image

Oud-toezichthouder kritisch op Dick Schoof: op gebied van privacy leeg blad

zondag 23 juni 2024, 08:30 door Redactie, 23 reacties
Laatst bijgewerkt: 24-06-2024, 15:51

Aankomend premier Dick Schoof is op het gebied van privacy een leeg blad, zo stelt Bert Hubert, voormalig lid van de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB). Ook is hij kritisch op beoogd staatssecretaris voor Digitalisering Zsolt Szabó. Volgens Hubert heeft Schoof als voormalig hoofd van de AIVD en NCTV verstand van de balans tussen surveillance en privacy.

"Alleen de vraag is of hij die balans op dezelfde manier zou willen trekken als wijs is", aldus Hubert tegenover BNR Digitaal. "Hij is gepokt en gemazeld in dat regime van mensen volgen, afluisteren, opsluiten. Aan die kant is de balans van zijn ervaring heel goed gevuld." De ervaring van Schoof met privacy ontbreekt volgens Hubert. "Daar is hij gewoon een leeg blad. Er is nooit een moment geweest dat Dick Schoof heeft gezegd dat hij opkomt voor de rechten van burgers. Hij heeft nooit een rol gehad waarin dat van belang was."

Hubert heeft ook vagen over de nieuwe staatssecretaris voor Digitalisering Szabó. "De vraag is, wat zijn zijn instincten in die wereld. Wil hij ons helpen naar een nieuwe en open samenleving waar we allemaal mee kunnen doen of is het iemand die uit de huidige ict-cultuur komt, 'laten we ons er zo min mogelijk zorgen over maken en zo hard mogelijk uitbesteden aan landen zover mogelijk weg'. En ik ben bang dat de aankomende staatssecretaris echt uit die cultuur komt van outsourcen, outsourcen, outsourcen."

Hubert voegt toe dat mensen zichzelf wel opnieuw kunnen uitvinden, maar dat het opnieuw uitvinden van instincten heel moeilijk is. Zo wijst hij naar een uitspraak van twintig jaar geleden van Szabó dat alle ministeries een 'open source fetisj' hadden dat moest stoppen. "Misschien is hij inmiddels tot andere inzichten gekomen, maar de tekenen zien er niet goed uit."

Reacties (23)
23-06-2024, 08:55 door Anoniem
Als het goed is krijgt Schoof het niet alleen voor het zeggen.
Hopelijk zullen andere ministers en de oppositie hem bijsturen.
Althans, zo zou onze democratie moeten werken.
23-06-2024, 09:28 door Anoniem
Het is gebaseerd op speculatie en zorgen wat ik wel snap, maar alleen de tijd zal het zeggen, maar tot op heden is het koffiedik kijken.
Laten we hem de voordeel van de twijfel geven.
23-06-2024, 10:27 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 23-06-2024, 10:37
Terechte opmerkingen van Bert Hubert. Wat ik op Wikipedia over Dick Schoof lees, geeft geen aanleiding voor optimisme:

Uit interne documenten opgevraagd door NRC bleek in 2024 dat Schoof sinds 2014 de NCTV burgers heeft laten volgen met online nepaccounts, terwijl juristen hem meermaals waarschuwden dat dit juridisch waarschijnlijk niet toegestaan was. Tegenover NRC bevestigden meerdere bronnen dat Schoof over de kwestie tegen een medewerker gezegd zou hebben dat "wie nog een keer over die grondslag begint, zijn spullen [kan] pakken". Het ging hierbij om het heimelijk volgen van onder meer "politieke campagneleiders, religieuze leiders, linkse en rechtse activisten".

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Schoof

Er is dus niet zozeer sprake van een "leeg" blad, maar van een negatief blad.

Overigens was NRC m.b.t. de coronacrisis aanmerkelijk minder actief met het "opvragen van interne documenten". Was er m.b.t. die andere kwestie sprake van een ander politiek belang dat NRC in het kader van "onafhankelijke" journalistiek wilde dienen?

M.J.
23-06-2024, 10:27 door Anoniem
Gelukkig voert een minister beleid van ambtenaren uit en niet andersom. De minister is slechts een spreekpop.
Je zag in het vorige kabinet dat ministers met veel vakkennis(Kuipers, Dijkgraaf) niet per definitie een beter beleid oplevert. Uiteindelijk ben je afhankelijk van ambtenaren en wat dat betreft houd ik mijn hart vast want ik hoor vanuit mijn contacten in Den Haag weinig steun voor dit kabinet .
23-06-2024, 10:58 door Anoniem
Een troost is dat het nooit slechter kan worden zoals was met de vorige bewindslieden.

