image

Waarom Opera beter dan Internet Explorer is

dinsdag 12 oktober 2004, 10:36 door Redactie, 11 reacties

De tweede browseroorlog is nog altijd in volle gang. Vooral de strijd tussen Internet Explorer en Mozilla Firefox krijgt veel aandacht. Er zijn echter meer browsers dan alleen IE en Mozilla, zoals Opera. Op één terrein weet deze browser Internet Explorer zelfs ver achter zich te laten, want er worden 10 keer meer mobiele telefoons met Opera dan met Internet Explorer verscheept. Een positieve ontwikkeling voor Opera, want over een paar jaar hebben alle mobiele telefoons een browser. Ook op de PC heeft Opera het nodige te bieden, zo laat Opera CEO Jon S. von Tetzchner in dit interview weten. Opera zou veiliger zijn dan IE omdat Microsoft van een groot geintegreerd systeem gebruik maakt en vanwege haar dominantie een aantrekkelijk doelwit voor hackers is. Verder worden de meeste security problemen bij Opera binnen 24 uur verholpen, aldus von Tetzchner.

Reacties (11)
12-10-2004, 11:17 door Anoniem
Ja, ja, en dus zou deze beter zijn.

Wat een onzin. De markt is toch groot genoeg voor meerdere browsers.
En elke product heeft z'n eigen voordelen, en helaas ook nadelen.

Met al die verschillende browsers is het maar te hopen dat de websites die
bezocht worden zo geschreven worden, dat ze ook te gebruiken zijn (slecht
vb.: postbank.nl)
Maar dit is iets wat te weinig belicht wordt.
12-10-2004, 11:48 door Anoniem
Als de officieele (neem me niet kwalijk voor de schrijfwijze)
standaarden gewoon gevolgd worden is er niets aan de hand. Echter
zoals bekend houdt tenminste een fabrikant er eigen ideeen op na
waardoor het probleem van websites met bijbehorende browser
ontstaan is.

ALG
12-10-2004, 11:56 door Wouter van Vliet
Ja, cross-browser compatibiliteit is iets dat niet heel erg
veel belicht wordt in artikelen over het onderwerp. Ik heb
er zelf nog geen goed artikel over gevonden. .. Al las ik
laatst wel een goed advies: "Don't design with pixel
perfection in mind."

Zelf zorg ik ervoor dat alles in basis werkt op alle
browsers (inclusief Lynx), er zo goed mogelijk uit ziet op
IE en Firefox en ondersteuning bied voor specifieke
eigenschappen van bepaalde browsers.

Mijn definitie van een goede browser zou er een zijn die
zich strict houdt aan de w3c recommendations op het gebied
van HTML, CSS en XML en javascript (uiteraard).

Zou het ook wel fijn vinden als een browser om zou kunnen
gaan met de specifieke js gedragingen van IE - want daar
breken nog te veel sites op.
12-10-2004, 12:00 door Anoniem
Er is zoals altijd een reden waarom dit gepubliceerd wordt, iemand heeft er
baat bij. In dit geval is het reclame voor Opera. Natuurlijk is dit dan een
positief verhaal ondanks dat niemand ooit van Opera gehoord heeft.
12-10-2004, 12:59 door Anoniem
Zelf ben ik een tevreden gebruiker van Opera. Enige jaren terug na vele
al te bekende ergenissen ben ik overgestapt op Opera. Met Opera heb
je ook geen aparte email client nodig. Dus kon ik IE en Outlook Express
lozen. Sindsdien heb ik nooit meer achterom gekeken. Toen ik
overstapte gebruikte ik nog w98se. Voor Opera toendertijd waren
blauwe schermen, vastlopers, pop ups, virussen en andere rotzooi die
ik niet wilde hebben maar die me wel werden opgedrongen standaard,.
Toen ik overstapte op Opera was ik in een klap van alle problemen af.
Ook sluit Opera meer aan bij mijn manier van browsen. Dus er is
tenminste een persoon zeer tevreden over Opera.

ALG
12-10-2004, 15:03 door Anoniem
.....is ook niet alles
12-10-2004, 17:13 door Anoniem
en vanwege haar dominantie een aantrekkelijk doelwit voor hackers is.
Waar, maar dat maakt Opera niet veiliger.

Is Opera trouwens niet net als ongeveer alle andere "goeie" browsers naast
IE op Mozilla gebaseerd?
12-10-2004, 17:15 door Anoniem
Door Anoniem
Is Opera trouwens niet net als ongeveer alle andere "goeie"
browsers naast
IE op Mozilla gebaseerd?
Nope, eigen engine.
13-10-2004, 09:55 door Anoniem
Ik gebruik Opera nu vanaf versie 5 en ben dik tevreden. Ga dus
ook niet meer terug naar IE. Vooral de snelheid en het gemak van
mouse gestures maken mij een grote fan van Opera.
14-10-2004, 07:33 door Sebastian
Door Anoniem
Als de officieele (neem me niet kwalijk voor de schrijfwijze)
standaarden gewoon gevolgd worden is er niets aan de hand.
Echter
zoals bekend houdt tenminste een fabrikant er eigen ideeen
op na
waardoor het probleem van websites met bijbehorende browser
ontstaan is.
Hier ben ik het volkomen mee eens. Vanwege haar zwaar van
universele normen afwijkend gedrag daarom géén MSIE.

#menu {
width:240px;
padding:0px;
margin-left:20px;
margin-right:-3px;
float:right;
/*
IE5x PC mis-implements the box model. Because of that we
sometimes have
to perform a little CSS trickery to get pixel-perfect
display across browsers.
The following bit of code was proposed by Tantek Celik,
and it preys upon a CSS
parsing bug in IE5x PC that will prematurly close a style
rule when it runs
into the string ""}"". After that string appears in a
rule, then, we can override
previously set attribute values and only browsers without
the parse bug will
recognize the new values. So any of the name-value pairs
above this comment
that we need to override for browsers with correct
box-model implementations
will be listed below.

We use the voice-family property because it is likely to
be used very infrequently,
and where it is used it will be set on the body tag. So
the second voice-family value
of "inherit" will override out bogus ""}"" value and
allow the proper value to
cascade down from the body tag.

The style rule immediately following this rule offers
another chance for CSS2
aware browsers to pick up the values meant for correct
box-model implementations.
It uses a CSS2 selector that will be ignored by IE5x PC.

Read more at http://www.glish.com/css/hacks.asp
*/
voice-family: ""}"";
voice-family: inherit;
}
html>body #menu {
margin-right:-6px;
}

p,h1,h2 {
margin-top:0px;
margin-bottom:10px;padding:0px 20px 0px 20px;
}
14-10-2004, 08:42 door Sebastian
Door Wouter van Vliet
Zou het ook wel fijn vinden als een browser om zou kunnen
gaan met de specifieke js gedragingen van IE - want daar
breken nog te veel sites op.
JS wordt daarnaast regelmatig overdreven toegepast op site's:
een goed ontwikkelde site is er dan ook niet afhankelijk van
en is er spaarzaam mee. Het behoort eveneens niet tot de W3C
recommendations vanwege de verschillen welke tussen diverse
implementaties bestaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.