image

Minister: 'intelligente snelheidsassistentie' in auto's verzamelt geen data

dinsdag 11 juni 2024, 13:49 door Redactie, 25 reacties

De 'intelligente snelheidsassistentie' in auto's die vanaf 7 juli dit jaar voor elke nieuw geregistreerde auto verplicht wordt verzamelt geen data, zo stelt demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in een reactie op Kamervragen van de VVD. De Intelligent speed assistance (ISA) vergelijkt de rijsnelheid met de ter plaatse geldende snelheidslimiet.

Afhankelijk van de gekozen implementatie kan het systeem een waarschuwing aan de automobilist geven of snelheidsovertredingen fysiek onmogelijk maken. De variant die per 7 juli verplicht wordt is de waarschuwende variant waarbij de bestuurder altijd zelf de snelheid van de auto kan blijven bepalen, laat Harbers weten. Het systeem is al verplicht aanwezig in auto’s die na 6 juni 2022 op de markt zijn gekomen. Volgende maand geldt dat ook voor nieuw geregistreerde auto's.

"Blijven de data die worden verzameld door de ISA eigendom van de automobilist?", wilde VVD-Kamerlid Veltman weten. "ISA is een systeem dat de, op dat moment gereden snelheid vergelijkt met de lokaal geldende snelheidslimiet. Het systeem legt deze data niet vast en deelt deze ook niet. Er worden geen persoonsgegevens verwerkt", reageert de minister (pdf).

Veltman vroeg verder of geregeld is dat data van de automobilist alleen kan worden gebruikt door de Europese Unie (EU), autofabrikanten of andere bedrijven als de automobilist hiervoor expliciet toegang heeft verleend. "Het algemene uitgangspunt is dat de zeggenschap over data die door een voertuig gegenereerd wordt bij de eigenaar van het voertuig ligt", antwoordt Harbers. De bewindsman voegt toe dat in het geval van persoonsgegevens die alleen mogen worden verwerkt als hier een grondslag voor is.

Reacties (25)
11-06-2024, 13:55 door Anoniem
Piepje bij geen gordel, piepje bij te hard, piepje bij een kapot licht, piepje van je telefoon, een piepje, je let niet meer op, boem, bats, knal, ongeluk.
11-06-2024, 14:08 door Anoniem
En welke garantie hebben we dat er ook STRAKS geen data wordt verzameld?
Is maar een vraag hoor...
11-06-2024, 14:28 door Anoniem
Natuurlijk verzamelt die wel data. Er staat heus wel ergens in de logging dat het ding 'af' gegaan is. Uiteraard krijgt de fabrikant dat, zonder dat je er iets aan kunt doen. Nog ff wachten voor het in een centrale database komt. De eerste kamer gaat daar in beginsel vandaag accoord mee.
11-06-2024, 14:30 door Anoniem
Net als dat CSS geen False Positives zal hebben? Geloof je het zelf...
11-06-2024, 14:34 door Anoniem
heb nu al dat er wel naar verkeersborden wordt gekeken, maar vaak worden deze b.v. in de polder verkeerd gelezen door b-weg constructie ernaast, (60/80) of in bebouwde kom (30/50)
Dan wordt er gewaarschuwd terwijl je wel juiste snelheid rijdt. Idem op de snelweg.
11-06-2024, 14:46 door Anoniem

Dat dus. Data die op connected cars verzameld wordt, blijft echt niet lokaal, maar wordt gewoon vol continue naar de fabrikant gestuurd. Wat die er mee doet? Hopelijk alleen opslaan voor 1 of 2 dagen...

Niet alleen geo-coordinaten, data uit bewegings sensoren etc, maar ook beelden, geluidsopnames van de voice assistant etc. Helemaal leuk als dat ook nog voice activated is, want dan luistert het permanent mee. En die opnames worden ook doorgestuurd (alleen voor product verbetering natuurlijk ;))

Niet voor niets dat de Chinezen geen Tesla's bij hun vertrouwelijke installaties willen en omgekeerd maken westerse veiligheidsdiensten zich ook steeds drukker over de Chinese auto's, ook degenen die niet Chinees klinken (Volvo! MG!)

