image

Kabinet kiest .gov.nl als apart domein voor overheidswebsites

vrijdag 22 december 2023, 15:08 door Redactie, 29 reacties

Het kabinet heeft .gov.nl als apart domein voor overheidssites gekozen. Uit eerder dit jaar uitgevoerd onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken blijkt dat burgers websites van de overheid beter kunnen herkennen als er gebruik wordt gemaakt van een uniforme domeinnaamextensie zoals .gov.nl of .overheid.nl. De onderzoekers stellen dat burgers op dit moment niet altijd goed kunnen herkennen dat online overheidsinformatie ook daadwerkelijk van de overheid is. Daardoor kan er worden gedacht dat een website van de overheid is terwijl dit niet het geval is, of andersom.

"Op grond van veiligheidsoverwegingen en internationale voorbeelden heeft het kabinet een principebesluit genomen om te kiezen voor de overheidsextensie ‘.gov.nl.’. Om inzicht te krijgen in de financiële en organisatorische gevolgen, laat het kabinet op de realisatie van verschillende extensies een uitvoeringstoets doen", zo laat het ministerie vandaag weten.

Naast de uniforme domeinnaamextensie werkt het kabinet ook aan het Register Internetdomeinen Overheid (RIO) waar burgers terechtkunnen voor een snelle check op de echtheid van overheidswebsites. In 2024 zal het register worden uitgebreid met de websites van de medeoverheden. Dan zal ook via gebruikersonderzoeken worden onderzocht hoe burgers het beste ondersteund kunnen worden bij hulpvragen over overheidswebsites.

Reacties (29)
22-12-2023, 16:08 door Anoniem
Handig *voegt *.gov.nl toe aan uBO*.

Wel goed dat de overheid geleerd heeft dat ICT projecten tot nu toe nooit succesvol waren. Zij voeren gelijk RIO in wetende dat ook dit weer niet gaat werken en dit fouten hiermee kunnen opvangen.
22-12-2023, 16:08 door Anoniem
Nu alleen nog even onmogelijk maken om een wildcard certificaat voor *.gov.nl te maken/uitgeven,
anders wordt dat een leuk object om in handen te krijgen.
22-12-2023, 16:23 door Anoniem
het zijn net aapje daar in den haag...gov.nl...afgezien gov.com.
van de Amerikaanse regering..
22-12-2023, 16:53 door Anoniem
gov. is natuurlijk de afkorting van gouvernement, maar was dat niet de provincie Limburg?
22-12-2023, 17:02 door Anoniem
Door Anoniem: het zijn net aapje daar in den haag...gov.nl...afgezien gov.com.
van de Amerikaanse regering..
Het zijn net die zelfbenoemde huiskamer specialisten, die alles beter denken te weten.
22-12-2023, 17:19 door Anoniem
Door Anoniem: het zijn net aapje daar in den haag...gov.nl...afgezien gov.com.
van de Amerikaanse regering..

.gov bedoel je. En dat is gewoon een handige informele standaard.
22-12-2023, 17:19 door Anoniem
Door Anoniem: het zijn net aapje daar in den haag...gov.nl...afgezien gov.com.
van de Amerikaanse regering..

Erm nee, die gebruiken niet .gov.com maar het .gov TLD,
22-12-2023, 17:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: het zijn net aapje daar in den haag...gov.nl...afgezien gov.com.
van de Amerikaanse regering..

.gov bedoel je. En dat is gewoon een handige informele standaard.

Het is niet helemaal informeel - je gaat echt geen iets.gov domein kunnen registreren als je GEEN deel van de Amerikaanse overheid bent .
.mil is ook geen 'informele' standaard voor iets van (US) Military - je moet onder het US Department of Defense (DoD) vallen voor een domein daaronder.
22-12-2023, 17:39 door Anoniem
Het kabinet kiest, de kamer beslist.
22-12-2023, 19:28 door Anoniem
Goed besluit. Tijdens de coronacrisis wist iedereen binnen een week of twee wat het 'OMT' deed, dus gov.nl snapt men binnen de kortste keren ook. En na een gewenningsperiode moeten vooral de nieuwkomers in onze maatschappij leren wat het is, en juist voor die groep is .gov.nl een stuk makkelijker aan te leren dan overheid.nl.
23-12-2023, 10:06 door Anoniem
keep it simpel en logisch.
rijksoverheid.nl is al bekend. geef elke overheidsinstantie een subpagina zodat het altijd rijksoverheid.nl is.
en niet een wirwar van websites van de overheid die niets zeggen. dat maakt het juist verwarrend.

