De Britse privacytoezichthouder ICO heeft grote Britse websites gewaarschuwd om hun cookiebeleid aan te passen, anders zal er worden gehandhaafd. Volgens de toezichthouder geven sommige websites gebruikers geen eerlijke keuzes of ze wel of niet voor gerichte reclame worden gevolgd. De ICO stelde eerder al dat websites het net zo eenvoudig voor bezoekers moeten maken om cookies te weigeren als te accepteren.
"Websites kunnen nog steeds advertenties tonen wanneer gebruikers alle tracking weigeren, maar mogen die niet op het browsen van de persoon aanpassen", zo laat de privacytoezichthouder weten. De ICO heeft de populairste websites aangeschreven en dertig de dagen de tijd gegeven om ervoor te zorgen dat ze zich aan de wet houden. Als de bedrijven het beleid niet aanpassen zal de ICO hen in januari bij naam gaan noemen.
Volgens de toezichthouder blijkt uit eigen onderzoek dat mensen zich zorgen maken dat bedrijven hun persoonlijke informatie zonder toestemming gebruiken voor het tonen van gerichte advertenties. "Gokverslaafden kunnen gokadvertenties te zien krijgen gebaseerd op hun surfgeschiedenis, vrouwen mogen kort na een miskraam worden bestookt met pijnlijke baby-advertenties en iemand die zijn seksualiteit verkent kan advertenties te zien krijgen die hun seksuele geaardheid openbaart", zegt Stephen Almond van de ICO. "Veel van grootste sites doen dit goed. We geven de bedrijven die dit nog niet hebben gedaan een duidelijke keuze: voer nu aanpassingen door of draag de gevolgen."
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.