Burgers die noodnummer 112 niet met hun mobiele telefoon kunnen bellen, kunnen dit bij een nieuw meldpunt van de overheid melden. Het Centraal Informatiepunt Mobiele Bereikbaarheid 112 moet burgers informeren over de mobiele bereikbaarheid van 112 en biedt advies om deze zelf te verbeteren. Tegelijkertijd fungeert het als een centraal punt voor het verzamelen van situaties waarin 112 mobiel onbereikbaar was.
Het meldpunt is gelanceerd door de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Die stelt dat verzamelde informatie geanonimiseerd wordt gedeeld met relevante partijen die verantwoordelijk zijn voor de mobiele bereikbaarheid van 112, waaronder het ministerie van Economische Zaken, het ministerie van Justitie en Veiligheid, en toezichthouders zoals de RDI en de Autoriteit Consument & Markt (ACM), alsmede telecomproviders, waaronder KPN, Odido en VodafoneZiggo.
Het meldpunt werd vorig al aangekondigd door demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken. "Het doel van het informatiepunt is dat mensen informatie kunnen vinden over mobiele bereikbaarheid van 112 en tips om zelf die bereikbaarheid te verbeteren. Daarnaast moet er via het punt melding kunnen worden gemaakt van situaties waarin 112 mobiel onbereikbaar was", aldus Adriaansens afgelopen juli, die ook stelde dat ze inzet op het verbeteren van de mobiele bereikbaarheid van 112 door het goed laten werken van bellen via 4G (VoLTE) en bellen via Wifi. Het meldpunt wordt over een jaar geëvalueerd.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.