Somige van die uitgaande bewindslieden zijn nu als gekken aan het werk om nog van alles op het laatste moment door te drukken en regeren zo dan over hun graf heen.
23-06-2024, 11:42 door Anoniem
Ja goed stuk.
Zorgelijk met Rutte als baas van Navo
https://www.deanderekrant.nl/nieuws/kabinet-schoof-klaar-voor-oorlog-2024-06-21
23-06-2024, 11:52 door Anoniem
Er is genoeg bekend uit WOO onderzoek, dus feitelijk onderzoek, geen propaganda of des informatie waar onze overheid zo bang voor is, vooral als desinformatie de waarheid is. Maar je moet alles omgekeerd lezen zo werkt dat tegenwoordig.
Iemand als de heer Schoof hoort niet op deze [plek. Dat werd ook van Putin gezegd, namelijk dat hij uit de geheime dienst kwam: Nederland doet het ook....hoe dan?

https://bomenenbos.substack.com/p/de-orkestratie-van-een-staatsgreep
23-06-2024, 12:50 door Anoniem
Het is ook heel belangrijk de bedenken dat privacy geen doel op zich is, en geen absolute prioriteit mag hebben.
Belangrijke doelen in dit land zijn dat iedereen een plek heeft om te wonen, genoeg geld kan verdienen om te leven,
dat leven in veiligheid kan leiden, daarbij een goede gezondheid heeft, etc.
Daarbij "privacy" hebben is alleen maar een luxe waar we aan kunnen werken op het moment dat we ons dat kunnen
veroorloven, geen absoluut doel. Als het gedrag van mensen daar aanleiding toe geeft kan hun privacy best beperkt
worden ten gunste van de veiligheid en gezondheid van andere mensen.

Daar zullen sommige mensen het wel en anderen het niet mee eens zijn, maar als je het er niet mee eens bent betekent
dat niet dat je dan gelijk hebt, alleen dat je een andere mening hebt. En welke mening het beleid bepaalt dat wisselt
wel eens na verkiezingen, ja. Soms zit het mee, soms zit het tegen.
23-06-2024, 13:20 door Anoniem
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, laten we er geen Dick Schoof-heksenjacht van maken.

Er is veel gaande in de wereld, veel vreemde wetten, een aanval op de grondwet via privacyschendingen, en dergelijke situaties, maar het is belangrijk om het hoofd helder te houden, juist in een dusdanige situatie en niet te luisteren naar diegenen die daar misbruik van maken om dit soort schendingen nóg erger te maken. (PVV, BBB, VVD, etc)
Juist in situaties van stampen in paniek komen de grootste wormen naar boven
.
Er is vooral veel hang naar het verkrijgen van geld via metadata, sommigen willen politieke macht om doelgroepen te ondermjnen en andere zijn té zachtaardig en verzwakken daarmee het land, de balans is weg.

Wij, als burger hebben nu de taak om ons hoofd helder te houden en ons niet te laten manipuleren door welke politieke macht dan ook, maar aan de andere kant is het net zo belangrijk om niet op de feiten vooruit te lopen, daar is niemand bij gebaat.
23-06-2024, 15:53 door walmare
Iemand die zo anti opensource is, is ongetwijfeld corrupt en liet zich fêteren door o.a. partners van Microsoft, want big tech doet dat nooit openlijk zelf.
Dat zijn Capgemini dé dominante ICT-leverancier bij overheidsprojecten is, verklaart een hoop van zijn haat. Hij zit er om de inkomstenbelangen van het oligopolie te behartigen en open source is een sta in de weg.
23-06-2024, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem: Het is ook heel belangrijk de bedenken dat privacy geen doel op zich is, en geen absolute prioriteit mag hebben.
Belangrijke doelen in dit land zijn dat iedereen een plek heeft om te wonen, genoeg geld kan verdienen om te leven,
dat leven in veiligheid kan leiden, daarbij een goede gezondheid heeft, etc.
Daarbij "privacy" hebben is alleen maar een luxe waar we aan kunnen werken op het moment dat we ons dat kunnen
veroorloven, geen absoluut doel. Als het gedrag van mensen daar aanleiding toe geeft kan hun privacy best beperkt
worden ten gunste van de veiligheid en gezondheid van andere mensen.
Dacht je dat iets dat alleen maar een luxe is in de grondwet en in een hele reeks verdragen zou staan? Het is niet alleen maar een luxe, het is aanzienlijk belangrijker.

