image

Duitse marine zoekt vervanging voor 8-inch floppy drives

woensdag 10 juli 2024, 14:43 door Redactie, 22 reacties

De Duitse marine zoekt vervanging voor de 8-inch floppy drives die vier fregatten van de Brandenburg-klasse gebruiken. De Duitse krijgsmacht heeft een tender uitgeschreven voor de ontwikkeling en integratie van een 'emulating storage system' dat de huidige floppy drives moet vervangen. Die worden gebruikt voor het data acquisition systeem van de schepen.

Deze systemen spelen een belangrijke rol in de besturing van het schip. Op het moment dat de vier fregatten meer dan dertig jaar geleden werden ontwikkeld waren floppy disks het gebruikelijke opslagmedium. Er zijn verschillende type floppy disks. In het geval van de Duitse fregatten gaat het om de 8-inch, die IBM in 1971 introduceerde. De Duitse marine wil de fregatten moderniseren, maar is niet van plan om het gehele systeem te vervangen. Daarom zoekt het naar een emulatie-optie, zo meldt het blog Eyes straight ahead!

Onlangs kondigde Japanse overheid nog de overwinning uit in de strijd om het gebruik van diskettes bij overheidsinstanties tegen te gaan. In Japan was het lange tijd voor overheden verplicht om voor allerlei zaken diskettes te gebruiken, maar die bepalingen zijn op één na allemaal geschrapt, meldde Reuters vorige week.

Reacties (22)
10-07-2024, 14:45 door Bitje-scheef
Hmmm dacht dat we in NL wel eens achter liepen..
10-07-2024, 14:50 door Anoniem
Gewoon een GoTek aanpassen op de codering van deze controller.

Wat zou het zijn , MFM met RLL?
10-07-2024, 14:55 door Briolet - Bijgewerkt: 10-07-2024, 14:58
Je zou verwachten dat er voor zo'n oud systeem al lang compatibele alternatieven bestaan. Als ik even zoek, vind ik een firma die beweert deze drives door een SD kaart te kunnen vervangen. Dus waarom proberen dit alsnog te ontwikkelen. Dat zal altijd meer gaan kosten dan een reeds verkrijgbaar product.

https://www.drem.info

Easy to install in existing 3,5", 8.25" and 8" ports.
10-07-2024, 15:04 door Anoniem
Door Briolet: Je zou verwachten dat er voor zo'n oud systeem al lang compatibele alternatieven bestaan. Als ik even zoek, vind ik een firma die beweert deze drives door een SD kaart te kunnen vervangen. Dus waarom proberen dit alsnog te ontwikkelen. Dat zal altijd meer gaan kosten dan een reeds verkrijgbaar product.

https://www.drem.info

Easy to install in existing 3,5", 8.25" and 8" ports.

Gok dat ze bij een fregat wel moeten voldoen aan milspec, denk dat het gebruik van dit soort prul nogal ongewenst is.
10-07-2024, 15:25 door Anoniem
Door Briolet: Je zou verwachten dat er voor zo'n oud systeem al lang compatibele alternatieven bestaan. Als ik even zoek, vind ik een firma die beweert deze drives door een SD kaart te kunnen vervangen. Dus waarom proberen dit alsnog te ontwikkelen. Dat zal altijd meer gaan kosten dan een reeds verkrijgbaar product.

https://www.drem.info

Easy to install in existing 3,5", 8.25" and 8" ports.

Er bestaan meerdere oplossingen voor.
Ik emulaar zelf 5 1/4 inch op Transcend Flashkaarten via de system bus of Floppydrive controller.

Het is redelijk simple 8 bit logica. Iemand met een MBO opleiding als ik kan wel een printplaat ontwerpen en etsen.. Misschien kun je het helemaal met ICs oplossen, of moderner een bestaande microchip (met geheugenslot, bijv sd/usbstick) die TTL RLL praat aan de drivekant. Meeste werk zijn alle integrity checks (fs) en low level functies... Maybe dat je gewoon een oude DOS BIOS kunt nemen, of deel ervan (bijv interrupt 21h) en het fs/drive deel van deze interrupt code gebruikt als basis , aangevuld met je eigen formateer program voor deze 8 " drives (die je "hard" moet formatten met een custom X heads X sectors X sides enz...)

Ik heb nog nooit een drive emu geschreven maar dit zou ik eens proberen ....

Weet wel dat DOS tools om floppies te formatten toegespitst zijn op 5.25" en 3.5" single en double (en quad) density.. Voor 8" kun je dus beter zelf een low-level formatter schrijven.... Leuk overzichtelijk projectje...