Dat wordt vanzelf ook een keer doorverkocht aan databoeren die door middel van profilering daar weer waardevolle informatie voor Opsporingsdiensten, Leasemaatschappijen en Verzekeraars kunnen halen. *als dat niet al gebeurt*
11-06-2024, 15:36 door Anoniem
Het is handiger data te verzamelen via de optiek het blauw langs de wegen, dan gaan er tenminste geen banen verloren in die sector.
Immers; privacy is een grondrecht, te hard rijden niet, zo worden beide gered.
11-06-2024, 15:36 door Reinder
Wat een geweldige minister hebben we toch, die daar slaagt waar zoveel anderen gefaald hebben. Die wel in staat is om een helder en eenduidig antwoord te geven op een kamervraag. Een minister die sluitende uitspraken kan doen over alle versies en alle implementaties van alle "intelligente snelheidsassistenten" in alle modellen van alle types van alle fabrikanten. Die zo duidelijk kan stellen dat al die verschillende systemen allemaal geen data vastleggen. Die het onderzoek van al die privacy- en consumenten-organisaties waaruit blijkt dat er wel data wordt opgeslagen en verwerkt resoluut naar de vuilnisbak kan wijzen. Driewerf hoera voor de minister. Wat een geruststelling zeg.
11-06-2024, 15:53 door Anoniem
Als ik auto fabrikant was zou ik een model uitbrengen zonder virtueel dashboard en zonder al die digitale zooi. Er zijn zat mensen die behoefte hebben aan een volledig analoge auto, ik bijvoorbeeld.
11-06-2024, 15:58 door Anoniem
Door Anoniem: Piepje bij geen gordel, piepje bij te hard, piepje bij een kapot licht, piepje van je telefoon, een piepje, je let niet meer op, boem, bats, knal, ongeluk.
Bestuurders die zich aan de verkeersregels hebben hier geen last van hebben.
11-06-2024, 16:05 door Anoniem
Het kan heel goed waar zijn. Stel dat zo'n fabrikant inderdaad wereldwijd aan de door Mozilla genoemde dataverzameling doet, en dat die fabrikant geïnteresseerd is in locatie en snelheid. Dan meet die dat sowieso al. Het is dan voor die fabrikant vermoedelijk makkelijker om een regiogebonden toevoeging als ISA volgens de EU-eisen gewoon toe te voegen aan wat er al in zit dan om wat er al in zit specifiek voor de EU met de EU-eisen in overeenstemming te brengen. Dan heb je dus twee systemen die allebei positie en snelheid verwerken in de auto zitten. Who cares? De EU krijgt wat het met ISA wil en de fabrikant krijgt ook nog steeds wat die wil. Dat kan heel makkelijk de benadering zijn.

Het is dus goed mogelijk dat het waar is zonder dat je daar wat mee opschiet als burger. Om dat te bereiken hadden de kamerleden niet naar een specifiek systeem maar naar de hele auto moeten vragen. Maar wie weet is dat in een andere context allang aangekaart door de kamer, dat overzie ik nu niet.
11-06-2024, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: Natuurlijk verzamelt die wel data. Er staat heus wel ergens in de logging dat het ding 'af' gegaan is. Uiteraard krijgt de fabrikant dat, zonder dat je er iets aan kunt doen. Nog ff wachten voor het in een centrale database komt. De eerste kamer gaat daar in beginsel vandaag accoord mee.
Ik denk dat de "intelligente snelheidsassistentie" zelf geen data verzamelt maar het communicatiesysteem van de auto zelf wel zoals nu al het geval is. Oh ja en laat dat intelligente van dit super domme systeem maar weg, het is niet te hopen dat dit super domme systeem ooit verplicht moet ingrijpen in je actuele snelheid als deze de snelheid weer eens verkeert interpreteert zoals regelmatig bij mij het geval is. Bij mij staan al deze super stomme hulpsystemen per definitie uitgeschakeld omdat ze echt helemaal niets toevoegen, maar ja, ik heb nog het geluk dat mijn auto van voor 2022 is.

