@annoniem 9 september, 16:48 uur
Ik haak als meelezer even in op in relatie in geval van het WEF en hun agenda niet zo sterke "tegen"-argument "Dat betekent niet meteen dat het hun idee is" en "doen alsof alles alleen maar daar bekokstoofd wordt lijkt me overdreven".
De VN is er ook mee bezig, zie
https://www.unicc.org/news/2020/11/13/un-digital-id-a-building-block-for-un-digital-cooperation/.
Omdat het een wereldwijde agenda is is er dus minimaal een onderlinge indirecte interactie tot verwevenheid tussen wat ze bij de VN en het WEF promoten qua digitale id's.
Een eenzijdige focus op wat het WEF over de digital id agenda door vorige annoniem waar jij op reageert lijkt enerzijds niet terecht. Maar voor 2010 hoorde je in het nieuws qua topics in brede zin wel meer vanuit de VN dan tegenwoordig. Nu vernemen we in Nederland qua nieuws meer over EU en het WEF. Ondanks dat de EU een voorportaal van de VN wordt gezien. Tussen WEF en EU is de verwevenheid ook groot en openlijker dan bijvoorbeeld de Bilderberg groep die je ook kan noemen.
Het had ook interessant kunnen zijn als je je reactie had aangevuld met hyperlinkjes dat bijvoorbeeld de VN hier in Nederland / de EU / Europa na 2015 steeds de agenda voor digital-id zou hebben aangevoerd.
Met de passage in je antwoord "... dat speelt in de wereld,....." besef je dat het WEF door meerderen wordt gekoppeld aan wereldwijde agendabepaling van regeringen. En ook de digitale agenda. Dat is niet bepaald iets ombeduidends.
Ook al beweer je niet het tegendeel, dat vraagt om nadere onderbouwing c.q. gezien je behoefte eraan om hyperlinks om te laten zien hoe ver die agendabepaling reikt.
Je bijdrage had wellicht verder wat van de zorgen van degene op jij reageert voorlopig weg kunnen nemen. Want het WEF en hun agenda bepalers zijn richting de digital id namelijk behoorlijke hobbels op hun pad tegen gekomen.
(Zie verderop mijn bijdrage.)
Waarmee ik niet wil uitsluiten dat het WEF mogelijk als iets transparanter netwerk onterecht de indruk heeft dat het WEF recenter meer agendabepalend is dan bijvoorbeeld de VN of de Bilderberg groep.
De VN werkt namelijk ook intensiever aan de digital id.
Gezien wat ik kon vinden over het WEF en digital ID richt ik me even op het WEF en hyperlinks met commentaar.
Ik haal onderstaand Youtube fragment van Klaus Schwab aan waarin hij zelf zegt dat de helft van regeringen zijn gepenetreert.
Was dacht ik overigens niet de enige plek waar deze uitspraak is vastgelegd.
De uitspraak van Klaus Schwab die gezien je reactie je ergens wel bekend moet voorkomen.
Zoiets potentieels "gevaarlijks" uitspreken doe je niet als je een onbeduidend lobby- of praat-clubje bent of alsnog wenst te worden omdat regeringen alsnog afstand van je willen nemen.
Vrijwel alle lobyisten wereldwijd uiten zich decennia lang veel discreter over hun invloeden en macht binnen regeringen en adviseren aan anderen ook altijd discretie.
Het ligt gezien de aard van de uitspraak van Klaus Schwab zelfs in de lijn der verwachting dat regeringsleiders zelfs openlijk het WEF zouden hebben veroodeeld als een gevaarlijke club. Lieden als Rutte en Kaag (openlijke deelnemers aan het WEF) hebben de invloed van de club enkel proberen te downplayen zonder de uitspraak van Klaus Schwaab fundamenteel weg te zetten als "gevaarlijk" of iets van die strekking. De niet discrete uiting van Klaus Schwab duidt er dus al op dat het WEF zich verzekerd ziet van haar langdurige invloed bij regeringen.
https://www.youtube.com/watch?v=SjxJ1wPnkk4Als je beseft wat in 2020 volgde op de uitspraak van Klaus Schwab werd betiteld als "the great reset" vrijwel direct na de lock-downs in Europa en elders dat het WEF een vrij invloedrijke kant heeft. Het "dienen" is volgens het WEF en Klaus Schwab zelf in elk geval bedoelt om het sociaal en economisch voor de hele wereld over een heel andere boeg te gooien.
