De Britse privacytoezichthouder ICO heeft maaltijdboxbezorger HelloFresh wegens het versturen van miljoenen spamberichten een boete van omgerekend 163.000 euro opgelegd. Volgens de ICO verstuurde HelloFresh over een periode van zeven maanden 79 miljoen spammails en 1 miljoen spam-sms'jes.
De marketingberichten werden verstuurd op basis van een opt-in-verklaring waarin geen melding werd gemaakt van het versturen van marketing via sms. Er werd wel een melding gemaakt van marketing via e-mail, maar dit stond in een onderdeel over leeftijd, waardoor gebruikers op vermoedelijk oneerlijke wijze werden overgehaald om akkoord te gaan, aldus de ICO.
Klanten kregen ook niet voldoende informatie over hoe hun data voor een periode voor wel twee jaar voor marketingdoeleinden kon worden gebruikt nadat ze hun abonnement hadden stopgezet. Tevens bleek HelloFresh personen te benaderen die zich hiervoor hadden afgemeld. Volgens de privacytoezichthouder heeft HelloFresh hiermee de Britse Privacy and Electronic Communications wetgeving overtreden.
"Dit is een duidelijke vertrouwensbreuk met het publiek door HelloFresh. Klanten werd niet precies verteld waar ze akkoord mee gingen, of hoe ze zich konden afmelden. Vervolgens werden ze bestookt met een golf aan marketingberichten die ze niet wilden of verwachten, en in sommige gevallen, zelfs nadat ze HelloFresh hadden gevraagd om te stoppen, bleef de stortvloed doorgaan", zegt Andy Curry, hoofd onderzoek van de ICO.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.