De aanpak van het wachtwoord delen door Netflix heeft voor minder bezoeken onder delende kijkers gezorgd, zo laat marktvorser Gfk weten. Afgelopen mei stuurde de videostreamingdienst berichten naar Nederlandse gebruikers dat ze extra moeten betalen als ze hun account delen. Volgens Gfk heeft de invoering van deze controle ervoor gezorgd dat personen die de inloggegevens van iemand anders gebruiken Netflix in augustus veertig procent minder vaak bezochten dan in dezelfde maand in 2021.
Personen met een eigen of gedeeld abonnement komen juist vaker op Netflix dan voorheen. Netflix blijft de grootste videostreamingdienst in Nederland, maar verliest zo’n negen procent aandeel in online bezoeken ten opzichte van 2021, aldus Gfk. "Na jaren van duidelijke dominantie is het aandeel online bezoeken van Netflix in augustus 2023 gedaald tot onder de vijftig procent." Vorige maand meldde Disney dat het ook het delen van wachtwoorden onder gebruikers van de eigen streamingdienst gaat aanpakken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.