Waar ze met hun boute uitspraak sowieso enorm in het vaarwater van regeringen gingen zitten.
Merk op dat ook iemand als Merkel die een Young Global leader van het WEF zou zijn, 5 jaar na de val van de muur in Berlijn "al" 40 jaar was en in elk geval voor 1997 al het Global Leader/Young Global Leader programma(bestaat sinds 1992) van het WEF moet hebben doorlopen omdat ze toen 43 jaar werd.
Ze zit ook volledig in het WEF - "great reset" pakt.
Dit naast Macron, Trudeau en anderen.
https://www.washingtonpost.com/world/2021/01/29/davos-merkel-macron-coronavirus/Sprekers over het WEF agenda, waaronder VN chef António Guterres, geven via Microsoft in 2020 aan dat er een versnelling van de digitale agenda staat te wachten.
https://www.weforum.org/agenda/2020/06/great-reset-launch-prince-charles-guterres-georgieva-burrow/In 2022 verwelkomt Klaus Schwab de nieuwe Bondskanselier van Duitsland - Olaf Scholz - die vrijwel de hele sessie voor zijn rekening neemt.
Om de een of andere reden is die invloed van het WEF helemaal geen echt thema voor veel regeringsleiders waarover ze zich verplicht voelen echt afstand van te nemen.
Wel kan je ervan afgehaald worden als je dat wilt getuige de mededeling onderaan dit artikel:
https://nypost.com/2023/04/19/dont-use-my-name-vivek-ramaswamy-tells-world-economic-forum/Kijk je naar onderstaande link dan zie je dat de WEF zelfs invloed heeft bij de EU.
https://www.weforum.org/events/the-davos-agenda-2021 En in 2022 wederom.
https://www.weforum.org/events/the-davos-agenda-2022World Economic Forum on Europe 10-11 May 2010 With the full support of the Belgian government and the new EU leadership, as well as the Forum’s key Strategic Partners, the World Economic Forum on Europe convened 400 of the most prominent leaders from the European Union and other parts of the world to outline the future of Europe and its role in the world.
https://www3.weforum.org/docs/WEF_AnnualReport_2009-10.pdfKijk je naar eerdere en recentere agenda's dan zie je dat invloed van het WEF dus breed en langdurig is.
Regeringen en EU(von der Leyen) & ECB(Lagarde) zijn natuurlijk druk met hun agenda, die ga je als je slechts een onschuldige lobby club bent waar Rutte over het WEF op zinspeelde, natuurlijk niet penetreren zonder hun agenda minimaal te willen meebepalen.
Hoe ver rijken de banden binnen de EU?
The WEF and the EU The Forum has had, from the beginning, the support of the European Commission: in 1971, two Commissioners, Raymond Barre (Economic and Financial Affairs) and Altiero Spinelli (Industrial Affairs and Trade) were appointed to serve as interlocutors for the Forum. This year, the Commission will be represented at the 2016 annual meeting of the World Economic Forum in Davos by several Members of the College,8 who will use the Forum, to set out and promote the EU's priorities and strategies, such as enhancing investment, growth and jobs; climate action; Energy Union; the Digital Single Market; Capital Markets Union; research and innovation; and the management of the refugee crisis. Similarly, the European Parliament has been relatively consistently represented at the annual meeting by its President. In the past decade alone, European Parliament Presidents Pat Cox, Josep Borrell Fontelles, Hans-Gert Pöttering, Jerzy Buzek and Martin Schulz have participated in the Forum, which provided them with an opportunity to discuss pressing issues with heads of state or government, and heads of international organisations.
https://www.europarl.europa.eu/EPRS/EPRS-Briefing-573928-The-World-Economic-Forum-FINAL.pdfIk merk op dat deze EU publicatie uit 2016 wel stilstaat bij de kritiek over het WEF dat het agendabeïnvloedend wordt genoemd maar dat de opmerkingen van de publicatie zich richten op legitimiteit issue's van het WEF en wat civil societies er mee zouden hebben gedaan en niet hoe regeringsleiders zich van die invloed van het WEF zelf distantieren.