Grootste uitdaging is welke bestaande microcontroller ga je gebruiken... Je wil niks uit China, je wilt controle over de software, ook de embedded controller software, en ook transparantie van de silicon chips..want spionage enz enz

Misschien kan dit alles met een raspberry nano ofzo?
Klinkt erg amateurish maar dan weet je wel wat er in zit
10-07-2024, 15:32 door Anoniem
Dit soort oplossingen is in de retro computer wereld allang beschikbaar...
Maar ja, voor militairen moet dat apart ontwikkkeld worden natuurlijk.
10-07-2024, 16:57 door Anoniem
8 inch is hard-sectored, dus vrij gemakkelijk.
10-07-2024, 19:14 door Anoniem
Door Anoniem: 8 inch is hard-sectored, dus vrij gemakkelijk.
Dat kan, maar dat hoeft niet. 8 inch floppies gebruikten ook al hetzelfde soft-sector format als de latere 5.25 en 3.5 floppies "standaard" (dus niet Apple, Commodore etc) gebruiken.
10-07-2024, 19:50 door Anoniem
Door Briolet: Je zou verwachten dat er voor zo'n oud systeem al lang compatibele alternatieven bestaan. Als ik even zoek, vind ik een firma die beweert deze drives door een SD kaart te kunnen vervangen. Dus waarom proberen dit alsnog te ontwikkelen. Dat zal altijd meer gaan kosten dan een reeds verkrijgbaar product.

https://www.drem.info

Easy to install in existing 3,5", 8.25" and 8" ports.
Het feit dat in 1994-1996 8" floppy drives werden gebruikt terwijl toen 5,25" allang verdrongen was door 3,5" voor nieuwe apparaten in het gewone leven doet vermoeden dat men daar niet bezig was huis-, tuin- en keukenoplossingen in te zetten maar dat er iets bijzonders aan is. Dat de benodigde aanbestedingsdocumenten niet vrij toegankelijk zijn (zie de eerste link in het artikel) lijkt daar ook op te wijzen.
10-07-2024, 21:29 door Anoniem
Door Briolet: Je zou verwachten dat er voor zo'n oud systeem al lang compatibele alternatieven bestaan. Als ik even zoek, vind ik een firma die beweert deze drives door een SD kaart te kunnen vervangen. Dus waarom proberen dit alsnog te ontwikkelen. Dat zal altijd meer gaan kosten dan een reeds verkrijgbaar product.

https://www.drem.info

Easy to install in existing 3,5", 8.25" and 8" ports.

Milspec zal wel een vereiste zijn (dus uitgebreider temperatuurbereik), misschien ook allerlei strakke EMC eisen (bestendigheid, hoeveelheid storing die het ding mag maken) , en de belofte dat spare parts de komende 30 jaar beschikbaar zijn.

Misschien ook nog wat 'simpele' bijzonderheden qua voedingspanning ofzo.

Voor luchtvaart, medisch en militair zijn er enorm veel speciale regels waardoor consumentenspul afvalt .
Soms terecht qua eisen, soms alleen maar omdat er geen enorme stapel keuring/certificatie papier bij zit .
10-07-2024, 21:47 door Anoniem
Die hadden we bij ons op de fabriek ook draaien, tot dat de schijven snel stuk gingen en ook 1 van de twee drives.. Grote plaat ervoor en een 3.5 inch erin en gaan :)
10-07-2024, 22:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet: Je zou verwachten dat er voor zo'n oud systeem al lang compatibele alternatieven bestaan. Als ik even zoek, vind ik een firma die beweert deze drives door een SD kaart te kunnen vervangen. Dus waarom proberen dit alsnog te ontwikkelen. Dat zal altijd meer gaan kosten dan een reeds verkrijgbaar product.

https://www.drem.info

Easy to install in existing 3,5", 8.25" and 8" ports.

Gok dat ze bij een fregat wel moeten voldoen aan milspec, denk dat het gebruik van dit soort prul nogal ongewenst is.

Haha, Prul, dat is het mooie juist. Stel dat DREM deze tender wint dan hebben ze budget genoeg om hun bestaande oplossing milspec te maken :)
10-07-2024, 22:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet: Je zou verwachten dat er voor zo'n oud systeem al lang compatibele alternatieven bestaan. Als ik even zoek, vind ik een firma die beweert deze drives door een SD kaart te kunnen vervangen. Dus waarom proberen dit alsnog te ontwikkelen. Dat zal altijd meer gaan kosten dan een reeds verkrijgbaar product.

https://www.drem.info

Easy to install in existing 3,5", 8.25" and 8" ports.
Het feit dat in 1994-1996 8" floppy drives werden gebruikt terwijl toen 5,25" allang verdrongen was door 3,5" voor nieuwe apparaten in het gewone leven doet vermoeden dat men daar niet bezig was huis-, tuin- en keukenoplossingen in te zetten maar dat er iets bijzonders aan is. Dat de benodigde aanbestedingsdocumenten niet vrij toegankelijk zijn (zie de eerste link in het artikel) lijkt daar ook op te wijzen.