of kies voor de optie om elke overheidsinstantie een subdomein te geven. alles wat er te melden valt dan onder dat domein ipv allemaal losse sites.. dat maakt het juist lastig.
ooit wat het de bedoeling dat de gehele overheid zich als 1 organisatie zou gedragen zodat je als burger 1 loket hebt en niet zelf hoeft uit te zoeken waar je moet wezen.
is dit toch een uitgelezen moment om bij de introductie van gov.nl dit te regelen. al voegt gov.nl niet zoveel toe.
aangezien ze nog al eens wisselen van naam, samenstelling en dergelijke zou je jezelf eens kunnen afvragen of je het wel hard moet koppelen aan een ministerie.. uiteindelijk blijft het rijksoverheid.. dus maak daar themas.
23-12-2023, 10:28 door linuxpro
Als het gov.nl wordt dan voegt het niets toe, nie-mand gaat daar op letten behalve een paar techneuten. De gemiddelde windows-ik-klik-overal-op gaat daar niets van merken of mee doen. Beter had het .gov geweest en niet een subdomein van .nl Neem aan dat onze vrienden van de SIDN dingetjes gaan regelen zodat niet iedereen een subdomein kan registeren
23-12-2023, 11:39 door Anoniem
Door linuxpro: Als het gov.nl wordt dan voegt het niets toe, nie-mand gaat daar op letten behalve een paar techneuten. De gemiddelde windows-ik-klik-overal-op gaat daar niets van merken of mee doen.
Hoe consequenter dit wordt toegepast hoe makkelijker het wordt om aan niet-techneuten uit te leggen waar ze op moeten letten. Tussen de totale nerds en de totale digibeten zitten trouwens grote aantallen mensen aan wie echt wel wat uitgelegd kan worden.
Beter had het .gov geweest en niet een subdomein van .nl
.gov is van de Amerikaanse overheid, dat is niet beschikbaar voor Nederland.
Neem aan dat onze vrienden van de SIDN dingetjes gaan regelen zodat niet iedereen een subdomein kan registeren
gov.nl is al ruim 20 jaar geregistreerd door de Rijksoverheid, en het gebruikt nameservers van de rijksoverheid. Het is allang zo dat niet zomaar iedereen subdomeinen kan registreren.
23-12-2023, 11:44 door Anoniem
gvd.eu lijkt nog vrij te zijn...?
23-12-2023, 12:54 door Erik van Straten
Door linuxpro: Als het gov.nl wordt dan voegt het niets toe, nie-mand gaat daar op letten behalve een paar techneuten. De gemiddelde windows-ik-klik-overal-op gaat daar niets van merken of mee doen.
Dat vind ik een vreselijke drogreden. Om redelijk veilig te kunnen internetten zijn een aantal digitale basisvaardigheden noodzakelijk. Dat niet iedereen daarover beschikt is geen valide argument om de rest maar af te serveren.

Op heel veel andere vlakken is basiskennis vereist om te kunnen deelnemen aan een samenleving. Waarom zou dat voor internetten niet "hoeven"?

Zie bijvoorbeeld mijn uitleg in https://tweakers.net/nieuws/216878/ministerraad-wil-gov-punt-nl-als-domein-voor-overheidswebsites.html?showReaction=19450852#r_19450852. Als burgers een beetje snappen hoe het werkt, hoeven ze alleen maar te onthouden dat een domeinnaam eindigend op .gov.nl zo goed als zeker van onze overheid is, en hoeven ze niet -zoals nu- bij elke van de idioot vele overheidsdomeinnamen (van de site die zij willen bezoeken), met krankzinnig veel moeite, uit te zoeken of deze van de overheid of van een cybercrimineel is.

Door linuxpro: Beter had het .gov geweest en niet een subdomein van .nl
Dat kan niet, het gov TLD is, lang geleden, geregistreerd door de overheid van de USA, en het is hun beslissing om daar geen buitenlandse sites onder toe te laten.
23-12-2023, 13:41 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door linuxpro: Als het gov.nl wordt dan voegt het niets toe, nie-mand gaat daar op letten behalve een paar techneuten. De gemiddelde windows-ik-klik-overal-op gaat daar niets van merken of mee doen.
Dat vind ik een vreselijke drogreden. Om redelijk veilig te kunnen internetten zijn een aantal digitale basisvaardigheden noodzakelijk. Dat niet iedereen daarover beschikt is geen valide argument om de rest maar af te serveren.

Op heel veel andere vlakken is basiskennis vereist om te kunnen deelnemen aan een samenleving. Waarom zou dat voor internetten niet "hoeven"?

