image

Wetsvoorstel geeft hosters bestuurlijke boete voor niet verwijderen content

maandag 10 juli 2023, 13:12 door Redactie, 24 reacties

Een wetsvoorstel van demissionair minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid zorgt ervoor dat hostingproviders en andere communicatiediensten een bestuurlijke boete opgelegd kunnen krijgen als ze misbruikmateriaal niet snel genoeg verwijderen. "Het wordt mogelijk om aan aanbieders een bindende aanwijzing te geven. De aanwijzing verplicht aanbieders om alle redelijkerwijs te nemen maatregelen te treffen om online materiaal van seksueel kindermisbruik binnen een korte termijn ontoegankelijk te maken of te verwijderen", aldus de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

Wanneer hostingproviders niet snel genoeg reageren kunnen ze een last onder dwangsom opgelegd krijgen. "De dwangsom strekt ertoe om medewerking aan het verwijderen of ontoegankelijk maken van het materiaal alsnog af te dwingen. Het gaat er daarbij niet om of de aanbieder betrokken is geweest bij het vervaardigen of de opslag van het materiaal maar of de aanbieder de aanwijzing tot ontoegankelijk maken heeft opgevolgd of niet", legt Yesilgöz verder uit.

Als de hostingprovider of communicatiedienst niet snel genoeg het verwijderverzoek opvolgt kan er ook een bestuurlijke boete worden opgelegd. Daarbij kan een hoger boetemaximum worden toegepast als de hoster of dienst systematisch nalaat om aanwijzingen van de Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal op te volgen. Het wetsvoorstel werd vorige maand naar de Tweede Kamer gestuurd. Yesilgöz stelt in haar brief dat ze de aanpak van misbruikmateriaal en illegale online content zeer belangrijk vindt en graag met de Tweede Kamer over het wetsvoorstel in gesprek gaat. Wanneer de Tweede Kamer over het voorstel zal stemmen is onbekend.

Reacties (24)
10-07-2023, 13:19 door Anoniem
Sorry, maar demissionaire ministers hebben niet met nieuwe wetsvoorstellen te komen.
10-07-2023, 13:22 door Anoniem
En het eindigt met content die de regering niet bevalt...
10-07-2023, 13:24 door Anoniem
Goed plan, maar niet geldig als demissionair
10-07-2023, 13:39 door Anoniem
Sorry, maar demissionaire ministers hebben niet met nieuwe wetsvoorstellen te komen.

Ben er benieuwd waarom u dat vindt, wereld draait gewoon door, land moet gewoon bestuurd worden missionare of demissionaire, wellicht nog wel beter in demissionaire gezien het democratische proces niet gehinderd wordt door "afspraakjes" binnen de coalitie.

Door Anoniem: Goed plan, maar niet geldig als demissionair

Euhm als er een kamer meerderheid voor komt is het prima geldig hoor :-)
10-07-2023, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem: En het eindigt met content die de regering niet bevalt...

Wat een onzin. Dit is China niet.
10-07-2023, 14:00 door Anoniem
"Binnen dit regime van zelfregulering wordt ongeveer 84% van de meldingen van
het EOKM adequaat opgepakt door de branche, zo stelt de toelichting. In de
andere gevallen wordt geen of onvoldoende opvolging gegeven aan een melding.
In 12% van de gevallen, wat circa 19.000 afbeeldingen of video’s betreft, wordt
het materiaal binnen 48 uur alsnog verwijderd. De resterende 4% blijft langer dan
48 uur staan."

Hoelang blijft die 4% staan? Is dat genoeg reden om nieuwe wetgeving op te tuigen? Gaat dat effectief zijn, of betreft het hier sowieso al verweesde of anderszins beperkt beheerde hosting?

En dan misschien wel de belangrijkste: voor welke andere zaken kan deze wetgeving ingezet worden, en welke garanties zijn er dat dat niet gebeurt?
10-07-2023, 14:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En het eindigt met content die de regering niet bevalt...

Wat een onzin. Dit is China niet.
Nog niet...
10-07-2023, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Sorry, maar demissionaire ministers hebben niet met nieuwe wetsvoorstellen te komen.

Ben er benieuwd waarom u dat vindt, wereld draait gewoon door, land moet gewoon bestuurd worden missionare of demissionaire, wellicht nog wel beter in demissionaire gezien het democratische proces niet gehinderd wordt door "afspraakjes" binnen de coalitie.

