image

Mastodon-omgeving overheid volgend jaar voor alle overheidsinstanties

vrijdag 12 juli 2024, 11:43 door Redactie, 21 reacties

De overheid wil de eigen Mastodon-omgeving volgend jaar aan alle overheidsinstanties aanbieden als gemeenschappelijke voorziening. Een jaar geleden besloot de overheid een Mastodon-server op te zetten om te kijken of het platform een rol kan spelen voor de hele overheid in het contact met burgers. In eerste instantie hadden zich vier overheidsorganisaties voor de pilot aangemeld, maar daar kwamen er vervolgens negen bij. Op dit moment doen bijna veertig organisaties mee, die Mastodon gebruiken voor communicatie met burgers en bedrijven, en voor pers- en PR-activiteiten.

De pilot is onlangs geëvalueerd, waarbij deelnemende organisaties vooral positief waren over de community op Mastodon, de bescherming van de privacy voor gebruikers en de veiligheid en herkenbaarheid van accounts van de Nederlandse overheid. Verbeterpunten zijn onder andere het beperkte bereik van de doelgroep en de integratie van Mastodon in huidige processen en tooling voor socialmediabeheer en webcare.

"Het streven is om Mastodon Overheid vanaf 2025 aan te bieden aan alle overheidsorganisaties (en alle overheidslagen) als een gemeenschappelijke voorziening van de overheid. Zo draagt het bij aan de vermindering van verspreiding van desinformatie, en aan de afname van afhankelijkheid van commerciële sociale media platformen", zo laat Digitale Overheid weten. "Dit versterkt digitale autonomie en een veilige en betrouwbare informatievoorziening. Dat kan het vertrouwen van mensen in de digitale wereld vergroten."

Reacties (21)
12-07-2024, 12:02 door Anoniem
Mooi!
12-07-2024, 12:03 door Anoniem
Goed nieuws! Een succesvol ICT project bij de Overheid.
12-07-2024, 12:32 door Anoniem
Leuk totdat Meta of Google het oog op Mastodon laat vallen en het voor een astronomisch bedrag opkoopt.
12-07-2024, 13:21 door Anoniem
Is Mastodon een soort Diaspora? Of meer een soort Matrix? Volgens mij ben ik reeds vroeg onder een steen gaan leven.
12-07-2024, 13:31 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk totdat Meta of Google het oog op Mastodon laat vallen en het voor een astronomisch bedrag opkoopt.

Wat dus niet kan, want opensource.
12-07-2024, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk totdat Meta of Google het oog op Mastodon laat vallen en het voor een astronomisch bedrag opkoopt.
Het is decentraal, het is resistent tegen opkopen aangezien ieder het kan forken en een eigen server instellen.
12-07-2024, 13:45 door Anoniem
Door Anoniem: Is Mastodon een soort Diaspora? Of meer een soort Matrix? Volgens mij ben ik reeds vroeg onder een steen gaan leven.
Een beetje Twitter maar dan met meer vrijheid en decentraal. (Federated)
12-07-2024, 13:54 door Anoniem
12-07-2024, 14:42 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk totdat Meta of Google het oog op Mastodon laat vallen en het voor een astronomisch bedrag opkoopt.
Ja en nee.
https://www.pcmag.com/news/mastodon-rejects-funding-offers-to-preserve-nonprofit-status-founder-says
Laat ik het zo zeggen; het kan opzich wel met één instantie zoals mastodon.social (zie link hier boven hoe zij weigeren) maar aangezien het decentraal is en er een hoop apps zijn met een vrije licentie kunnen mensen de app gewoon forken (aftakking maken) en een andere of zelfs een server gebruiken.
Zelfs als alle bestaande (honderden?) instanties zijn opgekocht kan men op eigen houtje een app compileren en een eigen server instellen.
De overheid wil ook een eigen instantie creeëren zoals in dit nieuwsbericht.
Het is gewoon extreem moeilijk uit te roeien door zelfs de grootste geldschieters, dat maakt federated gedecentraliseerde services juist zo sterk.
Alle instanties kunnen met elkaar praten (uitwisselen van info en meedoen) met uitzondering van verbannen instanties, (schandalige inhoud etc) die kunnen wel op eigen houtje verder maar mogen niet meedoen met de instanties waardoor ze geblokkeerd worden.
12-07-2024, 17:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Leuk totdat Meta of Google het oog op Mastodon laat vallen en het voor een astronomisch bedrag opkoopt.
Ja en nee.
https://www.pcmag.com/news/mastodon-rejects-funding-offers-to-preserve-nonprofit-status-founder-says
Laat ik het zo zeggen; het kan opzich wel met één instantie zoals mastodon.social (zie link hier boven hoe zij weigeren) maar aangezien het decentraal is en er een hoop apps zijn met een vrije licentie kunnen mensen de app gewoon forken (aftakking maken) en een andere of zelfs een server gebruiken.
Zelfs als alle bestaande (honderden?) instanties zijn opgekocht kan men op eigen houtje een app compileren en een eigen server instellen.
De overheid wil ook een eigen instantie creeëren zoals in dit nieuwsbericht.
Het is gewoon extreem moeilijk uit te roeien door zelfs de grootste geldschieters, dat maakt federated gedecentraliseerde services juist zo sterk.
Alle instanties kunnen met elkaar praten (uitwisselen van info en meedoen) met uitzondering van verbannen instanties, (schandalige inhoud etc) die kunnen wel op eigen houtje verder maar mogen niet meedoen met de instanties waardoor ze geblokkeerd worden.
Precies!
Ik vraag me af wat de regels omtrent vrije licenties is qua verkoop van vrije software, (volgens de licentie moet het immers vrije software blijven er van uitgaande dat een koper het zelf wil compileren en proprietair wil maken) ik neem aan dat het alleen kan met bepaalde gesloten servers en niet cliënt software.
Maar inderdaad, dan hebben we nog steeds honderden alternatieven en desnoods onze eigen servers, een verkoop zou geen verschil maken.
Het zou wel kwaad kunnen in geballen zoals die keer dat Google Cyanogen inc. wou kopen voor 1,2 miljard dollar. (Dat hebben ze geweigerd, later werd dat geforkt naar LineageOS)
12-07-2024, 21:10 door Anoniem
Weer een stap verder. Nu nog de Linux desktop. Scheelt al snel miljarden en niet gevoeilig voor al die windows ransomware, terwijl de Linux ransomware geen voeten aan de grond krijgt.
13-07-2024, 11:28 door Anoniem
Door Anoniem: Weer een stap verder. Nu nog de Linux desktop. Scheelt al snel miljarden en niet gevoeilig voor al die windows ransomware, terwijl de Linux ransomware geen voeten aan de grond krijgt.