Zie bijvoorbeeld mijn uitleg in https://tweakers.net/nieuws/216878/ministerraad-wil-gov-punt-nl-als-domein-voor-overheidswebsites.html?showReaction=19450852#r_19450852. Als burgers een beetje snappen hoe het werkt, hoeven ze alleen maar te onthouden dat een domeinnaam eindigend op .gov.nl zo goed als zeker van onze overheid is, en hoeven ze niet -zoals nu- bij elke van de idioot vele overheidsdomeinnamen (van de site die zij willen bezoeken), met krankzinnig veel moeite, uit te zoeken of deze van de overheid of van een cybercrimineel is.

Door linuxpro: Beter had het .gov geweest en niet een subdomein van .nl
Dat kan niet, het gov TLD is, lang geleden, geregistreerd door de overheid van de USA, en het is hun beslissing om daar geen buitenlandse sites onder toe te laten.
gov.nl zegt bijna niemand wat. Het is een Engelse afkorting! overheid.nl wel.
23-12-2023, 15:54 door karma4
Door Anoniem: gov.nl zegt bijna niemand wat. Het is een Engelse afkorting! overheid.nl wel.
Geen enkel probleem om dubbele namen voor een enkele site te gebruiken.
De site is uniek de weg er naar toe hoeft niet uniek te zijn.
23-12-2023, 15:56 door Erik van Straten
Door Anoniem: gov.nl zegt bijna niemand wat.
Leer het dan maar uit je hoofd (ik ken ook geen NL woord voor browser). Het is het beste compromis.

Door Anoniem: Het is een Engelse afkorting!
Indeed. Volgens het Websiteregister Rijksoverheid (te vinden in https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/rijkswebsites/verplichte-richtlijnen/websiteregister-rijksoverheid) gaat het bij de volgende links om sites van die Rijksoverheid met domeinnamen die op z'n minst Engelstalig klinken (een kleine greep):

https://www.justisbehindthescreens.nl/
https://www.globalhealthhub.nl/
https://carbonbudgetexplorer.nl/
https://circularfestivals.nl/
https://valys.nl/
https://summerschool2023.nl/
https://www.astraonline.nl/

Echter als jouw mobiel geen raad weet met een .ods bestand, hoe weet je dan, ook van de volgende (deels nietszeggende) domeinnamen, dat deze websites van de Rijksoverheid zijn en niet van phishers?

https://slmmicrosoftrijk.nl/
https://www.werkenbijuwvinit.nl/
https://integraleaanpakonlinefraude.nl/
https://www.startmetdelen.nl/
https://zichtopondermijning-vakantieparken.nl/
https://nsp-toekomstglb.nl/
https://www.ggdcontact.nl/
https://ondermijningapp.nl/
Vragen? Mail naar info@appondermijning.nl
etc etc.

En bijv. https://aanvraag.hoogpkb.nl/Aanvragen/Create vraagt om een berg gegevens, waaronder medische (te zien met Javascript uitgezet), en gebruikt een DV cert (en de meeste links in pagina's op de hoofdsite beginnen met http://). Zie ook https://internet.nl/site/aanvraag.hoogpkb.nl/2540330/.

Door Anoniem: overheid.nl wel.
Te lang. Zie https://tweakers.net/nieuws/216878/#r_19450852 waarom.
23-12-2023, 16:23 door Anoniem
Door Anoniem: het zijn net aapje daar in den haag...gov.nl...afgezien gov.com.
van de Amerikaanse regering..

Als je nu gov.uk had gebruikt dan had het net geleken alsof je er wel verstand van had.
23-12-2023, 18:32 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: gov.nl zegt bijna niemand wat. Het is een Engelse afkorting! overheid.nl wel.
Geen enkel probleem om dubbele namen voor een enkele site te gebruiken.
De site is uniek de weg er naar toe hoeft niet uniek te zijn.
Ik weet dat dat technisch kan maar het is onwenselijk ivm met malware url's
Dan weet je als gebruiker waar je moet wezen. De rest kan dan weggegooid worden.
23-12-2023, 21:06 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Door Anoniem: gov.nl zegt bijna niemand wat.
Leer het dan maar uit je hoofd (ik ken ook geen NL woord voor browser). Het is het beste compromis.