Wat betreft het data verzamelen gebeurt hopelijk weliswaar alleen als je er expliciet toestemming voor hebt gegeven die je overigens moet geven omdat anders GPS voor je ingebouwde route assistentie niet optimaal werkt.

Goed hé, er is geen ontkomen meer aan aan die klerezooi die je verplicht opgedrongen krijgt van hogere hand en waar je overigens ook nog eens zelf voor moet betalen.

Het is te hopen dat er bedrijven komen die deze rommel er allemaal uit kunnen slopen
11-06-2024, 16:58 door Anoniem
En hoe weet die 'intelligente snelheidsassistentie' hoe hard je ergens mag rijden en dat jij daar rijdt?
11-06-2024, 17:50 door Reinder
Door Anoniem: Als ik auto fabrikant was zou ik een model uitbrengen zonder virtueel dashboard en zonder al die digitale zooi. Er zijn zat mensen die behoefte hebben aan een volledig analoge auto, ik bijvoorbeeld.

Die voldoet dan niet meer aan de nieuwe eisen die op dit moment gelden voor toelating van nieuwe modellen. Als je nu een nieuw model op de markt wil brengen dan eist de regelgeving dat er, bijvoorbeeld, een achteruitrijcamera in zit. Zonder dat krijg je geen typegoedkeuring. Andere dingen die verplicht zijn sinds 2022 zijn een gegevensrecorder voor incidenten, een "Intelligente snelheidsbegrenzer", parkeersensoren, rijbaanassistentie, noodremsysteem en voorbereiding voor een alcoholslot.

Het klinkt leuk, dat ben ik met je eens, maar zo'n geheel "analoge" ouderwetse auto mag domweg niet meer.
11-06-2024, 18:34 door Anoniem
Er is van alles gedaan om minder mensen op de weg te krijgen, van het moeilijker maken om een rijbewijs te krijgen tot het duurder maken van brandstoffen. Maar het probleem is dat er te veel mensen naar Nederland komen, de bevolkingsdichtheid is heel hoog in vergelijking met andere landen. Dan kan je nog elke keer nieuwe dingen verzinnen, maar wil je in zo`n maatschappij met steeds meer regels en controle leven?
11-06-2024, 22:20 door Anoniem
Het klinkt leuk, dat ben ik met je eens, maar zo'n geheel "analoge" ouderwetse auto mag domweg niet meer.
Zelfs niet als je hem zelf zou bouwen?
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/individuele-goedkeuring-voertuig

Overigens zal ISA toch iets moeten vastleggen.
Want wat als het systeem zelf een ongeluk veroorzaakt?
Hoe kan je dat nog onderzoeken zonder data?
12-06-2024, 00:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Piepje bij geen gordel, piepje bij te hard, piepje bij een kapot licht, piepje van je telefoon, een piepje, je let niet meer op, boem, bats, knal, ongeluk.
Bestuurders die zich aan de verkeersregels hebben hier geen last van hebben.
Ik ben wel eens VEEL te hard met mijn vader naar het ziekenhuis gereden. Hij heeft het overleefd, maar ik had hier toch niet graag en slim systeem gehad, want dan had ik nu geen pa meer gehad. Full disclosure: 250km/u om 3 uur 's nachts. Het was uiteindelijk secondenwerk dus 150km/u was te weinig geweest....
12-06-2024, 08:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Piepje bij geen gordel, piepje bij te hard, piepje bij een kapot licht, piepje van je telefoon, een piepje, je let niet meer op, boem, bats, knal, ongeluk.
Bestuurders die zich aan de verkeersregels hebben hier geen last van hebben.