Als de persoonlijke levenssfeer van Anne Frank en haar familie niet geschonden waren dan hadden ze in het achterhuis de oorlog overleefd. Geert Wilders heeft door de veiligheidsmaatregelen door de bedreigingen die hij ontvangt al heel lang heel veel privacy moeten inleveren, die leeft met bewakers om zich heen. Over en weer zal aantasting van het één vaak in een aantasting van het ander resulteren. Het is geen toeval dat iemand wiens privacy stevig wordt aangetast zich daardoor makkelijk onveilig voelt.

Het staat niet tegenover elkaar, het is juist heel sterk verweven met elkaar. Daarom is ook privacy het waard serieus beschermd te worden.

Je recht op privacy is niet absoluut, nee, en je recht op vrijheid ook niet, je recht op vrije meningsuiting niet, en meer grondrechten niet. Over het algemeen is het zo dat jouw recht op iets ophoudt waar je het recht van een ander aan begint te tasten. Mijn recht om met mijn vuisten te zwaaien houdt op bij jouw neus.

Een van de taken van de overheid is om daarin als handhaver op te treden. Als die echter bij bescherming van het ene recht doorslaat in het aantasten van het andere kan dat per saldo meer kwaad dan goed doen. Als je van sommige rechten doet alsof ze niet meer zijn dan een luxe is het gevaar daarop levensgroot.

Daar zullen sommige mensen het wel en anderen het niet mee eens zijn, maar als je het er niet mee eens bent betekent
dat niet dat je dan gelijk hebt, alleen dat je een andere mening hebt. En welke mening het beleid bepaalt dat wisselt
wel eens na verkiezingen, ja. Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Gelukkig betekent het ook niet dat jij gelijk hebt. Het betekent zelfs niet dat een regering met het gevoerde beleid gelijk heeft, het komt voor dat een rechter een regering terugfluit als het beleid rechten van burgers schendt.
23-06-2024, 18:20 door Anoniem
Door Anoniem: Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, laten we er geen Dick Schoof-heksenjacht van maken.

Er is veel gaande in de wereld, veel vreemde wetten, een aanval op de grondwet via privacyschendingen, en dergelijke situaties, maar het is belangrijk om het hoofd helder te houden, juist in een dusdanige situatie en niet te luisteren naar diegenen die daar misbruik van maken om dit soort schendingen nóg erger te maken. (PVV, BBB, VVD, etc)
Juist in situaties van stampen in paniek komen de grootste wormen naar boven
.
Er is vooral veel hang naar het verkrijgen van geld via metadata, sommigen willen politieke macht om doelgroepen te ondermjnen en andere zijn té zachtaardig en verzwakken daarmee het land, de balans is weg.

Wij, als burger hebben nu de taak om ons hoofd helder te houden en ons niet te laten manipuleren door welke politieke macht dan ook, maar aan de andere kant is het net zo belangrijk om niet op de feiten vooruit te lopen, daar is niemand bij gebaat.
Op de feiten vooruit lopen.... Jij loopt graag achter de feiten aan. Als z al geimplementeerd zijn
zoals dit:
https://www.ninefornews.nl/de-jonge-en-van-huffelen-kondigen-stevige-nieuwe-maatregelen-aan-tegen-desinformatie-dit-zijn-de-meest-opvallende/
23-06-2024, 19:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, laten we er geen Dick Schoof-heksenjacht van maken.

Er is veel gaande in de wereld, veel vreemde wetten, een aanval op de grondwet via privacyschendingen, en dergelijke situaties, maar het is belangrijk om het hoofd helder te houden, juist in een dusdanige situatie en niet te luisteren naar diegenen die daar misbruik van maken om dit soort schendingen nóg erger te maken. (PVV, BBB, VVD, etc)
Juist in situaties van stampen in paniek komen de grootste wormen naar boven
.
Er is vooral veel hang naar het verkrijgen van geld via metadata, sommigen willen politieke macht om doelgroepen te ondermjnen en andere zijn té zachtaardig en verzwakken daarmee het land, de balans is weg.