Door Anoniem: Het is een Engelse afkorting!
Indeed. Volgens het Websiteregister Rijksoverheid (te vinden in https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/rijkswebsites/verplichte-richtlijnen/websiteregister-rijksoverheid) gaat het bij de volgende links om sites van die Rijksoverheid met domeinnamen die op z'n minst Engelstalig klinken (een kleine greep):

https://www.justisbehindthescreens.nl/
https://www.globalhealthhub.nl/
https://carbonbudgetexplorer.nl/
https://circularfestivals.nl/
https://valys.nl/
https://summerschool2023.nl/
https://www.astraonline.nl/

Echter als jouw mobiel geen raad weet met een .ods bestand, hoe weet je dan, ook van de volgende (deels nietszeggende) domeinnamen, dat deze websites van de Rijksoverheid zijn en niet van phishers?

https://slmmicrosoftrijk.nl/
https://www.werkenbijuwvinit.nl/
https://integraleaanpakonlinefraude.nl/
https://www.startmetdelen.nl/
https://zichtopondermijning-vakantieparken.nl/
https://nsp-toekomstglb.nl/
https://www.ggdcontact.nl/
https://ondermijningapp.nl/
Vragen? Mail naar info@appondermijning.nl
etc etc.

En bijv. https://aanvraag.hoogpkb.nl/Aanvragen/Create vraagt om een berg gegevens, waaronder medische (te zien met Javascript uitgezet), en gebruikt een DV cert (en de meeste links in pagina's op de hoofdsite beginnen met http://). Zie ook https://internet.nl/site/aanvraag.hoogpkb.nl/2540330/.

Door Anoniem: overheid.nl wel.
Te lang. Zie https://tweakers.net/nieuws/216878/#r_19450852 waarom.
Wat een onzin al die url's gebruik dan subdomeinen.
Korte en duidelijker is ov.nl of nl.nl
Hollands woord voor internet browser is internet snuffelaar.
24-12-2023, 10:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat een onzin al die url's gebruik dan subdomeinen.

Dat is hopelijk ook de bedoeling

Korte en duidelijker is ov.nl of nl.nl

ov.nl doet me denken aan openbaar vervoer. nl.nl zegt me nog niks.

Hollands woord voor internet browser is internet snuffelaar.

Mooi. Ik spreek Nederlands en geen Hollands. ;-). Beter zou zijn internet navigator.
Door Anoniem:
Door linuxpro: Als het gov.nl wordt dan voegt het niets toe, nie-mand gaat daar op letten behalve een paar techneuten. De gemiddelde windows-ik-klik-overal-op gaat daar niets van merken of mee doen.
Hoe consequenter dit wordt toegepast hoe makkelijker het wordt om aan niet-techneuten uit te leggen waar ze op moeten letten. Tussen de totale nerds en de totale digibeten zitten trouwens grote aantallen mensen aan wie echt wel wat uitgelegd kan worden.
Beter had het .gov geweest en niet een subdomein van .nl
.gov is van de Amerikaanse overheid, dat is niet beschikbaar voor Nederland.
Neem aan dat onze vrienden van de SIDN dingetjes gaan regelen zodat niet iedereen een subdomein kan registeren
gov.nl is al ruim 20 jaar geregistreerd door de Rijksoverheid, en het gebruikt nameservers van de rijksoverheid. Het is allang zo dat niet zomaar iedereen subdomeinen kan registreren.
Subdomeinen kan je per definitie niet registeren. Tenzij het officiele extenties zijn op een TLD (top level domein) zoals gov.uk, com.uk org.uk etc.
Buiten dat het een technisch dingetje is, is er dus blijkbaar al een DNS verwijizing naar gov.nl dus kwestie van subdomeinen aanmaken en eventueel de oude domeinen met CNAME naar de nieuwe late verwijzen en alles blijft gewoon werken (wel even de TLS certificaten updaten natuurlijk).
Overheid.nl hebben ze ook al, maar blijkbaar zijn ze nogal anglofiel bij het ministeerie.
24-12-2023, 13:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wat een onzin al die url's gebruik dan subdomeinen.

Dat is hopelijk ook de bedoeling

Korte en duidelijker is ov.nl of nl.nl

ov.nl doet me denken aan openbaar vervoer. nl.nl zegt me nog niks.

Hollands woord voor internet browser is internet snuffelaar.

