduiven dus

De politie in India gebruikt postduiven als backup. De dieren kunnen 800 kilometer vliegen -- ook als de stroom uitvalt.

NOS Jeugdjournaal, 21 juni 2023
https://www.youtube.com/watch?v=unzofr--dE4
04-07-2023, 20:26 door Anoniem
Gaat interessant worden. Je hacked de mobiel van iemand (of SIM swapping), en dan ga je allerlei kindermisbruik en terrorisme berichten versturen. Hoera, nog een manier om iemand kapot te maken. Of nog interessanter, die derde partij (en/of die partij aan wie ze het uitbesteden) hacken en dan als een soort van ransomware dreigen om alle berichten die ze scannen te injecteren met kindermisbruik en terrorisme berichten.

Het gaat niet helpen kindermisbruik en terrorisme te bestrijden, die gaan het over cavia's of zo hebben, of links doorsturen van afgeschermde darkweb sites, dit is dus puur bedoeld om meer stokken te hebben om onschuldige burgers en politieke tegenstanders onder de knoet te houden. Dat is waarom de EU een grote foutmarge accepteert, het gaat ze om datagraaien. Function creep ligt op de loer. Hoe gaat gegarandeerd worden dat ze nooit op meer gaan scannen? Het aantal politieke processen lijkt alleen maar toe te nemen. Hele afdelingen worden aan het werk gezet om politieke tegenstanders te beschadigen, alsmede critici van hun beleid.

Kijk naar Engeland, daar heeft de politiek decennia lang grooming onder de pet gehouden, bang om van racisme beschuldigd te worden. Talloze (kinder)levens werden verwoest, maar dat was van minder belang. Is overigens nog steeds niet stevig aangepakt. Ze zijn er mee bezig, zeggen ze.

En dat tot 85% van kindermisbruik plaats vindt buiten digitale communicatie om, namelijk in persoonlijke bekenden kring, is ook maar een te negeren gegeven.

Van proportionaliteit is hier in geen velden of wegen sprake van. Zorgvuldigheidsbeginsel is ook het raam uit gekieperd met een foutmarge van 10 tot 20%. En om de schijn van succes hoog te houden gaan ze desnoods onschuldigen voor jaren in de gevangenis gooien. Alles voor de beeldvorming. Toegeven dat je gefaald of gelogen hebt is uit den boze. Dan nog liever schijnprocessen op basis van los zand. Als het maar op de gewenste manier in de MSM komt.
Door Anoniem: Gaat interessant worden. Je hacked de mobiel van iemand (of SIM swapping), en dan ga je allerlei kindermisbruik en terrorisme berichten versturen. Hoera, nog een manier om iemand kapot te maken. Of nog interessanter, die derde partij (en/of die partij aan wie ze het uitbesteden) hacken en dan als een soort van ransomware dreigen om alle berichten die ze scannen te injecteren met kindermisbruik en terrorisme berichten.

Het gaat niet helpen kindermisbruik en terrorisme te bestrijden, die gaan het over cavia's of zo hebben, of links doorsturen van afgeschermde darkweb sites, dit is dus puur bedoeld om meer stokken te hebben om onschuldige burgers en politieke tegenstanders onder de knoet te houden. Dat is waarom de EU een grote foutmarge accepteert, het gaat ze om datagraaien. Function creep ligt op de loer. Hoe gaat gegarandeerd worden dat ze nooit op meer gaan scannen? Het aantal politieke processen lijkt alleen maar toe te nemen. Hele afdelingen worden aan het werk gezet om politieke tegenstanders te beschadigen, alsmede critici van hun beleid.

Kijk naar Engeland, daar heeft de politiek decennia lang grooming onder de pet gehouden, bang om van racisme beschuldigd te worden. Talloze (kinder)levens werden verwoest, maar dat was van minder belang. Is overigens nog steeds niet stevig aangepakt. Ze zijn er mee bezig, zeggen ze.

En dat tot 85% van kindermisbruik plaats vindt buiten digitale communicatie om, namelijk in persoonlijke bekenden kring, is ook maar een te negeren gegeven.

