image

FBI ziet toename bankhelpdeskfraude in VS: 542 miljoen dollar gestolen

vrijdag 29 september 2023, 15:45 door Redactie, 6 reacties

Criminelen die zich met bankhelpdeskfraude bezighouden zijn steeds actiever in de Verenigde Staten, zo meldt de FBI. De Amerikaanse opsporingsdienst ontving in de eerste zes maanden van dit jaar 19.000 klachten van slachtoffers, die naar schatting voor 542 miljoen dollar werden opgelicht. Aanleiding voor de FBI om een 'public service announcement' af te geven om zo het publiek te waarschuwen.

Net als in Nederland, waar de schade door bankhelpdeskfraude vorig jaar ruim vijftig miljoen euro bedroeg, doen de oplichters zich in de VS voor als medewerker van een financiële instelling en stellen dat de tegoeden van het slachtoffer niet veilig zijn en door een 'buitenlandse hacker' zijn benaderd. Vervolgens wordt het slachtoffer bewogen om het geld naar een 'veilige' rekening over te maken. Als laatste vertelt de oplichter het slachtoffer om niemand over de reden voor het verplaatsen van het geld te informeren.

Ook komt het voor dat de oplichters het slachtoffer vragen een remote access tool te installeren waarmee de computer op afstand kan worden overgenomen. Vervolgens moet het slachtoffer op zijn bankomgeving inloggen. Bijna de helft van alle slachtoffers die aangifte bij de FBI deed was ouder dan 60 jaar en goed voor twee derde van alle verliezen. Dat bankhelpdeskfraude in de VS aan een opmars is blijkt wel uit de schade. In de eerste acht maanden van dit jaar is de schade al met veertig procent gestegen ten opzichte van heel 2022.

Reacties (6)
29-09-2023, 15:53 door Anoniem
En dan willen de banken nog steeds hebben dat alles maar digitaal moet...
29-09-2023, 16:08 door Anoniem
Door Anoniem: En dan willen de banken nog steeds hebben dat alles maar digitaal moet...
Gelukkig wel!
29-09-2023, 16:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan willen de banken nog steeds hebben dat alles maar digitaal moet...
Gelukkig wel!
Hoeveel heb je al weten te inhalen over de rug van andere meestal kwetsbare mensen. Ga eens leren hoe het in
de jaren dertig vorige eeuw was in Duitsland en zie de vergelijking met het uitsluiten van mensen.
29-09-2023, 17:13 door Anoniem
Ik ben nog nooit gebeld door een bankhelpdeskfraudeur.
Ooit wel een keer door de helpdesk van Microsoft.
Die man sprak Engels met een Indiaas accent.
“Lots of errors coming from your computer…”
Ja ja, leer eerst maar eens om mij in het Nederlands aan te spreken.
30-09-2023, 12:35 door Anoniem
Heil Perogy

https://www.youtube.com/@ScammerPayback
30-09-2023, 22:03 door Japie Apie
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan willen de banken nog steeds hebben dat alles maar digitaal moet...
Gelukkig wel!
Hoeveel heb je al weten te inhalen over de rug van andere meestal kwetsbare mensen. Ga eens leren hoe het in
de jaren dertig vorige eeuw was in Duitsland en zie de vergelijking met het uitsluiten van mensen.
Of wij Nederlanders vroeger zulke lieverdjes waren met hun VOC en slavenhandel. Trouwens, gebruik dat Duitsland gedoe hiet, als je het zelf niet meegemaakt hebt, het staat zo dom als argument, als je zelf niet veel beter bent. Wie weet, was een van jouw voorouders wel een van die lieverdjes was.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.