Met andere woorden, volgens de EU zouden er vooral meer partijen moeten kunnen meepraten binnen het WEF maar dat ligt volgens critici die de publicatie aanhaalt kennelijk lastig.
In plaats dat ze verder regeringsleiders over weerlegging van de invloed van het WEF zelf quoten verwijzen ze naar Soros en een interveiw uit 1999
https://www.wired.com/1999/12/klaus/ die het als cocktailparty afdeed. Dit terwijl Soros zelf ook niet bepaald onomstreden is, zijn vrouw zegt "My wife would say I'm a reckless man." en regeringsleiders net als ambtenaren in Europa en de VS bijvoorbeeld 24 uur per dag in dienst zijn van de publieke zaak dus niet op "persoonlijke titel" bij het WEF KUNNEN deelnemen.
Het feit dat openlijk WEF-deelnemers Rutte en Kaag bijvoorbeeld als agenda bepalers zijn vermeld is ook al iets over de verwikkeling van het WEF en regeringen en dat er in dat verband aan agenda vorming wordt gedaan.
Tevens dat het WEF geworteld is binnen de Nederlandse regering.
Kijk je verder naar
https://www.reuters.com/article/factcheck-coronavirus-netherlands-idUSL1N2T6137 dan zie je dat Hoekstra als mede bepaler van de Great reset wordt genoemd.
Verder is het zo dat het ministerie van Financien zelf melding maakte van "subsidie" van 651.000 euro aan het WEF, dit terwijl de onderbouwing door het ministerie zelf maar 645.000 euro rechtvraadigd. Maar, soit.
De correspondentie kwam als nazending op eerdere beantwoording van kamervragen ruim 2 maanden daarvoor.
Hoewel het een bijdrage aan een ander programma betreft dan het digitale gebeuren illustreert de correspondentie die ook spreekt over de invloed van digitalisering binnen dat programma erover dat ervoor een programma wordt gerund in Oost-Nederland. Tevens wekt het de indruk dat een bijdrage vanuit ministeries van landen aan WEF doelen kennelijk heel normaal is. In een speech aan het WEF stelt Rutte zelfs dat hij er trots op is aan te kondigen dat ze gastheer worden van het "Global Coordinating Secretariat' voor het WEF Global Food innovation Hubs programma.
https://open.overheid.nl/documenten/ronl-a6c5e71b-1b02-4e18-bc94-c7285755705b/pdfhttps://www.rijksoverheid.nl/documenten/convenanten/2021/12/15/bijlage-bij-antwoorden-kamervragen-over-de-nederlandse-bijdrage-aan-het-plan-van-het-world-economic-forum-voor-een-wereldwijde-voedseltransitiehttps://investinholland.com/news/the-netherlands-and-the-world-economic-forum-launch-food-innovation-hubs-initiative/.
Dat bijdragen rondom WEF-deelnemers kennelijk heel "normaal" zouden zijn blijkt ook uit beantwoording van EU bijdrage aan het WEF. Hierbij vermeldt WEF-deelneemster von der Leyen nog even dat de EU raad niet bijhoudt wat de impact is van organisaties op de maatschappij. Niet alleen is dat in strijd met EU bestuur waar ze geld bij besteden ze wil verder niet stil staan bij de impact van het WEF en haar bijdrage aan. Over 2017 wordt wel een bijdrage van 140.000 euro aan het WEF gemeld, zie de annex van
Zie
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2020-006670-ASW_EN.html#def3.
Ik laat het WEF synoniem "fourth industrial revolution" voor de digitale agenda dat het EU artikel uit 2016 ook vermeld verder als term maar even links liggen, hoewel je deze term je natuurlijk ook het pad van WEF invloed op de digitale agenda binnen de EU had kunnen zetten.
Kijk je naar een van de teksten van het WEF dan kan je het volgende lezen over de digitale agenda zelf dan zien we ondermeer het volgende.
Digital transformation is not a new endeavour for business, though prior attempts have often failed to realize its full potential. What is new in the wake of COVID-19 is that this is a shared opportunity for leaders. Successful leaders will now seize the opportunity to advance a new trajectory for digital transformation that aligns with the changing role of business: to be a powerful enabler of long-term value creation for all of its stakeholders.