Tot een of meer linux smaken wel een grote acceptatiegraad krijgen. Dat verschijnt er vanzelf ransomware voor. Nu is het nog niet interessant genoeg voor criminelen.
13-07-2024, 14:56 door johanw
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is Mastodon een soort Diaspora? Of meer een soort Matrix? Volgens mij ben ik reeds vroeg onder een steen gaan leven.
Een beetje Twitter maar dan met meer vrijheid en decentraal. (Federated)

Nou ja, meer vrijheden... de meeste servers zijn drukker met welke free-speech servers ze moeten blokkeren, en alle andere servers die dat niet doen ook te blokkeren, dan met iets nuttigs. En de echte free speech servers als Gab hebben het protocol aangepast zodat standaard clients er niet meer mee werken.
13-07-2024, 20:41 door Anoniem
Prima!

Ik erger mij er kapot aan, dat politie en andere overheidsinstanties hun mededelingen naar het publiek doen via Twiiter (eh sorry X), waarop ik geen account heb en ook niet wil hebben. En waar je vroeger berichten op Twitter gewoon kon inzien zonder een account te hebben, is dat tegenwoordig onmogelijk.

Het is regelmatig zo, dat op een nieuwssite of dergelijke staat, dat de politie in provincie ... of van gemeente ... een bericht over een misdaad of een situatie op X heeft geplaatst. Die berichten, die toch voor iedereen bestemd zijn, kan ik niet lezen. En met mij honderduizenden anderen.

Dat zou helemaal niet meer mogen sinds X afgeschermd is. Openbare instanties zouden X moeten mijden alsof het een ernstige besmettelijke ziekte is!
13-07-2024, 22:24 door Anoniem
Door Anoniem: Prima!

Ik erger mij er kapot aan, dat politie en andere overheidsinstanties hun mededelingen naar het publiek doen via Twiiter (eh sorry X), waarop ik geen account heb en ook niet wil hebben. En waar je vroeger berichten op Twitter gewoon kon inzien zonder een account te hebben, is dat tegenwoordig onmogelijk.

Het is regelmatig zo, dat op een nieuwssite of dergelijke staat, dat de politie in provincie ... of van gemeente ... een bericht over een misdaad of een situatie op X heeft geplaatst. Die berichten, die toch voor iedereen bestemd zijn, kan ik niet lezen. En met mij honderduizenden anderen.

Dat zou helemaal niet meer mogen sinds X afgeschermd is. Openbare instanties zouden X moeten mijden alsof het een ernstige besmettelijke ziekte is!

