Twee Cypriotische helpdeskbedrijven moeten de Amerikaanse toezichthouder FTC 26 miljoen dollar betalen wegens het oplichten van mensen via malafide Windowspop-ups (pdf). Slachtoffers kregen op internet pop-ups te zien die van Windows afkomstig leken en stelden dat het systeem met malware besmet was. Om verdere problemen te voorkomen moest een 'scan' worden uitgevoerd.
Deze zogenaamde scan trof allerlei problemen aan. Om die te verhelpen en het systeem van malware en virussen op te schonen moest de aangeboden software worden aangeschaft. Daarvoor moest een bedrag van tussen de 27 en 58 dollar worden betaald. Na aanschaf van de software kregen gebruikers een telefoonnummer te zien om de software te 'activeren'. Vervolgens probeerden telemarketeers van de twee helpdesks aanvullende diensten aan gebruikers te verkopen door toegang tot het systeem van deze gebruikers te krijgen.
De telemarketeers claimden daarbij dat normale foutmeldingen op het systeem aanwijzingen van malware of andere problemen waren, die niet met de net aangeschafte software konden worden opgelost. Deze 'problemen' zouden alleen met behulp van een technicus van de twee helpdesks zijn op te lossen. Daarvoor moesten slachtoffers honderden dollars betalen. De FTC wil dat de bedrijven 26 miljoen dollar betalen, wat zal worden gebruikt om slachtoffers te compenseren. Daarnaast mogen de helpdesks zich niet meer met misleidende telemarketing bezighouden. De rechter moet het voorgestelde bevel van de FTC nog wel goedkeuren.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.