Het WEF is dus al langer wereldwijd bezig om verandering te creeren.
Ik kan hier eigenlijk ook stoppen. Als je de uitingen van het WEF in bredere zin kent zijn die voor de digitale transformatie gedaan in het kielzog van de COVID-19 gebeurtenissen. Maar omdat dit document nog niet specifiek overheden en de digital id zelf met elkaar verbindt ga ik toch even door.
Opportunity 2: Empower stakeholders - COVID-19 has made it clearer than ever that companies must serve all of their stakeholders – including employees, consumers, partners, governments and society. As the new normal presents different stakeholder groups with opportunities and challenges, digital technology can help companies to contribute to their success. Companies can thus put into practice Stakeholder principles in the COVID era as they recover and rebuild from the crisis.
[
https://www3.weforum.org/docs/WEF_Digital_Transformation_Powering_the_Great_Reset_2020.pdfHier stelt het WEF dus dat bedrijven overheden moeten "dienen".
Dat "dienen" van bedrijven - terwijl het WEF zelf in veel regeringen is gepentreerd - is natuurlijk behoorlijk eufomistisch.
Het maakt immers de (machts)cirkel van invloed op de digitale agenda van het WEF rond.
Merk op dat het betreffende paper "Digital Transformation: Powering the Great Reset J U L Y 2 0 2 0" qua titel ook al veel zeggend is over de invloed van het WEF op de digitale agenda van regeringen.
Verder merk ik op het paper benadrukt dat de doelen van de digitale transformatie dus tot aan Covid-19 periode niet waren gehaald.
Verder stelt het:
The time has come for companies to combine the two agendas – they must use digital business models and Fourth Industrial Revolution technologies to transform their businesses and lead systems change at scale. Many are already advancing on this path. In May 2020, a Fortune survey found that roughly half of chief executive officers believe the crisis will accelerate the move towards stakeholder capitalism, and 77% say it will force their companies to speed up their digital transformations
https://www.weforum.org/agenda/2021/01/davos-agenda-digital-identity-frameworks/Het WEF vindt met de ondervraagde CEO's dus dat de digitale transformatie sneller moet.
Anders publiceer je dat als WEF niet zonder nog verdere context of kanttekening over haar eigen standpunt over de digitale agenda. Ze voegt aan die versnelling agendapunt enkel toe dat onduidelijk is welk gedrag en trends uit de (covid-19 red.) crisis over zullen blijven en dat er risico's en verdere uitvoering aspecten moeten worden overwonnen.
Maar het WEF wil de versneling van de digitale transformatie lees ook digital identity in elk geval kunnen beïnvloeden. Anders publiceer je er niet over.
Van het WEF moeten beleidsmakers bovendien even SNEL handelen als dat de techniek vordert.
(Net als bij de Food Innovation Hubs Initiative trouwens, allemaal vanwege de SDG 2030 doelen)
Met dat standpunt over de agendavorming van de digitale-id zet het WEF in 2021, via haar invloed bij regeringen de beleidsmakers die voor de regeringen de plannen moeten vormgeven, ongenegeerd de regeringen ook extra klem.
Ook een teken dat het WEF in elk geval de agenda van de digital-id wil sturen. Anders doe je niet zulke boute uitspraken.
https://www.weforum.org/agenda/2021/03/digital-identity-id-principles/In
https://www.weforum.org/agenda/2021/04/digital-id-is-the-catalyst-of-our-digital-future/ stelt het WEF over digital-id's dat er publiek-private partnerschappen moeten worden gevormd en dat digital-id's ook voor digitaal bankieren moet gaan worden gebruikt. Nog een aanwijzing dat het WEF regeringen hierover beïnvloed met wat ze moeten doen.
Hoewel het WEF in een techniek overzicht biedend report stelt dat de digitale-id's stamt uit de SDG's (2015) van de VN sluit die verwijzing naar de SDG's gezien het bovenstaande niet uit dat het WEF de agenda op digitale vlak binnen de EU cq Europa en daarbuiten vanaf 2021 daadwerkelijk aanvoert.