Door Anoniem: Goed plan, maar niet geldig als demissionair

Euhm als er een kamer meerderheid voor komt is het prima geldig hoor :-)

Het demissionaire kabinet mag niet met nieuwe voorstellen komen dat is voorbehouden aan een nieuw missionair kabinet net vanwege die afspraakjes binnen het demissionaire kabinet waar ze zich dan niet aan zouden hoeven houden.
(Tenminste zo heb ik dat vroeger bij staatsrecht gehad.)
10-07-2023, 14:56 door Anoniem
Ah, ze wil de boel toegankelijk maken, dus ook onze versleutelde privéchats.
Die privéchats is wel op obsessie voor haar...
En de bedrijven de vernielenis in dwingen als ze niet meewerken, wat een rare, agressieve overheid, jasses.
Het zegt meer over deze minister dan over de "hosting providers" (WhatsApp, Telegram, Signal, etc)
Allemaal onder het mom "think of the children"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Think_of_the_children
En anders zou het wel iets anders zijn zoals terrorisme zoals met de sleepwet, zolang ze hun klauwtjes maar op de privechats krijgen van de burger die niks heeft misdaan, want slachtoffers worden we dan allemaal, kind of niet kind, de dader is de overheid, en deze minister.
10-07-2023, 15:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En het eindigt met content die de regering niet bevalt...

Wat een onzin. Dit is China niet.

Zo wordt het dat wel, beetje bij beetje... Dit, en dan die sleepwet waar het nu al zo fout mee gaat.
In andermans priveberichten kijken vind ik heel wat, en al helemaal als het voor het over-overgrote deel onschuldige burgers betreft.
Ik ga dan niet meer chatten uit angst dat er meegekeken wordt door een stel gluurders.
Mijn contacten zullen daar helaas begrip voor moeten hebben en gewoon weer in het echt ontmoeten.
Jammer dat het land wordt geteisterd door een stel bedriegers en torroristen die zich minister noemen en die zich voordoen alsof het voor het "goede doel" is, geloven ze dat zelf nou echt?
Ook jammer dat Nederland niet meer transparant is maar zich terugtrekt in excuses en smoejes.
Het vertrouwen van het volk naar de overheid is weg, net als andersom al eerder het geval was, dat mag duidelijk zijn.
Misschien een gezonde revolutie? (-;
Wel zorgen dat we ze vervangen voor competente individuen, en dat Nederland niet eindigd zoals Rusland.
Ook de AIVD mogen we wel een keer goed onder de loep nemen trouwens, die hanteert al deze metadata, ik vraag me overigens af wat er gebeurd met het geld wanneer ze deze verkopen aan derden.
10-07-2023, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem: Sorry, maar demissionaire ministers hebben niet met nieuwe wetsvoorstellen te komen.
Lezen is ook een kunst...
uit bron artikel Het wetsvoorstel werd vorige maand naar de Tweede Kamer gestuurd.
10-07-2023, 16:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Sorry, maar demissionaire ministers hebben niet met nieuwe wetsvoorstellen te komen.

Ben er benieuwd waarom u dat vindt, wereld draait gewoon door, land moet gewoon bestuurd worden missionare of demissionaire, wellicht nog wel beter in demissionaire gezien het democratische proces niet gehinderd wordt door "afspraakjes" binnen de coalitie.

Door Anoniem: Goed plan, maar niet geldig als demissionair

Euhm als er een kamer meerderheid voor komt is het prima geldig hoor :-)

Het demissionaire kabinet mag niet met nieuwe voorstellen komen dat is voorbehouden aan een nieuw missionair kabinet net vanwege die afspraakjes binnen het demissionaire kabinet waar ze zich dan niet aan zouden hoeven houden.
(Tenminste zo heb ik dat vroeger bij staatsrecht gehad.)
Dit was toch al ingediend....
10-07-2023, 17:00 door _R0N_
Door Anoniem:
Sorry, maar demissionaire ministers hebben niet met nieuwe wetsvoorstellen te komen.

Ben er benieuwd waarom u dat vindt, wereld draait gewoon door, land moet gewoon bestuurd worden missionare of demissionaire, wellicht nog wel beter in demissionaire gezien het democratische proces niet gehinderd wordt door "afspraakjes" binnen de coalitie.