Mooi. Ik spreek Nederlands en geen Hollands. ;-). Beter zou zijn internet navigator.
Inderdaad navigator. Daar is het ook met Netscape mee begonnen (spannende tijd).
gov is een afkorting van government. In analogie zou ove.nl dan ook ok moeten zijn of reg.nl van regering
Verder vind ik overheid.nl zelf uitstekend en helemaal niet te lang.
Maar het moest natuurlijk weer gejat worden naar USA model.
25-12-2023, 14:23 door Anoniem
Net een "quick & dirty" test uitgevoerd om te zien welke country TLD's een gov subdomein hebben. Resultaat:

.ac .ad .ae .af .ag .ai .al .am .ao .ar .as .at .au .aw .ax .az .ba .bb .bd .be .bf .bg .bh .bi .bj .bm .bn .br .bs .bt .bw .by .bz .cc .cd .ch .ck .cl .cm .cn .co .cu .cv .cw .cx .cy .cz .de .dj .dk .dm .do .dz .ec .ee .eg .er .et .fi .fj .fk .fm .fo .fr .gd .ge .gg .gh .gi .gl .gm .gn .gr .gs .gu .gw .gy .hk .hm .hr .ht .hu .ie .il .im .in .io .iq .ir .it .je .jm .jo .kg .kh .ki .km .kn .kp .kr .kw .ky .kz .la .lb .lc .li .lk .lr .ls .lt .lu .lv .ly .ma .md .me .mg .mh .mk .ml .mm .mn .mo .mp .mr .ms .mt .mu .mv .mw .my .mz .na .ne .nf .ng .nl .np .nr .nu .om .pf .pg .ph .pk .pl .pn .pr .ps .pt .py .qa .ro .rs .ru .rw .sa .sb .sc .sd .se .sg .sh .si .sk .sl .sm .so .sr .ss .st .sx .sy .sz .tc .tj .tl .tm .tn .to .tr .tt .tv .tw .ua .ug .uk .uy .uz .va .vc .ve .vg .vi .vn .vu .ws .ye .za .zm .zw

Zo raar is het dus ook weer niet dat gov.nl is gekozen.
25-12-2023, 19:11 door Anoniem
Gov.nl is goon vet leluk. Overheid.nl is veulte lang mensuh kunnen da ni spelle
27-12-2023, 15:22 door Anoniem
Door Drs Security en Privacy: Overheid.nl hebben ze ook al, maar blijkbaar zijn ze nogal anglofiel bij het ministeerie.
Drie letters geven minder kans op tikfouten dan acht letters. Je ziet op deze website alleen al regelmatig reacties van mensen die nauwelijks in staat zijn om een woord goed te spellen. Die eenvoud doet ertoe. Dat een flinke reeks andere landen ook "gov" gebruikt maakt dat erbij aansluiten bijdraagt aan een internationaal herkenbaar patroon. Bij dit soort besluiten gaat men voor- en nadelen van alternatieven afwegen en dan kan ik me goed voorstellen dat dit soort praktische argumenten de doorslag gaven.
28-12-2023, 09:35 door Anoniem
Door Anoniem: Net een "quick & dirty" test uitgevoerd om te zien welke country TLD's een gov subdomein hebben. Resultaat:

.ac .ad .ae .af .ag .ai .al .am .ao .ar .as .at .au .aw .ax .az .ba .bb .bd .be .bf .bg .bh .bi .bj .bm .bn .br .bs .bt .bw .by .bz .cc .cd .ch .ck .cl .cm .cn .co .cu .cv .cw .cx .cy .cz .de .dj .dk .dm .do .dz .ec .ee .eg .er .et .fi .fj .fk .fm .fo .fr .gd .ge .gg .gh .gi .gl .gm .gn .gr .gs .gu .gw .gy .hk .hm .hr .ht .hu .ie .il .im .in .io .iq .ir .it .je .jm .jo .kg .kh .ki .km .kn .kp .kr .kw .ky .kz .la .lb .lc .li .lk .lr .ls .lt .lu .lv .ly .ma .md .me .mg .mh .mk .ml .mm .mn .mo .mp .mr .ms .mt .mu .mv .mw .my .mz .na .ne .nf .ng .nl .np .nr .nu .om .pf .pg .ph .pk .pl .pn .pr .ps .pt .py .qa .ro .rs .ru .rw .sa .sb .sc .sd .se .sg .sh .si .sk .sl .sm .so .sr .ss .st .sx .sy .sz .tc .tj .tl .tm .tn .to .tr .tt .tv .tw .ua .ug .uk .uy .uz .va .vc .ve .vg .vi .vn .vu .ws .ye .za .zm .zw

Zo raar is het dus ook weer niet dat gov.nl is gekozen.

En dan de vraag of die geregistreerd zijn door een overheid.
28-12-2023, 11:37 door Anoniem
Door Anoniem: Gov.nl is goon vet leluk. Overheid.nl is veulte lang mensuh kunnen da ni spelle
Een site van 11 chars waar mensen uit de kleren gaan kan men ook onthouden. Geen enkel probleem dus. Het is enkel een probleem voor mensen die denken dat de overhijd met een lange ij geschreven dient te worden. Datzelfde geldt voor gof
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.