Door Anoniem: Veel verwacht, weinig over nagedacht. Begin eerst eens met de privacy en discriminatie. Die AI gebeurt niet ergens in een filiaal en de kans is groot dat mensen mensen met een afwijking (kleur, gedrag, bewegingen) onterecht worden vastgehouden.
Er zijn al toezichthouders, dat zijn gewoon mensen met ogen en ervaring. AI kan dat niet overnemen.
De machinelearning gebeurt bij het scannen niet via cameras. Dat wordt nu ook al gedaan maar voor marktonderzoek. Stel iemand haalt cornflakes dan is de kans groter dat deze ook melk pakt. Je kan dan op waarde van product en zichtbaarheid een inschatting maken op het risico tot niet gescanned artikel. Kaasplankje + wijn. Spagetti + sauzen. naast oneven aantallen zoals 5 bier ipv 6 in de scan.
Of je kan nog geavanceerder gaan met beacon tracking van de zelfscan hardware. Iemand lange tijd stikgestaan bij drank afdeling of grote schommeling in gyroscoop data maar bij afrekeken geen artikel uit die zone dan alert.
Ik zeg niet dat ze het op die manier doen want weet niet of deze scanners deze telemetrie bevatten maar dit zij wat truukjes die je redelijk eenvoudig kan in programeren. congestion management met heatmapping wordt al bij meeste gedaan dat is ook de reden waarom ze soms schappen omwisselen als ze zien dat er een drukte daling is in een voorheen duurder segment.
Zouden ze echter scannen op camera niveau hebben ze een rechtzaak aan de broek. De false positives van handscans liggen veel hoger dan menig methode met CNN maar die kun je plaatsen onder steekproef (wat het eigenlijk dus niet is) En met foefjes zoals een klant gebonden kaart kun je ook een risico profiel aan een klant hangen. Daar heb je geen leeftijd gegevens etniciteit etc voor nodig. Naast dat CNN data veel meer rekenkracht kost en trainingdata dus waar je het kan overslaan doe je dat ook liever. tweehonderduizend plus afbeelding voorbeelden vs een database table van kwart grote in ascii.
Het is heel simpel om dit soort sht te voorkomen gewoon geen zelfscans meer doen. Simpelweg bij bediende kassa aansluiten en laat die rij maar ellenlang worden waardoor ze in paniek schieten. Ik wordt niet betaald door de supermarkt om hun werk te doen dus waarom zou ik een vinger uitsteken en ook nog zelf ervoor moeten betalen. Mijn uur tarief buiten kantoor uren is 178 ex btw dus zouden ze rond de 18 euro eraf halen van mijn kosten dan kunnen we praten over zelf scannen anders niet.
En als je dat egoistisch vind wel ik kan daar prima mee leven ik werk corpo maar hier iets om je geweten te strelen als mensen kappen met die zelfscan kassas neemt de onderhandeling positie van de medewerkers en salaris kansen. Want als opertunist manager rob maar 1 frontdesk positie hoeft in te laten vullen vs vijf hoef je ook een stuk minder druk te maken om de bereidwilligheid van je medewerkers.
After all psychisch gezien heb je maar 1 topspot qua werk frontdesk dan ipv van vijf en dat werkt onbewust ook in gedachten van de medewerkers. Zie het als de employee of the month manipulatie bshit. Anne wordt de kassa toevertrouwd maar pietje is niet slim genoeg en mag enkel bewakertje en chatbot spelen zonder het salaris dat erbij hoort. En Anne heeft hogere baan garantie dan pietje in dit geval want minder verantwoordelijkheden makkelijker te vervangen. En dat vervangen staat al in de startblokken geef het 5 jaar en dan ga je de eerste talkiing bots zien naast de zelfscan punten. En voila nog meer pressie middel tegen salaris onderhandeling.
Want laten we wel wezen die zelfscan kassas zijn er om huh kosten te drukken niet voor de klant nog medewerkers. Dat mensen zo onwetend zijn dat niet te snappen moeten ze zelf maar weten. Maar dat winkeliers zo dom zijn niet te snappen dat als je mensen de kans geeft om je optelichten ze dat ook doen is het domste van alles.
Afterall ze hebben marketing kennis als het goed is. Anders hadden we ook niet al die nep korting prijzen, prijzen van frisdrank zonder de taks vemeldt of geen krimpende verpakkingen met de zelfde prijs als de eerdere. En ja dat is gedoogde oplichting maar het is en blijft oplichting we hebben het simpelweg een vriendelijkere naam gegeven en ons er bij neergelegd.
Hetzelfde dat de huidige generatie niet eens weet dat we vroeger onderhandelden in winkels over prijzen. Wat grappige taferelen altijd geeft zodra ik wel ga onderhandelen met een verkoper ergens en dat het zweet ze nog net niet uitbreekt als ik de inkoop prijs van ze opnoem in de winkel. Maar serieus mensen ga eens vaker onderhandelen tijdens je koop dan wordt je of als iritante koper gezien of fellow entepreneur maar iedergeval niet weer als die hersenloze consument die alles maar slikt.