image

Volkswagen gaat ChatGPT aan stemassistent in auto's toevoegen

dinsdag 9 januari 2024, 08:57 door Redactie, 16 reacties

Volkswagen gaat chatbot ChatGPT aan de eigen stemassistent in auto's toevoegen, zo heeft de autofabrikant tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas bekendgemaakt. Volgens Volkswagen krijgt ChatGPT geen toegang tot voertuiginformatie. De chatbot komt beschikbaar in alle Volkswagenmodellen die met de IDA-stemassistent zijn uitgerust.

Volkswagen stelt dat de integratie van ChatGPT nieuwe mogelijkheden biedt, zoals het beantwoorden van allerlei vragen, het 'verrijken van gesprekken' en het ontvangen van voertuigspecifieke informatie. Voertuigbezitters hoeven geen apart account aan te maken om ChatGPT te kunnen gebruiken, omdat de chat via de al aanwezige stemassistent is te bedienen. Verder laat Volkswagen weten dat ChatGPT geen toegang tot voertuigdata krijgt en alle gestelde vragen en antwoorden meteen worden verwijderd.

Reacties (16)
09-01-2024, 09:49 door Anoniem
Ja, laten we Microsoft weer gaan gebruiken met auto's. Dat was ook al zo'n succes bij Ford. :(
09-01-2024, 09:57 door Anoniem
Aangezien ze bij Volkswagen (en vele andere autofabrikanten) redelijk schijt hebben aan privacy en zoveel mogelijk data vergaren via elke mogelijkheid die ze hebben, en deze data dan ook graag met iedereen delen die ervoor betaald, heb ik weinig vertrouwen in de " Verder laat Volkswagen weten dat ChatGPT geen toegang tot voertuigdata krijgt en alle gestelde vragen en antwoorden meteen worden verwijderd." De privacy policy zegt al dat ze alle voice commands inclusief persoonlijke informatie opslaan https://www.vw.com/en/privacy.html#information-do-we-collect

Voor meer informatie over de privacy van Volkswagen
https://foundation.mozilla.org/nl/privacynotincluded/volkswagen/

Of andere fabrikanten
https://foundation.mozilla.org/nl/blog/privacy-nightmare-on-wheels-every-car-brand-reviewed-by-mozilla-including-ford-volkswagen-and-toyota-flunks-privacy-test/
09-01-2024, 10:15 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 09-01-2024, 10:36
Automobilist: "Moet ik op de linker of rechterbaan rijden?"
ChatGPT: "Dat hangt van het land af waar je je bevindt."
Automobilist: "In welk land bevind ik mij?"
ChatGPT: "Omdat ik geen voertuiggegevens bijhoudt, kan ik niet zeggen in welk land je je bevindt."
Automobilist: "Toch wil ik graag weten op welke baan ik moet rijden. En graag snel een beetje, want er nadert een tegenligger die nogal lijkt te zwabberen."
ChatGPT: "Over het algemeen moet je in de landen op het Westelijk Halfrond op de rechterbaan rijden. Sommige landen vormen een uitzondering, zoals het Verenigd Koninkrijk. Daar moet je op de linkerbaan rijden. De echtgenote van een Amerikaanse diplomaat in Engeland heeft op dat punt ooit een fout gemaakt en een jongeman op een bromfiets doodgereden. Daarna is zij met haar echtgenoot, die vermoedelijk een Amerikaanse spion was, snel terug naar de Verenigde Staten gevlucht en weigerde aanvankelijk in Engeland voor de rechter te komen. De Britse regering weigerde ook de Amerikaanse regering hiertoe onder druk te zetten. De ouders van de overleden jongen voerden een publiciteitscampagne om hun eigen regering alsnog te dwingen om de wet serieus te gaan toepassen en de diplomatenvrouw ter verantwoording te roepen. De ouders werden in het Witte Huis ontvangen en daar verrast met de mededeling dat de gevluchte automobiliste in de naastgelegen kamer op hen wachtte om in bijzijn van de pers tot een verzoening met hen te komen..."

Boem!