Van proportionaliteit is hier in geen velden of wegen sprake van. Zorgvuldigheidsbeginsel is ook het raam uit gekieperd met een foutmarge van 10 tot 20%. En om de schijn van succes hoog te houden gaan ze desnoods onschuldigen voor jaren in de gevangenis gooien. Alles voor de beeldvorming. Toegeven dat je gefaald of gelogen hebt is uit den boze. Dan nog liever schijnprocessen op basis van los zand. Als het maar op de gewenste manier in de MSM komt.

@Anoniem op 04-07-2023 om 20:26 uur. Dank voor deze treffende samenvatting. Herinneren we ons nog de manier waarop rechters zijn omgegaan met de beschuldigingen aan het adres van Lucia de Berk? Of de Puttense moordzaak? Of de Schiedammer Parkmoord? - allemaal leidend tot veroordelingen, op onjuiste gronden, tot zware straffen. Hoge Nederlandse (en andere) rechters blinken vaak niet uit in respect voor feiten, het eisen en toetsen van degelijk, integer onderzoek en bewijs, en soms ook niet in respect voor het principe "onschuldig, tenzij misdaad/overtreding is bewezen." Anderzijds schuiven onze rechters vaak met gemak en zonder deugdelijke onderbouwing elementaire grondrechten opzij, zoals we tijdens de coronacrisis in 2021 hebben gezien.

En dan hebben we het nog niet over de mensen die niet weerbaar genoeg zijn en niet voldoende relaties hebben om zich in rechtszaken te verdedigen, en die door omstandigheden "onder de radar" blijven - denk bijv. aan het Toeslagenschandaal, dat alleen een "schandaal" werd dankzij het uitputtende werk van enkele goedwillenden, onder wie een klokkenluider en de parlementariërs Pieter Omtzigt en Renske Leijten, om zaken alsnog boven water te krijgen.

Rechters zijn mensen, de meesten van hen denken niet onafhankelijk maar gehoorzamen aan gevestigde machtsverhoudingen en zijn gevoelig voor wat er in de media wordt verteld. De meeste media zijn tegenwoordig, zoals we eveneens in de coronacrisis hebben gezien, als puntje bij paaltje komt in hoge mate volgzaam aan gevestigde machthebbers in politiek en de "advieswereld" die met de politiek vervlochten is.

Communicatie per "app" moet juridisch ofwel beschouwd worden als correspondentie (vallende onder het traditionele brief- en telecommunicatiegeheim), ofwel als "informele gesprekjes". Natuurlijk, misdadigers praten informeel met elkaar wanneer zij misdaden voorbereiden. Maar dat is geen reden om voortaan alle informele gesprekjes, waarvan 99,9999% volstrekt onschuldig is, geautomatiseerd te gaan monitoren.

M.J.
06-07-2023, 22:17 door Anoniem
Rooksignalen doorgeven en via spiegeltjes communiceren was nog veiliger.

De nazi's hadden peilwagens en stoorzenders. Het bewind ten tijde van de Volksrepubliek Polen, de PRL destijds, had rozmowa kontrolowana (met 1 telefooncentrale te doen). Afluisterdiensten, eerder Abwehr tijdens WO II.

Op de AMX hebben we nieuwe sleepbettechnieken. Gatekeepers helpen bij totale controle en surveillance.
Google autootjes rijden weer rond.
CSS voor iedere appende burger.

Niets geleerd van de geschiedenis.
We gaan op herhaling of erger.
Iemand?

luntrus
10-07-2023, 09:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Alaska heb ik niet eerder gehoord. Daar ga ik eens wat onderzoek naar doen, dank!

De VS hebben geen AVG. Google hoeft zich daar niet druk te maken over "gerechtvaardigd belang". Nee, dank je.

LOL USA is een van de aanvragers (lid van de Five Eyes)
https://www.forbes.com/sites/siladityaray/2020/10/12/united-states-six-other-nations-ask-tech-companies-to-build-backdoors-to-encrypted-communications/

Dus je gaat voor en CSS en de kou. :D
21-06-2024, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: RCS werkt wel met end-to-end encryptie. Apple werkt echter niet mee.

Apple voorziet iPhones dit jaar alsnog van een RCS-ondersteuning. :)

https://www.security.nl/posting/818684/Apple+voorziet+iPhones+volgend+jaar+van+RCS-ondersteuning

Maar volgens de EFF is de RCS-standaard is niet veiliger dan sms. :(

https://www.security.nl/posting/827831/EFF%3A+RCS-standaard+is+momenteel+niet+veiliger+dan+sms
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.