Dat denk jij ... hier in de wijk heb ik een paar vreemde bochten in de weg en een enkele best wel veel te hoge verkeersdrempel, waarbij geregeld de auto uit zichzelf remt en of met grote rode lampen op het dashboard begint te piepen dat ik moet noodstoppen, ook op gewone legale snelheid.
Daarnaast heb ik persoonlijk veel last van de rijbaanassistentie, bij wegwerkzaamheden bijvoorbeeld. Maar laatst reed ik over een 60km/h dijk en moest plots uitwijken voor een stilstaande auto in een onoverzichtelijke bocht en schrok van de korte tegenwerking van het stuur toen ik wilde uitwijken. Nu denk je, je kent je auto toch wel? Nee, ik heb zelf geen auto, maar huur er soms eentje als ik die nodig heb. Ja, al dat gepiep, ingrepen en goed bedoelde signalen helpen, ze helpen hen die eigenlijk niet op de weg horen, maar ja, autorijden is een grondrecht blijkbaar.
Daarnaast inzake het onderwerp: hoe weet een auto hoe hard je waar mag rijden, zeker als bijvoorbeeld recentelijk in Amsterdam alles naar 30km/h is gegaan? Er vindt weldegelijk uitwisseling van informatie plaats en de weg naar meer ligt vol open.
12-06-2024, 09:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat dus. Data die op connected cars verzameld wordt, blijft echt niet lokaal, maar wordt gewoon vol continue naar de fabrikant gestuurd. Wat die er mee doet? Hopelijk alleen opslaan voor 1 of 2 dagen...

Niet alleen geo-coordinaten, data uit bewegings sensoren etc, maar ook beelden, geluidsopnames van de voice assistant etc. Helemaal leuk als dat ook nog voice activated is, want dan luistert het permanent mee. En die opnames worden ook doorgestuurd (alleen voor product verbetering natuurlijk ;))

Niet voor niets dat de Chinezen geen Tesla's bij hun vertrouwelijke installaties willen en omgekeerd maken westerse veiligheidsdiensten zich ook steeds drukker over de Chinese auto's, ook degenen die niet Chinees klinken (Volvo! MG!)

Dat wordt vanzelf ook een keer doorverkocht aan databoeren die door middel van profilering daar weer waardevolle informatie voor Opsporingsdiensten, Leasemaatschappijen en Verzekeraars kunnen halen. *als dat niet al gebeurt*

Hoe werkt dit ding? Standalone in de auto, dus verkeersborden lezen met een camera of zo? Of via GPS en dus connected om te weten waar je bent en dan toegestane snelheid bepalen?
12-06-2024, 10:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Hoe werkt dit ding? Standalone in de auto, dus verkeersborden lezen met een camera of zo? Of via GPS en dus connected om te weten waar je bent en dan toegestane snelheid bepalen?
GPS is niet "connected". Met GPS kun je bepalen waar je bent maar de satellieten en de Amerikanen weten NIET waar jij bent.
Een op GPS gebaseerd systeem heeft wel data nodig over welke snelheid op welke plaats geldt, maar die kan gewoon gedownload worden zonder dat het systeem aan de andere kant weet waar jij op dat moment precies bent.
(hooguit iets als "in Nederland" omdat je de data voor Nederland wilt downloaden)
12-06-2024, 10:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Piepje bij geen gordel, piepje bij te hard, piepje bij een kapot licht, piepje van je telefoon, een piepje, je let niet meer op, boem, bats, knal, ongeluk.
Bestuurders die zich aan de verkeersregels hebben hier geen last van hebben.

Nou, dat is dus niet zo. Ik weet niet of jij een auto met verkeersbord herkenning hebt maar ik heb er ondertussen een stuk of 5 gereden en ze hebben allemaal het euvel dat ze geregeld het verkeerde bord te pakken hebben. Dat komt omdat er een bord scheef stond en dus niet gedetecteerd werd, omdat er een bord ontbreekt, omdat er wegwerkzaamheden zijn en de borden onjuist staan opgesteld (met een object er half voor). Of omdat het systeem het bord van de naast gelegen (paralelweg) pakt ipv de weg waar daadwerkelijk op rijd.

Bij een systeem dat daar consequenties aan verbind door fysiek in te grijpen dan kan dat levensgevaarlijke gevolgen hebben. Stel, je rijd 100 en dat ding 'ziet' een bord 30 op de naast gelegen weg en past direct de snelheid aan...