Automobilist: "Aaaah! Waarom heb je me niet geholpen?"
ChatGPT: "Kraak... kraak... Volgens mijn voertuigdata reed je op de rechter baan. Daardoor achtte ik de kans klein dat er een ongeluk zou gebeuren en trad mijn veiligheidsprotocol niet in werking. Bij nader inzien blijkt dat je je in Engeland bevindt."
Automobilist (kreunt): "Maar... je had mijn voertuigdata toch niet?"
ChatGP'T: "Dat was overdrachtelijk en op hoofdlijnen bedoeld. Raadpleeg voor meer informatie de privacy-policy van Volkswagen. Die zegt dat Volkswagen alle voice commands inclusief persoonlijke informatie opslaat. Jouw voertuiginformatie is persoonlijke informatie omdat deze herleidbaar is tot jouw persoon. Graag verwijs ik je hiervoor naar artikelen 1 en 2 van de AVG. Volkswagen hecht groot belang aan je privacy en houdt zich te allen tijde aan de AVG..."

Automobilist sterft.

ChatGPT vervolgt: "...Uit de sensoren van dit voertuig blijkt dat er enkele seconden geleden een ongeluk heeft plaatsgevonden. Op grond van de wettelijke grondslag in artikel 6, lid 1 onder d van de AVG, vitale belangen, zal ik nu een melding doen aan Volkswagen en voor jou het noodnummer 112 bellen. Kun je aangeven of ik hiervoor ook een grondslag heb conform artikel 6, lid 1 onder a van de AVG, namelijk jouw toestemming?"

Automobilist is overleden en antwoordt niet.

M.J.
09-01-2024, 10:19 door quikfit - Bijgewerkt: 09-01-2024, 10:20
Zorg er eerst maar eens voor dat de bestaande techniek snel en foutloos werkt en dat je niet 4 handelingen moet plegen op zo'n k#tscherm om de meest eenvoudige zaken aan of uit te zetten.Maar owee als je een app op je telefoon aanraakt die in de houder zit dan betaal je ruim 400 €uries.
09-01-2024, 10:30 door Anoniem
Volgens het persbericht achter de link: "ChatGPT does not gain access to any vehicle data; questions and answers are deleted immediately to ensure the highest possible level of data protection. This is facilitated by Cerence Chat Pro, which leverages a multitude of sources, including ChatGPT, to enable IDA to provide accurate and relevant responses to nearly every query imaginable. The feature also prioritises security and seamless integration with IDA’s myriad capabilities, delivering ease of use for drivers."

Bij Cerence word je ook niet veel wijzer: https://www.cerence.com/news-releases/news-release-details/volkswagen-and-cerence-collaborate-bring-new-generative-ai

Het komt er op neer dat er geen 'vehicle data' gedeeld wordt met ChatGPT, wat logisch is omdat VW daar zelf eigenaar van wil blijven. Een beetje zoals dat Google open standaarden en veiligheid promoot zodat alle data bij Google belandt en blijft, en niet bij een concurrent. Maar zijn persoongegevens volgens VW dan onderdeel van 'vehicle data', of juist niet? Gezien dat hier geen belofte over wordt gedaan, vrees ik het laatste.

Hoewel ik graag een ID-auto van ze had gekocht, valt die optie af vanwege de integratie met ChatGPT. (En bij mijn huidige VW is zoveel mis dat ik me af begin te vragen wat er nog over is van de Duitse kwaliteit).
09-01-2024, 10:34 door Anoniem
Door quikfit: Zorg er eerst maar eens voor dat de bestaande techniek snel en foutloos werkt en dat je niet 4 handelingen moet plegen op zo'n k#tscherm om de meest eenvoudige zaken aan of uit te zetten.Maar owee als je een app op je telefoon aanraakt die in de houder zit dan betaal je ruim 400 €uries.
Volgens https://verkeersboete.nl/boete_telefoon_auto_dit_mag_wel_en_niet: "Het Hof Arnhem-Leeuwarden heeft bij arrest van 7 maart 2018 (ECLI:NL:GHARL:2018:2186) overwogen dat het bedienen vanuit de carkit niet strafbaar is. Dat het gevaarlijk is mag zo zijn, het is niet verboden. Een keurig rechtsstatelijk arrest. Als de wetgever aanraken wenst te verbieden dan moeten ze dat maar beter opschrijven."
09-01-2024, 10:42 door Anoniem
Net gecontroleerd dat mijn VW geen informatie deelt via Car-Net of andere diensten:
https://compatibility.volkswagen.com/nl/nl/index.html

Uitkomst: "Onze diensten worden niet ondersteund door jouw wagen."
Goddank, ik schrok me al drie broertjes! En goed uitkijken bij de aanschaf van een volgende wagen of occasion!
Variant:

Automobilist: "Moet ik op de linker of rechterbaan rijden? Er komt een tegenligger aan."
ChatGPT: "Je moet je aan de verkeersregels houden."
Automobilist: "Wat schrijven de verkeersregels voor?"
ChatGPT: "Als je de verkeersregels niet kent, moet je opnieuw een theorie-examen doen. Ook valt te adviseren om dan opnieuw rijlessen te gaan volgen om je kennis bij te spijkeren en in praktijk te brengen."