Door Anoniem: Goed plan, maar niet geldig als demissionair

Euhm als er een kamer meerderheid voor komt is het prima geldig hoor :-)

Exact, mensen vergeten dat "demissionair" niet het zelfde is als "geen regering".
De regering heeft haar ontslag ingediend en is nu gewoon interim en mag gewoon (2x gewoon) door regeren.
10-07-2023, 17:03 door _R0N_
Als de OvJ met genoeg krabbels en stempels komt wil ik best meuk offline halen. Dat geldt niet alleen voor kinderporno maar voor alle content waarvan de OvJ vindt dat deze niet getoond mag worden en ik ga de wet er niet op naslaan of iets wel of niet mag, daar hebben we justitie voor.
10-07-2023, 17:50 door Anoniem
Leuk en aardig maar gaat dit ook werken over de landsgrens of hebben we het hier enkel over data in Nederland.

Want zo niet heeft het weinig nut. Zowat elke grote hosting provider heeft een hele afdeling hier aan gewijd en direct contact met politie voor tijdsgevoelige zaken. De cowboys op de markt hebben meestal hun data in het buitenland staan bij een of ander vaag inkoop kanaal hebben een brievebus adres in een kantoor pand in nederland en vertoeven verder in het buitenland.

Ik wil wel eens zien hoe ze diensten als Cloudflare gaan bewegen tot een cease en desist form die binnen een week behandeld wordt. Zie het niet gebeuren.
10-07-2023, 18:55 door johanw
Door Anoniem:
Ik ga dan niet meer chatten uit angst dat er meegekeken wordt door een stel gluurders.

Dan kun je beter uitwijken naar apps die zich niks van de wenen van totalitaire regimes aantrekken zoals Signal, en tot nu toe WhatsApp.
10-07-2023, 19:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En het eindigt met content die de regering niet bevalt...

Wat een onzin. Dit is China niet.

Nee, hier hebben we er de infrastructuur nog niet voor.
10-07-2023, 19:25 door Anoniem
Nederland wilde eerst op tweede plaats staan na de USA. Nu ligt de lat hoger en willen Noord-Korea van de tweede plaats verdringen waar China op de eerste plaats staat.

Het kabinet heeft genoeg ambitie en het deminsionair zijn, is in hun ogen alleen een bijvoegelijk woord en geheel zonder betekenis.
10-07-2023, 21:00 door Anoniem
Wij burgers worden meer en meer behandeld als kwetsbare weekdieren zonder ruggengraat, laat staan ouderlijke kwaliteiten te bezitten, die daarom de alziende en wijze "vaderlijke" sturende hand van vadertje staat nodig hebben. Mond dicht en luisteren, snotneus, anders zonder eten vroeg naar bed, en geen mobiel, tablet of wat dan ook. Ja, klinkt als een uiterst gezonde wijze om modelburgers op te voeden, die prima kunnen samenleven met zo'n beetje vrijwel iedereen op een volwassen wijze. Kuch.

Uit het artikel: "de aanpak van misbruikmateriaal en illegale online content". Ah, dus naast misbruikmateriaal bestaat er ook zoiets als illegale content. En wie bepaalt wat dat is? De wetgever toevallig?

Qua haalbaarheid, hoe lang duurt het tegenwoordig voordat content gekopieerd en verder verspreid is? Seconden? Minuten?

Qua uitvoerbaarheid, stel, slechts een paar duizend "verzoeken" per dag, gespecificeerd op volledige url, per aanbieder, en alle zoekmachines die mogelijk caches ervan opslaan, dat allemaal bijhouden, controleren en opvolgen waar nodig, eventuele bezwaren ertegen ook behandelen, beoordelen, opvolgen, enzovoorts, enzovoorts.

Maar wacht... CSS biedt een oplossing, toch? Die kan verdere verspreiding voorkomen, toch? Want niemand is in staat om content dusdanig aan te passen dat CSS het negeert, toch?