Het WEF-document verwijst verder naar W3C. We zien daar bijvoorbeeld van:
https://www3.weforum.org/docs/WEF_Reimagining_Digital_ID_2023.pdfHet noemt voor identificatie op basis van technische standaarden het W3C.
https://www.w3.org/community/dic/Tegelijk werd in 2019 een decentrale identificeerder werk groep opgericht voor inbedding van identificatie in het wereld wijde web.
https://www.w3.org/2020/12/did-wg-charter.htmlDie leverde in 2022 specificatie v1 op:
https://w3c.github.io/did-core/Hoewel het W3C het WEF niet als link of partner vermeld en ik geen cross-referencing heb gedaan tussen het W3C en WEF deelnemers noem ik de Canadese overheid op als speciale invloed op vlak van digital id.
Bijvoorbeeld bij de WEF publicatie van Reimagining Digital ID.
Bijvoorbeeld door nadrukkelijke naamsvermelding van Chris Ferreira, Senior Program Manager, Digital ID & Authentication Council of Canada, Canada en Joni Brennan President, Digital ID & Authentication Council of Canada, Canada in het rapport. En WEF-YGL Justin Trudeau die al sinds 2015 premier in Canada is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Justin_TrudeauRondom het W3C zelf werd overigens de invloed van Google en de negatieve impact qua privacy al eerder duidelijk.
https://www.theregister.com/2020/07/17/aggrieved_ad_tech_types_decry/ en
https://www.protocol.com/policy/w3c-privacy-war Maar ook waar het W3C gedomineerd door Google aan werkt.
https://www.theregister.com/2020/07/22/w3c_minutes/.
Hoewel qua privacy voor de digital-id in EU verband privacy nog een aandachtspunt is wordt dat aandachtspunt onder andere via de technische gevolgen van Client Side Scanning en de digitale bankiersdiensten enorm verwaterd.
Ondanks dat die inbreuken via aanpalende EU-dossiers verlopen, is het een zorgelijk iets dat impliceert dat ze bij de EU nu voor digitale identificatie via andere dossiers het net willen sluiten.
Verder is er nog een link tussen Canada, Nederland en het WEF wat betreft digitale id's, al is dat een voorloper die vooralsnog niet wordt geimplementeerd door Nederland.
Namelijk deze,
https://www.security.nl/posting/614767/Smartphone+vervangt+paspoort+bij+reizen+naar+CanadaAls je kijkt naar kamervragen uit 2022 en de website
https://ktdi.org/ dan winden Nederland, Canada en de WEF bepaald geen doekjes om dat ze innig met elkaar samenwerken en dat het WEF meer wil leren.
Parallel aan de EU wil het WEF verder met blockchain, aangaande de digitale id's.
https://www.biometricupdate.com/202304/world-economic-forum-panel-pushes-for-blockchain-based-decentralized-digital-idAl met al genoeg aanknopingspunten om te zien dat het WEF de digitale id agenda wil versnellen.
Net als dat de VN SDG's worden versneld, wordt in de kantlijn van de aangehaalde WEF documenten gemeld.
Dat versnellen kan er op duiden dat ze beiden op meer obstakels stuiten dan verwacht.
Vanuit de WHO (ook VN) is er ook een link naar het digitale health certificaat voorstel dat sterk door Duitsland's RKI wordt gepusht, hetgeen ook een identificatie systeem voor overheids diensten behelst.
Waarbij het RKI tevens een WHO hub in Berlijn betaalde.
Verder is Duitsland ook actief met de digital ID, net als Frankrijk. En beide landen zijn agenda bepalend voor de EU.
https://www.globalgovernmentforum.com/digital-id-what-is-it-why-is-it-needed-and-how-are-governments-developing-it/De voorlopige tussenstand is dat tussen Nederland en Canda nog geen Known Traveler Digital Identity actief is en dat zowel het WEF als de VN vinden dat het niet snel genoeg gaat terwijl er al 7 jaar lang flink aan wordt getrokken. Het KTDI liep al 2 jaar vertraging op en is voor zover ik weet qua stand van zaken per september 2022 dus afgesteld.
Canada stoeit wel met andere EU landen en het VK verder aan invulling van het digital id.
De invloed die het WEF openlijk uitoefent is in elk geval commando's geven "het moet sneller" en "je moet volgen".