Boem!
09-01-2024, 11:18 door Anoniem
Door quikfit: Maar owee als je een app op je telefoon aanraakt die in de houder zit dan betaal je ruim 400 €uries.
Dat is incorrecte informatie.
Een telefoon in je hand is boete.
Een telefoon in de houder is voorbeeldig en GEEN boete.
09-01-2024, 14:59 door Anoniem
Zouden er straks nog auto's zijn zonder deze ongein en die nog gewoon alleen een auto zijn waar je geen account voor nodig hebt, geen data door wordt gedeeld, enz.? Of moet ik nog snel even een oude auto aanschaffen en in goede conditie bewaren?

Wat moet je eigenlijk met een chatbot in de auto? ik zal wel ouderwets zijn
09-01-2024, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem: Net gecontroleerd dat mijn VW geen informatie deelt via Car-Net of andere diensten:
https://compatibility.volkswagen.com/nl/nl/index.html

Uitkomst: "Onze diensten worden niet ondersteund door jouw wagen."
Goddank, ik schrok me al drie broertjes! En goed uitkijken bij de aanschaf van een volgende wagen of occasion!
Omdat vw dat laat zeggen?

Wel data tappen en dat stil houden is een gewoonte van de meeste data tappers. Dieselgate is ook lang bij hoog en laag ontkend.
09-01-2024, 16:33 door Anoniem
Door Anoniem: Net gecontroleerd dat mijn VW geen informatie deelt via Car-Net of andere diensten:
https://compatibility.volkswagen.com/nl/nl/index.html

Uitkomst: "Onze diensten worden niet ondersteund door jouw wagen."
Goddank, ik schrok me al drie broertjes! En goed uitkijken bij de aanschaf van een volgende wagen of occasion!

Omdat er geen mobiele dienst beschikbaar is zodat jij naar de data kan kijken wilt niet zeggen dat de auto geen data doorstuurd naar VW.
09-01-2024, 17:31 door Anoniem
Gebruikt iemand eigenlijk de native voice control in z'n auto?

Als Toyota er ooit mee komt zal het wel, bij VW laat ik het lekker links liggen.

In die trant: https://www.autovisie.nl/nieuws/dit-zijn-de-10-betrouwbaarste-automerken-volgens-chatgpt/
09-01-2024, 18:44 door Anoniem
Mijn auto is negen jaar oud.
Zonder digitale meuk. Ben ik blij om.
Het enige digitale snufje is de navigatie.
Geen Google, Apple of Microsoft die mij volgen of sturen.
Hoop dat hij nog heel lang meegaat.
09-01-2024, 21:58 door Anoniem
Kan het ook uit?
10-01-2024, 09:47 door majortom - Bijgewerkt: 10-01-2024, 09:48
Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat de SIM/eSIM die standaard in de auto's zit niet meer werkt. Dat is de enige manier waarop de auto connected is. Als je dit doet (en lukt) dan zou je ook zomaar eens niet volledig verzekerd kunnen zijn: bij diefstal eisen de meeste verzekeraars tegenwoordig dat ze moeten kunnen zien waar de auto dan uithangt adhv de data die de auto opstuurt naar de fabrikant. Ik zoek nog naar de oplossing om tijdens de ritten de SIM uit te kunnen schakelen, zonder een (niet legale) jammer te moeten gebruiken (en met de verzekering dat de auto op het moment dat die weer connected is geen inhaalslag gaat doen met het versturen van nog niet verstuurde data naar de fabrikant).

Op dit moment zie ik als enige optie inderdaad een "oude" auto te gebruiken waar geen SIM zit ingebouwd. Dit wordt echter steeds lastiger omdat dit een sterfhuisconstructie is. Misschien kan een slimme chiptuner zich eens een keer verdiepen in dit soort functionaliteit?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.