Klinkt allemaal als waanzin, onpraktisch, onuitvoerbaar, onhaalbaar, grensoverschrijdend, disproportioneel, simpelweg om je eigen excuus te creëren om een systeem in te voeren dat nog veel verder gaat, oftewel, wat je al die tijd toch al van plan was. Eerst moet het faliekant volledig uit de hand lopen, net zolang tot de "kindertjes" "vadertje staat" oproepen om vooral in te grijpen (een oplossing die een probleem zoekt, of maakt), want als er iets is dat macht geeft, en ongekende spontaan ontspruitende geldstromen (waar iemand die handelt met voorkennis danig van kan afromen), dan zijn het wel crisissen. Vrede en voorspoed? Welnee, dat kost alleen maar, valt weinig aan te verdienen. Hoe konden de cosa nostra en 'ndrangheta zo rijk en machtig worden? Door situaties te creëren die je kon voorkomen door hen beschermingsgeld te betalen. Ja, dat kost een immer toenemend deel van je inkomen, maar dan ben je wel "veilig". Je hoeft enkel te doen wat ze nu weer verzonnen hebben, of anders. Zullen dergelijke veelvraten een keer volgevreten zijn? Nee, da's niet de aard van het beestje.
Is er een vergelijking te trekken met recente en actuele maatschappelijke kwesties? De manieren waarop opgetreden werd en wordt, en vooral hoe tegen wie juist wel of juist niet? Hoe er om gegaan werd en wordt met inspraak en kritiek? Stijgende lasten? Dat mag u geheel zelf bepalen.

En nee, dat is niet enkel gebaseerd op toenemende pragmatische ervaringen uit het verleden op meerdere vlakken, logisch beredeneren hoort er ook bij, en leren van de geschiedenis, want mensen maken keer op keer dezelfde fouten, lessen die al lang geleden geleerd zijn en steeds weer genegeerd worden. Hetzelfde schroot, maar met een nieuw laagje chroom.

Datgene wat ze werkelijk willen wordt aan alle kanten als iets moois, noodzakelijk of wat dan, voorgesteld, en van allerlei kanten wordt je met die boodschap dagelijks gebombardeerd, langs allerlei kanten wordt het gestimuleerd en bekrachtigd, zelden met het volledige verhaal, het duveltje uit het doosje zal pas later blijken, en dat wat ze werkelijk niet willen, wordt aan alle gestigmatiseerd, bekritiseerd, gecensureerd, tegengewerkt, noem maar op.

Heel simpel gezegd, trekt de boodschap dagelijks voorbij, op allerlei manieren, en uiterst positief en/of noodzakelijk gezien (vaak ook nog van emotionele chantage voorzien), dan wordt het tijd om daar flinke vraagtekens bij te zetten, en datgene waar je nauwelijks iets over hoort in de MSM, tenzij het in het negatieve en/of uit context wordt getrokken, dan wordt het tijd om daarin te verdiepen.

Simpelweg omdat de waarheid het daglicht niet schuwt, en de leugen niet in de openbaarheid wil komen.
10-07-2023, 21:42 door Anoniem
Door johanw:
Door Anoniem:
Ik ga dan niet meer chatten uit angst dat er meegekeken wordt door een stel gluurders.

Dan kun je beter uitwijken naar apps die zich niks van de wenen van totalitaire regimes aantrekken zoals Signal, en tot nu toe WhatsApp.

WhatsApp heeft een gesloten bron vandaar dat ik deze niet vertrouw, en Signal gebruikt een server die ik zelf niet beheer, vandaar dat deze evt. later gecompromiteerd kan worden via MITM-aanvallen of backdoors op servers ipv in de app, ik gebruik inmiddels een chat app die zowel open bron is als geen individueel bedrijf gebruikt om mijn chats door te sturen, en als dat niet meer werkt zal ik er zelf eentje moeten compileren.
Daarnaast wil ik bij oa. Signal en Whatsapp niet mijn telefoonnummer hoeven gebruiken als identifyer, vandaar dat ik al een tijdje van plan was om er mee te stoppen.
Call me paranoid, maar dat kan nooit kwaad in deze tijden. (-:
10-07-2023, 22:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw:
Door Anoniem:
Ik ga dan niet meer chatten uit angst dat er meegekeken wordt door een stel gluurders.

Dan kun je beter uitwijken naar apps die zich niks van de wenen van totalitaire regimes aantrekken zoals Signal, en tot nu toe WhatsApp.

WhatsApp heeft een gesloten bron vandaar dat ik deze niet vertrouw, en Signal gebruikt een server die ik zelf niet beheer, vandaar dat deze evt. later gecompromiteerd kan worden via MITM-aanvallen of backdoors op servers ipv in de app, ik gebruik inmiddels een chat app die zowel open bron is als geen individueel bedrijf gebruikt om mijn chats door te sturen, en als dat niet meer werkt zal ik er zelf eentje moeten compileren.
Daarnaast wil ik bij oa. Signal en Whatsapp niet mijn telefoonnummer hoeven gebruiken als identifyer, vandaar dat ik al een tijdje van plan was om er mee te stoppen.
Call me paranoid, maar dat kan nooit kwaad in deze tijden. (-:

