image

Sonos wijzigt privacybeleid over verkoop van gebruikersgegevens

zondag 16 juni 2024, 11:21 door Redactie, 7 reacties

Sonos is in de Verenigde Staten onder vuur komen te liggen omdat het een opmerking over het niet verkopen van gebruikersgegevens uit het privacybeleid heeft verwijderd. Ook het Nederlandse privacybeleid is ten opzichte van vorig jaar aangepast. In de Amerikaanse versie van het beleid van vorig jaar stond vermeld dat Sonos informatie over gebruikers niet verkoopt en dit ook niet zal doen.

Deze regel is in de versie van dit jaar verwijderd. Iets wat voor ophef onder gebruikers zorgt, die zich zorgen maken over wat er met hun gegevens zal gebeuren. AppleInsider meldt dat het voor Amerikaanse gebruikers niet mogelijk is om zich voor de nieuwe gebruikersovereenkomst af te melden, zonder de producten te retourneren.

De Nederlandse versie van het privacybeleid is ook aangepast. In die van vorig jaar stond nog met dikgedrukte letters: "Wij verkopen je persoonsgegevens niet aan derden en zullen dat ook in de toekomst niet doen." In de versie van juni dit jaar is deze regel verdwenen. Er staat nu in dikgedrukt: "Bij Sonos verkopen we geen persoonsgegevens van onze klanten." De opmerking dat het dit in de toekomst niet zal doen is nu verdwenen.

Image

Reacties (7)
16-06-2024, 11:29 door Anoniem
Met andere woorden; Sonos zit vol met B$.
16-06-2024, 11:33 door Anoniem
Kortom: ze gebruiken ze reeds. En willen zich indekken voor het moment dat het uit komt.

Is het correct dat je een product koopt, de voorwaarden van dat moment accepteert en dat de fabrikant eenzijdig de voorwaarden kan veranderen? Als dat juridisch kan, dan zijn die voorwaarden daarmee zinloos.

Hint: voorkom 'smart' apparaten in huis. Data die er niet is kan niet lekker, niet verkocht worden en ook niet tegen je gebruikt worden. Waarom zou sonos in enige vorm 'gebruikerdata' moeten bezitten??
16-06-2024, 20:47 door Anoniem
Hier is een video van Louis Rossman over dit onderwerp;
Sonos removes restriction on selling personal data & forces users to accept new TOS
https://youtu.be/WwFIIeV4sdw&t=0
17-06-2024, 02:09 door Anoniem
Rekenen. Ik had ooit zelf een mobieltje genomen. Bij Ben. Tien gulden in de maand. De telefoonman bij de IT firma waar ik toen werkte vertelde me dat het niet duur was. Maar dat enkel mijn contract op de beurs zesduizend gulden waard was. Want ik zat er wel aan vast.

Toen wist ik al waar de haaien zwommen.

Er zou eigenlijk verplicht, ook op van die Sonos systemen, op de doos in de winkel moeten staan hoe onbelangrijk je nog bent als klant en wat ze zelf ophalen op de beurs als je er eentje zou kopen. Dan kun je zelf in elk geval bedenken of je het ze gunt.
17-06-2024, 07:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Is het correct dat je een product koopt, de voorwaarden van dat moment accepteert en dat de fabrikant eenzijdig de voorwaarden kan veranderen? Als dat juridisch kan, dan zijn die voorwaarden daarmee zinloos.
Lijkt me interessant te lezen wat Arnout Engelfriet hierover te zeggen heeft.
17-06-2024, 11:16 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Is het correct dat je een product koopt, de voorwaarden van dat moment accepteert en dat de fabrikant eenzijdig de voorwaarden kan veranderen? Als dat juridisch kan, dan zijn die voorwaarden daarmee zinloos.
Lijkt me interessant te lezen wat Arnout Engelfriet hierover te zeggen heeft.
Dit is niet anders dan bij Fitbit na overname door Google is gebeurd; toen werden de voorwaarden ook aangepast en was het slikken of stikken voor de gebruikers.

In het algemeen: koop geen producten die afhankelijk zijn van cloud diensten van de leverancier. Je bent daarmee aan de goden overgeleverd: veranderende voorwaarden, introductie van betaalde diensten voor zaken die eerst nog "gratis" waren, een faillissement (of het discontinueren van een produkt vanwege te weinig verkopen), etc, etc.

Sommige cloud afhankelijke producten kunnen van nieuwe software worden voorzien, waardoor ze onafhankelijk van de leverancier worden; een voorbeeld hiervan is het Tasmota https://github.com/arendst/Tasmota project.
17-06-2024, 19:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Is het correct dat je een product koopt, de voorwaarden van dat moment accepteert en dat de fabrikant eenzijdig de voorwaarden kan veranderen? Als dat juridisch kan, dan zijn die voorwaarden daarmee zinloos.
Lijkt me interessant te lezen wat Arnout Engelfriet hierover te zeggen heeft.

Interessant onderwerp inderdaad. Mijn gedachtengang is dat een fabrikant eenzijdig de voorwaarden kan wijzigen, maar dat je als koper er niet mee akkoord hoeft te gaan. Dan zijn er twee opties: óf 1) de oude voorwaarden blijven van toepassing óf 2) de koop wordt ongedaan gemaakt. In het laatste geval kan de koper de spullen oppakken, inleveren en zijn geld terugkrijgen
Nu ben ik geen jurist, dus erg benieuwd hoe iemand als Arnoud hier tegenaan kijkt...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.