Vanaf 1 augustus zullen Franse winkels niet meer standaard bonnetjes printen, maar ze moeten die wel aan klanten blijven aanbieden. Daarnaast mag het bonnetje ook digitaal worden verstuurd, waarbij gezien de verwerking van persoonsgegevens een qr-code de voorkeur heeft, zo laat de Franse toezichthouder CNIL weten.
De Franse overheid heeft bepaald dat winkeliers vanaf 1 augustus niet meer standaard een bonnetje mogen afdrukken. Dit zou verspilling moeten tegengaan, aldus de autoriteiten. Winkeliers moeten klanten het printen van een bon wel blijven aanbieden. Als aanvullende optie mag het bonnetje ook digitaal worden aangeboden, bijvoorbeeld via sms of e-mail.
Daarbij heeft het aanbieden van het bonnetje als qr-code de voorkeur, aangezien hierbij de verwerking van persoonsgegevens wordt beperkt, adviseert het CNIL. Andere oplossingen gebaseerd op contactgegevens, zoals een e-mailadres of telefoonnummer, kunnen ervoor zorgen dat de winkel of een andere partij de gegevens voor andere doeleinden hergebruikt, zo waarschuwt de toezichthouder.
Winkels mogen klanten commerciële berichten sturen op basis van eerder afgenomen producten en diensten, zonder dat klanten hiervoor eerst toestemming hebben gegeven. Wel moet de winkel klanten hierover informeren en een opt-out aanbieden. Afsluitend stelt het CNIL dat welke optie winkels ook aanbieden, ze hun klanten over het verzamelen en gebruiken van hun persoonlijke data moeten informeren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.