Ah, gedecentraliseerd of via een mesh-netwerk? - Allebei goede opties lijkt me!
10-07-2023, 23:08 door Anoniem
Signal was makkelijker voor mijn contacten, ik vond het best een goed bedrijf, maar als deze wet doorgaat wil ik toch echt privé kunnen blijven chatten, ik heb immers iets te verbergen; mijn privéleven, anders is het niet privé. (-;
Helemaal gaaf (maar niet realistisch) zou zijn als Nederland haar internet terugpakt via een zelf opgezet mesh netwerk, hoe meer mensen meedoen, des te beter de dekking en ontstaat er minder vertraging bij requests.
Dat kan worden gedaan met een boel aangesloten mesh relayservers bij gebruikers thuis. (En evt. wat aansluitpunten naar andere landen en het algemene internet)
Dan zijn we minder/niet afhankelijk van onze ISP en de Nederlandse staat en hebben we geen kosten van de Internet Service Provider.
Uiteraard met versleuteling en een goede app om er mee te verbinden zodat veel diensten hiermee werken.
Als Nederland niet meer goed met onze privacy kan omgaan moeten we het stuur zelf maar omgooien lijkt me.
(Ik ben geen computerdeskundige, dus ik kan het één en ander mis hebben)
En als laatste moeten we er voor zorgen dat kinderen beter opgeleid worden en dat ouders beter toezicht leren houden op het smartphonegebruik van hun kinderen. (Wat overigens de taak van een ouder is en niet van de Nederlandse staat)
En evt. een kinderfilter instellen via een app op hun smartphones en tablets.
Er zijn afdoende mogelijkheden om verantwoordelijk met het internet om te kunnen gaan zonder alle Nederlandse burgers te hoeven afluisteren.
Dat de overheid niet eerst heeft getracht campagne te voeren en voldoende voorlichting heeft gegeven is best vreemd eigenlijk, want waar een wil is, is een weg, een heel volk afluisteren mag nooit een eerste optie zijn, dat is een vorm van terreur.
11-07-2023, 09:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw:
Door Anoniem:
Ik ga dan niet meer chatten uit angst dat er meegekeken wordt door een stel gluurders.

Dan kun je beter uitwijken naar apps die zich niks van de wenen van totalitaire regimes aantrekken zoals Signal, en tot nu toe WhatsApp.

WhatsApp heeft een gesloten bron vandaar dat ik deze niet vertrouw, en Signal gebruikt een server die ik zelf niet beheer, vandaar dat deze evt. later gecompromiteerd kan worden via MITM-aanvallen of backdoors op servers ipv in de app, ik gebruik inmiddels een chat app die zowel open bron is als geen individueel bedrijf gebruikt om mijn chats door te sturen, en als dat niet meer werkt zal ik er zelf eentje moeten compileren.
Daarnaast wil ik bij oa. Signal en Whatsapp niet mijn telefoonnummer hoeven gebruiken als identifyer, vandaar dat ik al een tijdje van plan was om er mee te stoppen.
Call me paranoid, maar dat kan nooit kwaad in deze tijden. (-:

Ah, gedecentraliseerd of via een mesh-netwerk? - Allebei goede opties lijkt me!

De dienst kan zowel via TOR-relays (evt. met bridges als de overheid een internet filter wil gaan gebruiken, wat ik wel zie gebeuren in de nabije toekomst met een "Great Dutch Firewall") als via een mesh netwerk worden gebruikt, en de dienst gebruikt geen middleman server en is niet afhankelijk van een bedrijf wat gechanteerd kan worden door overheden.
17-07-2023, 12:55 door Anoniem
Door _R0N_: Als de OvJ met genoeg krabbels en stempels komt wil ik best meuk offline halen. Dat geldt niet alleen voor kinderporno maar voor alle content waarvan de OvJ vindt dat deze niet getoond mag worden en ik ga de wet er niet op naslaan of iets wel of niet mag, daar hebben we justitie voor.

Als je als hoster weet dat je illegaal materiaal - waarvan je zelf overduidelijk kan weten dat het illegaal is - op je servers hebt dan moet je dat weghalen. Het in kennis stellen daarvan door een derde is voldoende. Daar is geen vordering voor nodig. Een melding van EOKM stelt je op de hoogte en daarna is het je "burgerplicht" om dat materiaal te verwijderen.
Het lijkt me dat je dat sowieso ook zelf moet willen. Daar is toch geen rechter voor nodig?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.