Het hoeft niet technisch bijzonder te zijn.
Simpelweg dezelfde componenten als gebruikt werden in nog oudere generaties kan ook een reden zijn , voor compatibiliteit of gedeelde spare-parts .
Of dat destijds de 8" devices wel gecertificeerd (en beschikbaar) waren als 'milspec' variant, en men voor een andere keuze die hele certificatie (en spares voor 30+ jaar lang) had moeten inrichten .

In een veeel lichtere variant - bij een grote enterprise waar ik gewerkt heb had met het IT landschap ook 'zwaar' ingericht, standaarden, procedures, werkwijzes etc etc. Het valideren/testen en 'gaan gebruiken' van een andere smaak apparaat is dan heel erg veel werk . En ook al is een ander model/vendor misschien technisch ook prima geschikt of goedkoper in aanschaf, als je dat niet massaal gaat gebruiken ga je dat hele circus om een nieuw type te introduceren niet beginnen.

Als buitenstaander (of als je er net binnen bent) lijkt dat gek.

Ik kan dan heel goed begrijpen waarom men in branches met _nog_ meer test/validatie/regelgeving erg lang op oude stijl blijft hangen.

Voor een verwant verhaal : "waarom zit er niet gewoon een automotor in een vliegtuig" .
(idd - lijkt volkomen logisch - en ook technisch en qua specs geen probleem. )

https://www.youtube.com/watch?v=_k1TQGK3mZI

Mooie uitleg waarom het - ondanks pogingen - toch blijft hangen op feitelijk jaren 60 zuigermotoren .
11-07-2024, 08:39 door Anoniem
Typisch ook voor de overheid om zo hard achter te lopen.
Los daarvan is dit misschien wel veiliger dan allerhande cloud gekoppelde dingen.
11-07-2024, 09:09 door Anoniem
USA ICBM zijn paar jaar geleden van 8-inch afgestapt, dus het is mogelijk.
11-07-2024, 10:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Voor luchtvaart, medisch en militair zijn er enorm veel speciale regels waardoor consumentenspul afvalt .
Soms terecht qua eisen, soms alleen maar omdat er geen enorme stapel keuring/certificatie papier bij zit .
Ik heb vroeger eens een collega gehad (lang geleden overleden) die daar een heel verhaal bij had... volgens hem kwam het vaak voor dat consumentenspul betrouwbaarder was dan milspec spul.
Hij had gewerkt aan die Nederlandse onderzeeboten en vertelde dat er voor heel normale zaken zoals een monitor ofzo een speciale ontwikkeling gedaan werd en dat de uiteindelijk geleverde monitoren veel onbetrouwbaarder waren dan gewone Philips TV's (dat was nog een ding in die tijd).
Zijn verhaal was dat fabrikanten van milspec spullen altijd maar heel kleine series maken waar ze gigantisch aan verdienen, en een probleempje dat konden ze makkelijk afdekken met een latere rework actie.
Een fabrikant van consumentenspullen moest er niet aan denken dat er rework nodig was op een TV, dat heeft Philips in de jaren 60-70 wel meegemaakt en dat wilden ze nooit meer, dus werd er heel veel meer aandacht besteed aan "in een keer goed" tijdens de ontwikkeling. En dat kon ook best want over die grote aantallen verdienden ze dat wel terug.
11-07-2024, 11:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Voor luchtvaart, medisch en militair zijn er enorm veel speciale regels waardoor consumentenspul afvalt .
Soms terecht qua eisen, soms alleen maar omdat er geen enorme stapel keuring/certificatie papier bij zit .
Ik heb vroeger eens een collega gehad (lang geleden overleden) die daar een heel verhaal bij had... volgens hem kwam het vaak voor dat consumentenspul betrouwbaarder was dan milspec spul.
Hij had gewerkt aan die Nederlandse onderzeeboten en vertelde dat er voor heel normale zaken zoals een monitor ofzo een speciale ontwikkeling gedaan werd en dat de uiteindelijk geleverde monitoren veel onbetrouwbaarder waren dan gewone Philips TV's (dat was nog een ding in die tijd).
Zijn verhaal was dat fabrikanten van milspec spullen altijd maar heel kleine series maken waar ze gigantisch aan verdienen, en een probleempje dat konden ze makkelijk afdekken met een latere rework actie.
Een fabrikant van consumentenspullen moest er niet aan denken dat er rework nodig was op een TV, dat heeft Philips in de jaren 60-70 wel meegemaakt en dat wilden ze nooit meer, dus werd er heel veel meer aandacht besteed aan "in een keer goed" tijdens de ontwikkeling. En dat kon ook best want over die grote aantallen verdienden ze dat wel terug.

