image

Ziekenhuis Rotterdam helpt weer patiënten na grote netwerkstoring

dinsdag 19 december 2023, 11:49 door Redactie, 9 reacties

Het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam helpt weer patiënten nadat door een grote netwerkstoring gisteren en vanochtend alle afspraken werden afgezegd en ambulances moesten worden doorgestuurd naar andere ziekenhuizen. Vanwege de storing waren de elektronische patiëntendossiers niet beschikbaar voor zorgpersoneel. Behandelingen en operaties die al bezig waren konden worden afgemaakt, maar het ziekenhuis besloot tijdens de storing geen spoedgevallen aan te nemen. Mensen met levensbedreigende klachten die zelf naar het ziekenhuis kwamen werden wel geholpen, zo meldt Rijnmond.

Gisterenavond meldde het ziekenhuis dat de storing nog altijd niet was opgelost en dat alle patiënten die vandaag vóór 10.00 uur een afspraak hadden waren afgezegd. Het ziekenhuis laat nu weten dat de storing is opgelost. "Dit betekent dat na 10.00 uur de poliklinieken weer gaan opstarten. Heeft u vandaag na 10.00 uur een afspraak staan, kom dan gewoon naar uw afspraak. Is uw afspraak afgezegd? Dan wordt u door het ziekenhuis gebeld voor het maken van een nieuwe afspraak."

Het ziekenhuis heeft niet laten weten wat de oorzaak van de storing was en het onderzoek hiernaar loopt nog. Vorige week vond er onderhoud aan het elektronisch patiëntendossier van het ziekenhuis plaats. “Het is uitermate vervelend voor al onze patiënten", liet Rob Kievit, algemeen directeur van het Ikazia Ziekenhuis, tegenover Rijnmond weten. "Maar de veiligheid van patiënten is op geen enkel moment in het geding geweest.” De directeur heeft geen twijfels over het gebruik van digitale patiëntendossiers. "We gaan ervan uit dat als dit opgelost is, we gewoon op een goede manier weer digitaal kunnen werken."

Reacties (9)
19-12-2023, 12:47 door Anoniem
We moeten meer digi-drammen, meer, meer!
Maakt allemaal niet uit. Het zijn maar patiënten. Dat EPD was toch door de eerste kamer weg gestemd? Ohja, ook dat maakt niet uit. Want het gaat maar over de data van burgers. Dus dat geeft niet!
19-12-2023, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem: We moeten meer digi-drammen, meer, meer!
Maakt allemaal niet uit. Het zijn maar patiënten. Dat EPD was toch door de eerste kamer weg gestemd? Ohja, ook dat maakt niet uit. Want het gaat maar over de data van burgers. Dus dat geeft niet!

Dit is een compleet ander EPD, maat - het Elektronische Dossier binnen 1 zorginstelling.

Misschien moet je je in de materie verdiepen voordat je op "Reageren" drukt
19-12-2023, 15:13 door Anoniem
Door Anoniem: We moeten meer digi-drammen, meer, meer!
Maakt allemaal niet uit. Het zijn maar patiënten. Dat EPD was toch door de eerste kamer weg gestemd? Ohja, ook dat maakt niet uit. Want het gaat maar over de data van burgers. Dus dat geeft niet!

Dit betrof het EPD helemaal niet. Het netwerk lag plat, dus of het nou een EPD was of iets ouderwets, de computer says no
19-12-2023, 17:13 door Anoniem
Ransomware?
19-12-2023, 22:04 door Anoniem
Door Anoniem: Ransomware?

Zeker wat je ouders zeggen bij alles wat ze niet snappen van de computer , "is het een virus" ?

Je kunt ook lezen dat de storing van gisterend tot in de loop van vandaag duurde . Dat is een lange storing - maar als je praat over "recovery na ransomware " is ca 1 dag bloedsnel - of eerder onmogelijk in de meeste recovery scenario's.

Het ziekenhuis heeft niet laten weten wat de oorzaak van de storing was en het onderzoek hiernaar loopt nog. Vorige week vond er onderhoud aan het elektronisch patiëntendossier van het ziekenhuis plaats. “

Voorlopig is de voor de hand liggende speculatie "iets niet goed door het onderhoudswerk" .

Het is niet voor de niks de eerste vraag die mensen die echt in de IT werken stellen , als er een probleem is : wat is er recent veranderd aan het systeem .

Dat het niet 'meteen' na het onderhoud misging zegt niet alles - er kan een nieuwe versie geinstalleerd zijn met een langzaam geheugen lek bijvoorbeeld , dan merk je pas na een tijd dat de zaak volloopt en dingen beginnen te crashem. Of temp files die niet opgeruimd worden, kan ook een tijd duren voordat het volloopt en zichtbaar wordt (idealiter in monitoring, maar soms in harde crashes) .
19-12-2023, 22:10 door Japie Apie
Door Anoniem: We moeten meer digi-drammen, meer, meer!
Maakt allemaal niet uit. Het zijn maar patiënten. Dat EPD was toch door de eerste kamer weg gestemd? Ohja, ook dat maakt niet uit. Want het gaat maar over de data van burgers. Dus dat geeft niet!
In plaats van die domme reactie van digi-drammen, zou ik iets meer tijd besteden om te leren begrijpend lezen. Misschien kan je dan inhoudelijk een reactie geven, deze reactie staat zoooo stom.
20-12-2023, 05:39 door Anoniem
de echte toe dracht wordt verzwegen....komt niet naar buiten...Ikazia
20-12-2023, 10:59 door Anoniem
Het onderhoud aan het elektronisch patiëntendossier heeft niks met infrastructuur te maken.
Meest voor de hand liggend is de Microsoft software omdat er ook weer ge-reboot moest worden.
24-12-2023, 14:05 door Anoniem
Door Japie Apie:
Door Anoniem: We moeten meer digi-drammen, meer, meer!
Maakt allemaal niet uit. Het zijn maar patiënten. Dat EPD was toch door de eerste kamer weg gestemd? Ohja, ook dat maakt niet uit. Want het gaat maar over de data van burgers. Dus dat geeft niet!
In plaats van die domme reactie van digi-drammen, zou ik iets meer tijd besteden om te leren begrijpend lezen. Misschien kan je dan inhoudelijk een reactie geven, deze reactie staat zoooo stom.

misschien moet JIJ niet de boodschapper klakkeloos afschieten?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.