Wij, als burger hebben nu de taak om ons hoofd helder te houden en ons niet te laten manipuleren door welke politieke macht dan ook, maar aan de andere kant is het net zo belangrijk om niet op de feiten vooruit te lopen, daar is niemand bij gebaat.
Op de feiten vooruit lopen.... Jij loopt graag achter de feiten aan. Als z al geimplementeerd zijn
zoals dit:
https://www.ninefornews.nl/de-jonge-en-van-huffelen-kondigen-stevige-nieuwe-maatregelen-aan-tegen-desinformatie-dit-zijn-de-meest-opvallende/
Misschien heeft u gelijk ja, de tijd zal het zeggen...
23-06-2024, 22:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, laten we er geen Dick Schoof-heksenjacht van maken.

Er is veel gaande in de wereld, veel vreemde wetten, een aanval op de grondwet via privacyschendingen, en dergelijke situaties, maar het is belangrijk om het hoofd helder te houden, juist in een dusdanige situatie en niet te luisteren naar diegenen die daar misbruik van maken om dit soort schendingen nóg erger te maken. (PVV, BBB, VVD, etc)
Juist in situaties van stampen in paniek komen de grootste wormen naar boven
.
Er is vooral veel hang naar het verkrijgen van geld via metadata, sommigen willen politieke macht om doelgroepen te ondermjnen en andere zijn té zachtaardig en verzwakken daarmee het land, de balans is weg.

Wij, als burger hebben nu de taak om ons hoofd helder te houden en ons niet te laten manipuleren door welke politieke macht dan ook, maar aan de andere kant is het net zo belangrijk om niet op de feiten vooruit te lopen, daar is niemand bij gebaat.
Op de feiten vooruit lopen.... Jij loopt graag achter de feiten aan. Als z al geimplementeerd zijn
zoals dit:
https://www.ninefornews.nl/de-jonge-en-van-huffelen-kondigen-stevige-nieuwe-maatregelen-aan-tegen-desinformatie-dit-zijn-de-meest-opvallende/
Misschien heeft u gelijk ja, de tijd zal het zeggen...

Als iemand nog denkt dat er ook maar iemand in een positie van macht beland zonder dat die zn ziel verkocht heeft aan de duivel en het globale spel meespeelt dan slaap gerist verder.

Deze man is hier bewust geplaatst en is een wolf in schaapskleren.
24-06-2024, 02:29 door Anoniem
Of Dick nou shuift of schoof, ik denk dat het bij de aanstelling al een dooie lul is. Wat ik helemaal niet onaardig bedoel. Maar je mag nu al verwachten wat er niet in zit.
24-06-2024, 08:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, laten we er geen Dick Schoof-heksenjacht van maken.

Er is veel gaande in de wereld, veel vreemde wetten, een aanval op de grondwet via privacyschendingen, en dergelijke situaties, maar het is belangrijk om het hoofd helder te houden, juist in een dusdanige situatie en niet te luisteren naar diegenen die daar misbruik van maken om dit soort schendingen nóg erger te maken. (PVV, BBB, VVD, etc)
Juist in situaties van stampen in paniek komen de grootste wormen naar boven
.
Er is vooral veel hang naar het verkrijgen van geld via metadata, sommigen willen politieke macht om doelgroepen te ondermjnen en andere zijn té zachtaardig en verzwakken daarmee het land, de balans is weg.

Wij, als burger hebben nu de taak om ons hoofd helder te houden en ons niet te laten manipuleren door welke politieke macht dan ook, maar aan de andere kant is het net zo belangrijk om niet op de feiten vooruit te lopen, daar is niemand bij gebaat.
Op de feiten vooruit lopen.... Jij loopt graag achter de feiten aan. Als z al geimplementeerd zijn
zoals dit:
https://www.ninefornews.nl/de-jonge-en-van-huffelen-kondigen-stevige-nieuwe-maatregelen-aan-tegen-desinformatie-dit-zijn-de-meest-opvallende/
Misschien heeft u gelijk ja, de tijd zal het zeggen...
Hier nog iets uit de tijd die wat zegt, een pratende tijd:
ook een actief ingrijpende tijd en een tijd die de burger compleet controleert, de tijd merkje gewoon niet op, hij tikt maar door, kijk effe op je klok zou ik zeggen hoe laat het nu al weer is:
https://indepen.eu/illegale-praktijken-geheime-diensten-worden-ongemerkt-gelegaliseerd/
24-06-2024, 09:56 door Anoniem
spreekpop.
Ja, DANK dat u dit naar voren brengt op deze persco.
Ook dank DANK dat u vervelende vragen stelt bij het voorstelrondje staatssecretarissen.
Verder DANK dat u mij in de gelegenheid stelt deze netelige vraag (die ik liever niet kreeg) te gaan beantwoorden.
En DANK aan Binnenlandse Zaken die ons allen dezelfde mediatraining gaf.
Valt het iemand op dat we eigenlijk geen enkele vraag werkelijk beantwoorden?

