image

Schrems: onduidelijk voor welke advertenties Meta toestemming gaat vragen

woensdag 2 augustus 2023, 09:13 door Redactie, 3 reacties

Meta kondigde gisteren aan dat het de 'intentie' heeft om toestemming voor gerichte advertenties te gaan vragen, maar het is onduidelijk voor welke advertenties dit gaat gelden, zo stelt de bekende privacyactivist Max Schrems. In de zeer summiere aankondiging wordt alleen gesproken over "bepaalde data voor gericht adverteren". Schrems stelt dat de AVG voor elk type persoonlijke data van toepassing is en voor elk type verwerking.

In de AVG wordt nergens gesproken over "behavioural advertisment". Als Meta bijvoorbeeld de leeftijd of locatie van een persoon zou gebruiken, is het onduidelijk of dit volgens Meta onder "gedrag" valt en of het dan om toestemming zou vragen. "We zullen zien of Meta de toestemmingsvereiste gaat toepassen voor al het gebruik van persoonlijke data voor advertenties. Op dit moment spreken ze alleen over 'zeer gepersonaliseerde' of 'gedrags' advertenties en het is onduidelijk wat dit inhoudt", aldus Schrems.

De privacyactivist voegt toe dat de AVG voor alle soorten personalisatie van toepassing, ook voor zaken als leeftijd. "Na meer dan vijf jaar van rechtszaken komt Meta eindelijk tot de conclusie dat het mensen moet vragen of het is toegestaan om ze voor advertenties te bespioneren", merkt Schrems op. Mocht Meta de AVG niet volledig naleven zullen er nieuwe rechtszaken volgen, waarschuwt de privacyactivist.

Reacties (3)
02-08-2023, 11:15 door Anoniem
Als iets onzeker is, dan moet het gevraagd worden...
02-08-2023, 23:38 door Anoniem
Meta kondigde gisteren aan dat het de 'intentie' heeft om toestemming voor gerichte advertenties te gaan vragen, maar het is onduidelijk voor welke advertenties dit gaat gelden, zo stelt de bekende privacyactivist Max Schrems.
Het is ook onduidelijk. Meta heeft namelijk niet, zoals security.nl heeft bericht, beweerd dat ze de intentie hebben om toestemming voor gerichte advertenties te gaan vragen, maar "our intention to change the legal basis that we use to process certain data for behavioural advertising". Certain data is niet alle data. Dat is zo geformuleerd dat ze nog een heleboel persoonsgegevens zonder toestemming wèl voor behavioural advertising zouden kunnen gebruiken, en alle persoonsgegevens voor andere doeleinden.

Dit lijkt een opzetje te zijn om zogenaamd naïef de regels zo te gaan interpreteren dat zij kunnen bepalen dat dit voor slechts een selectie van persoonsgegevens geldt, dat te implementeren met een minimum aan schade voor hun verdienmodel, en dan rustig de volgende klachten afwachten en die tot de hoogste rechter uitvechten om dan een volgende truc klaar te hebben staan om zo weinig mogelijk te moeten veranderen. Zo gaat het keer op keer, ze misinterpreteren de AVG al vele jaren lang systematisch.

Het zou prachtig zijn als ik ongelijk krijg, maar ik denk dat het naïef is om niet dit soort tactieken van ze te verwachten.
04-08-2023, 20:57 door Anoniem
Schrems heeft alle redenen om meta tot in het absurde te wantrouwen. Het is ook echt nodig dat de EU de Ierse staat ernstig onder druk begint te zetten om komaf te maken met die GDPR-schendingen. Men moet meer boetes opleggen - en de EU moet dringend bij meervoudige veroordelingen automatische dns-blockades opleggen - te beginnen met een jaar voor de 3e overtreding - en telkenmale quadrateren bij elke nieuwe overtreding (het zal snel afgelopen zijn met er mee te lachen, want Big Tech lacht de EU en de VS momenteel gewoon uit - meervoudige veroordelingen, het helpt niks).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.