Mee eens.
En niet alleen X maar ook FB, Whatsapp en Instagram zijn communicatiekanalen voor organisaties en overheden.
Ik gebruik deze media niet, uit principe en privacy overwegingen.
Dan maar geen communicatie met de overheid.
Mastodon zou een uitzondering kunnen worden.
Ik wacht het af.
14-07-2024, 01:42 door Anoniem
Door johanw:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is Mastodon een soort Diaspora? Of meer een soort Matrix? Volgens mij ben ik reeds vroeg onder een steen gaan leven.
Een beetje Twitter maar dan met meer vrijheid en decentraal. (Federated)

Nou ja, meer vrijheden... de meeste servers zijn drukker met welke free-speech servers ze moeten blokkeren, en alle andere servers die dat niet doen ook te blokkeren, dan met iets nuttigs. En de echte free speech servers als Gab hebben het protocol aangepast zodat standaard clients er niet meer mee werken.
Ja, daar heeft u gelijk in, wat dat betreft is het schering en inslag, het is echt hinderlijk aan het worden, maar laat ik het zo zeggen; het is vrijer dan Twitter, maar als men échte vrijheid van meningsuiting wil moet men zelf een cluster van servers met vrije spraak opstarten. Gab (gebaseerd op Mastodon) is daar een beetje in die richting.
Wel is het gezond om de meningen op zulke servers soms met een korreltje zout te nemen aangezien vrije spraak ook alles (binnen de wet) omvat. (Zoals 4chan)
Maar alles is beter dan de roze bril van de overheid te moeten dragen, daar gebruiken mensen hun eigen gezonde verstand en niemand wordt ze verteld hoe ze moeten denken. (Geen denkpolitie)
14-07-2024, 17:04 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk totdat Meta of Google het oog op Mastodon laat vallen en het voor een astronomisch bedrag opkoopt.
Wellicht eerst inlezen in hoe Mastodon werkt voordat je je onderbuik laat rommelen?
14-07-2024, 21:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Leuk totdat Meta of Google het oog op Mastodon laat vallen en het voor een astronomisch bedrag opkoopt.
Wellicht eerst inlezen in hoe Mastodon werkt voordat je je onderbuik laat rommelen?

Mijn onderbuik vertelt mij sowieso dat het beter is om sociale media links te laten liggen.
Misschien komt het daardoor.
15-07-2024, 09:24 door Anoniem
Ik heb zojuist maar eens een mastodon account aangemaakt, stond al even op mijn lijstje. Gelijk maar even zoeken op overheid:
https://mastodon.social/@DigitaleOverheid@social.overheid.nl
https://mastodon.social/@digitaleoverheid.nl@www.digitaleoverheid.nl
Gaat al weer lekker met twee verschillende namen en SpeLLinG.
15-07-2024, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Weer een stap verder. Nu nog de Linux desktop. Scheelt al snel miljarden en niet gevoeilig voor al die windows ransomware, terwijl de Linux ransomware geen voeten aan de grond krijgt.

Tot een of meer linux smaken wel een grote acceptatiegraad krijgen. Dat verschijnt er vanzelf ransomware voor. Nu is het nog niet interessant genoeg voor criminelen.

Dit dus....

Hetzelfde argument wordt vaak gebruikt voor OSX van Apple.
Populariteit geeft een groter aanvalsveld. Dus als OSX of Linux meer ingeburgerd raken, dan zul je ziel dat eea verschuift van Windows naar deze OS'en.
Niets is veilig, dat blijkt keer op keer. En PEBKAC blijft de zwakste schakel hierin.
17-07-2024, 18:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Weer een stap verder. Nu nog de Linux desktop. Scheelt al snel miljarden en niet gevoeilig voor al die windows ransomware, terwijl de Linux ransomware geen voeten aan de grond krijgt.

Tot een of meer linux smaken wel een grote acceptatiegraad krijgen. Dat verschijnt er vanzelf ransomware voor. Nu is het nog niet interessant genoeg voor criminelen.

Dit dus....

Hetzelfde argument wordt vaak gebruikt voor OSX van Apple.
Populariteit geeft een groter aanvalsveld. Dus als OSX of Linux meer ingeburgerd raken, dan zul je ziel dat eea verschuift van Windows naar deze OS'en.
Niets is veilig, dat blijkt keer op keer. En PEBKAC blijft de zwakste schakel hierin.
precies, zodra er veel mensen over gaan krijgen nare partijen er zin in om deze ook te targetten. Gelukkig is het aandeel van linux desktops niet groot genoeg. Aan de andere kant zit het meestal wel goed met de security updates als je een degelijke distro hebt. En firewalls en antivirus software is gratis en foss maar wel van prima kwaliteit.

Ik ben blij dat ik van windows af gestapt ben het is even wennen maar je bent gelijk af van al dd gebundelde bloatware en met wine en andere tools als bottles en proton kun je de meeste windows software nog wel gebruiken als er geen linux alternatief mocht zijn. Een vm is ook nog wel een oplossing. Dan heb je tenminste een gesandboxte windows omgeving. Windows 10 verliest zijn support komend jaar en ik voel niks voor windows 11 waarbij een gekoppeld live account verplicht is.
Ook bevallen andere zaken als ms recall en het feit dat edge screenshots maakt van iedere handeling in de edge browser mij niet.
Edge draait 3-6 processen ook als je hem niet gebruikt. In de windows xp windows 7 tijd dat ik bij een computer zaak werkte betekende dat dat mensen een virus of malware op de pc hadden als er 3-6 internet explorer processen liepen zonder dat de browser geopend was. Nu zit die malware dus gewoon bij windows zelf ingebakken
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.