Het zou (soms) zeker kunnen.

Otoh -
Voor de latere generaties (Philips) TVs geldt het _zeker_ niet meer , dat er (over)engineered werd op betrouwbaarheid.
Ook niet bij andere merken trouwens.

De 'extended temperature' specs zijn beslist een ding waar consumenten apparatuur niet op ontworpen wordt .

En het is nu eenmaal een feit dat die specs (en documentatie, en decennia lang hw support) geeist worden in de RFP en dan valt de optie 'ik koop dat voor $3.50 bij Ali express' meteen af.

En het is ook (terecht) een feit dat de keus tijdens de ontwikkelfase al vastgelegd wordt - en op _dat_ moment , voor dit soort toepassingen, een 'proven technology' moet zijn.
Logisch dat je dan , tegen de tijd dat die dingen eindelijk het water in gaan , feitelijk al op fors oude techniek zit.


De lichtere versie van dit verhaal is natuurlijk 'enterprise' hardware die ook nogal eens slechter is dan (pro)sumer versies.
Backblaze laat in hun statistieken heel duidelijk zien dat , in elk geval in hun use case (7x24 online, streaming data ) enterprise harddisken geen meerwaarde hebben.
11-07-2024, 15:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Voor luchtvaart, medisch en militair zijn er enorm veel speciale regels waardoor consumentenspul afvalt .
Soms terecht qua eisen, soms alleen maar omdat er geen enorme stapel keuring/certificatie papier bij zit .
Ik heb vroeger eens een collega gehad (lang geleden overleden) die daar een heel verhaal bij had... volgens hem kwam het vaak voor dat consumentenspul betrouwbaarder was dan milspec spul.
Hij had gewerkt aan die Nederlandse onderzeeboten en vertelde dat er voor heel normale zaken zoals een monitor ofzo een speciale ontwikkeling gedaan werd en dat de uiteindelijk geleverde monitoren veel onbetrouwbaarder waren dan gewone Philips TV's (dat was nog een ding in die tijd).
Zijn verhaal was dat fabrikanten van milspec spullen altijd maar heel kleine series maken waar ze gigantisch aan verdienen, en een probleempje dat konden ze makkelijk afdekken met een latere rework actie.
Een fabrikant van consumentenspullen moest er niet aan denken dat er rework nodig was op een TV, dat heeft Philips in de jaren 60-70 wel meegemaakt en dat wilden ze nooit meer, dus werd er heel veel meer aandacht besteed aan "in een keer goed" tijdens de ontwikkeling. En dat kon ook best want over die grote aantallen verdienden ze dat wel terug.

Soms worden dingen alleen maar duur vanwege de administratie. Als een simpel knopje in een vliegtuigcabine afbreekt dan zitten de kosten van dat knopje vooral in de administratie in welke vliegtuig(-typen) dat exacte knopje uit productiebatch X van datum Y nog meer gebruikt is om dat dan preventief te vervangen. Het knopje zelf kost naar verhouding niets.
11-07-2024, 18:20 door Anoniem
Er is een super low-cost open-source hardware floppy drive emulator van Adafruit:
https://github.com/adafruit/Adafruit_Floppy
https://www.tomshardware.com/raspberry-pi/adafruit-designs-raspberry-pi-rp2040-floppy-drive-emulator

---

Luxe alternatief:

FLOPPYFlash, an emulator to replace legacy floppy disk drives

FLOPPYFlash Emulator to replace legacy floppy disk drives, using removable Compact Flash.
No additional software or register changes are required to the legacy host.
Network backup and restore capability supported through on board RJ45 ethernet port.

The FLOPPYFlash is available with SLIM-26, FLAT-34, 5.25” & 8"
Shugart edge connector interfaces with full height and half height frames.

https://www.cf2scsi.com/products/floppy-flash-emulations/floppyflash-detail
11-07-2024, 18:26 door Anoniem
Door Anoniem: Dit soort oplossingen is in de retro computer wereld allang beschikbaar...
Maar ja, voor militairen moet dat apart ontwikkkeld worden natuurlijk.

Zou het waterdicht moeten zijn? ;-)
11-07-2024, 18:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Soms worden dingen alleen maar duur vanwege de administratie. Als een simpel knopje in een vliegtuigcabine afbreekt dan zitten de kosten van dat knopje vooral in de administratie in welke vliegtuig(-typen) dat exacte knopje uit productiebatch X van datum Y nog meer gebruikt is om dat dan preventief te vervangen. Het knopje zelf kost naar verhouding niets.
Ook daar geldt dat de kans dat een naar strenge specs custom-made knopje afbreekt waarschijnlijk groter is dan dat dat gebeurt bij een standaard RITEL knopje.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.