De techniek is er simpelweg nog niet klaar voor en al was die 1000% beter dan nu (geen overdrijving) dan nog zou ik het niet willen om de simpele reden dat die systemen beinvloedbaar zijn op een manier waarop dat bij mensen niet kan. Zodra ALLE auto's zonder uitzondering deze systemen hebben en er techniek is die onafhankelijk is van zicht op borden en lijnen, dan misschien.
12-06-2024, 11:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Piepje bij geen gordel, piepje bij te hard, piepje bij een kapot licht, piepje van je telefoon, een piepje, je let niet meer op, boem, bats, knal, ongeluk.
Bestuurders die zich aan de verkeersregels hebben hier geen last van hebben.

Nou, dat is dus niet zo. Ik weet niet of jij een auto met verkeersbord herkenning hebt maar ik heb er ondertussen een stuk of 5 gereden en ze hebben allemaal het euvel dat ze geregeld het verkeerde bord te pakken hebben. Dat komt omdat er een bord scheef stond en dus niet gedetecteerd werd, omdat er een bord ontbreekt, omdat er wegwerkzaamheden zijn en de borden onjuist staan opgesteld (met een object er half voor). Of omdat het systeem het bord van de naast gelegen (paralelweg) pakt ipv de weg waar daadwerkelijk op rijd.

Bij een systeem dat daar consequenties aan verbind door fysiek in te grijpen dan kan dat levensgevaarlijke gevolgen hebben. Stel, je rijd 100 en dat ding 'ziet' een bord 30 op de naast gelegen weg en past direct de snelheid aan...

De techniek is er simpelweg nog niet klaar voor en al was die 1000% beter dan nu (geen overdrijving) dan nog zou ik het niet willen om de simpele reden dat die systemen beinvloedbaar zijn op een manier waarop dat bij mensen niet kan. Zodra ALLE auto's zonder uitzondering deze systemen hebben en er techniek is die onafhankelijk is van zicht op borden en lijnen, dan misschien.
Om onverklaarbare rede geeft het systeem aan dat je niet harder dan 50 mag terwijl je op een snelweg rijdt waar opdat moment 100 geldt en geen bord te bekennen is.

A12 richting Den Haag, bij de splitsing voor richting Den Haag en Utrecht in staan 2 snelheidsborden, 100 voor de linker banen richting Den Haag en 80 voor de rechter banen die Utrecht ingaan.

Volgens de zeer "intelligente snelheidsassistent" mag je niet harder dan 80 terwijl je links rijdt voor rechtdoor richting Den Haag. Het probleem is dat hier de borden 100 en 80 vlak naast elkaar staan ver na de splitsing en bedoeld zijn voor de betreffende rijstroken.

En dan komt er alweer zo'n irritant geluidje dat je te hard rijdt.

Ik hoop dat al die ministers die dit goedkeuren dezelfde irritante ervaringen gaan ondervinden.
12-06-2024, 11:25 door Anoniem
Dit is gewoon een gevalletje "Geloof je het zelf?"

In het interview met de minister wordt er aan de minister gevraagd:
"Blijven de data die worden verzameld door de ISA eigendom van de automobilist?".

Hierop antwoordt de minister:
"ISA is een systeem dat de, op dat moment gereden snelheid vergelijkt met de
lokaal geldende snelheidslimiet. Het systeem legt deze data niet vast en deelt
deze ook niet. Er worden geen persoonsgegevens verwerkt."

In het rapport van de overheid Monitor Smart Mobility wordt echter gezegd:
"Moderne auto's delen steeds grotere hoeveelheden data en bieden extra 'ogen' op de weg."

Wordt de data nou wel of niet gedeeld? Ik denk dat we het antwoord op deze vraag wel weten. Het is één grote grap.
12-06-2024, 23:22 door Anoniem
Ik ga binnenkort toch lekker verhuizen naar het buitenland. Al dat controlerende hebberigheid van de overheid. Dit komt alleen maar omdat ze weten dat burgers zich tegen de overheid verzetten in het westen. Vandaar ook dat CSAM. Nu dit. Straks kan de politie je voertuig laten afremmen. Straks als je geen CO2 budget meer over hebt kan je je elektrische wagen niet eens meer opstarten. En iedereen maar blijven slapen en schreeuwen: Stem op een andere partij. Die totaal niet door hebben dat democratie oplichting is.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.