Die manier van communicatie-strategie (de kamer passerende) geeft mij sedert COVID een naar gevoel.
Hubert is nog diplomatisch in zijn formulering.
24-06-2024, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: Gelukkig voert een minister beleid van ambtenaren uit en niet andersom. De minister is slechts een spreekpop.
Je zag in het vorige kabinet dat ministers met veel vakkennis(Kuipers, Dijkgraaf) niet per definitie een beter beleid oplevert. Uiteindelijk ben je afhankelijk van ambtenaren en wat dat betreft houd ik mijn hart vast want ik hoor vanuit mijn contacten in Den Haag weinig steun voor dit kabinet .

Nee, ambtenaren dienen het beleid van de regering uit te voeren...Ondanks de politieke kleur ook.
24-06-2024, 13:46 door Anoniem
Het kabinet-Schoof wil moordzaken oplossen via genealogische DNA-databanken. Het is een klein zinnetje in het hoofdlijnenakkoord: justitie mag bij coldcasezaken gebruikmaken van commerciële DNA-databanken. Advocaten twijfelen over de juridische houdbaarheid en vinden dat de politiek eerst een uitvoerige discussie moet voeren over privacyregels.

https://www.security.nl/posting/847263/Advocaten+kritisch+over+inzet+commerci%C3%ABle+dna-databases
24-06-2024, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem: Het kabinet-Schoof wil moordzaken oplossen via genealogische DNA-databanken. Het is een klein zinnetje in het hoofdlijnenakkoord: justitie mag bij coldcasezaken gebruikmaken van commerciële DNA-databanken. Advocaten twijfelen over de juridische houdbaarheid en vinden dat de politiek eerst een uitvoerige discussie moet voeren over privacyregels.

https://www.security.nl/posting/847263/Advocaten+kritisch+over+inzet+commerci%C3%ABle+dna-databases
Gelukkig hadden we Corona en de Covid Neus DNA test
De databanken van 80%van de Nederlanders hebben we vast
Nee, medische gegevens delen we niet
26-06-2024, 15:17 door Anoniem
Een leeg blad op het gebied van privacy betekent in het geval van Dick Schoof: een zwart blad.
27-06-2024, 19:48 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Terechte opmerkingen van Bert Hubert. Wat ik op Wikipedia over Dick Schoof lees, geeft geen aanleiding voor optimisme:

Uit interne documenten opgevraagd door NRC bleek in 2024 dat Schoof sinds 2014 de NCTV burgers heeft laten volgen met online nepaccounts, terwijl juristen hem meermaals waarschuwden dat dit juridisch waarschijnlijk niet toegestaan was. Tegenover NRC bevestigden meerdere bronnen dat Schoof over de kwestie tegen een medewerker gezegd zou hebben dat "wie nog een keer over die grondslag begint, zijn spullen [kan] pakken". Het ging hierbij om het heimelijk volgen van onder meer "politieke campagneleiders, religieuze leiders, linkse en rechtse activisten".

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Schoof

Er is dus niet zozeer sprake van een "leeg" blad, maar van een negatief blad.

Overigens was NRC m.b.t. de coronacrisis aanmerkelijk minder actief met het "opvragen van interne documenten". Was er m.b.t. die andere kwestie sprake van een ander politiek belang dat NRC in het kader van "onafhankelijke" journalistiek wilde dienen?

M.J.

Een soort van zwart gelakt blad dus...
04-07-2024, 15:26 door Anoniem
Wat zijn doit allemaal lafffe en achterbakse aantijgingen. Als je eerlijk en oprecht iets te melden hebt, dan doe je dat met open vizier en niet langs een dergelijkke achterbakse wijze zoals hier. Ik heb daar tijdens mijn werk ook vaak mee te maken gehad, ano nieme klachten, die dan via de directie werden gedaan. Bah, smerig tactiek, waartegen je je niet kunt wapenen!
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.